Hulp en ondersteuning
Luminus -  Contact Business adviseurs.

Geen antwoord gevonden bij onze veelgestelde vragen?

TOP 5 meest gezochte antwoorden:

 
  • Hoe berekent Luminus mijn voorschot?

    We berekenen je toekomstige voorschotten op basis van je werkelijke verbruik op de afrekening. Als we je werkelijke verbruik nog niet kennen, dan baseren we het voorschotbedrag op het bedrag dat je zelf doorgaf bij de afsluiting van je contract, een gemiddeld verbruik of een inschatting van je verbruik rekening houdend met je gezinssituatie.



    Naast je verbruik houden we ook nog rekening met:

    • Het aantal voorschotfacturen (je kan kiezen voor maandelijkse, tweemaandelijkse of driemaandelijkse voorschotfacturen).
    • Je tariefplan.
    • Verwachte prijswijzigingen.
    • Seizoensinvloeden: In de winter verbruik je meer energie dan in de zomer.

    De volgende kosten rekenen we aan in je voorschotbedrag:

    • Energiekosten (eurocent/kWh)
    • Geschatte transport- en distributiekosten
    • Taksen en toeslagen

    Via My Luminus kan je op ieder moment je meterstanden doorgeven en je voorschotbedrag zelf aanpassen.
    Opgelet! Je kan zelf je voorschot slechts tot 20% verlagen, of tot 200% verhogen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt).

    Je kan onze klantendienst ook contacteren via onze hulp en ondersteuning pagina.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb een digitale meter. Kan ik een maandelijkse afrekening ontvangen?

    Luminus biedt haar klanten in Vlaanderen de mogelijkheid om maandelijks een afrekening te betalen voor elektriciteit en gas.

    Heb je een digitale meter en wil je maandelijks een afrekening ontvangen? Contacteer onze klantendienst .
    We dienen een aanvraag in bij je netbeheerder Fluvius. Als alles in orde is, ontvang je vanaf de eerste dag van de volgende maand een maandelijkse afrekening.

    Houd er rekening mee dat je geen voorschotfacturen meer zal ontvangen. In de winter, wanneer je meer verbruikt, kan je dan ook hogere afrekeningen krijgen.

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik kan mijn voorschot niet aanpassen via My Luminus. Wat doe ik?

    In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:

    • je volgende factuur een afrekening is.
    • je een digitale meter hebt en je maandelijks een afrekening ontvangt.
    • je een klassieke meter met piekmeting hebt.
    • je contract binnenkort niet meer actief is bij ons.
    • je nog een betaalachterstand hebt. We verzoeken je om dit eerst te betalen.
    • je volgende voorschotfactuur al is opgemaakt in onze systemen. Je nieuwe voorschotbedrag zal pas te zien op de factuur erna.
    • je maandelijks voorschot al één keer in dezelfde maand aanpaste.
    • Opgelet! Je kan zelf je voorschot slechts tot 20% verlagen, of tot 200% verhogen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt).
    Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden. Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en zo verrassingen te voorkomen bij je afrekening.

    Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen?
    • Contacteer ons. Wij passen het bedrag graag voor je aan.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waar kan ik mijn facturen en betalingen zien?

    1. Log in via My Luminus.
    2. Klik op 'Facturen'.
    3. Je krijgt een overzicht van al je facturen.
    4. Klik op de rijen voor meer info over de gekoppelde betalingen.
    Je kan ook:
    • het openstaand saldo nagaan.
    • de status van je betalingen controleren.
    • elke factuur raadplegen en downloaden.
    • de verzendmethode en de betaalwijze van je facturen controleren en aanpassen.


    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Zelf aan de slag in My Luminus

In uw persoonlijke klantenzone My Luminus kan u heel wat zaken ook zélf regelen:
My Luminus Dashboard
  • persoonlijke gegevens wijzigen
  • facturen en betaling raadplegen
  • voorschot aanpassen
  • meterstanden doorgeven
  • betaalmethode aanpassen
  • afbetalingslplan aanvragen

Lees hier meer over My Luminus.

Nog geen account?
Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.

Naar My Luminus
Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

Uw antwoord niet gevonden?
Een van onze medewerkers helpt u graag verder

 

Een jaarlijks energieverbruik van 100MWh elektriciteit is overeenkomstig met een jaarlijks energie uitgave van €10.000



Bel een business adviseur

Bereikbaar op werkdagen van 8u tot 18u.

Luminus klant? Neem uw klantennummer bij de hand

078 150 152


Tip: Gemiddeld genomen zijn donderdagnamiddag en vrijdagnamiddag rustigere momenten bij onze telefonische klantendienst.

Vraag een expert om contact op te nemen

We proberen binnen maximaal 2 werkdagen contact op te nemen.

Ga naar formulier

Chat met een business adviseur

Beschikbaar op werkdagen van 8u tot 18u.

Van zodra een business adviseur beschikbaar komt kan u het chatgesprek starten door rechtsonderaan op de knop 'start de chat' drukken.

Luminus klant? Neem uw klantennummer bij de hand.

Een jaarlijks energieverbruik van 100MWh elektriciteit is overeenkomstig met een jaarlijks energie uitgave van €10.000



Bel een business adviseur

Bereikbaar op werkdagen van 8u tot 18u.

Luminus klant? Neem uw klantennummer bij de hand

078 155 132


Tip: Gemiddeld genomen zijn donderdagnamiddag en vrijdagnamiddag rustigere momenten bij onze telefonische klantendienst.

Vraag een expert om contact op te nemen

We proberen binnen maximaal 2 werkdagen contact op te nemen.

Voor vragen in verband met uw contract, producten en tarieven:

business.sales@luminus.be

Voor alle andere vragen:


business.services@luminus.be

Hulp bij een storing

De gratis hulplijn is 24/7 bereikbaar. Een vakman komt ter plaatse binnen 24u. Belt u voor 10u op een werkdag, dan komt hij de dag zelf!

Als klant van Luminus hoeft u niet zelf een beschikbare vakman te zoeken en geniet u van exclusieve voordeeltarieven. De interventie wordt uitgevoerd door één van onze 300 gecertificeerde techniekers.

Als u op een vrijdag na 10u belt, komt de vakman ten laatste de eerstvolgende werkdag.


0800 808 08 Meer info

Portal Luminus e-Mobility - LuminusVragen omtrent uw laadpaal voor uw zaak?
Contacteer onze e-mobility klantendienst.

02 289 90 90

Heeft u een klacht? Wij lossen het voor u op!

Geef uw klacht aan ons door.