Hulp en ondersteuning
Mijn Luminus factuur uitgelegd.

Mijn factuur uitgelegd

Vragen over je factuur? Hier vind je vast een antwoord!

Uw nieuwe, vereenvoudigde jaarafrekening: de voordelen in een notendop

Veel korter, duidelijker en heel informatief: dat is jouw nieuwe jaarafrekening.
In één oogopslag krijg je een glashelder overzicht van je energieverbruik. Handig om je verbruik nog beter te beheren.

Dit zie je in een oogopslag op je vereenvoudigde jaarafrekening:

  • Een overzicht van je energiekosten
  • Je te betalen of terug te krijgen factuurbedrag
  • Alles wat inbegrepen is in je contract
  • Of je meer of minder hebt verbruikt
  • Contactgegevens voor al je vragen
  • Aangerekende voorschotten en eventuele premies

Bekijk hier een voorbeeld van de verkorte factuur

Bekijk je jouw jaarafrekening liever in meer detail? Log dan in op My Luminus om de gedetailleerde factuur te bekijken.
Of bekijk hier een voorbeeld van de gedetailleerde factuur.

Luminus factuur uitgelegd - voorschotten eenvoudig aanpassen via de €-monitor in My Luminus.

Hoe vermijd ik onaangename verrassingen op mijn jaarafrekening?

Als je wil voorkomen dat je bij de jaarafrekening plots nog veel moet betalen, kan je je maandelijkse voorschotten eenvoudig aanpassen via My Luminus.

We berekenen je voorschotbedrag op basis van je meterstanden. Zorg dus dat je deze op tijd doorgeeft in My Luminus. Doe je dat niet, dan zal het voorschotbedrag geschat worden op basis van je verbruik in het verleden. Ook al strookt dat niet meer met je huidige verbruik.

Pas je voorschot aan Geef je meterstanden door

Seizoenseffect

Je ideale voorschot komt overeen met je werkelijke energieverbruik. Toch kan het zijn dat het bedrag van je jaarafrekening hoger ligt dan de reeds betaalde voorschotten.

Vaak gebeurt dit wanneer je een afrekening ontvangt voor een periode van minder dan 12 maanden waarin je enkel de wintermaanden hebt doorlopen. In de winter verbruik je namelijk meer dan je betaalt. In de zomer, daarentegen, verbruik je minder waardoor dat verschil gecompenseerd wordt.

Luminus - Voorschotten en jaarafrekening.

Hoe kan ik mijn factuur ontvangen?

 

Digitale factuur via e-mail

  • Je betaalt op de manier die voor jou het beste uitkomt: via overschrijving of via domiciliëring.
  • Alle facturen die je via e-mail ontvangt, worden nadien 3 jaar lang bewaard in je digitale archief in My Luminus.
  • Eenmalige korting : met digitale facturen bespaar je papier en draag je dus bij aan het behoud van het milieu. Daarom krijg je een eenmalige korting van € 10* op je volgende afrekening.


Ontvang je facturen digitaal via e-mail

Papieren factuur via de post

We sturen onze facturen standaard per post op. Je kiest voor een maandelijkse, 2-maandelijkse of 3-maandelijkse frequentie.
Als je facturen liever digitaal ontvangt, kan je dat zelf aangeven in My Luminus.

Je digitale facturen terug per post ontvangen? Neem dan contact op met onze klantendienst.

Hoe betaal ik mijn factuur? Betalen per domiciliëring is het gemakkelijkst maar er zijn ook andere mogelijkheden.

Hoe betaal ik mijn factuur?

Betalen per domiciliëring is het gemakkelijkst maar er zijn ook andere mogelijkheden.
Meer info

* De korting is niet geldig in combinatie met Luminus Essential, Luminus Optifix, Luminus Basic, Luminus Greenfix en Luminus Click en niet verenigbaar met de korting voor de digitale factuur. Indien je elektriciteit en gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.