Hulp en ondersteuning
Construction et rénovation compteur d'énergie Luminus

Verbouwing en nieuwbouw

Een bouw- of renovatieproject? Energiemeters openen of installeren? Luminus helpt je bij je aansluitingen.
Contacteer ons online Bel 078 180 183

Ik renoveer of bouw en wil een nieuwe aansluiting: wat nu?

Voor het openen of installeren van een energiemeter begeleidt Luminus je in 3 stappen.

Tips: neem op tijd contact op met je netwerkbeheerder zodat je project geen vertraging oploopt! 

Stap 1
Contacteer je
netbeheerder
Contacteer je netbeheerder. 
  • Je bepaalt samen met je netbeheerder het type aansluiting en meter dat je nodig hebt (bv. werf, tijdelijk of definitief)
  • Je netbeheerder bezorgt je vervolgens de EAN-codes voor je gas- en/of elektriciteitsmeters. Die heb je nodig om je energiecontract af te sluiten
Stap 2
Sluit je energie-
contract af

Contacteer ons om een energiecontract af te sluiten voor je nieuwe aansluitingen:

  • Bezorg ons de EAN-codes van je meters.
  • Daarna bevestigen wij de afsluiting van je nieuwe contract per mail of met de post.
Stap 3
Opening van je
meters

Maak een afspraak met je netbeheerder om je meters te openen.

  • Zodra dit gebeurd is, begint Luminus je onmiddellijk energie te leveren.
  • Binnen 15 dagen na de opening van je meter(s) ontvang je de eerste Luminusfactuur.

Andere diensten die je helpen bij je renovatie of nieuwbouw

 

Luminus Ketel
Met een nieuwe verwarmingsketel bespaar je tot wel 35% op je energiefactuur!
  • Een belangrijke besparing op je factuur
  • Comfort op maat
  • Een duurzame oplossing

 

Isoleren met Luminus
Isoleren is goed voor je woning en factuur!
  • Bespaar tot wel 30% op je energieverbruik 
  • Profiteer van premies
  • Creëer meerwaarde voor je woning

Gerelateerde vragen

  • Ik heb een nieuwe aansluiting aangevraagd. Wanneer ontvang ik mijn eerste factuur?

    Je krijgt de eerste voorschotfacturen van ons van zodra je netbeheerder ons bevestigde dat je meter geactiveerd werd. Dit kan enkele dagen duren.
    Voordat de energielevering start, krijg je van ons een brief met gedetailleerde informatie over je voorschotfacturen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja - Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden ingeven in My Luminus?

    1. Meld je aan met je e-mailadres en wachtwoord.

    2. Ga naar 'Verbruik en meterstanden' ('Meters' in de app).

    3. Kies de aansluiting waarvoor je een meterstand wil ingeven.

    4. Klik op: 'Voeg een meterstand toe'.

    5. Geef de datum en meterstand in.


    Opmerking!  Het is mogelijk dat je je meterstanden niet (meer) kan aanpassen. Redenen hiervoor kunnen zijn:

    • Je bent van tarief veranderd, maar er zijn geen of verkeerde contractdata teruggevonden.

    • Er is een einddatum bekend voor je contract, omdat je bijvoorbeeld van leverancier verandert of gaat verhuizen.

    • Je meterconfiguratie is niet compatibel ((meter met 4 registres, smart meter).

    Kan je je meterstanden omwille van deze of andere redenen niet meer ingeven? Neem dan contact op met onze klantendienst.

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja - Neen
  • Hoe kan ik klant worden bij Luminus?

    Klant worden bij Luminus kan in enkele clics. 

    1. Bekijk ons aanbod in tarieven, producten en diensten op de website.

    2. Kies het tarief dat je wenst en teken in.

    Zo eenvoudig is het om klant te worden bij Luminus!

    Voor vragen over je wijziging van gas- en/of elektriciteitsleverancier kan je ons telefonisch contacteren op het nummer 078 150 210 of je vraag stellen via ons contactformulier.

    Sta je op het punt te verhuizen?
    Luminus zet je contract gratis over op je nieuwe adres. Op onze website vind je alle info over je verhuis.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja - Neen
  • Waarom en hoe vraag ik een tijdelijke aansluiting of werfaansluting aan?

    We raden je aan om in de volgende situaties een tijdelijke aansluiting of werfaansluiting aan te vragen:

    • Bij de bouw van een appartement: elke wooneenheid  krijgt later een afzonderlijke definitieve aansluiting.

    • Bij verbouwingen waar tijdelijk een hoger vermogen nodig is.

    • Bij evenementen.


    Hoe verloopt de procedure?

    1. Contacteer je netbeheerder om een tijdelijke aansluiting aan te vragen.
    • Je ontvangt een bevestiging van inschrijving met de EAN-code ('European Article Numbering').
    • Deze EAN-code is een unieke combinatie van 18 cijfers die overeenstemt met je leveringspunt voor elektriciteit. Deze code heb je nodig voor alle communicaties met je netbeheerder en energieleverancier.
    1. Neem contact met ons op om een contract af te sluiten en houd je EAN-code bij de hand.
    • We informeren nadien je netbeheerder.
    1. Laat je werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.

    2. Spreek met de netbeheerder een datum af om je werfaansluiting aan te sluiten.

    • Tijdens de aansluiting plaatst de distributienetbeheerder een teller in de werfkast.
    • De netbeheerder stuurt je een factuur van de aansluitingskosten.


    Belangrijke opmerkingen

    Vraag de plaatsing van je werfaansluiting op voorhand aan bij je werfbeheerder.
    Je hebt daarvoor de volgende documenten nodig:
    •  Bouwvergunning met inplantingsplan: duid hierop aan waar de meters zullen staan.
    • Officieel document met het definitieve huis- en busnummer, ondertekend en afgestempeld door de gemeenteambtenaar.

    • Rioleringsplan van de woning

    • Attest voor verlaagd btw-tarief in geval van renovatie

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja - Neen

Meer tips

Download onze app op