Zoekresultaten

Hieronder vind je het antwoord op je vraag en vind je onze contactgegevens.

Dit zijn de zoekresultaten voor je vraag

 
  • Besparing in geld: we bieden je een eenmalige korting van € 10 (incl. btw)* op je eerstvolgende afrekening** om je te bedanken voor je papierbesparing.
  • Tijdwinst: het overschrijvingsformulier is vooraf ingevuld en je hoeft dus ook geen papieren facturen meer te klasseren.
  • Automatisch digitaal archief: je kan je facturen online gedurende 18 maanden raadplegen. En zelfs nog langer op je persoonlijke schijf.
  • Duurzaam gebaar: je krijgt je facturen digitaal. Je draagt bij tot de bescherming van het milieu en je beperkt het verbruik van papier.
* Deze korting is incl. 6% btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag.
**De korting is niet geldig in combinatie met Sociaal Tarief, Luminus Essential, Luminus BasicFix (Pro), Luminus Optifix (Pro), Luminus BasicFlex (Pro), Luminus Greenfix (Pro), Luminus Benefit Pro en niet verenigbaar met de korting voor domiciliëring of de digitale factuur via e-mail. Indien je elektriciteit en gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.
 
Meer info

Staan er in Zoomit documenten die je al betaald hebt? Dat is geen enkel probleem. Normaal gezien heeft Luminus je betaling ontvangen.

Dit heeft te maken met het feit dat je nog maar net ingeschreven bent. Vanaf je inschrijving kan je je facturen die nog niet betaald zijn digitaal betalen. Vanaf dan zal de betaalstatus van deze facturen altijd correct worden aangepast.
Meer info

Bij je registratie via My Luminus kan je je digitale verbruik voor elektriciteit (minimum) en voor gas (optioneel) doorgeven. 

Na je inschrijving, is het nodig dat je ook je toestemming geeft aan Fluvius.be zowel voor je elektriciteit als gas. Deze toestemming geef je digitaal vanuit onze app via een persoonlijke link naar je Mijn Fluvius portaal. Indien je enkel je toestemming geeft voor elektriciteit, zal je ook enkel je elektriciteitsdata in de app zien.

Meer info

Je ontvangt € 20 (incl. btw)* domiciliëringskorting onder de volgende voorwaarden:

  • Je betaalt tijdig.
  • Je betaalt je voorschotten/maandelijkse facturen via domiciliëring.
  • Je ontvangt je voorschotfacturen digitaal.
  • Je gebruikt een van deze producten: MaxxFix (Pro), MaxxFlex (Pro), Comfy (Pro), Comfyflex (Pro), Comfy+ (Pro), ComfyFlex+ (Pro).
  • Je bent minimaal 1 jaar klant met een Comfy- of Maxx-product. Je korting verschijnt dan op de eerstvolgende afrekening.

Indien je in het verleden al een korting voor domiciliëring en/of digitale factuur kreeg, is deze domiciliëringskorting niet meer geldig.
Indien je elektriciteit en gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.

* MaxxFix, MaxxFlex, Comfy, ComfyFlex, Comfy+, ComfyFlex+: Deze korting is incl. 6% BTW. Indien het geldende BTW-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag. 
MaxxFix Pro, MaxxFlex Pro, Comfy Pro, ComfyFlex Pro, Comfy+Pro, ComfyFlex Pro+: Deze korting is excl. BTW.  

Meer info

Je kan altijd je facturen raadplegen op My Luminus:
  • Login via My Luminus.
  • Klik op ‘Facturen'.
  • Je kan ze daar downloaden en afdrukken.
  • Denk aan het milieu voordat je je facturen print of kies voor digitale facturatie.

    Waarom kiezen voor digitale facturatie?
    • Je krijgt een eenmalige korting van € 10 op je volgende afrekening (zie voorwaarden).
    • Je kan je betaalwijze kiezen: per overschrijving of via domiciliëring.
    • Alle facturen die je via e-mail ontvangt, worden 3 jaar lang veilig bewaard in je digitaal archief.
    • Je draagt bij tot het behoud van het milieu door het papierverbruik te beperken.
    • De classificatie van de facturen verloopt automatisch.
    Wens je toch je facturen per post te ontvangen?
    Contacteer dan onze klantendienst via de gegevens onderaan de pagina.
    Meer info

    Als je ervoor kiest om je facturen digitaal te ontvangen, geniet je van deze voordelen:

    • Je krijgt een eenmalige korting van € 10 (incl. btw)* op je volgende afrekening**.
    • Je draagt bij tot het behoud van het milieu door je papierverbruik te beperken.
    • Je wint tijd en ruimte: we bewaren je facturen gedurende 3 jaren veilig in onze digitale archieven. Ook de oudere facturen - tussen 3 en 7 jaren oud - zijn beschikbaar voor je wanneer je contact opneemt met onze klantendienst.


    Ik wil mijn facturen via e-mail ontvangen

    *Deze korting is incl. btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag. 
    **De korting is niet geldig in combinatie met Sociaal Tarief, Luminus Essential, Luminus BasicFix (Pro), Luminus Optifix (Pro), Luminus BasicFlex (Pro), Luminus Dynamic (Pro), Luminus Greenfix (Pro), Luminus Benefit Pro en is niet verenigbaar met de korting voor domiciliëring of de digitale factuur via Zoomit. Als je klant bij ons bent voor elektriciteit en gas, krijg je deze korting slechts één keer.

    Denk aan het milieu en print je factuur alleen wanneer het echt nodig is.

    Meer info

    • Je digitale meter registreert je verbruiksgegevens. Luminus gebruikt deze gegevens om je meer inzicht in je dagelijkse energieverbruik te geven via de My Luminus-app.
    • De verbruiksdata van je digitale meter (per dag)  zijn privégegevens. De netbeheerder Fluvius vraagt daarom dat je ons als energielevernacier de expliciete toegang geeft om toegang te krijgen tot deze gegevens. Deze toestemming geef je digitaal vanuit onze app via een persoonlijke link naar je Mijn Fluvius portaal.
    • Concreet geef je de komende 3 jaar je energieleverancier zo toegang tot verbruiksgegevens. De geldigheidsduur is standaard vastgesteld op 3 jaar vanaf de aanvraag, maar je kan deze datatoegang zelf op ieder moment terug stopzetten. Zodra de periode van 3 jaar is verstreken, ontvang je een automatische e-mail van Fluvius voor een mogelijke verlenging. 
    • Je toestemming is gelinkt aan één digitale meter (EAN). Als je meerdere digitale meters hebt op een leveradres, bijvoorbeeld een voor elektriciteit en een voor gas, moet je een aparte toestemming geven voor elke meter.
    • Wanneer je de dienst activeert, dan doe je dit voor een specifiek leveradres en zal Luminus jouw verbruiksgegevens pas in de My Luminus app kunnen weergeven als je je toestemming hiervoor hebt gegeven aan Fluvius.
    Meer info

    Via je My Luminus-klantenzone en app kan je gemakkelijk je verbruik opvolgen. Het voordeel? Je kan gerichter besparen én je kan een correctere inschatting maken van je ideale voorschotbedrag, voor een jaarafrekening van 0 €.

    De weergegeven meterstanden zijn:

    • Door jou ingegeven in My Luminus (in het geval van een klassieke meter),
    • Maandelijks automatisch doorgestuurd via je digitale meter,
    • Opgenomen door je netbeheerder,
    • Of een schatting, als je zelf geen meterstanden aan de netbeheerder hebt doorgegeven en hij geen toegang heeft tot je meter.

     

    Heb je een klassieke meter?

    We raden je aan om in My Luminus regelmatig je meterstanden in te geven en op basis daarvan indien nodig je voorschotbedrag aan te passen.

    Heb je een digitale meter ?

    • Je meterstand wordt maandelijks digitaal geregistreerd en naar My Luminus gestuurd via de distributienetbeheerder.
    • Woon je in Vlaanderen? Dan kan je je energieverbruik- en kosten niet enkel per maand, maar ook per dag opvolgen. Dit kan eenvoudig en gratis via de onze dienst Digitale Verbruiksgegevens in My Luminus. Inschrijven kan rechtstreeks via je My Luminus-klantenzone (in de app of online). 
    • Je kan ook je verbruik en injectie in real time opvolgen en inzicht krijgen in je energievreters en -kosten met Luminus EnergyControl Monitor. Het werkt met een app en een klein apparaatje  (dongle) dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt.

    Dankzij de Luminus-apps heb jij je persoonlijke klantenzone altijd bij de hand. Je energie opvolgen was nog nooit zo makkelijk. Bekijk hier hoe de app in elkaar zit en wat de voordelen ervan zijn.




    Lees ook:

    Meer info

    De intercommunales komen een digitale meter plaatsen in geval van :

    • Vervanging van de analoge budgetmeter
    • Nieuwe aansluitingen
    • Moderniseringswerkzaamheden
    • Zonnepanelen
    • Installatie van eigen laadpunt voor elektrische wagen
    • Energiedelen
    • Op eigen initiatief van de klant
    Vlaanderen

    De uitrol is actief bezig.  Eind april 2025 heeft 69% van de Fluvius-klanten een digitale meter.

    Het doel om tegen 2024 80% te bereiken werd niet gehaald. De doelstelling is om in 2029 een uitrol van 100% te hebben.

    Fluvius plaatst automatisch al een digitale meter in deze gevallen: 

    • bij klanten die (ver)bouwen en nieuwe meters aanvragen
    • bij klanten die zonnepanelen plaatsen vanaf 2021
    • bij klanten die hun bestaande PV-installatie uitbreiden of een bijkomende installatie plaatsen op dezelfde aansluiting. En dit wanneer de uitbreiding werd gekeurd na 1 oktober 2021
    • bij klanten die nog een klassieke budgetmeter hebben (update eind oktober 2024: 100% van alle budgetmeters zijn digitaal).
    • wanneer er technisch geen andere oplossing is, bijvoorbeeld. In geval van werken in de straat, als de meter defect is, enzovoort. 

    Je kan op de website van Fluvius je EAN ingeven om te zien wanneer je ingepland staat: https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/wanneer-krijg-ik-een-digitale-meter/planningschecker 
     

    Wallonië 

    Sinds 1 januari 2023 vindt de installatie van een slimme elektriciteitsmeter systematisch plaats in de volgende gevallen:

    • bij klanten die als wanbetaler zijn aangemeld (ter vervanging van budgetmeters)
    • bij het vervangen van de meter
    • bij nieuwbouwprojecten
    • op verzoek van klanten.

    Uiterlijk op 31 december 2029 moet de netbeheerder 80% van de slimme elektriciteitsmeters hebben geïnstalleerd.
    Wil je niet wachten dan kan je een verzoek indienen voor de installatie. In dat geval is de installatie betalend.

    Brussel 

    Voor bepaalde type klanten in Brussel wordt de slimme meter systematisch en gratis vervangen:

    • nieuwe prosumers in een bestaand gebouw die hun eigen elektriciteit opwekken (zonnepanelen)
    • voor eigenaars van elektrische voertuigen die een eigen laadpunt voorzien 
    • bij klanten die aan energiedelen doen
    • in het kader van de door Sibelga geplande moderniseringswerkzaamheden

    Bij nieuwe elektrische aansluitingen (nieuwe gebouwen) of het plaatsen van een extra meter is de plaatsing van de slimme meter betalend.

    Meer info

    Met een digitale meter hoef je geen meterstanden meer door te geven. Maandelijks ontvangen we automatisch de meterstanden van je netbeheerder, die we gebruiken om je ideale voorschot te berekenen en deze worden geregistreerd in My Luminus.

     

    Dit betekent ook dat de netbeheerder niet meer fysiek langs komt om je jaarafrekening op te maken.

     

    Meterstanden aflezen van je digitale meter:

    Op de display van een digitale meter elektriciteit:
    • Zie je de meterstanden staan voor dag (1.8.1.) en nacht (1.8.2),
    • Als je zonnepanelen hebt, zijn ook de meterstanden ingevuld bij injectie dag (2.8.1.) en nacht (2.8.2.).
    Op de display van een digitale meter gas:
    • Druk op een van de drie rode knoppen: dan zie je de meterstanden.
     

     

    Wist je trouwens dat Luminus verschillende diensten aanbiedt om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen?

    Dagelijkse data, tot de dag voordien:

    •  ‘Digitale meterstanden’ in je My Luminus-app (gratis, enkel beschikbaar in Vlaanderen):
      • Zicht op je energieverbruik, zowel in euro als ik kWh
      • Gepersonaliseerd op basis van je Luminus-tarief
      • Weergave in grafieken per dag, maand of jaar en dit telkens tot de dag voordien.

    Real time data:

    • Met Luminus EnergyControl Monitor krijg je realtime zicht op je actueel energieverbruik. Deze dienst werkt met een ‘dongle’, een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt en dat je data live naar de bijhorende app stuurt.
      In de app volg je je verbruik en injectie in real time op.  Zo zie je meteen het effect van je inspanningen om te besparen. De app toont je ook waar het meeste energie naartoe gaat en welke apparaten bij je thuis (te) veel energie verbruiken.
    • Heb je zonnepanelen, dan worden je injectie en afname van het net geregistreerd. De app toont je vervolgens je actuele zonneproductie en zelfconsumptie. Zo weet je op ieder moment perfect wanneer je zonnepanelen voldoende energie opwekken en het ideaal is om die zonne-energie te verbruiken.

    Lees meer over deze dienst


    Nuttige links:

    Meer info

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 210

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen de werkdag.

    Vul het contactformulier in