Hulp en ondersteuning
Luminus -  Contact Business adviseurs.

Heb je een vraag?

Je vindt het antwoord in de veelgestelde vragen.

Anderen zochten ook:

  • Kan ik een maandelijkse afrekening ontvangen?

    Luminus biedt klanten met een digitale meter de mogelijkheid om maandelijks een afrekening te betalen voor elektriciteit en gas

    Heb je een digitale meter en wil je maandelijks een afrekening ontvangen? Contacteer onze klantendienst .
    We dienen een aanvraag in bij je netbeheerder. Als alles in orde is, ontvang je vanaf de eerste dag van de volgende maand een maandelijkse afrekening.

    Houd er rekening mee dat je geen voorschotfacturen meer zal ontvangen. In de winter, wanneer je meer verbruikt, kan je dan ook hogere afrekeningen krijgen. Omdat je geen voorschotfacturen meer ontvangt, is het ook noodzakelijk om in het geval van een domiciliëring te kiezen voor een domiciliering voor je afrekeningen (en niet enkel voorschotten).

    Wil je meer weten? Lees dan zeker onze blog .

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik kan mijn voorschot niet aanpassen via My Luminus. Wat doe ik?

    In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:

    • je volgende factuur een afrekening is.
    • je een digitale meter hebt en je maandelijks een afrekening ontvangt.
    • je een klassieke meter met piekmeting hebt.
    • je contract binnenkort niet meer actief is bij ons.
    • je nog een betaalachterstand hebt. We verzoeken je om dit eerst te betalen.
    • je volgende voorschotfactuur al is opgemaakt in onze systemen. Je nieuwe voorschotbedrag zal pas te zien op de factuur erna.
    • je maandelijks voorschot al één keer in dezelfde maand aanpaste.
    • er uitzonderlijk een technisch probleem opduikt.
    • Opgelet! Je kan zelf je voorschotbedrag slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool in My Luminus aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.
    Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden. Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en zo verrassingen te voorkomen bij je afrekening.

    Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen?
    • Contacteer ons. Wij passen het bedrag graag voor je aan.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb mijn afrekening nog niet ontvangen. Wat doe ik?

    Je ontvangt je afrekening ongeveer 4 tot 8 weken na ontvangst van je meterstanden. Dit is de tijd die nodig is voor je netbeheerder om je gegevens te valideren en naar ons door te sturen. Wij maken daarna je factuur op.


    Heb je na deze periode nog steeds geen afrekening ontvangen? Je gegevens kunnen geblokkeerd zijn door de overschakeling naar een nieuw dataplatform binnen de energiemarkt. Je leest er hier meer over.

    Controleer met de online tool van je distributienetbeheerder (DNB) of je gegevens geblokkeerd zijn: Via deze tool kan je jouw EAN-code(s) ingeven om te zien of deze nog op de lijst van geblokkeerde punten staat. Zolang je jouw EAN hier terugvindt, kunnen wij geen afrekening opmaken.  Alle spelers op de energiemarkt verhogen hun inspanningen om deze problemen tegen eind december 2023 op te lossen.

    Lees ook:
    Hebben mijn geblokkeerde gegevens invloed op de berekening van mijn capaciteitstarief?
    Hebben mijn geblokkeerde gegevens invloed op mijn verhuisaanvraag?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe verkrijg ik het sociaal tarief bij Luminus?

    De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie. De overheid bezorgt aan je energieleverancier Luminus per kwartaal een overzicht van de personen die recht hebben op sociaal tarief. Dit betekent dat je zelf niets hoeft te doen.
    Luminus past het tarief voor je aan en verstuurt een bevestiging dat we je registreren als een beschermde klant.

    Indien de FOD het sociaal tarief niet automatisch aan jou toekent, krijg je van de bevoegde instantie een attest dat je naar Luminus opstuurt.
    Enkel de attesten van deze instanties zijn geldig:

    • FOD Sociale Zekerheid
    • OCMW
    • Federale Pensioendienst
    • Kind en Gezin 
      • Vlaanderen: attest Opgroeien
      • Wallonië: attest AVIQ
      • Brussel: attest Iriscare
    • Agentschap Zorg & Gezondheid
      • Vlaanderen: Zorgbudget ouderen
    • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden
      • Brussel – attest Iriscare
      • Wallonië – attest Organisme Assurance Wallonie
      • Duitstalige Gemeenschap – attest Ostbelgien
    Het type attest hangt af van je situatie (gepensioneerd, mindervalide...).
    Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier.

    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden ingeven in My Luminus?

    Volg dit stappenplan:
     

    1. Meld je aan op My Luminus.
    2. Ga naar 'Verbruik'.
    3. Kies het adres en de aansluiting waarvoor je een meterstand wil ingeven.
    4. Klik op 'Voeg een meterstand toe'. 
    5. Geef de datum en meterstand in.
    6. Klik op 'Bevestig'.
    7. Extra: Indien je dat wenst, kan je ook je voorschotbedrag aanpassen op basis van je nieuwe meterstanden.

    Tip: wanneer je de meterstanden afleest van je meter en in My Luminus noteert:
    • Geef alleen de cijfers in voor de komma of voor het punt.

    1. Heb je een digitale meter? Geef alleen de cijfers voor het punt in.
    Op de display van een digitale meter elektriciteit:
    • Zie je de meterstanden staan voor dag (1.8.1.) en nacht (1.8.2),
    • Als je zonnepanelen hebt, zijn ook de meterstanden ingevuld bij injectie dag (2.8.1.) en nacht (2.8.2.).



     
    In My Luminus:
    • Vul de meterstanden in voor de meter(s) die je hebt: verbruik dag en/of nacht.
    • Als je zonnepanelen hebt, geef je ook de meterstanden in bij Productie dag en/of nacht.
    • Geef de meterstanden in tot aan het punt. In dit voorbeeld: bij 1.8.1. (dagtarief): geef alleen de cijfers 000086 in (en niet: 000086.701).                                      
    image.pngimage.png
    Op de display van een digitale meter gas:
    • Druk op een van de drie rode knoppen: dan zie je de meterstanden.
    image.png
    In My Luminus:
    • Geef de meterstanden in tot aan het punt. In dit voorbeeld is het verbruik 0 kwh.



















     
     

    2. Heb je een analoge meter? Geef alleen de cijfers voor de komma in.
     
    Display elektriciteitsmeter:My Luminus:
     met 1 telwerk:image.pngGeef de meterstand in tot aan de komma:
    • 62224     
     met 2 telwerken:
    image.png
    Geef de meterstanden dag en nacht in tot aan de komma:
     
    • 622224
    • 54415
     

    Heb je een verkeerde meterstand ingegeven in My Luminus?
    Je kan dit altijd aanpassen of verwijderen.

    Lees deze nuttige tips:
    • Als je een digitale meter hebt, leest de netbeheerder jaarlijks automatisch en op afstand je meterstanden af. Er komt geen meteropnemer meer langs om de meterstanden te noteren. 
    • Wil je graag dagelijks of op regelmatige basis je verbruik opvolgen wanneer je een digitale meter hebt, dan kan je:
      • zelf je meterstanden ingeven in My Luminus en op basis  daarvan je voorschotbedrag aanpassen.
      • je verbruikhistoriek tot gisteren opvragen bij de netbeheerder. In Vlaanderen is dit bij Fluvius .
      • Of je kan heel makkelijk je verbruik en je energiekosten tot gisteren opvolgen en gerichter besparen via onze gratis Luminus Monitor App.
      • Woon je in Vlaanderen? Volg je verbruik in realtime en krjg inzicht in je energievreters en -kosten via de Luminus EnergyControl Monitor. Het is een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt.

    Nuttige links:
     
     
     
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Je afrekening niet ontvangen?

 

Door de overgang van de distributienetbeheerders en de energieleveranciers naar een nieuw dataplatform, ervaart een deel van onze klanten op dit moment een vertraging in hun facturatie.

We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Bekijk hier de laatste info
Atrias: Een nieuw beheersysteem voor klantgegevens.

Zelf aan de slag in My Luminus

In je persoonlijke klantenzone My Luminus kan je heel wat zaken ook zélf regelen:
My Luminus Dashboard
  • persoonlijke gegevens wijzigen
  • facturen en betaling raadplegen
  • voorschot aanpassen
  • meterstanden doorgeven
  • betaalmethode aanpassen
  • afbetalingsplan aanvragen

Lees hier meer over My Luminus.

Nog geen account?
Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.

Naar My Luminus
Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

Je antwoord niet gevonden?
Een van onze medewerkers helpt je graag verder

 

Bel ons

Maandag tot vrijdag: 8 u tot 18u

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar op het nummer (zonaal tarief):

078 150 210

Tip: Gemiddeld genomen zijn donderdagnamiddag en vrijdagnamiddag rustigere momenten bij onze telefonische klantendienst.

Zakelijke klant? Klik hier

Mail ons

Vul het contactformulier in en de Luminus klantendienst neemt contact met je op.


Ga naar formulier

Chat met ons

De knop "start de chat" verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst:

Maandag tot Vrijdag.: 8u tot 18u.

Heb je een klacht? Wij lossen het voor je op!

Geef je klacht aan ons door.