Hulp en ondersteuning
Luminus -  Contact Business adviseurs.

Waarmee kunnen we je helpen?

Anderen zochten ook:

  • Wie heeft recht op het sociaal tarief?

    Je hebt recht op het sociaal tarief wanneer je:

    • voldoet aan de criteria die de FOD Economie bepaalt.
    • een officieel attest van de betrokken instanties hebt:
      • FOD Economie,
      • Vlaamse Zorgkas,
      • Kind en Gezin,
      • OCMW,
      • Rijksdienst voor Pensioenen
    • huurder bent van een sociaal appartement waarvan de verwarming op gas afhangt van een collectieve installatie, in een gebouw dat verhuurd wordt door een sociale huisvestingsmaatschappij. Je kan dit aanvragen bij je sociale huisvestingsmaatschappij.

    Wat moet ik doen om het sociaal tarief te krijgen?
    Helemaal niets. De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie.

    Lees ook: Hoe verkrijg ik het sociaal tarief?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe verkrijg ik het sociaal tarief bij Luminus?

    De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie. De overheid bezorgt aan je energieleverancier Luminus per kwartaal een overzicht van de personen die recht hebben op sociaal tarief. Dit betekent dat je zelf niets hoeft te doen.
    Luminus past het tarief voor je aan en verstuurt een bevestiging dat we je registreren als een beschermde klant.

    Indien de FOD het sociaal tarief niet automatisch aan jou toekent, krijg je van de bevoegde instantie een attest dat je naar Luminus opstuurt.
    Enkel de attesten van deze instanties zijn geldig:

    • OCMW
    • FOD Sociale Zekerheid
    • Rijksdienst voor Pensioenen
    • Kind en Gezin 
    • Agentschap Zorg & Gezondheid (Zorgkas, alleen in Vlaanderen)
    • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden (enkel in Brussel Hoofdstedelijk Gewest via Iriscare en Waals Gewest via Aviq)
    Het type attest hangt af van je situatie (gepensioneerd, mindervalide...).
    Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier.

    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waar kan ik mijn energieprijs per kWh terugvinden?

    Je vindt je prijs per kWh op 3 plaatsen terug:

    • in je persoonlijke klantenzone My Luminus, onder « Contracten en Diensten». Je ziet je eenheidsprijs in het veld: 'Prijsinformatie' en je kan de pdf ook downloaden. 
    • op je afrekening: je prijs per kWh voor de gefactureerde verbruiksperiode.
    • in de bijzondere voorwaarden van je contract: je prijs per kWh (excl. promo).

    De prijs per kWh hangt af van:

    • je tarief (te zien in My Luminus, onder ‘Contracten en Diensten’).
    • je metertype voor elektriciteit (er bestaat maar één metertype voor gas):
    • enkelvoudige meter: de prijs per kWh is dezelfde voor de hele dag.
    • tweevoudige meter: de prijs per kWh verschilt naargelang je verbruikt in de piek- of daluren (de prijs tijdens de daluren is lager dan tijdens de piekuren). Je netbeheerder bepaalt zelf wanneer de piek- en daluren van start gaan. Ze verschillen onderling en zijn ook afhankelijk van jouw woonplaats.
    • exclusief nachttarief: dit is een prijs per kWh aan een verlaagd tarief, gekoppeld aan een meter die alleen 's nachts werkt, meestal accumulatieverwarming.

    Ben je nog geen klant of wens je van tarief te veranderen?
    De prijzen per kWh die van toepassing zijn voor elk tarief per maand vind je hier.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik kan mijn voorschot niet aanpassen via My Luminus. Wat doe ik?

    In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:

    • je volgende factuur een afrekening is.
    • je een digitale meter hebt en je maandelijks een afrekening ontvangt.
    • je een klassieke meter met piekmeting hebt.
    • je contract binnenkort niet meer actief is bij ons.
    • je nog een betaalachterstand hebt. We verzoeken je om dit eerst te betalen.
    • je volgende voorschotfactuur al is opgemaakt in onze systemen. Je nieuwe voorschotbedrag zal pas te zien op de factuur erna.
    • je maandelijks voorschot al één keer in dezelfde maand aanpaste.
    • er uitzonderlijk een technisch probleem opduikt.
    • Opgelet! Je kan zelf je voorschotbedrag slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool in My Luminus aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.
    Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden. Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en zo verrassingen te voorkomen bij je afrekening.

    Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen?
    • Contacteer ons. Wij passen het bedrag graag voor je aan.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Federale premies - Federaal basispakket energie 2023: ik heb nog geen energiepremie ontvangen. Wat doe ik?


    1. Heb je op 18 april 2023 de energiepremie Basispakket 2 nog niet ontvangen?

    • De Federale overheid (FOD) Economie bepaat wie recht heeft op de premie Basispakket 2 voor de maanden januari, februari en maart 2023. Controleer eerst of je voldoet aan de voorwaarden: Federale premies - Federaal basispakket energie 2023: Wie heeft recht op de energiepremie ?
    • Misschien zit er een fout in de schrijfwijze van je naam en/of adres bij de FOD Economie.
    • Of is er een andere reden die we niet kennen (klanten met een energiecontract voor een tweede verblijf of klanten met een professioneel tarief hebben geen recht op deze energiepremie,...)..

    2. Voldoe je aan de voorwaarden? Contacteer zelf de dienst FOD Economie (niet de energieleverancier) om je energiepremie aan te vragen. Dit kan vanaf 24 april 2023 tot 31 juli 2023. 
    Daarna heb je geen recht meer op deze premie van de overheid.
    • Opgelet:
      • Je kan je aanvraag bij de FOD pas indienen vanaf 24 april 2023, niet vroeger. Voor die datum beschouwt de FOD je aanvraag als ongeldig en je komt dan niet in aanmerking voor de energiepremie.
    3. Hoe dien je een aanvraag voor deze energiepremie in bij de FOD Economie? 
    • Ofwel vul je rechtstreeks het online formulier in op hun website: https://basispakket.economie.fgov.be/grantTwo
      • Je logt in op de website van de FOD Economie met behulp van je identitieitskaart of een ander identificatiemiddel.
      • Je vult het online formulier in en verstuurt je aanvraag.
    • Ofwel download je het aanvraagformulier voor pakket 2 (individuele contracten (DOCX) of collectieve installaties (DOCX) en vul je het in.
      • Je verstuurt het:
    • Je hebt deze gegevens nodig:
      • Bewijs van domicilie (In de meeste gemeentes kan je dit online aanvragen). Het adres en de datum van domiciliëring op 31/12/2022 is geldig bij de FOD.
      • Rekeningnummer 
      • Naam leverancier op 31/12/2022
    4. Wat gebeurt er na het indienen van mijn aanvraag bij de FOD Economie?
    • De FOD zal je aanvraag voor Basispakket 2 (maanden januari, februari en maart 2023) onderzoeken en je vraag beantwoorden.
    • Als je recht hebt op de premie, stuurt de FOD na verwerking een lijst met de de nieuwe premiegerechtigden naar Luminus.
    • Na ontvangst van deze lijst premiegerechtigden verwerkt Luminus de aanvraag zo snel mogelijk.
    • Luminus schrijft het bedrag binnen 18 dagen na opmaak van de premie over naar je bankrekening.
    • De energiepremie 2023 voor het Basispakket 2 bedraagt voor gas € 405 (in totaal) en voor elektriciteit € 183 (in totaal).
    • Als wij niet over je bankgegevens beschikken, vragen wij om dit door te geven voor 15/06/2023.
    • Bekijk hier de tijdslijn van de FOD voor de toekenning van het basispakket 2023:

    5. Heb je nog geen energiepremie 2023 ontvangen?
    Een reden kan zijn dat Luminus je bankrekeningnummer niet kent.
    • Vul je rekeningnummer direct in of pas het aan in je persoonlijke klantenzone My Luminus. 
    • Als wij niet over je bankgegevens beschikken, vragen wij om dit door te geven voor 15/06/2023.
    • Indien we op 15/06/2023 niet over je bankgegevens beschikken, zullen we dit aan de overheid doorgeven en kan je geen aanspraak meer maken op het basispakket energie 2023.

    6. Wil je meer weten over deze energiepremie? 
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Je afrekening niet ontvangen?

 

Door de overgang van de distributienetbeheerders en de energieleveranciers naar een nieuw dataplatform, ervaart een deel van onze klanten op dit moment een vertraging in hun facturatie.

We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Bekijk hier de laatste info
Atrias: Een nieuw beheersysteem voor klantgegevens.

Zelf aan de slag in My Luminus

In je persoonlijke klantenzone My Luminus kan je heel wat zaken ook zélf regelen:
My Luminus Dashboard
  • persoonlijke gegevens wijzigen
  • facturen en betaling raadplegen
  • voorschot aanpassen
  • meterstanden doorgeven
  • betaalmethode aanpassen
  • afbetalingsplan aanvragen

Lees hier meer over My Luminus.

Nog geen account?
Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.

Naar My Luminus
Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

Je antwoord niet gevonden?
Een van onze medewerkers helpt je graag verder

 

Bel ons

Maandag tot vrijdag: 8 u tot 18u

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar op het nummer (zonaal tarief):

078 150 210

Tip: Gemiddeld genomen zijn donderdagnamiddag en vrijdagnamiddag rustigere momenten bij onze telefonische klantendienst.

Zakelijke klant? Klik hier

Mail ons

Vul het contactformulier in en de Luminus klantendienst neemt contact met je op.


Ga naar formulier

Chat met ons

De knop "start de chat" verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst:

Maandag tot Vrijdag.: 8u tot 18u.

Heb je een klacht? Wij lossen het voor je op!

Geef je klacht aan ons door.