Hulp en ondersteuning
Luminus contacteren

Heb je een vraag?

Onze Slimme Zoekassistent zoekt het antwoord op de website.

Anderen zochten ook:

  • Ik kan mijn voorschot niet aanpassen via My Luminus. Wat doe ik?

    In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:

    • je volgende factuur een afrekening is.
    • je een digitale meter hebt en je maandelijks een afrekening ontvangt.
    • je een klassieke meter met piekmeting hebt.
    • je contract binnenkort niet meer actief is bij ons.
    • je nog een betaalachterstand hebt. We verzoeken je om dit eerst te betalen.
    • je volgende voorschotfactuur al is opgemaakt in onze systemen. Je nieuwe voorschotbedrag zal pas te zien op de factuur erna.
    • je maandelijks voorschot al één keer in dezelfde maand aanpaste.
    • er uitzonderlijk een technisch probleem opduikt.
    • Opgelet! Je kan zelf je voorschotbedrag slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool in My Luminus aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.
    Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden. Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en zo verrassingen te voorkomen bij je afrekening.

    Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen?
    • Contacteer ons. Wij passen het bedrag graag voor je aan.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden ingeven in My Luminus als ik een digitale meter heb?

    Heb je een digitale meter, dan hoef je niet langer zelf je meterstanden bij te houden. We ontvangen maandelijks een informatieve meterstand van je netbeheerder. Deze meterstanden gebruiken we om je ideale voorschot te berekenen en worden automatisch geregistreerd in My Luminus.

    Voor je afrekening ontvangen we van de netbeheerder de werkelijke meterstand n.a.v. de jaarlijkse meteropname.

    De volgende gegevens lees je af op je digitale meter:

    Op de display van een digitale meter elektriciteit:
    • Zie je de meterstanden staan voor dag (1.8.1.) en nacht (1.8.2),
    • Als je zonnepanelen hebt, zijn ook de meterstanden ingevuld bij injectie dag (2.8.1.) en nacht (2.8.2.).
    Op de display van een digitale meter gas:
    • Druk op een van de drie rode knoppen: dan zie je de meterstanden.
     
    image.pngimage.png

     

    Lees deze nuttige tips:

    • Als je een digitale meter hebt, leest de netbeheerder jaarlijks automatisch en op afstand je meterstanden af. Er komt geen meteropnemer meer langs om de meterstanden te noteren. 
    • Je meterstanden worden maandelijks automatisch geregistreerd in My Luminus

    Wist je trouwens dat Luminus verschillende diensten aanbiedt om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen?

    Dagelijkse data, tot de dag voordien:

    •  ‘Digitale meterstanden’ in je My Luminus-app (gratis, enkel beschikbaar in Vlaanderen):
      • Zicht op je energieverbruik, zowel in euro als ik kWh
      • Gepersonaliseerd op basis van je Luminus-tarief
      • Weergave in grafieken per dag, maand of jaar en dit telkens tot de dag voordien.

    Real time data:

    • Met Luminus EnergyControl Monitor krijg je realtime zicht op je actueel energieverbruik. Deze dienst werkt met een ‘dongle’, een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt en dat je data live naar de bijhorende app stuurt.
      In de app volg je je verbruik en injectie in real time op.  Zo zie je meteen het effect van je inspanningen om te besparen. De app toont je ook waar het meeste energie naartoe gaat en welke apparaten bij je thuis (te) veel energie verbruiken.

    Heb je zonnepanelen, dan worden je injectie en afname van het net geregistreerd. De app toont je vervolgens je actuele zonneproductie en zelfconsumptie. Zo weet je op ieder moment perfect wanneer je zonnepanelen voldoende energie opwekken en het ideaal is om die zonne-energie te verbruiken.
    Lees meer over deze dienst


    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe lees ik de meterstanden van een slimme of digitale meter

    Dankzij je digitale meter hoef je niet langer zelf je meterstanden bij te houden.

    We ontvangen maandelijks een informatieve meterstand van je netbeheerder als je een communicerende digitale meter hebt. Deze meterstanden gebruiken we om je ideale voorschot te berekenen en worden automatisch geregistreerd.

    Voor je afrekening hebben we wel nog steeds de werkelijke meterstand nodig. Die ontvangen we van de netbeheerder n.a.v. de jaarlijkse meteropname.

    Heb jij maandelijkse afrekeningen, dan ontvangen we maandelijks je werkelijke meterstand van je netbeheerder. Op basis daarvan maken we telkens je afrekening op.

    Daarnaast biedt Luminus verschillende diensten aan om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen.

    Data tot de dag voordien:

    •  ‘Digitale meterstanden’ in je My Luminus-app (gratis, enkel beschikbaar in Vlaanderen):
      • Zicht op je energieverbruik, zowel in euro als in kWh
      • Gepersonaliseerd op basis van je Luminus-tarief
      • Weergave in grafieken per dag, maand of jaar en dit telkens tot de dag voordien.

    Real time data:

    • Met Luminus EnergyControl Monitor krijg je realtime zicht op je actueel energieverbruik. Deze dienst werkt met een ‘dongle’, een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt en dat je data live naar de bijhorende app stuurt.
      In de app volg je je verbruik en injectie in real time op.  Zo zie je meteen het effect van je inspanningen om te besparen. De app toont je ook waar het meeste energie naartoe gaat en welke apparaten bij je thuis (te) veel energie verbruiken.

    Heb je zonnepanelen, dan worden je injectie en afname van het net geregistreerd. De app toont je vervolgens je actuele zonneproductie en zelfconsumptie. Zo weet je op ieder moment perfect wanneer je zonnepanelen voldoende energie opwekken en het ideaal is om die zonne-energie te verbruiken.
    Lees meer over deze dienst

     

    Je kan je energieverbruik ook via je netbeheerder opvolgen:

    • Raadpleeg/download de handleiding van je netbeheerder om te weten hoe je de meterstanden van een slimme of digitale meter afleest. Je netbeheerder toont je wat er op de display staat van je digitale elektriciteits- of gasmeter en welke meterstanden je waar vindt.
      • In de klantenzone van je netbeheerder kan je elke dag een nieuwe update van je energieverbruik raadplegen (tot de dag voordien). In Vlaanderen is dit in Mijn Fluvius.
      • Je kan je dagelijkse/maandelijkse/jaarlijkse injectie raadplegen als je een digitale meter hebt. In Vlaanderen is dit: In Mijn Fluvius. Als je dan je injectie in mindering brengt van de opgewekte energie van je zonnepanelen, houd je je zelfverbruik over.

      Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
    • Hoe kan ik mijn meterstanden ingeven in My Luminus?

      Volg dit stappenplan:

      1. Meld je aan op My Luminus.
      2. Ga naar 'Verbruik'.
      3. Kies het adres en de aansluiting waarvoor je een meterstand wil ingeven.
      4. Klik op 'Voeg een meterstand toe'. 
      5. Geef de datum en meterstand in.
      6. Klik op 'Bevestig'.
      7. Extra: Indien je dat wenst, kan je ook je voorschotbedrag aanpassen op basis van je nieuwe meterstanden.


      Tip: wanneer je de meterstanden afleest van je meter en in My Luminus noteert:

      • Geef je voor een analoge meter alleen de cijfers in voor de komma.

       

      Display elektriciteitsmeter:My Luminus:
       met 1 telwerk:image.pngGeef de meterstand in tot aan de komma:
      • 62224     
       met 2 telwerken:
      image.png
      Geef de meterstanden dag en nacht in tot aan de komma:
       
      • 622224
      • 54415
       


      Heb je een verkeerde meterstand ingegeven in My Luminus?
      Je kan dit altijd aanpassen of verwijderen.

       

      Nuttige links:

       
       
       
       

      Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
    • Ik verhuis: wat moet ik doen bij Luminus?

      Verzamel eerst de volgende belangrijke gegevens:

      • Je meterstanden.
      • Je meternummer of je EAN-code.
      • De datum waarop je verhuist.
      • De gegevens van de vorige bewoner in je nieuwe woning en/of de gegevens van de nieuwe bewoner in je oude woning.

      Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis.

      Dit kan je op verschillende manieren doen:

      • Geef je verhuis online door via dit formulier. Doorloop alle stappen. Van zodra je alle info in deze tool hebt ingegeven, kunnen wij aan de slag en verwerken we je verhuis. Tip: Je kan ook je overnameformulier toevoegen in deze tool.
      • Bel ons op het nummer: 078.180.183.

      Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
      Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.

      Verhuis je naar het Buitenland? Of heb je spijtig genoeg te maken met een sterfgeval of een scheiding? 

      Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus: 

      1. Meld je aan via My Luminus.
      2. Klik op 'Contracten en diensten'. 
      3. En kies voor ‘Een contract aanvragen, wijzigen, stopzetten of verhuizen’.

      Wil je alle voorbereidende stappen voor je verhuis rustig nalezen?

      Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.

      Nuttige link:

      Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

    Je afrekening niet ontvangen?

     

    Door de overgang van de distributienetbeheerders en de energieleveranciers naar een nieuw dataplatform, ervaart een deel van onze klanten op dit moment een vertraging in hun facturatie.

    We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen.

    Bekijk hier de laatste info
    Atrias: Een nieuw beheersysteem voor klantgegevens.

    Zelf aan de slag in My Luminus

    In je persoonlijke klantenzone My Luminus kan je heel wat zaken ook zélf regelen:
    My Luminus Dashboard
    • persoonlijke gegevens wijzigen
    • facturen en betaling raadplegen
    • voorschot aanpassen
    • meterstanden doorgeven
    • betaalmethode aanpassen
    • afbetalingsplan aanvragen

    Lees hier meer over My Luminus.

    Nog geen account?
    Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.

    Naar My Luminus
    Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

    Je antwoord niet gevonden?
    Een van onze medewerkers helpt je graag verder

     

    Bel ons

    Maandag tot vrijdag: 8 u tot 18u

    Onze residentiële klantendienst is bereikbaar op het nummer (zonaal tarief):

    078 150 210

    Zakelijke klant? Klik hier

    Mail ons

    Vul het contactformulier in en de Luminus klantendienst neemt contact met je op.


    Ga naar formulier

    Chat met ons

    De knop "start de chat" verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

    De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst:

    Maandag tot Vrijdag.: 8u tot 18u.

    Heb je een klacht? Wij lossen het voor je op!

    Geef je klacht aan ons door.