Coronavirus: een antwoord op je vragen

Allereerst hopen we dat alles goed met je gaat. De maatregelen die de overheid neemt voor onze gezondheid en veiligheid zijn broodnodig. Tegelijkertijd zorgen ze voor heel wat vragen. Wij zijn er om je te helpen en duidelijkheid te scheppen.


  • Hoe gebeurt de opname van mijn meterstanden tijdens de coronacrisis?

    Door de specifieke veiligheidsmaatregelen in de coronaperiode pasten ook de netbeheerders hun werkwijze aan voor de opname van de meterstanden. In de maand mei nemen de meteropnemers je meterstanden vanop afstand op.

    Om fysiek contact met je meteropnemer te vermijden, is de werkwijze in de maand mei als volgt:

    • De meteropnemer laat een kaartje in je brievenbus achter met de vraag om de meterstanden te noteren.
    • Plaats/hang dit kaartje achter het raam, aan de voordeur of op een andere zichtbare plaats voor de meteropnemer.
    • De meteropnemer komt 2 dagen later opnieuw langs om vanop afstand je meterstanden te noteren. 
    Meer informatie over deze werkwijze vind je op de website van je netbeheerder. Klik op deze pagina en geef je postcode in om te weten te komen wie je netbeheerder is. Volg hun richtlijnen goed op. Dan ben je zeker van een correcte afrekening.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat zijn de steunmaatregelen van de Vlaamse overheid voor de coronacrisis wat betreft mijn energiefactuur?

    De overheid neemt ingrijpende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Deze hebben een grote impact op de inkomsten van vele gezinnen. In de eerste plaats voor gezinnen waarvan één of meerdere gezinsleden in het stelsel van tijdelijke werkloosheid terechtkomen.
     
    Daarom besliste de Vlaamse regering op voorstel van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir deze gezinnen financieel door deze moeilijke periode te helpen. De Vlaamse overheid betaalt hun water- en energiefactuur voor een periode van 1 maand. 
     
    Wie komt in aanmerking?

    • Werknemers die in het statuut van tijdelijke werkloosheid geplaatst worden als gevolg van de COVID-19-maatregelen, de coronacrisis.
     
    Wat moet een werknemer hiervoor doen?
    • Niets. 
    • Het is de bedoeling dat de Vlaamse overheid via informatie van de Rijksdienst Voor Arbeidsvoorziening (RVA) tot een automatische en rechtstreekse storting van het bedrag komt op de rekening van de werknemer.
     
    Hoe hoog is de tussenkomst van de overheid?
    • De tussenkomst is gebaseerd op een gemiddelde water- en energiefactuur van alle huishoudens. Op die manier kan de tussenkomst het snelst gestort worden. 
    • Deze vergoeding bedraagt in totaal 202,68 € en is als volgt samengesteld: 
      • voor water: 30,77 euro 
      • voor de verwarmingskosten: 95,05 euro
      • voor de elektriciteitskosten: 76,86 euro
     
    Wat met een factuur van uw water of energieleverancier die u in tussentijd krijgt?
    • Die factuur blijft verschuldigd tegen de uiterlijke betaaldatum die vermeld staat op de factuur.
    • U kan steeds terecht bij uw water- of energieleverancier voor betalingsmodaliteiten indien de betaling van deze factuur moeilijk is.
    • De tussenkomst voor 1 maand van de Vlaamse overheid wordt zo snel mogelijk gestort om het geheel van gezinsfacturen draaglijk te maken.
     
    Wat als de werknemer niet de contractant is van de water- of energieleverancier?
    • Het is de bedoeling dat de Vlaamse overheid zich in samenwerking met de RVA zo organiseert dat het bedrag terecht komt op de rekening van de werknemer. Hiervoor zal men zich baseren op de adresgegevens.
     
    U bent geen rechtstreekse klant, maar bijvoorbeeld bewoner in een appartementsgebouw met gemeenschappelijke watermeter op naam van de syndicus?
    • Toch zal u deze tussenkomst van de Vlaamse overheid ontvangen op uw eigen rekeningnummer. 
     
    U woont in een appartement of een wooneenheid van een sociale huisvestingsmaatschappij die collectief verwarmd wordt?
    • Toch zal u deze tussenkomst van de Vlaamse overheid ontvangen op uw eigen rekeningnummer. 
     
    Moeten alle gezinsleden tijdelijk werkloos zijn om de tussenkomst te krijgen?
    • Neen. 1 werknemer in het gezin is voldoende om de tussenkomst te krijgen.
     
    U beschikt over een budgetmeter en krijgt geen energie- en of waterfactuur?
    • Toch zal u deze tussenkomst van de Vlaamse overheid ontvangen op uw eigen rekeningnummer. 
     
    Meer dan 1 gezinslid is tijdelijk werkloos. Ontvangt het gezin dan meerdere tussenkomsten?
    • Ja. Er zal voorzien worden in één tussenkomst per werknemer in het statuut van tijdelijke werkloosheid.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is de impact van het coronavirus op mijn meter (werking, interventies, opladen,...)?

    Het coronavirus heeft ook een impact op de activiteiten van de netwerkbeheerders.

    Dringende activiteiten en interventies blijven behouden:

    • Storingen en gasreuk
    • Problemen van het netwerk
    • Dringende aan- en afsluitingen
    • Oplaadpunten voor budgetmeters in de klantenkantoren blijven open
    Niet dringende activiteiten en interventies: sinds mei zijn de techniekers terug aan het werk. Ze respecteren de veiligheidsmaatregels (1,5 meter afstand, mondmasker, handschoenen en handen wassen na elk klantbezoek). Bezoek de site van je netwerkbeheerder om de maatregelen in detail te raadplegen.
    Wie is mijn netbeheerder?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is de impact van het coronavirus op de activiteiten van Luminus?

    Luminus neemt interne maatregelen om de productie en levering van energie te verzekeren, alsook de bereikbaarheid van haar klantendiensten.

    • Een toegewijd managementteam is zeer snel opgericht om de nodige maatregelen te nemen om de continuïteit van onze activiteiten te verzekeren.
    • We passen de werkorganisatie van onze teams aan volgens de prioriteiten. 
    • De regels van gezondheidsspecialisten en de overheid volgen we op. Zo doen we voornamelijk aan homeworking, we vermijden lichamelijk contact, we sluiten de recepties en we geven de voorkeur aan digitale communicatiekanalen. 
    • Alle klanten ontvangen een brief/e-mail om ze te informeren en gerust te stellen over de levering van energie en de beschikbaarheid van onze diensten via telefoon.
      We adviseren ze ook om vooral gebruik te maken van onze online klantenzone My Luminus.
    • We maakten ook een blog over de beslissingen van de regering, geven nuttige energietips in deze periode en brengen onze klanten op de hoogte over interessante voordelen en kortingen via de EXTRAS! Lees onze blog op www.luminus.be/coronanieuws.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is de impact van het coronavirus op mijn Luminus Services?

    Afspraken Ketel Onderhoud

    Op maandag 4 mei 2020 hebben onze techniekers terug het werk hervat.

    Dit betekent concreet dat:

    • Elk gepland ketelonderhoud na 4 mei kan doorgaan.
    • Elk ketelonderhoud, dat werd geannuleerd door het coronavirus, zal Luminus terug herplannen. We contacteren je zo snel mogelijk om een nieuwe afspraak te maken.


    Ketel Garantie

    Je kan op ons rekenen! Onze diensten gingen terug van start.
     

    Woning/Bedrijfspand pechverhelping, ERR(+), Comfort Service

    Deze diensten werken zoals gewoonlijk.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is de impact van het coronavirus op de levering van energie?

    Continuïteit in levering van energie

    • Producenten en energieleveranciers worden beschouwd als 'prioritaire bedrijven'. Ze hebben de wettelijke verplichting om de continuïteit van hun diensten te verzekeren.
    • In dit stadium zijn er geen aanwijzigingen voor een verhoogd risico in energievoorziening.
    • De netbeheerders verzekeren de behandeling van noodgevallen.

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat zijn de beslissingen van de overheid per regio voor het coronavirus?

    Vlaanderen

    De Vlaamse regering heeft beslist dat er een vergoeding wordt toegekend aan huishoudens met gezinsleden die technisch werkloos zijn om hun facturen voor gas, elektriciteit en water te kunnen blijven betalen. Deze vergoeding wordt uitbetaald door de Vlaamse overheid en is forfaitair bepaald. 
    Zie: Wat zijn de steunmaatregelen van de Vlaamse overheid voor de coronacrisis wat betreft mijn energiefactuur?

    Brussel

    Tot 30/04 zal geen residentiële klant afgesloten worden.

    Wallonië

    • De Waalse regering heeft beslist om tot 30 juni geen budgetmeters te installeren.
    • De huidige gebruikers van een budgetmeter blijven tem juni van energie voorzien, zelfs zonder oplading. Hiervoor moeten ze éénmalig langsgaan bij hun herlaadpunt. Opgelet: hou rekening met het feit dat na deze periode de verbruikte energie betaald zal moeten worden.
    • Ook wordt er tijdens de coronacrisis geen residentiële klant afgesloten.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat kan ik doen als ik technisch werkloos ben als gevolg van het coronavirus en ik moeilijkheden heb om mijn energiefacturen te betalen?

    Indien je tijdelijk je voorschotbedrag wenst te wijzigen kan je dit geheel zelf doen via onze online klantenzone My Luminus:

    1. Meld je aan via My Luminus.

    2. Klik op “Voorschot en afrekening”.

    3. Klik op “Wijzig voorschot”.

    4. Pas het voorschotbedrag aan en bekijk ook meteen de impact op je afrekening.

    5. Klik op “Aanpassen” om de wijziging te bevestigen.

    Meer informatie over de functionaliteiten van je persoonlijke klantenzone vind je ook in deze video. Je kan ook contact opnemen met onze klantendienst om samen naar een gepaste oplossing te zoeken

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is de impact van het coronavirus op mijn afspraak voor isolatie?

    Alle afspraken zijn uitgesteld tot na de coronamaatregelen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat met de vervaldatum van mijn MediaMarkt waardebon tijdens de coronacrisis?

    Wat doe je als je waardebon vervalt tijdens de coronacrisis?
    Het zou jammer zijn als je niet kan genieten van je geschenkbon. We raden je aan om je aankopen zo snel mogelijk online te doen.

    Opmerkingen: 
    •   
    Wanneer je waardebon vervallen is tijdens de coronaperiode of als je je aankopen niet online kan doen, contacteer je onze klantendienst. Geef het nummer van je vervallen, niet-gebruikte waardebon door (links, onder de barcode) en de geldigheidsdatum. Wij bezorgen je dan een nieuwe waardebon die geldig is tot 30 mei.
    •    Als je je waardebon al gedeeltelijk opgebruikte, kan je het resterend bedrag alleen nog online benutten.


    Hoe gebruik je je waardebon online?

    Lees deze FAQ om te weten te komen hoe je je waardebon online gebruikt.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is de impact van het coronavirus op de installatie en het onderhoud van mijn zonnepanelen?

    Alle afspraken voor installatie en onderhoud van zonnepanelen werden uitgesteld door de coronaperiode.

    Momenteel herplannen we telefonisch alle afspraken. Sinds 4 mei zijn onze techniekers terug aan het werk en komen ter plaatse.

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is de impact van het coronavirus op de installatie van mijn nieuwe ketel?

    Als de installatie van je nieuwe ketel uitgesteld werd door de coronacrisis, contacteren we je zo snel mogelijk na de opheffing van de coronamaatregelen om een nieuwe afspraak te maken.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Mijn verhuis gaat door de coronamaatregelen niet door. Mijn woning staat nu leeg. Kan ik mijn voorschotten verlagen?

    Je kan je voorschotten zelf verlagen via My Luminus. Wil je tijdelijk leegstandstarief voor je oude of nieuwe woning? Je betaalt dan 10 euro per maand voor elektriciteit of aardgas. Contacteer onze klantendienst. We helpen je graag verder.

    Lees ook ons artikel: "Verhuizen in volle coronacrisis? Hier houd je best rekening mee!"

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb een tweede verblijf maar door de coronamaatregelen mag ik er niet naartoe. Kan ik mijn voorschotten aanpassen?

    Je kan je voorschotten steeds aanpassen via My Luminus. Wil je tijdelijk leegstandstarief voor je tweede woonst? Je betaalt dan 10 euro per maand voor elektriciteit of aardgas. Contacteer onze klantendienst. We helpen je graag verder.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Samen maken we het verschil door elkaar te steunen

Een overzicht van alle overheidsmaatregelen op energievlak én tips die de situatie een stuk eenvoudiger maken.

Naar het artikel