Hulp en ondersteuning
Mijn factuur uitgelegd Vragen over je factuur? Hier vind je vast een antwoord!

Je factuur uitgelegd

Vragen over je factuur? Hier vind je vast een antwoord!

Welke informatie vind je terug op je factuur?

  • Een overzicht van je energiekosten
  • Je te betalen of terug te krijgen factuurbedrag
  • Alles wat inbegrepen is in je contract
  • Of je meer of minder hebt verbruikt
  • Aangerekende voorschotten en eventuele premies
  • Je nieuw voorschotbedrag
  • Contactgegevens voor al je vragen

Wat willen de verschillende gegevens precies zeggen?
Bij Luminus willen we dat iedereen zijn factuur kan begrijpen. Daarom stelden we een voorbeeldfactuur op die alle componenten van je factuur uitlegt.

Bekijk hier een voorbeeld van de factuur

Bekijk je jouw jaarafrekening liever meer in detail? Log dan in op My Luminus om jouw gedetailleerde factuur te bekijken.
Of bekijk hier een voorbeeld van een gedetailleerde factuur.

Hoe worden je voorschot en je jaarafrekening bepaald?

Doorheen het jaar betaal je voorschotten en die worden verrekend met je jaarafrekening. Zo spreid je jouw energiekosten. Je voorschotbedragen worden bepaald op basis van je verbruik, en de energieprijzen die op dat moment geldig zijn.

Zo gaat dat in zijn werk:

  • Als verbruiker betaal je periodiek een vast voorschotbedrag.
  • Eén keer per jaar komt je netbeheerder de meterstanden opnemen en geeft die door aan je energieleverancier. Voor wie een digitale meter heeft, gebeurt dit doorgaans automatisch.
  • De energieleverancier berekent dan hoeveel energie je daadwerkelijk hebt verbruikt. Dat totaal wordt op je jaarafrekening verrekend met de voorschotten die je al betaalde.

Is het totaalbedrag dat je via de voorschotten betaalde hoger dan je uiteindelijke jaarafrekening?
Dan krijg je het teveel terug.

Is het totaalbedrag dat je via de voorschotten betaalde lager dan je uiteindelijke jaarafrekening?
Dan moet je het verschil nog bijbetalen.

Naast het klassieke systeem van een jaarlijkse afrekening, kan je met een digitale meter ook kiezen voor een maandelijkse afrekening.
Lees er hier meer over.

Hoe vermijd ik onaangename verrassingen op mijn jaarafrekening.

Hoe vermijd ik onaangename verrassingen op mijn jaarafrekening?

Op het moment van je jaarafrekening herbekijken we telkens je voorschotbedrag, rekening houdende met je verbruik van het afgelopen jaar en de dan geldende marktprijzen. Toch kan het zijn dat in de loop van het jaar je voorschotbedrag niet meer up-to-date is: omdat de energieprijzen intussen gestegen zijn of omdat je meer hebt verbruikt bv. door gezinsuitbreiding, een nieuwe grote verbruiker in huis, een strenge winter, ..

Als je wil voorkomen dat je bij de jaarafrekening plots nog veel moet betalen, kan je je maandelijkse voorschotten eenvoudig aanpassen via My Luminus.

We berekenen je voorschotbedrag op basis van je meterstanden. Zorg dus dat je deze regelmatig zelf doorgeeft in My Luminus. Doe je dat niet, dan zal het voorschotbedrag geschat worden op basis van je verbruik in het verleden. Ook al strookt dat niet meer met je huidige verbruik.

Pas je voorschot aan Geef hier je meterstanden door

Waarom kijk ik ook met een vast tarief mijn voorschot best regelmatig na?

Hoe beïnvloeden de seizoenen mijn jaarafrekening?

In de ideale situatie komt je voorschot overeen met je werkelijke energieverbruik. Toch kan het zijn dat het bedrag van je jaarafrekening hoger ligt dan de reeds betaalde voorschotten.

Vaak gebeurt dit wanneer je een afrekening ontvangt voor een periode van minder dan 12 maanden waarin je enkel de wintermaanden hebt doorlopen. In de winter verbruik je namelijk meer dan je betaalt. In de zomer, daarentegen, verbruik je minder waardoor dat verschil gecompenseerd wordt.

Werd je net voor de winter klant bij Luminus en is je meteropname door de netbeheerder kort na de winter gepland? Dan ligt het bedrag van je afrekening door het seizoenseffect waarschijnlijk hoger dan het totaal van de reeds betaalde voorschotten.

Luminus - Voorschotten en jaarafrekening.

Hoe kan ik mijn factuur ontvangen?

 

Digitale factuur via e-mail

  • Je betaalt op de manier die voor jou het beste uitkomt: via overschrijving of via domiciliëring.
  • Alle facturen die je via e-mail ontvangt, worden nog 3 jaar lang bewaard in je digitale archief in My Luminus.
  • Met digitale facturen draag je jouw steentje bij voor het milieu. We belonen je hiervoor graag met een eenmalige korting tot € 20* op je volgende afrekening.


Ontvang je facturen digitaal via e-mail

Papieren factuur via de post

  • We sturen onze facturen standaard per post op. Je kiest voor een maandelijkse, 2-maandelijkse of 3-maandelijkse frequentie.
  • Als je facturen liever digitaal ontvangt, kan je dat zelf aangeven in My Luminus.
  • Je digitale facturen terug per post ontvangen? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Hoe betaal ik mijn factuur? Betalen per domiciliëring is het gemakkelijkst maar er zijn ook andere mogelijkheden.

Hoe betaal ik mijn factuur?

Betalen per domiciliëring is het gemakkelijkst maar er zijn ook andere mogelijkheden.
Meer info

* De korting is geldig indien u nog geen domiciliëring hebt en voor deze betaalwijze kiest in combinatie met Luminus Comfy, Luminus Comfy+, Luminus ComfyFlex of Luminus ComfyFlex+. De kortingen voor domiciliëring en digitale factuur zijn niet verenigbaar. Indien u elektriciteit en gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.

Veelgestelde vragen

 
  • Hoe berekent Luminus mijn voorschot?

    We berekenen je toekomstige voorschotten op basis van je werkelijke verbruik op de afrekening. Als we je werkelijke verbruik nog niet kennen, dan baseren we het voorschotbedrag op het bedrag dat je zelf doorgaf bij de afsluiting van je contract, een gemiddeld verbruik of een inschatting van je verbruik rekening houdend met je gezinssituatie.



    Naast je verbruik houden we ook nog rekening met:

    • Het aantal voorschotfacturen (je kan kiezen voor maandelijkse, tweemaandelijkse of driemaandelijkse voorschotfacturen).
    • Je tariefplan.
    • Verwachte prijswijzigingen.
    • Seizoensinvloeden: In de winter verbruik je meer energie dan in de zomer.

    De volgende kosten rekenen we aan in je voorschotbedrag:

    • Energiekosten (eurocent/kWh)
    • Geschatte transport- en distributiekosten
    • Taksen en toeslagen

    Via My Luminus kan je op ieder moment je meterstanden doorgeven en je voorschotbedrag zelf aanpassen.
    Opgelet! Je kan zelf je voorschot slechts tot 20% verlagen, of tot 200% verhogen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt).

    Je kan onze klantendienst ook contacteren via onze hulp en ondersteuning pagina.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom is het zo belangrijk dat ik mijn voorschotbedrag regelmatig nakijk?

    Wil je zo weinig mogelijk bijbetalen op je jaarafrekening, dan raden we je aan om zelf regelmatig je meterstanden door te geven en je voorschotbedrag te optimaliseren.

    Het kan namelijk zijn dat je voorschotbedrag te laag is. Mogelijk oorzaken hiervan zijn:

    • Een stijging van de energieprijzen, nettarieven of taksen en je voorschotbedrag houdt hier nog geen rekening mee.
    • Je hebt enkele voorschotten gemist omwille van een vertraging of problemen bij de contractregistratie.
    • Een stijging van je verbruik, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, een nieuwe grote verbruiker in huis ( droogkast, airconditioning…) of een strenge winter.
    • Een foutieve inschatting van je verbruik toen je klant werd.
    Is je voorschotbedrag al een tijdje te laag, dan zal de tool je bij de simulatie een opmerkelijk hoger voorschotbedrag voorstellen om het tekort over de resterende voorschotten tot aan je volgende jaarafrekening te verdelen. We raden je aan om je voorschotbedrag op dat moment zeker aan te passen, om zo niet voor verrassingen te staan wanneer je je jaarafrekening krijgt.

    Het kan ook zijn dat je voorschotbedrag te hoog is, bijvoorbeeld na een grondige renovatie van je woning. In dat geval, kan je je voorschotbedrag indien gewenst verlagen. Doe je dat niet, dan betalen we je het teveel aan betaalde voorschotten uiteraard terug bij je jaarafrekening.

    Je kan zelf je voorschot slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Opgelet: heb je zonnepanelen en ontvang je een injectievergoeding, dan houdt het voorgestelde voorschotbedrag in My Luminus hier momenteel nog geen rekening mee.

    Nuttige links:
    Bekijk deze nuttige instructievideo die je de voordelen van een goed ingeschat voorschotbedrag uitlegt.
     
    image
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom moet ik mijn voorschot verhogen als ik een vast contract heb?

    Met een vast tarief ben je zeker van een vaste prijs gedurende de contractperiode van je tarief.
    Op het moment dat je contract afloopt (na 1 of 2 jaar – afhankelijk van welk tarief je hebt), wordt je contract hernieuwd en wordt je prijs aangepast aan de prijzen die op dat moment gelden.



    Indien je contract recent werd vernieuwd, dan gebeurde dit aan hogere (vaste) prijzen dan ervoor. Dit is het gevolg van de algemene prijsstijgingen op de energiemarkten. Je voorschot werd echter nog niet aan aangepast op het moment van de contracthernieuwing.  

    Normaal gezien stellen we je pas een nieuw voorschotbedrag voor bij de jaarafrekening. Die krijg je pas in de komende maanden, na je jaarlijkse meteropname. Maar om onaangename verrassingen te vermijden op je jaarafrekening, raden we je aan om je voorschotbedrag nu toch al aan te passen. Wat je nu gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. 

    Je kan je voorschot zelf nakijken en aanpassen in My Luminus, onze online klantenzone.  
    Tip: Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan moet je dit apart aanpassen in My Luminus. 


    Nog geen toegang tot My Luminus?  Een account aanmaken kan snel via deze link.
    Hou zeker je EAN- nummer bij hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom moet ik mijn voorschot verhogen als ik een variabel tarief heb?

    Je tarief volgt de marktprijzen, je voorschot is echter een vast bedrag. Door de enorme stijging van de marktprijzen, ligt je voorschot dus te laag. Om een zware afrekening te vermijden, pas je best je voorschot aan. 

    Het is raadzaam om, bij een variabel tarief, regelmatig (bv elke 4 maanden) je voorschot te controleren. Dit kan eenvoudig via My Luminus.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom zijn mijn voorschotten verhoogd, terwijl ik toch geld terugkrijg?

    Bij de berekening van je nieuwe voorschotten houden we rekening
    met alle gegevens die we al bezitten over de toekomst. Bijvoorbeeld :

    • Vorig jaar heb je weinig verbruikt omdat het een zachte winter was en daarom krijg je geld terug. Voor de berekening van het komende verbruiksjaar gaan we steeds uit van een normale winter. We zetten het voorschot dus terug een beetje hoger omdat we verwachten dat je meer zal verbruiken dan afgelopen jaar.
    • De prijzen op de groothandelsmarkt zijn erg gestegen.
    • Deze jaarafrekening dekt geen volledig verbruiksjaar. Voor de berekening van je nieuwe voorschot gaan we altijd uit van een volledig verbruiksjaar.
    • Vorig jaar had je een ander tarief. We passen steeds, op het einde van het verbruiksjaar, je voorschot aan op basis van de door ons laatst gekende situatie (bv. je verbruik, toekomstige taksen,...).
    Als je ervoor wilt zorgen dat een wijziging doorheen het jaar toch meegenomen wordt in je voorschot, raden we je aan om je meterstanden regelmatig in te geven in je persoonlijke My Luminus klantenzone of download onze app op  je smartphone.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik moet veel bijbetalen op mijn jaarafrekening. Hoe kan dat en wat moet ik doen?

    Dit kan de volgende oorzaken hebben:

    • Je hebt een nieuwe, grote verbruiker in huis gehaald, zoals een droogkast, jacuzzi, elektrische verwarming, airconditioning,…
    • Het aantal bewoners in je huis veranderde in de loop van het jaar.
    • Je echte verbruik ligt hoger dan de inschatting die vorig jaar gemaakt werd. Dit kan gebeuren wanneer je meterstanden geschat zijn.
    • Je hebt niet langer recht op sociaal tarief.
    • Je meter werd gecorrigeerd.
    • Een stijging in belastingen, netbeheerderskosten of transportkosten.
    • Het was een strengere winter.
    Het advies van Luminus:
    Via My Luminus kan je op ieder moment je meterstanden doorgeven en je voorschotbedrag zelf aanpassen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen