Hulp en ondersteuning
Construction et rénovation compteur d'énergie Luminus

Verbouwing en nieuwbouw

Een bouw- of renovatieproject? Energiemeters openen of installeren? Luminus helpt je bij je aansluitingen.

Contacteer ons online  Bel 078 18 01 83

Ik renoveer of bouw en wil een nieuwe aansluiting: wat nu?

Voor het openen of installeren van een energiemeter begeleidt Luminus je in 3 stappen.

Tips: neem op tijd contact op met je netwerkbeheerder zodat je project geen vertraging oploopt! 

Stap 1
Contacteer je netbeheerder

Contacteer je netbeheerder. 
  • Je bepaalt samen met je netbeheerder het type aansluiting en meter dat je nodig hebt (bv. werf, tijdelijk of definitief)
  • Je netbeheerder bezorgt je vervolgens de EAN-codes voor je gas- en/of elektriciteitsmeters. Die heb je nodig om je energiecontract af te sluiten
Stap 2
Sluit je energiecontract af

Contacteer ons om een energiecontract af te sluiten voor je nieuwe aansluitingen:

  • Bezorg ons de EAN-codes van je meters.
  • Daarna bevestigen wij de afsluiting van je nieuwe contract per mail of met de post.
Stap 3
Opening van je meters

Maak een afspraak met je netbeheerder om je meters te openen.

  • Zodra dit gebeurd is, begint Luminus je onmiddellijk energie te leveren.
  • Binnen 15 dagen na de opening van je meter(s) ontvang je de eerste Luminusfactuur.

Andere diensten die je helpen bij je renovatie of nieuwbouw

 

Luminus Ketel

Met een nieuwe verwarmingsketel bespaar je tot wel 35% op je energiefactuur!
  • Een belangrijke besparing op je factuur
  • Comfort op maat
  • Een duurzame oplossing

 

Isoleren met Luminus

Isoleren is goed voor je woning en factuur!
  • Bespaar tot wel 30% op je energieverbruik 
  • Profiteer van premies
  • Creëer meerwaarde voor je woning

Gerelateerde vragen

  • Ik heb een nieuwe aansluiting aangevraagd. Wanneer ontvang ik mijn eerste factuur?

    Na het activeren van uw meter informeert uw netbeheerder Luminus. Vanaf dan mag u uw eerste voorschotfacturen verwachten.

    Voordat uw energielevering start, ontvangt u van ons een brief met gedetailleerde informatie over uw voorschotten.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden zelf ingeven in My Luminus?

    Als u al Luminus klant bent, dan kan u uw meterstanden zelf ingeven via uw online klantenzone, of via de My Luminus-app op uw tablet of smartphone.

    Meld u aan met uw e-mailadres en wachtwoord. Ga naar 'meterstanden' ('meters' in de app), kies de aansluiting waarvoor u een meterstand wil ingeven, en geef de datum en meterstand in.

    Opgelet! Het kan zijn dat u uw meterstanden niet (meer) kan aanpassen. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld:
     

    • U bent van tarief veranderd, maar er zijn geen of verkeerde contractdata teruggevonden.
    • Er is een einddatum bekend voor uw contract, omdat u bijvoorbeeld van leverancier verandert of gaat verhuizen.
    • Een foutieve meterconfiguratie.
    Kan u uw meterstanden omwille van deze of andere redenen niet meer ingeven? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Wanneer een tijdelijke aansluiting aanvragen?

    In de volgende situaties is het aangeraden om een tijdelijke aansluiting te laten plaatsen:
     

    • Bij de bouw van een appartement: aangezien elke wooneenheid achteraf een afzonderlijke definitieve aansluiting krijgt.
    • Bij verbouwingen waar tijdelijk een hoger vermogen nodig is: als uw bestaande aansluiting dit vermogen niet kan leveren, biedt een tijdelijke aansluiting soelaas.
    • Voor evenementen

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe kan ik klant worden bij Luminus?

    U kan op eender welk moment gratis van energieleverancier veranderen en klant worden bij Luminus. U hoeft geen schadevergoeding te betalen voor contractbreuk, zelfs niet als u uw contract vóór de einddatum stopzet.

    Let wel: deze leveranciersverandering zonder schadevergoeding geldt enkel voor particuliere en professionele gebruikers die jaarlijks maximaal 50.000 kWh aan elektriciteit en/of maximaal 100.000 kWh aan gas verbruiken.

    Wil u overschakelen op energie van Luminus?

    Kies het tarief van Luminus dat het beste bij u past en teken in. Wij ondernemen dan de nodige stappen om uw huidige leverancier op de hoogte te brengen.

    Voor vragen over uw wissel van gas- en/of elektriciteitsleverancier kan u steeds terecht op het nummer 078 055 010. Of stel uw vraag via ons contactformulier.

    Staat u op het punt te verhuizen?

    Luminus zet uw contract gratis over op uw nieuwe adres. Op onze website vindt u alle info over uw verhuis.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe een tijdelijke aansluiting regelen?

    Volg dit stappenplan om een tijdelijke aansluiting aan te vragen:
     

    1. Uw netbeheerder verwerkt uw aanvraag.
    2. U ontvangt een bevestiging van inschrijving met de EAN-code van uw werfaansluiting. EAN staat voor European Article Numbering. Deze code is een unieke combinatie van achttien cijfers die overeenstemt met uw leveringspunt voor elektriciteit en de basis vormt voor de communicatie met uw netbeheerder en energieleverancier.
    3. Neem, met uw EAN-code in de hand, contact op met Luminus en sluit een contract af. Dit kan telefonisch of per mail 
    4. Is het contract afgesloten? Dan brengt Luminus uw netbeheerder hiervan op de hoogte.
    5. Laat uw werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.
    6. Spreek met de netbeheerder een datum af waarop de werfaansluiting kan worden uitgevoerd.
    7. Tijdens de aansluiting plaatst de distributienetbeheerder een teller in de werfkast.
    8. U ontvangt een factuur van de distributienetbeheerder met de aansluitingskosten.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen

Meer tips

Download onze app op