De energieprijzen zijn de afgelopen maanden erg sterk gestegen. Om de impact hiervan te verzachten, heeft de overheid een aantal steunmaatregelen uitgewerkt. Deze zullen automatisch verrekend worden op je energiefactuur. Wat de maatregelen concreet inhouden, lees je hier.

Hoe herken ik een frauduleus telefoongesprek?

Helaas zien we dat onze klanten af en toe frauduleuze telefonische oproepen ontvangen die van Luminus afkomstig lijken te zijn. Aangezien het niet altijd even makkelijk is om de ware identiteit van een beller te verifiëren, geven we je enkele tips hoe je fraude kan herkennen.

Gebruik deze tips:

  • Denk je dat Luminus je probeerde te contacteren? Controleer dan zeker in je persoonlijke klantenzone My Luminus of je openstaande facturen hebt. 
  • Als je via de telefoon een energiecontract aangaat of een dienst afsluit, stuurt Luminus je hier ook altijd een contract van op.
    • Dit komt in je klantenzone van My Luminus te staan.
    • Als je al toegang hebt tot de klantenzone van My Luminus kan je hier het contract nakijken en het correcte rekeningnummer van Luminus terugvinden.
  • Krijg je een oproep van een incassobureau, terwijl je dit niet verwacht? Controleer of de vraag van een erkend incassobureau afkomstig is. Een lijst met erkende incassobureaus vind je hier.
  • Neem contact op met onze klantendienst. Bel niet terug naar het verdachte nummer, maar gebruik onze officiële communicatiekanalen.

In sommige situaties bellen onze medewerkers anoniem.
In geval van achterstallige betalingen volgt Luminus de procedure zoals vermeld op de website van de Vlaamse overheid. Wij sturen onze klanten herinneringen via brief, e-mail, SMS of telefoon. Dit kan wel een anoniem telefoonnummer zijn.

Gebruikers van Android-toestellen kunnen soms onterecht de melding krijgen dat het om een spam call gaat, terwijl het wel degelijk een van onze medewerkers is. Deze melding is dus niet altijd een indicatie van een fraude.
 

Door gebruiker toegevoegde afbeelding
 
 

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Bel ons

(normaal zonetarief)

078 150 210

Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.