Hulp en ondersteuning
De overheid voorziet steunmaatregelen om de impact van de hoge energieprijzen te verzachten - Luminus.

Overheidsmaatregelen en energiepremies

Federaal basispakket, btw-verlaging, verwarmingspremie, verlenging van het sociaal tarief: wat u moet weten over de steunmaatregelen van de federale overheid om de stijging van de energieprijzen te beperken.

Overheidsmaatregelen van de federale overheid voor de energieprijzen

De federale overheid heeft een aantal maatregelen genomen om tegemoet te komen aan de uitzonderlijk hoge energieprijzen.
De laatste stand van zaken lees je hier.

De volgende maatregelen zijn voorzien:

  • Federaal basispakket gas en elektriciteit

    • Basispakket november & december 2022
      Elk gezin dat op 30/09/2022 een variabel energiecontract heeft, of een vast contract dat afgesloten of vernieuwd werd met een prijs vanaf 1 oktober 2021, krijgt voor november en december 2022 een tegemoetkoming voor gas en/of elektriciteit. Voor de maanden november en december bedraagt de premie voor gas in totaal € 270, die voor elektriciteit bedraagt € 122.

      Deze premies worden momenteel volop verrekend. Lees er hier meer over.

    • Basispakket januari, februari & maart 2023
      Ook voor de maanden januari, februari en maart 2023 zal er een basispakket worden toegekend.
      Elk gezin dat op 31/12/2022 een variabel energiecontract heeft, of een vast contract dat afgesloten of vernieuwd werd met een prijs vanaf 1 oktober 2021, komt in aanmerking. Voor de maanden januari, februari en maart bedraagt de premie in totaal € 405 voor gas en voor elektriciteit € 183.

      We verrekenen deze premies vanaf midden februari 2023.

De premies van het basispakket worden automatisch verrekend met je voorschotten, je afrekening of met eventueel openstaande bedragen. Ze gelden niet voor tweede verblijven, of voor wie al het sociaal tarief heeft.


  • Btw-verlaging op de gas- en elektriciteitsprijzen
    De btw op elektriciteit en gas is verlaagd van 21 naar 6% btw. De verlaging geldt sinds 1 maart 2022 voor elektriciteit en sinds 1 april 2022 voor gas. Dit gebeurt automatisch en zal je zien op je facturen.

  • Federale verwarmingspremie
    Elk gezin met een elektriciteitsaansluiting ontving intussen de eenmalige verwarmingspremie van 100 euro voor het adres waar het gedomicilieerd is. Deze premie werd automatisch verrekend met je voorschotten, je afrekening of met eventueel openstaande bedragen. Is de premie bij jou nog niet verrekend, bekijk dan hier wat je moet doen.

  • Verlenging sociaal tarief
    De eerdere uitbreiding van het sociaal tarief, een goedkoper energietarief voor de meeste kwetsbare gezinnen, wordt verlengd tot eind maart 2023.

Veelgestelde vragen en antwoorden over de overheidsmaatregelen en energiepremies van de overheid

 

Premies Federaal Basispakket november & december 2022

  • Federale premies - Federaal basispakket energie 2022: ik heb nog geen energiepremie ontvangen. Wat doe ik?

    Heb je op 18 januari 2023 de premie nog niet ontvangen?

    Contacteer zelf de dienst FOD Economie (niet de leverancier!) vanaf 23 januari 2023. Je kan deze energiepremie bij hen aanvragen tot 30 april 2023.

    • De FOD bepaalt wie recht heeft op de premie. Lees de FAQ: Federale premies - Federaal basispakket energie 2022: Wie heeft recht op de energiepremie?
    • Misschien zit er een fout in de schrijfwijze van je naam en/of adres bij de FOD Economie. Of is er een andere reden die we niet kennen.
    • Dien zelf je aanvraag voor de premie in bij de FOD Economie. 
      • Ofwel vul je rechtstreeks het online formulier in op de website van de FOD Economie: https://basispakket.economie.fgov.be/login
        • Je logt in op de website van de FOD Economie met behulp van je identitieitskaart of een ander identificatiemiddel.
        • Je vult het online formulier in en verstuurt je aanvraag.
      • Ofwel download je het aanvraagformulier (PDF) (Word) en vul je het in.
        • Je verstuurt het:
          • ofwel via e-mail naar: Gaselek11-12-2022@economie.fgov.be.
          • ofwel via post naar het volgende adres: Gaselek2022 - PB30100 - 1000 Brussel
      • Je hebt deze gegevens nodig:
        • Bewijs van domicilie (In de meeste gemeentes kan je dit online aanvragen.). Het adres en de datum van domiciliëring op 30/09/2022 is geldig bij de FOD.
        • Rekeningnummer 
        • Naam leverancier op 30/09/2022 
    • De FOD zal dan een lijst van de nieuwe premiegerechtigden naar Luminus sturen.
    • Na ontvangst van deze lijst premiegerechtigden verwerkt Luminus de aanvraag zo snel mogelijk.
    • Luminus schrijft het bedrag binnen 18 dagen na opmaak van de premie over naar je bankrekening.
    • Als wij niet over je bankgegevens beschikken, vragen wij om dit door te geven voor 15/06/2023.
    • Indien we op 15/06/2023 niet over je bankgegevens beschikken, zullen we dit aan de overheid rapporteren en kan je geen aanspraak meer maken op het basispakket energie 2022.

    Wil je meer weten over de aanvraag van deze premie?

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Federale premies - Federaal basispakket energie 2022: Wie heeft recht op de energiepremie?

    Elke huishoudelijke klant die op 30/09/2022 een leveringsovereenkomst voor energie heeft:

    • ofwel met een variabel energiecontract,
    • ofwel met een vast energiecontract dat afgesloten of vernieuwd werd met een prijs vanaf 1 oktober 2021
    ontvangt voor de maanden november en december 2022 een premie voor het adres waar die gedomicilieerd is,


    Wie heeft geen recht op deze premie?

    • Social tarief klanten, energiecontracten voor tweede verblijven en tijdelijke aansluitingen krijgen deze premie niet van de overheid.
    • Opgelet: de datum 30/09/22 is bepalend om te weten of je de premie krijgt van de overheid of niet. De overheid kijkt specifiek naar je situatie op de dag 30/09/202 (vb. sociaal tarief of niet) om te bepalen of je voldoet aan de voorwaarden of niet. Voldoe je op 30/09/22 aan de voorwaarden, dan krijg je de premie. Voldoe je op die dag niet aan de voorwaarden, dan krijg je de premie niet van de overheid.
    Lees ook: 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Federale premies - Federaal basispakket energie 2022: hoe energiepremie aanvragen?

    Heb je op 18 januari 2022 nog geen energiepremie ontvangen? Contacteer dan zelf de FOD Economie om je premie aan te vragen. Raadpleeg hier het stappenplan: 


    Elke huishoudelijke klant die op 30/09/2022 een leveringsovereenkomst voor energie heeft bij Luminus:
    • ofwel met een variabel energiecontract,
    • ofwel met een vast energiecontract dat afgesloten of vernieuwd werd met een prijs vanaf 1 oktober 2021
    ontvangt voor de maanden november en december 2022 een overheidspremie via Luminus voor het adres waar die gedomicilieerd is.
     
    • Voor de maanden november en december bedraagt de premie voor gas € 270 (in totaal) en voor elektriciteit € 122 (in totaal).
    • Luminus verrekent deze federale premie vanaf midden november 2022 automatisch met je voorschotten, je afrekening of met eventueel openstaande bedragen.
    • Wat op 31 december 2022 nog openstaat, betaalt Luminus in één keer aan je terug en dit ten laatste op 18 januari 2023.

    Lees ook deze nuttige info: 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Federale premies - Federaal basispakket energie 2022: wanneer krijg ik de energiepremie?

    Heb je op 18 januari 2022 nog geen energiepremie ontvangen? Contacteer dan zelf de FOD Economie om je premie aan te vragen. Raadpleeg het stappenplan hier:  


    Vanaf midden november 2022 tot eind december 2022 verrekent Luminus deze federale premie automatisch met je voorschotten, je afrekening of met eventueel openstaande bedragen. Luminus doet al het nodige. Je hoeft zelf niets te doen. Wat op 31 december 2022 nog openstaat, betaalt Luminus in één keer aan je terug en dit ten laatste op 18 januari 2023.

    Voor de maanden november en december bedraagt de premie voor gas € 270 (in totaal) en voor elektriciteit € 122 (in totaal).

    Je zal deze premie vanaf midden november 2022 terugvinden in je persoonlijke klantenzone My Luminus onder het tabblad 'Facturen'. In het overzicht 'Betaalde Facturen' zal je de premie zien staan onder de naam 'Federaal basispakket voor gas/elektriciteit'.

    Voorbeeld in My Luminus :

    basispakket NL.png


    Lees ook deze nuttige info:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Premies Federaal Basispakket januari, februari & maart 2023

  • Federale premies - Federaal basispakket energie 2023: Wie heeft recht op de energiepremie ?

    Elke huishoudelijke klant die op 31/12/2022 een leveringsovereenkomst voor energie heeft:

    • ofwel met een variabel energiecontract,
    • ofwel met een vast energiecontract dat afgesloten of vernieuwd werd met een prijs vanaf 1 oktober 2021
    ontvangt voor de maanden januari, februari en maart 2023 een premie voor het adres waar die gedomicilieerd is,

    Wie heeft geen recht op deze premie?
    • Social tarief klanten, energiecontracten voor tweede verblijven en tijdelijke aansluitingen krijgen deze premie niet van de overheid.
    • Opgelet: de datum 31/12/22 is bepalend om te weten of je de premie krijgt van de overheid of niet. De overheid kijkt specifiek naar je situatie op de dag 31/12/2022 (vb. sociaal tarief of niet) om te bepalen of je voldoet aan de voorwaarden of niet. Voldoe je op 31/12/2022 aan de voorwaarden, dan krijg je de premie. Voldoe je op die dag niet aan de voorwaarden, dan krijg je de premie niet van de overheid.

    Lees ook:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Federale premies - Federaal basispakket energie 2023: hoe energiepremie aanvragen?

    Je hoeft zelf niets te doen. Luminus ontvangt van de FOD Economie een lijst van klanten die in aanmerking komen voor de premie en draagt zorg voor de uitbetaling.

    Elke huishoudelijke klant die op 31/12/2022 een leveringsovereenkomst voor energie heeft bij Luminus:

    • ofwel met een variabel energiecontract,
    • ofwel met een vast energiecontract dat afgesloten of vernieuwd werd met een prijs na 1 oktober 2021
    ontvangt voor de maanden januari, februari en maart 2023 een overheidspremie via Luminus voor het adres waar die gedomicilieerd is.
     
    • Voor de maanden januari, februari en maart 2023 samen bedraagt de premie voor gas € 405 (in totaal) en voor elektriciteit € 183 (in totaal).
    • Luminus verrekent deze federale premie vanaf midden februari 2023 tot einde maart 2023 automatisch met je voorschotten, je afrekening of met eventueel openstaande bedragen.
    • Wat op 31 maart 2023 nog openstaat, betaalt Luminus in één keer aan je terug en dit ten laatste op 18 april 2023.

    Lees ook:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Federale premies - Federaal basispakket energie 2023: wanneer krijg ik de energiepremie?

    Vanaf midden februari 2023 tot eind maart 2023 verrekent Luminus deze tweede federale premie automatisch met je voorschotten, je afrekening of met eventueel openstaande bedragen. Luminus doet al het nodige. Je hoeft zelf niets te doen.

    Wat op 31 maart 2023 nog openstaat, betaalt Luminus in één keer aan je terug en dit ten laatste op 18 april 2023.

    Voor de maanden januari, februari en maart 2023 samen bedraagt de premie voor gas € 405 (in totaal) en voor elektriciteit € 183 (in totaal).


    Je zal deze premie vanaf midden februari 2023 terugvinden in je persoonlijke klantenzone My Luminus onder het tabblad 'Facturen'. In het overzicht 'Openstaande/Betaalde Facturen' zal je de premie zien staan onder de naam 'Federaal basispakket voor gas/elektriciteit'.

    image.png

    Heb je op 18 april 2023 nog geen energiepremie ontvangen? Contacteer dan zelf de FOD Economie om je premie aan te vragen 

    Lees ook:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Btw-verlaging gas en elektriciteit

  • Ik ben een residentiële klant. Wat is de impact van de btw-verlaging op mijn energiefactuur?

    Het uiteindelijke bedrag hangt grotendeels af van je verbruik en kan dus variëren.    

    De btw-verlaging wordt als volgt toegepast:

    • voor elektriciteit: vanaf 1 maart 2022,  maar ze is dus zichtbaar op je voorschotfacturen vanaf april 2022.
    • voor gas: vanaf 1 april 2022. De verlaging is zichtbaar op je voorschotfactuur vanaf mei 2022.
    Opmerking: de verschillen in btw die je voor maart en april 2022 nog tegoed hebt, verrekenen we via je eerstvolgende jaarafrekening.

    Hoe wordt de btw-verlaging toegepast?

    Een fictief voorbeeld:

    Maart
    Je voorschotfactuur op elektriciteit bedraagt €121 (incl. 21% btw).
    Voor gas bedraagt dit €121 (incl. 21% btw).

    April
    Je voorschot op elektriciteit bedraagt €106 (incl. 6% btw).
    Voor gas bedraagt dit €121 (incl. 21% btw). 

    Mei 
    Je voorschot op elektriciteit bedraagt €106 (incl. 6% btw).
    Voor gas bedraagt dit €106 (incl. 6% btw) 

    Tips:
    Wil je meer weten over de btw-verlaging en de andere steunmaatregelen van de overheid (federale verwarmingspremie 100€, verlenging sociaal tarief)? Neem dan een kijkje op deze pagina.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Federale Verwarmingspremie april 2022

  • Ik heb mijn federale verwarmingspremie 2022 niet ontvangen. Wat doe ik?

    Ben je niet zeker of de verwarmingspremie van 100 € werd toegepast bij jou? Dan kan je dit nakijken in je online klantenzone My Luminus
    Onder 'Facturen' vind je het document 'verwarmingspremie' en kan je ook zien met welke factuur de premie werd verrekend.

    Heb je de federale verwarmingspremie niet ontvangen? De FOD bepaalt wie recht heeft op de premie. Misschien zit er een fout in de schrijfwijze van je naam en/of adres bij de FOD Economie. Of is er een andere reden die we niet kennen.

    Heb je tussen 01/08/2022 en 17/11/2022 een aanvraag voor premie bij de FOD Economie ingediend?

    • Dan wordt deze nog verwerkt door de FOD. Tegen 15/2/2023 wil de FOD de laatste aanvragen afhandelen.
    • Opgelet: na 17/11/2022 kan je geen nieuwe aanvraag meer indienen voor deze verwarmingspremie bij de FOD Economie.
    • Heb je vragen? Contacteer de FOD:

    Hoe is het stappenplan?
    • De FOD stuurt lijsten van de premiegerechtigden naar Luminus.
    • Na ontvangst van de lijsten premiegerechtigden verwerkt Luminus de aanvraag zo snel mogelijk.
    • De premie wordt automatisch door Luminus verrekend met eventuele openstaande bedragen.
    • Indien er een restbedrag is, schrijven wij dit over naar je bankrekening binnen 18 dagen na opmaak van de premie.
    • Als wij niet over je bankgegevens beschikken, vragen wij je om dit door te geven.
    Wil je meer weten over deze verwarmingspremie?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik zien of ik de federale verwarmingspremie heb ontvangen?

    Dan kan je dit zien in je online klantenzone My Luminus
    Onder 'Facturen' vind je het document 'verwarmingspremie' en kan je ook zien met welke factuur de premie werd verrekend.


    Door gebruiker toegevoegde afbeelding

    Heb je de federale verwarmingspremie nog niet ontvangen?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Verlenging sociaal tarief

  • Hoe verkrijg ik het sociaal tarief?

    De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie. De overheid bezorgt aan Luminus per kwartaal een overzicht van de personen die recht hebben op sociaal tarief. Dit betekent dat je zelf niets hoeft te doen.
    Luminus past het tarief voor je aan en verstuurt een bevestiging dat we je registreren als een beschermde klant.

    Indien de FOD het sociaal tarief niet automatisch aan jou toekent, krijg je van de bevoegde instantie een attest dat je naar Luminus opstuurt.
    Enkel de attesten van deze instanties zijn geldig:

    • OCMW
    • FOD Sociale Zekerheid
    • Rijksdienst voor Pensioenen
    • Kind en Gezin 
    • Agentschap Zorg & Gezondheid (Zorgkas, alleen in Vlaanderen)
    • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden (enkel in Brussel Hoofdstedelijk Gewest via Iriscare en Waals Gewest via Aviq)
    Het type attest hangt af van je situatie (gepensioneerd, mindervalide...).
    Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier.

    Hoe wordt het sociaal tarief toegepast voor personen met een verhoogde tegemoetkoming?
    De FOD Economie kent ook voor deze personen in de meeste gevallen het sociaal tarief automatisch toe. Je hoeft dus geen stappen te ondernemen. De FOD Economie deelt om de drie maanden aan de energieleverancier mee welke klanten recht hebben op het sociaal tarief. Alle details en voorwaarden zijn zichtbaar op de website van de Federale Overheid.

    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Mijn sociaal tarief is stopgezet maar ik heb er wel recht op

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen