Hulp en ondersteuning
Question sur ma facture Luminus

Mijn factuur uitgelegd

Vragen over je factuur? Hier vind je vast een antwoord!

Mijn factuur uitgelegd

Je vindt je facturen makkelijk terug via MyLuminus

Wat willen de verschillende gegevens en grafieken op je factuur zeggen? 

Bij Luminus willen we dat iedereen zijn factuur kan begrijpen. Daarom stelden we een voorbeeldfactuur op die alle componenten van je factuur uitlegt.

Bekijk onze voorbeeldfactuur



Hoe kan ik mijn factuur ontvangen?

Digitale factuur via e-mail

Je digitale facturen via e-mail ontvangen biedt veel voordelen:

  • Je betaalt op de manier die voor jou het beste uitkomt: via overschrijving of via domiciliëring.
  • Alle facturen die je via e-mail ontvangt, worden nadien 3 jaar lang bewaard in je digitale archief in My Luminus.
  • Eenmalige korting : met digitale facturen bespaar je papier en draag je dus bij aan het behoud van het milieu. Daarom krijg je een eenmalige korting van € 10* op je volgende afrekening.

Ontvang je digitale facturen via e-mail

Papieren factuur via de post

We sturen onze facturen standaard per post op. Je hoeft hiervoor dus niets te doen. Je kiest voor een maandelijkse, 2-maandelijkse of 3-maandelijkse frequentie.
Als je facturen liever digitaal ontvangt, kan je dat zelf aangeven in My Luminus.
Krijg je je energiefacturen momenteel digitaal, maar wil je ze opnieuw in de brievenbus ontvangen? Neem dan contact op met onze klantendienst.

* De korting is niet geldig in combinatie met Luminus Essential, Luminus Optifix, Luminus Basic, Luminus Greenfix en Luminus Click en niet verenigbaar met de korting voor de digitale factuur. Indien je elektriciteit en gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.

Hoe betaal ik mijn factuur?

Betalen per domiciliëring is het gemakkelijkst maar er zijn ook andere mogelijkheden.
Meer info

Voorschotten en jaarafrekening

Je ideale voorschot komt overeen met je werkelijke energieverbruik. 

Toch kan het zijn dat het bedrag van je jaarafrekening hoger ligt dan de reeds betaalde voorschotten.

Vaak gebeurt dit wanneer je een afrekening ontvangt voor een periode van minder dan 12 maanden waarin je enkel de wintermaanden hebt doorlopen. In de winter verbruik je namelijk meer dan je betaalt. In de zomer, daarentegen, verbruik je minder waardoor dat verschil gecompenseerd wordt.

verbruik per seizoen

Wist je trouwens dat het totaalbedrag op je jaarafrekening maar voor zo'n 25% tot 30% naar Luminus gaat? De overige 70% bestaat uit distributie- en transportkosten, taksen en heffingen, en btw. Die kosten storten we integraal door naar de betrokken partijen. Ontdek waaruit je factuur precies is samengesteld.

Verrassingen vermijden

Als je wil voorkomen dat je bij de jaarafrekening plots nog veel moet betalen, kan je je maandelijkse voorschotten eenvoudig aanpassen via de €-monitor in My Luminus.

Bovendien berekent Luminus je ideale voorschotbedrag op basis van je meterstanden. Zorg dus dat je deze op tijd doorgeeft in My Luminus. Doe je dat niet, dan zal het voorschotbedrag geschat worden op basis van je verbruik in het verleden. Ook al strookt dat niet meer met je huidige verbruik.

Pas je voorschot aan Geef je meterstanden door
Download onze app op