Hulp en ondersteuning
Luminus -  Contact Business adviseurs.

Waarmee kunnen we je helpen?

Anderen zochten ook:

  • Regeringsmaatregelen en energiepremie: op welke steunmaatregelen heb ik recht?

    Door de hoge energieprijzen voert de federale overheid steunmaatregelen in om de impact van de energiefacturen op gezinnen financieel te verlichten.
    Daarom kent de federale overheid aan gezinnen een premie voor gas en/of elektriciteit toe onder de benaming ‘Federaal basispakket energie’.

    Elke huishoudelijke klant heeft recht op 2 overheidspremies: een premie van het federaal basispakket energie voor 2022 en een premie voor 2023.
    Hieronder leggen we uit wie recht heeft op deze premies voor 2022 en 2023 voor elektriciteit en/of aardgas, hoe je ze kan aanvragen en wanneer je ze ontvangt via Luminus.

    Energiepremie 2022:


    Energiepremie 2023:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wie heeft recht op het sociaal tarief?

    Je hebt recht op het sociaal tarief wanneer je:

    • voldoet aan de criteria die de FOD Economie bepaalt.
    • een officieel attest van de betrokken instanties hebt:
      • FOD Economie,
      • Vlaamse Zorgkas,
      • Kind en Gezin,
      • OCMW,
      • Rijksdienst voor Pensioenen
    • huurder bent van een sociaal appartement waarvan de verwarming op gas afhangt van een collectieve installatie, in een gebouw dat verhuurd wordt door een sociale huisvestingsmaatschappij. Je kan dit aanvragen bij je sociale huisvestingsmaatschappij.
    Tijdelijke uitbreiding sociaal tarief: voor personen met verhoogde tegemoetkoming
    Personen met een laag inkomen hebben recht op een verhoogde tegemoetkoming in de ziektekosten. Zij krijgen tijdelijk - vanaf 1 februari 2021 t.e.m. 30 juni 2023 - het statuut van beschermde klant en genieten daardoor van het sociaal tarief voor elektriciteit en gas. Dat besliste de Federale overheid en publiceerde er deze informatie over op hun website.
    Klanten die van dat tijdelijk voordeel genieten, zien dat ten vroegste in mei 2021 op hun energiefactuur. Het sociaal tarief wordt met terugwerkende kracht toegepast vanaf 1 februari 2021.

    Wat moet ik doen om het sociaal tarief te krijgen?
    Helemaal niets. De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie.

    Lees ook: Hoe verkrijg ik het sociaal tarief?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Federale premies - Federaal basispakket energie 2023: ik heb nog geen energiepremie ontvangen. Wat doe ik?


    1. Heb je op 18 april 2023 de energiepremie Basispakket 2 nog niet ontvangen?

    • De Federale overheid (FOD) Economie bepaat wie recht heeft op de premie Basispakket 2 voor de maanden januari, februari en maart 2023. Controleer eerst of je voldoet aan de voorwaarden: Federale premies - Federaal basispakket energie 2023: Wie heeft recht op de energiepremie ?
    • Misschien zit er een fout in de schrijfwijze van je naam en/of adres bij de FOD Economie.
    • Of is er een andere reden die we niet kennen (klanten met een energiecontract voor een tweede verblijf of klanten met een professioneel tarief hebben geen recht op deze energiepremie,...)..

    2. Voldoe je aan de voorwaarden? Contacteer zelf de dienst FOD Economie (niet de energieleverancier) om je energiepremie aan te vragen. Dit kan vanaf 24 april 2023 tot 31 juli 2023. 
    Daarna heb je geen recht meer op deze premie van de overheid.
    • Opgelet:
      • Je kan je aanvraag bij de FOD pas indienen vanaf 24 april 2023, niet vroeger. Voor die datum beschouwt de FOD je aanvraag als ongeldig en je komt dan niet in aanmerking voor de energiepremie.
    3. Hoe dien je een aanvraag voor deze energiepremie in bij de FOD Economie? 
    • Ofwel vul je rechtstreeks het online formulier in op hun website: https://basispakket.economie.fgov.be/grantTwo
      • Je logt in op de website van de FOD Economie met behulp van je identitieitskaart of een ander identificatiemiddel.
      • Je vult het online formulier in en verstuurt je aanvraag.
    • Ofwel download je het aanvraagformulier voor pakket 2 (individuele contracten (DOCX) of collectieve installaties (DOCX) en vul je het in.
      • Je verstuurt het:
    • Je hebt deze gegevens nodig:
      • Bewijs van domicilie (In de meeste gemeentes kan je dit online aanvragen). Het adres en de datum van domiciliëring op 31/12/2022 is geldig bij de FOD.
      • Rekeningnummer 
      • Naam leverancier op 31/12/2022
    4. Wat gebeurt er na het indienen van mijn aanvraag bij de FOD Economie?
    • De FOD zal je aanvraag voor Basispakket 2 (maanden januari, februari en maart 2023) onderzoeken en je vraag beantwoorden.
    • Als je recht hebt op de premie, stuurt de FOD na verwerking een lijst met de de nieuwe premiegerechtigden naar Luminus.
    • Na ontvangst van deze lijst premiegerechtigden verwerkt Luminus de aanvraag zo snel mogelijk.
    • Luminus schrijft het bedrag binnen 18 dagen na opmaak van de premie over naar je bankrekening.
    • De energiepremie 2023 voor het Basispakket 2 bedraagt voor gas € 405 (in totaal) en voor elektriciteit € 183 (in totaal).
    • Als wij niet over je bankgegevens beschikken, vragen wij om dit door te geven voor 15/06/2023.
    • Bekijk hier de tijdslijn van de FOD voor de toekenning van het basispakket 2023:

    5. Heb je nog geen energiepremie 2023 ontvangen?
    Een reden kan zijn dat Luminus je bankrekeningnummer niet kent.
    • Vul je rekeningnummer direct in of pas het aan in je persoonlijke klantenzone My Luminus. 
    • Als wij niet over je bankgegevens beschikken, vragen wij om dit door te geven voor 15/06/2023.
    • Indien we op 15/06/2023 niet over je bankgegevens beschikken, zullen we dit aan de overheid doorgeven en kan je geen aanspraak meer maken op het basispakket energie 2023.

    6. Wil je meer weten over deze energiepremie? 
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wanneer krijg ik mijn afrekening?

    Je ontvangt je afrekening ongeveer 4 tot 8 weken na ontvangst van je meterstanden. Dit is de tijd die nodig is voor je netbeheerder om je gegevens te valideren en naar ons door te sturen. Wij maken daarna je factuur op.

    Nuttige info:

    • Als het om een jaarafrekening gaat, worden je meterstanden elk jaar rond dezelfde periode opgenomen door je netbeheerder.
      Lees: Wanneer komt men mijn meterstanden opnemen?
    • Luminus ontvangt van de netbeheerder de meterstanden van klanten met een digitale meter op de eerste dag van de maand die volgt op de meteropnamemaand. Bijvoorbeeld op 1 juni 2023 voor de opnamemaand mei.
    • Door de overschakeling naar een nieuw communicatieplatform binnen de energiemarkt duurt het voor sommige klanten langer vooraleer je je afrekening ontvangt. In uitzonderlijke gevallen kwamen klanten vast te zitten. Heel concreet betekent dit dat je netbeheerder je meterstanden correct ontvangt maar niet kan doorsturen naar ons als leverancier. Daardoor kunnen we nog geen correcte afrekening opmaken. In afwachting van je afrekening blijven we je voorschotfacturen sturen.
    • Lees ook: Ik heb een digitale meter. Kan ik een maandelijkse afrekening ontvangen?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik kan mijn voorschot niet aanpassen via My Luminus. Wat doe ik?

    In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:

    • je volgende factuur een afrekening is.
    • je een digitale meter hebt en je maandelijks een afrekening ontvangt.
    • je een klassieke meter met piekmeting hebt.
    • je contract binnenkort niet meer actief is bij ons.
    • je nog een betaalachterstand hebt. We verzoeken je om dit eerst te betalen.
    • je volgende voorschotfactuur al is opgemaakt in onze systemen. Je nieuwe voorschotbedrag zal pas te zien op de factuur erna.
    • je maandelijks voorschot al één keer in dezelfde maand aanpaste.
    • er uitzonderlijk een technisch probleem opduikt.
    • Opgelet! Je kan zelf je voorschotbedrag slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool in My Luminus aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.
    Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden. Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en zo verrassingen te voorkomen bij je afrekening.

    Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen?
    • Contacteer ons. Wij passen het bedrag graag voor je aan.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Zelf aan de slag in My Luminus

In je persoonlijke klantenzone My Luminus kan je heel wat zaken ook zélf regelen:
My Luminus Dashboard
  • persoonlijke gegevens wijzigen
  • facturen en betaling raadplegen
  • voorschot aanpassen
  • meterstanden doorgeven
  • betaalmethode aanpassen
  • afbetalingslplan aanvragen

Lees hier meer over My Luminus.

Nog geen account?
Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.

Naar My Luminus
Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

Je antwoord niet gevonden?
Een van onze medewerkers helpt je graag verder

 

Bel ons

Maandag tot vrijdag: 8 u tot 18u

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar op het nummer (zonaal tarief):

078 150 210

Tip: Gemiddeld genomen zijn donderdagnamiddag en vrijdagnamiddag rustigere momenten bij onze telefonische klantendienst.

Zakelijke klant? Klik hier

Mail ons

Vul het contactformulier in en de Luminus klantendienst neemt contact met je op.


Ga naar formulier

Chat met ons

De knop "start de chat" verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst:

Maandag tot Vrijdag.: 8u tot 18u.

Heb je een klacht? Wij lossen het voor je op!

Geef je klacht aan ons door.