Hulp en ondersteuning
Construction et rénovation compteur d'énergie Luminus

Verbouwing en nieuwbouw

Een bouw- of renovatieproject? Energiemeters openen of installeren? Luminus helpt je bij je aansluitingen.

Contacteer ons online  Bel 078 18 01 83

Ik renoveer of bouw en wil een nieuwe aansluiting: wat nu?

Voor het openen of installeren van een energiemeter begeleidt Luminus je in 3 stappen.

Tips: neem op tijd contact op met je netwerkbeheerder zodat je project geen vertraging oploopt! 

Stap 1
Contacteer je netbeheerder

Contacteer je netbeheerder. 
  • Je bepaalt samen met je netbeheerder het type aansluiting en meter dat je nodig hebt (bv. werf, tijdelijk of definitief)
  • Je netbeheerder bezorgt je vervolgens de EAN-codes voor je gas- en/of elektriciteitsmeters. Die heb je nodig om je energiecontract af te sluiten
Stap 2
Sluit je energiecontract af

Contacteer ons om een energiecontract af te sluiten voor je nieuwe aansluitingen:

  • Bezorg ons de EAN-codes van je meters.
  • Daarna bevestigen wij de afsluiting van je nieuwe contract per mail of met de post.
Stap 3
Opening van je meters

Maak een afspraak met je netbeheerder om je meters te openen.

  • Zodra dit gebeurd is, begint Luminus je onmiddellijk energie te leveren.
  • Binnen 15 dagen na de opening van je meter(s) ontvang je de eerste Luminusfactuur.

Andere diensten die je helpen bij je renovatie of nieuwbouw

 

Luminus Ketel

Met een nieuwe verwarmingsketel bespaar je tot wel 35% op je energiefactuur!
  • Een belangrijke besparing op je factuur
  • Comfort op maat
  • Een duurzame oplossing

 

Isoleren met Luminus

Isoleren is goed voor je woning en factuur!
  • Bespaar tot wel 30% op je energieverbruik 
  • Profiteer van premies
  • Creëer meerwaarde voor je woning

Gerelateerde vragen

  • Ik heb een nieuwe aansluiting aangevraagd. Wanneer ontvang ik mijn eerste factuur?

    Na het activeren van uw meter informeert uw netbeheerder Luminus. Vanaf dan mag u uw eerste voorschotfacturen verwachten.

    Voordat uw energielevering start, ontvangt u van ons een brief met gedetailleerde informatie over uw voorschotten.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden zelf ingeven in My Luminus?

    Als je al Luminus klant bent, dan kan je je meterstanden zelf ingeven via jouw online klantenzone, of via de My Luminus-app op je tablet of smartphone.

    Meld je aan met je e-mailadres en wachtwoord. Ga naar 'meterstanden' ('meters' in de app), kies de aansluiting waarvoor je een meterstand wil ingeven, en geef de datum en meterstand in.

    Opgelet! Het kan zijn dat je je meterstanden niet (meer) kan aanpassen. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld:
     

    • Je bent van tarief veranderd, maar er zijn geen of verkeerde contractdata teruggevonden.
    • Er is een einddatum bekend voor je contract, omdat je bijvoorbeeld van leverancier verandert of gaat verhuizen.
    • Een foutieve meterconfiguratie.
    Kan je je meterstanden omwille van deze of andere redenen niet meer ingeven? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe kan ik klant worden bij Luminus?

    Wil je overschakelen op energie van Luminus?

    Bekijk ons aanbod in tarieven, producten en diensten op de website, kies en teken in. Zo eenvoudig is het om klant te worden bij Luminus!

    Voor vragen over je wijziging van gas- en/of elektriciteitsleverancier kan je ons steeds telefonisch contacteren of je vraag stellen via ons contactformulier.

    Sta je op het punt te verhuizen?

    Luminus zet je contract gratis over op je nieuwe adres. Op onze website vind je alle info over je verhuis.

     

     

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Wanneer een tijdelijke aansluiting aanvragen?

    In de volgende situaties is het aangeraden om een tijdelijke aansluiting te laten plaatsen:
     

    • Bij de bouw van een appartement: aangezien elke wooneenheid achteraf een afzonderlijke definitieve aansluiting krijgt.
    • Bij verbouwingen waar tijdelijk een hoger vermogen nodig is: als uw bestaande aansluiting dit vermogen niet kan leveren, biedt een tijdelijke aansluiting soelaas.
    • Voor evenementen

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe een tijdelijke aansluiting regelen?

    Volg dit stappenplan om een tijdelijke aansluiting aan te vragen:
     

    1. Je netbeheerder verwerkt je aanvraag.
    2. Je ontvangt een bevestiging van inschrijving met de EAN-code van je werfaansluiting. EAN staat voor European Article Numbering. Deze code is een unieke combinatie van 18 cijfers die overeenstemt met jouw leveringspunt voor elektriciteit en de basis vormt voor de communicatie met je netbeheerder en energieleverancier.
    3. Neem, met je EAN-code in de hand, contact op met Luminus en sluit een contract af. Dit kan telefonisch of per mail 
    4. Is het contract afgesloten? Dan brengt Luminus je netbeheerder hiervan op de hoogte.
    5. Laat je werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.
    6. Spreek met de netbeheerder een datum af waarop de werfaansluiting kan worden uitgevoerd.
    7. Tijdens de aansluiting plaatst de distributienetbeheerder een teller in de werfkast.
    8. Je ontvangt een factuur van de distributienetbeheerder met de aansluitingskosten.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen

Meer tips

Download onze app op