Hulp en ondersteuning
Luminus -  Contact Business adviseurs.

Waarmee kunnen we je helpen?

Anderen zochten ook:

  • Wie heeft recht op het sociaal tarief?

    Je hebt recht op het sociaal tarief wanneer je:

    • voldoet aan de criteria die de FOD Economie bepaalt.
    • een officieel attest van de betrokken instanties hebt:
      • FOD Economie,
      • Vlaamse Zorgkas,
      • Kind en Gezin,
      • OCMW,
      • Rijksdienst voor Pensioenen
    • huurder bent van een sociaal appartement waarvan de verwarming op gas afhangt van een collectieve installatie, in een gebouw dat verhuurd wordt door een sociale huisvestingsmaatschappij. Je kan dit aanvragen bij je sociale huisvestingsmaatschappij.

    Wat moet ik doen om het sociaal tarief te krijgen?
    Helemaal niets. De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie.

    Lees ook: Hoe verkrijg ik het sociaal tarief?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe verkrijg ik het sociaal tarief?

    De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie. De overheid bezorgt aan Luminus per kwartaal een overzicht van de personen die recht hebben op sociaal tarief. Dit betekent dat je zelf niets hoeft te doen.
    Luminus past het tarief voor je aan en verstuurt een bevestiging dat we je registreren als een beschermde klant.

    Indien de FOD het sociaal tarief niet automatisch aan jou toekent, krijg je van de bevoegde instantie een attest dat je naar Luminus opstuurt.
    Enkel de attesten van deze instanties zijn geldig:

    • OCMW
    • FOD Sociale Zekerheid
    • Rijksdienst voor Pensioenen
    • Kind en Gezin 
    • Agentschap Zorg & Gezondheid (Zorgkas, alleen in Vlaanderen)
    • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden (enkel in Brussel Hoofdstedelijk Gewest via Iriscare en Waals Gewest via Aviq)
    Het type attest hangt af van je situatie (gepensioneerd, mindervalide...).
    Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier.

    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden ingeven in My Luminus?

    Volg dit stappenplan:
     

    1. Meld je aan op My Luminus.
    2. Ga naar 'Verbruik'.
    3. Kies het adres en de aansluiting waarvoor je een meterstand wil ingeven.
    4. Klik op 'Voeg een meterstand toe'. 
    5. Geef de datum en meterstand in.
    6. Klik op 'Bevestig'.
    7. Extra: Indien je dat wenst, kan je ook je voorschotbedrag aanpassen op basis van je nieuwe meterstanden.

    Tip: wanneer je de meterstanden afleest van je meter en in My Luminus noteert:
    • Geef alleen de cijfers in voor de komma of voor het punt.

    1. Heb je een digitale meter? Geef alleen de cijfers voor het punt in.
    Op de display van een digitale meter elektriciteit:
    • Zie je de meterstanden staan voor dag (1.8.1.) en nacht (1.8.2),
    • Als je zonnepanelen hebt, zijn ook de meterstanden ingevuld bij injectie dag (2.8.1.) en nacht (2.8.2.).



     
    In My Luminus:
    • Vul de meterstanden in voor de meter(s) die je hebt: verbruik dag en/of nacht.
    • Als je zonnepanelen hebt, geef je ook de meterstanden in bij Productie dag en/of nacht.
    • Geef de meterstanden in tot aan het punt. In dit voorbeeld: bij 1.8.1. (dagtarief): geef alleen de cijfers 000086 in (en niet: 000086.701).                                      
    image.pngimage.png
    Op de display van een digitale meter gas:
    • Druk op een van de drie rode knoppen: dan zie je de meterstanden.
    image.png
    In My Luminus:
    • Geef de meterstanden in tot aan het punt. In dit voorbeeld is het verbruik 0 kwh.



















     
     

    2. Heb je een analoge meter? Geef alleen de cijfers voor de komma in.
     
    Display elektriciteitsmeter:My Luminus:
     met 1 telwerk:image.pngGeef de meterstand in tot aan de komma:
    • 62224     
     met 2 telwerken:
    image.png
    Geef de meterstanden dag en nacht in tot aan de komma:
     
    • 622224
    • 54415
     

    Heb je een verkeerde meterstand ingegeven in My Luminus?
    Je kan dit altijd aanpassen of verwijderen.

    Lees deze nuttige tips:
    • Als je een digitale meter hebt, leest de netbeheerder jaarlijks automatisch en op afstand je meterstanden af. Er komt geen meteropnemer meer langs om de meterstanden te noteren. 
    • Wil je graag dagelijks of op regelmatige basis je verbruik opvolgen wanneer je een digitale meter hebt, dan kan je:
      • zelf je meterstanden ingeven in My Luminus en op basis  daarvan je voorschotbedrag aanpassen.
      • je verbruikhistoriek tot gisteren opvragen bij de netbeheerder. In Vlaanderen is dit bij Fluvius .
      • Of je kan heel makkelijk je verbruik en je energiekosten tot gisteren opvolgen en gerichter besparen via onze gratis Luminus Monitor App.
      • Woon je in Vlaanderen? Volg je verbruik in realtime en krjg inzicht in je energievreters en -kosten via de Luminus EnergyControl Monitor. Het is een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt.

    Nuttige links:
     
     
     
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik kan mijn voorschot niet aanpassen via My Luminus. Wat doe ik?

    In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:

    • je volgende factuur een afrekening is.
    • je een digitale meter hebt en je maandelijks een afrekening ontvangt.
    • je een klassieke meter met piekmeting hebt.
    • je contract binnenkort niet meer actief is bij ons.
    • je nog een betaalachterstand hebt. We verzoeken je om dit eerst te betalen.
    • je volgende voorschotfactuur al is opgemaakt in onze systemen. Je nieuwe voorschotbedrag zal pas te zien op de factuur erna.
    • je maandelijks voorschot al één keer in dezelfde maand aanpaste.
    • er uitzonderlijk een technisch probleem opduikt.
    • Opgelet! Je kan zelf je voorschotbedrag slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool in My Luminus aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.
    Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden. Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en zo verrassingen te voorkomen bij je afrekening.

    Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen?
    • Contacteer ons. Wij passen het bedrag graag voor je aan.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Federale premies - Federaal basispakket energie 2023: ik heb nog geen energiepremie ontvangen. Wat doe ik?


    1. Heb je op 18 april 2023 de energiepremie Basispakket 2 nog niet ontvangen?

    • De Federale overheid (FOD) Economie bepaat wie recht heeft op de premie Basispakket 2 voor de maanden januari, februari en maart 2023. Controleer eerst of je voldoet aan de voorwaarden: Federale premies - Federaal basispakket energie 2023: Wie heeft recht op de energiepremie ?
    • Misschien zit er een fout in de schrijfwijze van je naam en/of adres bij de FOD Economie.
    • Of is er een andere reden die we niet kennen (klanten met een energiecontract voor een tweede verblijf of klanten met een professioneel tarief hebben geen recht op deze energiepremie,...)..

    2. Voldoe je aan de voorwaarden? Contacteer zelf de dienst FOD Economie (niet de energieleverancier) om je energiepremie aan te vragen. Dit kan vanaf 24 april 2023 tot 31 juli 2023. 
    Daarna heb je geen recht meer op deze premie van de overheid.
    • Opgelet:
      • Je kan je aanvraag bij de FOD pas indienen vanaf 24 april 2023, niet vroeger. Voor die datum beschouwt de FOD je aanvraag als ongeldig en je komt dan niet in aanmerking voor de energiepremie.
    3. Hoe dien je een aanvraag voor deze energiepremie in bij de FOD Economie? 
    • Ofwel vul je rechtstreeks het online formulier in op hun website: https://basispakket.economie.fgov.be/grantTwo
      • Je logt in op de website van de FOD Economie met behulp van je identitieitskaart of een ander identificatiemiddel.
      • Je vult het online formulier in en verstuurt je aanvraag.
    • Ofwel download je het aanvraagformulier voor pakket 2 (individuele contracten (DOCX) of collectieve installaties (DOCX) en vul je het in.
      • Je verstuurt het:
    • Je hebt deze gegevens nodig:
      • Bewijs van domicilie (In de meeste gemeentes kan je dit online aanvragen). Het adres en de datum van domiciliëring op 31/12/2022 is geldig bij de FOD.
      • Rekeningnummer 
      • Naam leverancier op 31/12/2022
    4. Wat gebeurt er na het indienen van mijn aanvraag bij de FOD Economie?
    • De FOD zal je aanvraag voor Basispakket 2 (maanden januari, februari en maart 2023) onderzoeken en je vraag beantwoorden.
    • Als je recht hebt op de premie, stuurt de FOD na verwerking een lijst met de de nieuwe premiegerechtigden naar Luminus.
    • Na ontvangst van deze lijst premiegerechtigden verwerkt Luminus de aanvraag zo snel mogelijk.
    • Luminus schrijft het bedrag binnen 18 dagen na opmaak van de premie over naar je bankrekening.
    • De energiepremie 2023 voor het Basispakket 2 bedraagt voor gas € 405 (in totaal) en voor elektriciteit € 183 (in totaal).
    • Als wij niet over je bankgegevens beschikken, vragen wij om dit door te geven voor 15/06/2023.
    • Bekijk hier de tijdslijn van de FOD voor de toekenning van het basispakket 2023:

    5. Heb je nog geen energiepremie 2023 ontvangen?
    Een reden kan zijn dat Luminus je bankrekeningnummer niet kent.
    • Vul je rekeningnummer direct in of pas het aan in je persoonlijke klantenzone My Luminus. 
    • Als wij niet over je bankgegevens beschikken, vragen wij om dit door te geven voor 15/06/2023.
    • Indien we op 15/06/2023 niet over je bankgegevens beschikken, zullen we dit aan de overheid doorgeven en kan je geen aanspraak meer maken op het basispakket energie 2023.

    6. Wil je meer weten over deze energiepremie? 
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Zelf aan de slag in My Luminus

In je persoonlijke klantenzone My Luminus kan je heel wat zaken ook zélf regelen:
My Luminus Dashboard
  • persoonlijke gegevens wijzigen
  • facturen en betaling raadplegen
  • voorschot aanpassen
  • meterstanden doorgeven
  • betaalmethode aanpassen
  • afbetalingsplan aanvragen

Lees hier meer over My Luminus.

Nog geen account?
Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.

Naar My Luminus
Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

Je antwoord niet gevonden?
Een van onze medewerkers helpt je graag verder

 

Bel ons

Maandag tot vrijdag: 8 u tot 18u

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar op het nummer (zonaal tarief):

078 150 210

Tip: Gemiddeld genomen zijn donderdagnamiddag en vrijdagnamiddag rustigere momenten bij onze telefonische klantendienst.

Zakelijke klant? Klik hier

Mail ons

Vul het contactformulier in en de Luminus klantendienst neemt contact met je op.


Ga naar formulier

Chat met ons

De knop "start de chat" verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst:

Maandag tot Vrijdag.: 8u tot 18u.

Heb je een klacht? Wij lossen het voor je op!

Geef je klacht aan ons door.