Hulp en contact

Hebt u een vraag?

Hieronder vindt u het antwoord op uw vraag en onze contactgegevens. Tik hier uw vraag.

Meestgestelde vragen

In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:

  • je volgende factuur een afrekening is.
  • je een digitale meter hebt en je maandelijks een afrekening ontvangt.
  • je een klassieke meter met piekmeting hebt.
  • je contract binnenkort niet meer actief is bij ons.
  • je nog een betaalachterstand hebt. We verzoeken je om dit eerst te betalen.
  • je volgende voorschotfactuur al is opgemaakt in onze systemen. Je nieuwe voorschotbedrag zal pas te zien op de factuur erna.
  • je maandelijks voorschot al één keer in dezelfde maand aanpaste.
  • er uitzonderlijk een technisch probleem opduikt.
  • Opgelet! Je kan zelf je voorschotbedrag slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool in My Luminus aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden. Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en zo verrassingen te voorkomen bij je afrekening.

Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen?
  • Contacteer ons. Wij passen het bedrag graag voor je aan.
Meer info

Heb je een digitale meter, dan hoef je niet langer zelf je meterstanden bij te houden. We ontvangen maandelijks een informatieve meterstand van je netbeheerder. Deze meterstanden gebruiken we om je ideale voorschot te berekenen en worden automatisch geregistreerd in My Luminus.

Voor je afrekening ontvangen we van de netbeheerder de werkelijke meterstand n.a.v. de jaarlijkse meteropname.

De volgende gegevens lees je af op je digitale meter:

Op de display van een digitale meter elektriciteit:
  • Zie je de meterstanden staan voor dag (1.8.1.) en nacht (1.8.2),
  • Als je zonnepanelen hebt, zijn ook de meterstanden ingevuld bij injectie dag (2.8.1.) en nacht (2.8.2.).
Op de display van een digitale meter gas:
  • Druk op een van de drie rode knoppen: dan zie je de meterstanden.
 

 

Lees deze nuttige tips:

  • Als je een digitale meter hebt, leest de netbeheerder jaarlijks automatisch en op afstand je meterstanden af. Er komt geen meteropnemer meer langs om de meterstanden te noteren. 
  • Je meterstanden worden maandelijks automatisch geregistreerd in My Luminus

Wist je trouwens dat Luminus verschillende diensten aanbiedt om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen?

Dagelijkse data, tot de dag voordien:

  •  ‘Digitale meterstanden’ in je My Luminus-app (gratis, enkel beschikbaar in Vlaanderen):
    • Zicht op je energieverbruik, zowel in euro als ik kWh
    • Gepersonaliseerd op basis van je Luminus-tarief
    • Weergave in grafieken per dag, maand of jaar en dit telkens tot de dag voordien.

Real time data:

  • Met Luminus EnergyControl Monitor krijg je realtime zicht op je actueel energieverbruik. Deze dienst werkt met een ‘dongle’, een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt en dat je data live naar de bijhorende app stuurt.
    In de app volg je je verbruik en injectie in real time op.  Zo zie je meteen het effect van je inspanningen om te besparen. De app toont je ook waar het meeste energie naartoe gaat en welke apparaten bij je thuis (te) veel energie verbruiken.

Heb je zonnepanelen, dan worden je injectie en afname van het net geregistreerd. De app toont je vervolgens je actuele zonneproductie en zelfconsumptie. Zo weet je op ieder moment perfect wanneer je zonnepanelen voldoende energie opwekken en het ideaal is om die zonne-energie te verbruiken.
Lees meer over deze dienst


Nuttige links:

Meer info

Dankzij je digitale meter hoef je niet langer zelf je meterstanden bij te houden.

We ontvangen maandelijks een informatieve meterstand van je netbeheerder als je een communicerende digitale meter hebt. Deze meterstanden gebruiken we om je ideale voorschot te berekenen en worden automatisch geregistreerd.

Voor je afrekening hebben we wel nog steeds de werkelijke meterstand nodig. Die ontvangen we van de netbeheerder n.a.v. de jaarlijkse meteropname.

Heb jij maandelijkse afrekeningen, dan ontvangen we maandelijks je werkelijke meterstand van je netbeheerder. Op basis daarvan maken we telkens je afrekening op.

Daarnaast biedt Luminus verschillende diensten aan om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen.

Data tot de dag voordien:

  •  ‘Digitale meterstanden’ in je My Luminus-app (gratis, enkel beschikbaar in Vlaanderen):
    • Zicht op je energieverbruik, zowel in euro als in kWh
    • Gepersonaliseerd op basis van je Luminus-tarief
    • Weergave in grafieken per dag, maand of jaar en dit telkens tot de dag voordien.

Real time data:

  • Met Luminus EnergyControl Monitor krijg je realtime zicht op je actueel energieverbruik. Deze dienst werkt met een ‘dongle’, een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt en dat je data live naar de bijhorende app stuurt.
    In de app volg je je verbruik en injectie in real time op.  Zo zie je meteen het effect van je inspanningen om te besparen. De app toont je ook waar het meeste energie naartoe gaat en welke apparaten bij je thuis (te) veel energie verbruiken.

Heb je zonnepanelen, dan worden je injectie en afname van het net geregistreerd. De app toont je vervolgens je actuele zonneproductie en zelfconsumptie. Zo weet je op ieder moment perfect wanneer je zonnepanelen voldoende energie opwekken en het ideaal is om die zonne-energie te verbruiken.
Lees meer over deze dienst

 

Je kan je energieverbruik ook via je netbeheerder opvolgen:

  • Raadpleeg/download de handleiding van je netbeheerder om te weten hoe je de meterstanden van een slimme of digitale meter afleest. Je netbeheerder toont je wat er op de display staat van je digitale elektriciteits- of gasmeter en welke meterstanden je waar vindt.
    • In de klantenzone van je netbeheerder kan je elke dag een nieuwe update van je energieverbruik raadplegen (tot de dag voordien). In Vlaanderen is dit in Mijn Fluvius.
    • Je kan je dagelijkse/maandelijkse/jaarlijkse injectie raadplegen als je een digitale meter hebt. In Vlaanderen is dit: In Mijn Fluvius. Als je dan je injectie in mindering brengt van de opgewekte energie van je zonnepanelen, houd je je zelfverbruik over.
    Meer info

    Luminus biedt klanten met een digitale meter de mogelijkheid om maandelijks een afrekening te betalen voor elektriciteit en gas.

    Heb je een digitale meter en wil je maandelijks een afrekening ontvangen? Contacteer onze klantendienst.
    We dienen een aanvraag in bij je netbeheerder. Als alles in orde is, ontvang je vanaf de eerste dag van de volgende maand een maandelijkse afrekening.

    Houd er rekening mee dat je geen voorschotfacturen meer zal ontvangen. In de winter, wanneer je meer verbruikt, kan je dan ook hogere afrekeningen krijgen. Omdat je geen voorschotfacturen meer ontvangt, is het ook noodzakelijk om in het geval van een domiciliëring te kiezen voor een domiciliering voor je afrekeningen (en niet enkel voorschotten).

    Wil je meer weten? Lees dan zeker onze inspirerende blog

    Meer info

    Verzamel eerst de volgende belangrijke gegevens:
    • Je meterstanden.
    • Je meternummer of je EAN-code.
    • De datum waarop je verhuist.
    • De gegevens van de vorige bewoner in je nieuwe woning en/of de gegevens van de nieuwe bewoner in je oude woning.
    Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis.

    Dit kan je op verschillende manieren doen:

    • Geef je verhuis online door via dit formulier. Doorloop alle stappen. Van zodra je alle info in deze tool hebt ingegeven, kunnen wij aan de slag en verwerken we je verhuis. Tip: Je kan ook je overnameformulier toevoegen in deze tool.
    • Bel ons op het nummer: 078.180.183.

    Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
    Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.

    Verhuis je naar het Buitenland? Of heb je spijtig genoeg te maken met een sterfgeval of een scheiding? 

    Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus: 

  • Meld je aan via My Luminus.
  • Klik op 'Contracten en diensten'. 
  • En kies voor ‘Een contract aanvragen, wijzigen, stopzetten of verhuizen’.
  • Wil je alle voorbereidende stappen voor je verhuis rustig nalezen?

    Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.

    Nuttige link:

    Meer info

    Mijn factuur & Mijn betalingen

    Alles over uw facturen en betalingen.

    Lees meer

    Mijn contract

    Informatie over uw contract en extra verzekeringen.

    Lees meer

    My Luminus

    Uw persoonlijke klantenzone en handige app.

    Lees meer

    Verhuis, meters en netbeheerder

    Uw onderneming verhuist? Nieuwe aansluiting nodig? Laat het ons weten.

    Lees meer

    Mijn verbruik

    Informatie over uw verbruik en (digitale) meters.

    Lees meer

    Prijzen en tarieven

    Een overzicht van onze energietarieven.

    Lees meer

    Producten & Diensten

    Alles over onderhoud, energie besparen en mobiliteit.

    Lees meer

    Mijn voordelen

    Niet te missen voordelen en kortingen voor u als Luminus-klant.

    Lees meer

    Algemene info

    Een vraag over iets anders? Ontdek het antwoord hier.

    Lees meer

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 152

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

    Vul het contactformulier in

    Stroomstoring

    Hinder door een stroompanne?
    Ondervindt u hinder door een stroompanne in uw straat? Check de website van uw netbeheerder.

    Geen stroom? Dat is vervelend. Ontdek wat u kan doen in het geval van een stroompanne in uw onderneming.

    Klacht

    Bent u niet tevreden?
    Hebt u een klacht over een van onze producten of diensten, of bent u niet tevreden met een door ons voorgestelde oplossing?

    Meld een klacht

    Service

    Vragen over elektrisch rijden? Contacteer onze e-mobility klantendienst op 02 289 90 90 of stuur ons een bericht.

    Snel een vakman nodig? We staan voor u klaar.

    Contacteer ons