Hulp en ondersteuning
Atrias: Een nieuw beheersysteem voor klantgegevens.

Je factuur niet ontvangen?

We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen. Je vindt hier de laatste info.

In opdracht van de overheid werd een nieuw dataplatform opgezet door de distributienetbeheerders, in samenwerking met de energieleveranciers. Met dit platform zou de uitwisseling en verwerking van klantgegevens tussen de distributienetbeheerders en de energieleveranciers vergemakkelijken.

Net als de andere energieleveranciers, ondervinden we momenteel echter nog steeds technische problemen, wat jammer genoeg zorgt voor vertragingen in facturatie bij een deel van onze klanten.

We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen, maar in sommige gevallen kost het meer werk en dus meer geduld om een oplossing te vinden.

Heb je vragen over de impact op jouw factuur, dan vind je hieronder het antwoord.

Veelgestelde vragen

 
  • Ik heb mijn afrekening nog niet ontvangen. Wat doe ik?

    Gaf je jouw meterstanden minder dan 6 weken door aan Luminus?

    • We vragen je om nog even geduld te hebben. Na opname van je meterstanden door de netbeheerder duurt het ongeveer 6 weken voordat je je afrekening ontvangt.
    • De netbeheerder controleert en valideert je verbruiksgegevens en bezorgt deze nadien aan Luminus. Ook wij controleren of alle gegevens juist zijn en maken de afrekening voor je op.

     Opmerking: heb je het tarief Basic Flex?

    • In dat geval kan Luminus je afrekening pas opmaken bij het begin van de volgende maand. 
    • Voor variabele tarieven hebben we immers de indexen van de maand nadien nodig om je afrekening correct op te maken.

     

    Gaf je je meterstanden meer dan 6 weken geleden door aan Luminus?

    Controleer eerst of je EAN-code van je elektriciteits-of aardgasmeter in de lijst zit van geblokkeerde punten bij de netbeheerder:

    Door de overschakeling naar een nieuw dataplatform binnen de energiemarkt kwamen in uitzonderlijke gevallen klantgegevens vast te zitten bij de netbeheerder. Daardoor kan Luminus geen afrekening opmaken.

     

    Na deze controle heb je 2 opties: 

    1. Vind je je EAN-code(s) terug in deze lijst? 

    • Dan vragen we je om nog even geduld te hebben tot de netbeheerder je data kan vrijgeven en doorsturen naar Luminus. Heel concreet betekent dit dat je netbeheerder je meterstand correct ontvangt, maar niet kan doorsturen naar Luminus.
    • Daardoor kunnen we geen afrekening opmaken. We begrijpen dat dit zeer vervelend is. Alle spelers op de energiemarkt verhogen hun inspanningen om tegen oktober 2024 tot een normale situatie terug te keren.

    2. Vind je je EAN-code(s) niet terug in deze lijst?

    • Contacteer ons. Dan is er een andere oorzaak waarom we geen afrekening kunnen opmaken.
    • We bekijken samen met jou wat de reden kan zijn van deze laattijdige ontvangst van je factuur.

    Lees ook:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom heb ik mijn afrekening nog niet ontvangen?

    Sinds de overschakeling naar een nieuw dataplatform binnen de elektriciteits- en gassector hebben sommige klanten vertragingen ondervonden bij het ontvangen van hun voorschotten, afrekening, of bij het corrigeren van hun facturen. Deze problemen zijn het gevolg van technische moeilijkheden in verband met de uitwisseling van marktgegevens tussen distributienetbeheerders (DNB's) en leveranciers.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hebben mijn geblokkeerde gegevens invloed op de berekening van mijn capaciteitstarief?

    Nee, dit heeft geen impact op je aanrekening. Zodra je gegevens gedeblokkeerd en doorgestuurd zijn, maken we met terugwerkende kracht een correctiefactuur op. Deze houdt rekening met het capaciteitstarief vanaf 1 januari 2023.

    Lees ook:
    Ik heb mijn afrekening nog niet ontvangen. Wat doe ik?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hebben mijn geblokkeerde gegevens invloed op mijn verhuisaanvraag?

    Voor een correcte verwerking van je verhuis, bezorg je ons een volledig ingevuld overnameformulier. Zodra je gegevens niet meer geblokkeerd zijn, zal dit - in de mate van het mogelijke - met terugwerkende kracht, zowel aan de kant van uw distributienetbeheerder als aan de kant van Luminus, correct verwerkt worden. Wanneer de werkelijke overnamedatum niet overeenkomt met de datum die op het overnamedocument werd ingevuld, meld dit dan zeker bij ons.

    Let op: wanneer je een digitale meter hebt, gebruiken we de meterstanden die werden uitgelezen op de overnamedatum.

    Lees ook:
    Ik heb mijn afrekening nog niet ontvangen. Wat doe ik?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hebben mijn geblokkeerde gegevens invloed op de berekening van mijn voorschotten?

    Door de overgang naar een nieuw dateplatform binnen op de energiemarkt zijn sommige gegevens nog geblokkeerd in de systemen. Het is daarom mogelijk dat je contract nog niet volledig is afgerond. Zodra de gegevens gedeblokkeerd zijn, wordt dit – in de mate van het mogelijke – met terugwerkende kracht rechtgezet.

    Alle spelers op de markt werken samen om deze technische problemen op te lossen. Het doel is om tegen eind december 2023 terug te keren naar een normale situatie.

    Lees ook:
    Ik heb mijn afrekening nog niet ontvangen. Wat doe ik?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen