Hulp en ondersteuning
déménagement reprendre un compteur d'énergie Luminus

Je verhuist of neemt energiemeters over?

Huurder of eigenaar, Luminus staat je heel graag bij voor je administratieve formaliteiten.

Geef je verhuis online door  Bel 078 18 01 83

Waarom voor Luminus kiezen?

Hoe meld ik mijn verhuis of meterovername?

Tip: vul het energieovernamedocument in en onderteken het samen met de vorige of de nieuwe bewoner en bewaar dit document. Zo vermijd je achteraf onenigheden rond de meterstanden. Je moet het document ons niet opsturen.

Stap 1
Gegevens verzamelen

Bezorg ons alle nodige informatie over je nieuwe woning en je oude woning als je al Luminus klant bent.

  • De EAN-codes van je energiemeters (getal van 18 cijfers startend met 5 4)
  • De meterstanden op het moment dat de sleutels overhandigd worden
  • De contactgegevens van de vorige en/of nieuwe bewoner
Stap 2
Bevestiging aanvraag

Wij zorgen ervoor dat al jouw energiediensten klaar zijn voor D-Day!

  • Opdat alles duidelijk zou zijn, sturen we je een overzicht van je contract
  • Je beschikt nog niet over alle informatie omtrent je verhuis?
    Geen nood, we nemen op een later tijdstip opnieuw contact met je op via e-mail of telefoon
Stap 3
Je energiefactuur

Op basis van de meterstand die je ons stuurde, maken we je factuur op.

  • Binnen de 15 dagen ontvang je een voorschotfactuur
  • Ben je reeds klant bij Luminus?
    Dan ontvang je ook een slot-factuur van je oude woning

Je bent nog geen Luminus klant?

Wil je met je verhuis ook veranderen van energieleverancier? Vergelijk onze energietarieven, bereken je prijs en beslis welk energieplan het best bij je nieuwe woning past.
Bereken mijn prijs

Nieuwe aansluiting nodig?

Heb je een bouw- of renovatieproject waarbij een nieuwe aansluiting wenselijk is? Energiemeters openen of installeren? Luminus helpt je bij je aansluitingen!

Ontdek meer

Gerelateerde vragen

  • Ik verhuis. Welk voorschotbedrag moet ik betalen voor mijn nieuwe woning?

    Het voorschotbedrag dat u na uw verhuis betaalt voor uw nieuwe woning, is gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoner.

    Als u ons bijkomende informatie over uw persoonlijke situatie bezorgt, dan kunnen we indien u dit wenst het bedrag voor u aanpassen.

    Tip: gebruik na uw verhuis My Luminus om uw voorschotbedrag zelf op te volgen en eventueel te wijzigen.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Ik ben net verhuisd en krijg op mijn nieuwe adres facturen van Luminus. Hoe komt dit?

    Als u na uw verhuis nog geen energieleverancier hebt gekozen garanderen wij u, als leverancier van de vorige bewoner, de energielevering tot u een keuze hebt gemaakt.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Ik verhuis, wat gebeurt er met mijn onderhoudscontract?

    Wij zetten uw onderhoudscontract automatisch over met uw verhuis.

    Hebt u uw verhuis nog niet doorgegeven? Contacteer onze dienst verhuizingen op het nummer 078 180 183 en wij doen het nodige.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Wat gebeurt er als de nieuwe bewoner voor een andere leverancier kiest bij een verhuis?

    Het heeft geen invloed op uw verhuis wanneer de nieuwe bewoner van uw woning voor een andere leverancier kiest. Wij behandelen uw verhuis op basis van de gegevens die u ons bezorgt en contacteren de nieuwe bewoner om de meterstanden te verifiëren.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven voordat ik verhuis?

    Voordat u verhuist kan u uw meterstanden doorgeven op het nummer 078 180 183.

    Bent u reeds klant, dan kan dit ook via My Luminus.

    Regel uw verhuis in enkele stappen

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Kan ik mijn voorschotbedrag nog aanpassen na mijn verhuis?

    Na een verhuis raden wij u aan om uw voorschotbedrag aan te passen aan uw nieuwe woning en aan uw nieuwe verbruiksgewoonten.

    Via My Luminus, onze beveiligde klantenzone, kan u uw voorschotbedrag ook na uw verhuis op elk moment aanpassen.

    Opgelet! U kan zelf uw voorschot slechts tot 20% verlagen, of tot 200% verhogen ten opzichte van uw ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij uw afrekenbedrag € 0 wordt). Wil u uw voorschotbedrag toch nog lager, of nog hoger, neem dan contact op met onze klantendienst.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe mijn verhuis schriftelijk met overnamedocument regelen?

    U kan uw verhuis snel en eenvoudig telefonisch regelen door contact op te nemen met onze verhuisdienst op het nummer 078 180 183.

    Om uw verhuis schriftelijk met overnamedocumenten te regelen, downloadt u eerst het document voor overdracht van energie. Vul dit document in en stuur het binnen de 7 dagen na uw verhuis naar dit adres:

    Luminus BP
    48 000
    1000 Brussel

    Of via e-mail of fax:
    E-mail:  overname@edfluminus.be
    Fax: 011 842 373

    Na ontvangst zal Luminus indien nodig contact met u opnemen om uw aanvraag verder af te handelen.
    Graag gedaan!

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe mijn verhuis telefonisch regelen?

    Bel naar 078 180 183 om uw verhuis telefonisch te regelen. Voordat u ons belt, neemt u best even de volgende gegevens bij de hand:
     

    • de datum waarop onze energie in uw nieuwe woning wordt geleverd
    • de meterstanden (als de overdracht reeds is gebeurd)
    • het nummer van uw meter en/of de EAN-code
    • de gegevens van de vorige energieafnemer in uw nieuwe woning
    Twee weken nadat u deze gegevens telefonisch aan ons hebt doorgegeven, ontvangt u een gedetailleerd voorstel voor het maandelijkse voorschot.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Waarom ontvang ik nog steeds voorschotfacturen? Ik heb enkele weken geleden mijn verhuis geregeld.

    Ongeveer 30 dagen na de melding van uw verhuis ontvangt u uw slotfactuur. Het kan dus zijn dat u in de tussentijd nog een voorschotfactuur ontvangt voor uw oude adres. Omdat deze wordt opgenomen in uw slotfactuur vragen wij u deze te betalen.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen

Meer tips

Download onze app op