Bij je registratie via My Luminus kan je je digitale verbruik voor elektriciteit (minimum) en voor gas (optioneel) doorgeven.
Na je inschrijving, is het nodig dat je ook je toestemming geeft aan Fluvius.be zowel voor je elektriciteit als gas. Deze toestemming geef je digitaal vanuit onze app via een persoonlijke link naar je Mijn Fluvius portaal. Indien je enkel je toestemming geeft voor elektriciteit, zal je ook enkel je elektriciteitsdata in de app zien.
Je ontvangt € 20 (incl. btw)* domiciliëringskorting onder de volgende voorwaarden:
Indien je in het verleden al een korting voor domiciliëring en/of digitale factuur kreeg, is deze domiciliëringskorting niet meer geldig.
Indien je elektriciteit en gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.
* MaxxFix, MaxxFlex, Comfy, ComfyFlex, Comfy+, ComfyFlex+: Deze korting is incl. 6% BTW. Indien het geldende BTW-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag.
MaxxFix Pro, MaxxFlex Pro, Comfy Pro, ComfyFlex Pro, Comfy+Pro, ComfyFlex Pro+: Deze korting is excl. BTW.
Als je ervoor kiest om je facturen digitaal te ontvangen, geniet je van deze voordelen:
Ik wil mijn facturen via e-mail ontvangen
*Deze korting is incl. btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag.
**De korting is niet geldig in combinatie met Sociaal Tarief, Luminus Essential, Luminus BasicFix (Pro), Luminus Optifix (Pro), Luminus BasicFlex (Pro), Luminus Dynamic (Pro), Luminus Greenfix (Pro), Luminus Benefit Pro en is niet verenigbaar met de korting voor domiciliëring of de digitale factuur via Zoomit. Als je klant bij ons bent voor elektriciteit en gas, krijg je deze korting slechts één keer.
Denk aan het milieu en print je factuur alleen wanneer het echt nodig is.
Via je My Luminus-klantenzone en app kan je gemakkelijk je verbruik opvolgen. Het voordeel? Je kan gerichter besparen én je kan een correctere inschatting maken van je ideale voorschotbedrag, voor een jaarafrekening van 0 €.
De weergegeven meterstanden zijn:
Heb je een klassieke meter?
We raden je aan om in My Luminus regelmatig je meterstanden in te geven en op basis daarvan indien nodig je voorschotbedrag aan te passen.
Heb je een digitale meter ?
Dankzij de Luminus-apps heb jij je persoonlijke klantenzone altijd bij de hand. Je energie opvolgen was nog nooit zo makkelijk. Bekijk hier hoe de app in elkaar zit en wat de voordelen ervan zijn.
Lees ook:
De intercommunales komen een digitale meter plaatsen in geval van :
De uitrol is actief bezig. Eind april 2025 heeft 69% van de Fluvius-klanten een digitale meter.
Het doel om tegen 2024 80% te bereiken werd niet gehaald. De doelstelling is om in 2029 een uitrol van 100% te hebben.
Fluvius plaatst automatisch al een digitale meter in deze gevallen:
Je kan op de website van Fluvius je EAN ingeven om te zien wanneer je ingepland staat: https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/wanneer-krijg-ik-een-digitale-meter/planningschecker
Sinds 1 januari 2023 vindt de installatie van een slimme elektriciteitsmeter systematisch plaats in de volgende gevallen:
Uiterlijk op 31 december 2029 moet de netbeheerder 80% van de slimme elektriciteitsmeters hebben geïnstalleerd.
Wil je niet wachten dan kan je een verzoek indienen voor de installatie. In dat geval is de installatie betalend.
Voor bepaalde type klanten in Brussel wordt de slimme meter systematisch en gratis vervangen:
Bij nieuwe elektrische aansluitingen (nieuwe gebouwen) of het plaatsen van een extra meter is de plaatsing van de slimme meter betalend.
Met een digitale meter hoef je geen meterstanden meer door te geven. Maandelijks ontvangen we automatisch de meterstanden van je netbeheerder, die we gebruiken om je ideale voorschot te berekenen en deze worden geregistreerd in My Luminus.
Dit betekent ook dat de netbeheerder niet meer fysiek langs komt om je jaarafrekening op te maken.
Meterstanden aflezen van je digitale meter:
Op de display van een digitale meter elektriciteit:
Wist je trouwens dat Luminus verschillende diensten aanbiedt om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen?
Dagelijkse data, tot de dag voordien:
Real time data:
Nuttige links:
Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.
Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen de werkdag.