Coronavirus: een antwoord op je vragen

Allereerst hopen we dat alles goed met je gaat. De maatregelen die de overheid neemt voor onze gezondheid en veiligheid zijn broodnodig. Tegelijkertijd zorgen ze voor heel wat vragen. Wij zijn er om je te helpen en duidelijkheid te scheppen.


  • Wat is de impact van het coronavirus op mijn meter (werking, interventies, opladen,...)?

    Sinds mei hervatten de netwerkbeheerders terug al hun activiteiten. Naast dringende interventies en werken op straat, gaan ze ook terug langs bij klanten thuis om geplande werken uit te voeren.
    Ze zorgen ervoor dat dit altijd op een veilige manier gebeurt.

    Dringende activiteiten en interventies blijven behouden:

    • Storingen en gasreuk
    • Problemen van het netwerk
    • Dringende aan- en afsluitingen
    • Oplaadpunten voor budgetmeters in de klantenkantoren blijven open
    Niet dringende activiteiten en interventies: de techniekers zijn terug aan het werk. Ze respecteren hierbij de veiligheidsmaatregels (1,5 meter afstand, mondmasker, handschoenen en handen wassen na elk klantbezoek). Bezoek de site van je netwerkbeheerder om de maatregelen in detail te raadplegen.
    Wie is mijn netbeheerder?

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is de impact van het coronavirus op de activiteiten van Luminus?

    Luminus neemt interne maatregelen om de productie en levering van energie te verzekeren, alsook de bereikbaarheid van haar klantendiensten.

    • Een toegewijd managementteam is zeer snel opgericht om de nodige maatregelen te nemen om de continuïteit van onze activiteiten te verzekeren.
    • We passen de werkorganisatie van onze teams aan volgens de prioriteiten. 
    • De regels van gezondheidsspecialisten en de overheid volgen we op. Zo doen we voornamelijk aan homeworking, we vermijden lichamelijk contact, we sluiten de recepties en we geven de voorkeur aan digitale communicatiekanalen. 
    • Alle klanten ontvangen een brief/e-mail om ze te informeren en gerust te stellen over de levering van energie en de beschikbaarheid van onze diensten via telefoon.
      We adviseren ze ook om vooral gebruik te maken van onze online klantenzone My Luminus.
    • We maakten ook een blog over de beslissingen van de regering, geven nuttige energietips in deze periode en brengen onze klanten op de hoogte over interessante voordelen en kortingen via de EXTRAS! Lees onze blog op www.luminus.be/coronanieuws.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is de impact van het coronavirus op de levering van energie?

    Continuïteit in levering van energie

    • Producenten en energieleveranciers worden beschouwd als 'prioritaire bedrijven'. Ze hebben de wettelijke verplichting om de continuïteit van hun diensten te verzekeren.
    • In dit stadium zijn er geen aanwijzigingen voor een verhoogd risico in energievoorziening.
    • De netbeheerders verzekeren de behandeling van noodgevallen.

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe gebeurt de opname van mijn meterstanden tijdens de coronacrisis?

    Door de specifieke veiligheidsmaatregelen in de coronaperiode pasten ook de netbeheerders hun werkwijze aan voor de opname van de meterstanden. In de maand mei nemen de meteropnemers je meterstanden vanop afstand op.

    Om fysiek contact met je meteropnemer te vermijden, is de werkwijze in de maand mei als volgt:

    • De meteropnemer laat een kaartje in je brievenbus achter met de vraag om de meterstanden te noteren.
    • Plaats/hang dit kaartje achter het raam, aan de voordeur of op een andere zichtbare plaats voor de meteropnemer.
    • De meteropnemer komt 2 dagen later opnieuw langs om vanop afstand je meterstanden te noteren. 
    Meer informatie over deze werkwijze vind je op de website van je netbeheerder. Klik op deze pagina en geef je postcode in om te weten te komen wie je netbeheerder is. Volg hun richtlijnen goed op. Dan ben je zeker van een correcte afrekening.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat zijn de steunmaatregelen van de Vlaamse overheid voor de coronacrisis wat betreft mijn energiefactuur?

    De overheid neemt ingrijpende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Deze hebben een grote impact op de inkomsten van vele gezinnen. In de eerste plaats voor gezinnen waarvan één of meerdere gezinsleden in het stelsel van tijdelijke werkloosheid terechtkomen.
     
    Daarom besliste de Vlaamse regering op voorstel van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir deze gezinnen financieel door deze moeilijke periode te helpen. De Vlaamse overheid betaalt hun water- en energiefactuur voor een periode van 1 maand. 
     
    Wie komt in aanmerking?

    • Werknemers die in het statuut van tijdelijke werkloosheid geplaatst worden als gevolg van de COVID-19-maatregelen, de coronacrisis.
     
    Wat moet een werknemer hiervoor doen?
    • Niets. 
    • Het is de bedoeling dat de Vlaamse overheid via informatie van de Rijksdienst Voor Arbeidsvoorziening (RVA) tot een automatische en rechtstreekse storting van het bedrag komt op de rekening van de werknemer.
     
    Hoe hoog is de tussenkomst van de overheid?
    • De tussenkomst is gebaseerd op een gemiddelde water- en energiefactuur van alle huishoudens. Op die manier kan de tussenkomst het snelst gestort worden. 
    • Deze vergoeding bedraagt in totaal 202,68 € en is als volgt samengesteld: 
      • voor water: 30,77 euro 
      • voor de verwarmingskosten: 95,05 euro
      • voor de elektriciteitskosten: 76,86 euro
     
    Wat met een factuur van uw water of energieleverancier die u in tussentijd krijgt?
    • Die factuur blijft verschuldigd tegen de uiterlijke betaaldatum die vermeld staat op de factuur.
    • U kan steeds terecht bij uw water- of energieleverancier voor betalingsmodaliteiten indien de betaling van deze factuur moeilijk is.
    • De tussenkomst voor 1 maand van de Vlaamse overheid wordt zo snel mogelijk gestort om het geheel van gezinsfacturen draaglijk te maken.
     
    Wat als de werknemer niet de contractant is van de water- of energieleverancier?
    • Het is de bedoeling dat de Vlaamse overheid zich in samenwerking met de RVA zo organiseert dat het bedrag terecht komt op de rekening van de werknemer. Hiervoor zal men zich baseren op de adresgegevens.
     
    U bent geen rechtstreekse klant, maar bijvoorbeeld bewoner in een appartementsgebouw met gemeenschappelijke watermeter op naam van de syndicus?
    • Toch zal u deze tussenkomst van de Vlaamse overheid ontvangen op uw eigen rekeningnummer. 
     
    U woont in een appartement of een wooneenheid van een sociale huisvestingsmaatschappij die collectief verwarmd wordt?
    • Toch zal u deze tussenkomst van de Vlaamse overheid ontvangen op uw eigen rekeningnummer. 
     
    Moeten alle gezinsleden tijdelijk werkloos zijn om de tussenkomst te krijgen?
    • Neen. 1 werknemer in het gezin is voldoende om de tussenkomst te krijgen.
     
    U beschikt over een budgetmeter en krijgt geen energie- en of waterfactuur?
    • Toch zal u deze tussenkomst van de Vlaamse overheid ontvangen op uw eigen rekeningnummer. 
     
    Meer dan 1 gezinslid is tijdelijk werkloos. Ontvangt het gezin dan meerdere tussenkomsten?
    • Ja. Er zal voorzien worden in één tussenkomst per werknemer in het statuut van tijdelijke werkloosheid.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Samen maken we het verschil door elkaar te steunen

Een overzicht van alle overheidsmaatregelen op energievlak én tips die de situatie een stuk eenvoudiger maken.

Naar het artikel