Federale premies - Federaal basispakket energie 2023: ik heb nog geen energiepremie ontvangen. Wat doe ik?


1. Heb je op 18 april 2023 de energiepremie Basispakket 2 nog niet ontvangen?

  • De Federale overheid (FOD) Economie bepaalt wie recht heeft op de premie Basispakket 2 voor de maanden januari, februari en maart 2023. Controleer eerst of je voldoet aan de voorwaarden: Federale premies - Federaal basispakket energie 2023: Wie heeft recht op de energiepremie ?
  • Misschien zit er een fout in de schrijfwijze van je naam en/of adres bij de FOD Economie.
  • Of is er een andere reden die we niet kennen (klanten met een energiecontract voor een tweede verblijf of klanten met een professioneel tarief hebben geen recht op deze energiepremie,...)..

2. Voldoe je aan de voorwaarden? Contacteer zelf de dienst FOD Economie (niet de energieleverancier) om je energiepremie aan te vragen. Dit kan vanaf 24 april 2023 tot 31 juli 2023. 
Daarna heb je geen recht meer op deze premie van de overheid.
  • Opgelet:
    • Je kan je aanvraag bij de FOD pas indienen vanaf 24 april 2023, niet vroeger. Voor die datum beschouwt de FOD je aanvraag als ongeldig en je komt dan niet in aanmerking voor de energiepremie.
3. Hoe dien je een aanvraag voor deze energiepremie in bij de FOD Economie? 
  • Ofwel vul je rechtstreeks het online formulier in op hun website: https://basispakket.economie.fgov.be/grantTwo
    • Je logt in op de website van de FOD Economie met behulp van je identitieitskaart of een ander identificatiemiddel.
    • Je vult het online formulier in en verstuurt je aanvraag.
  • Ofwel download je het aanvraagformulier voor pakket 2 (individuele contracten (DOCX) of collectieve installaties (DOCX) en vul je het in.
    • Je verstuurt het:
  • Je hebt deze gegevens nodig:
    • Bewijs van domicilie (In de meeste gemeentes kan je dit online aanvragen). Het adres en de datum van domiciliëring op 31/12/2022 is geldig bij de FOD.
    • Rekeningnummer 
    • Naam leverancier op 31/12/2022

4. Wat gebeurt er na het indienen van mijn aanvraag bij de FOD Economie?

  • De FOD zal je aanvraag voor Basispakket 2 (maanden januari, februari en maart 2023) onderzoeken en je vraag beantwoorden.
  • Als je recht hebt op de premie, stuurt de FOD na verwerking een lijst met de de nieuwe premiegerechtigden naar Luminus.
  • Na ontvangst van deze lijst premiegerechtigden verwerkt Luminus de aanvraag zo snel mogelijk.
  • Luminus schrijft het bedrag binnen 18 dagen na opmaak van de premie over naar je bankrekening.
  • De energiepremie 2023 voor het Basispakket 2 bedraagt voor gas € 405 (in totaal) en voor elektriciteit € 183 (in totaal).
  • Als wij niet over je bankgegevens beschikken, vragen wij om dit door te geven voor 15/06/2023.
  • Bekijk hier de tijdslijn van de FOD voor de toekenning van het basispakket 2023:


5. Heb je nog geen energiepremie 2023 ontvangen?
Een reden kan zijn dat Luminus je bankrekeningnummer niet kent.

  • Vul je rekeningnummer direct in of pas het aan in je persoonlijke klantenzone My Luminus. 
  • Als wij niet over je bankgegevens beschikken, vragen wij om dit door te geven voor 15/06/2023.
  • Indien we op 15/06/2023 niet over je bankgegevens beschikken, zullen we dit aan de overheid doorgeven en kan je geen aanspraak meer maken op het basispakket energie 2023.


6. Wil je meer weten over deze energiepremie? 


 

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer vragen over Voorschotten en afrekening



Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.