Prijzen en tarieven

Onze tarieven

Je komt in aanmerking voor het niet-zakelijk btw-tarief als :
  • Je een ondernemingsnummer hebt.
  • Je een zakelijk energietarief hebt.
  • Het leverpunt een gemengd energieverbruik voor zakelijke en niet-zakelijke activiteiten heeft, waarvan minimum 50% niet-zakelijk is.
Lees ook deze nuttige informatie:
Meer info

Je vindt je prijs per kWh op 3 plaatsen terug:

  • in je persoonlijke klantenzone My Luminus, onder « Contracten en Diensten». Je ziet je eenheidsprijs in het veld: 'Prijsinformatie' en je kan de pdf ook downloaden. 
  • op je afrekening: je prijs per kWh voor de gefactureerde verbruiksperiode.
  • in de bijzondere voorwaarden van je contract: je prijs per kWh (excl. promo).

De prijs per kWh hangt af van:

  • je tarief (te zien in My Luminus, onder ‘Contracten en Diensten’).
  • je metertype voor elektriciteit (er bestaat maar één metertype voor gas):
  • enkelvoudige meter: de prijs per kWh is dezelfde voor de hele dag.
  • tweevoudige meter: de prijs per kWh verschilt naargelang je verbruikt in de piek- of daluren (de prijs tijdens de daluren is lager dan tijdens de piekuren). Je netbeheerder bepaalt zelf wanneer de piek- en daluren van start gaan. Ze verschillen onderling en zijn ook afhankelijk van jouw woonplaats.
  • exclusief nachttarief: dit is een prijs per kWh aan een verlaagd tarief, gekoppeld aan een meter die alleen 's nachts werkt, meestal accumulatieverwarming.

Ben je nog geen klant of wens je van tarief te veranderen?
De prijzen per kWh die van toepassing zijn voor elk tarief per maand vind je hier.
Meer info

Binnen het nettarief werkelijke afname moet je betalen voor het gebruik van het net en de energie die je effectief afneemt. Maar met het juiste energiecontract word je vergoed voor de stroom die je opwekt maar niet meteen verbruikt. Je plaatst die stroom op het net, en ‘verkoopt’ die als het ware aan je energieleverancier.

In de praktijk kies je voor een contract met een vergoeding voor de geïnjecteerde energie. Je digitale meter registreert je afname en injectie van energie op het net. Je leverancier compenseert dit met een vergoeding. Zo haal je toch nog voordeel uit de opgewekte energie die je niet meteen verbruikt.  

Goed om te weten: alle Luminus tarieven beschikken vanaf 2021 over een injectietarief.
In de productfiches elektriciteit zie je welke injectievergoeding je krijgt voor je tarief. Dit vermelden we in de tabel 'Luminus energieprijzen' bij: 'Vergoeding geïnjecteerde energie (c€/kWh)'.

 
Meer info

Neen. Een injectiecontract kan je alleen afsluiten in combinatie met een afnamecontract. Ongeacht het type afnamecontract (vast of variabel) zijn de injectievergoedingen bij Luminus altijd variabel voor zonnepaneleneigenaars in Vlaanderen en Brussel met een digitale meter.
Meer info

Op Mijn Fluvius:
Op je afrekening:
  • Als residentiële klant zal je je totale injectie zien op je afrekening samen met de vergoeding die je hiervoor ontvangt.
  • Bij professionele klanten worden de injectie en verbruiksvolumes op twee aparte facturen afgerekend. Je zal dan je injectievolume zien op de injectiefactuur.
Meer info

Vanaf 1 januari 2023 voert de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) een capaciteitstarief in voor alle netgebruikers in Vlaanderen. 

Wat is het? 

Het capaciteitstarief is een nieuwe berekening voor je gebruik van het elektriciteitsnet. Voor klanten met een digitale meter wordt deze  bijdrage berekend volgens het gemiddelde van hun verbruikspieken. Het andere deel van de nettarieven wordt nog steeds berekend op basis van het verbruik.

Hoe komt Luminus aan verbruikspieken? 

De netbeheerder registreert de pieken en stuurt deze ook aan ons door. Zij kunnen je verbruikspieken enkel meten als je beschikt over een digitale elektriciteitsmeter. Beschik je hier niet over? Dan geldt er een vaste bijdrage. 

Hoe berekent de VREG mijn capaciteitstarief? 

De VREG kijkt elke maand naar je hoogste kwartierpiek in kilowatt (kW), geregistreerd door je digitale meter. Dit wordt je maandpiek genoemd en kun je zelf in je 'Mijn Fluvius’-account opvolgen. Elke maand wordt de gemiddelde maandpiek berekend: dat is het gemiddelde van je maandpieken van de voorafgaande 12 maanden. Als huishoudelijke verbruiker word je meestal jaarlijks afgerekend. Voor je jaarafrekening wordt er nog eens een gemiddelde genomen van alle gemiddelde maandpieken in je facturatieperiode en op basis daarvan wordt je effectieve nettarief bepaald.

Waar kan ik meer info vinden? 

Op de blog van Luminus vind je meer details over de nieuwe berekening van de distributienetkosten, inclusief een informatief filmpje van de Vlaamse Energieregulator (VREG). En via deze webpagina kun je een simulatie uitvoeren om de eventuele impact op je energiefactuur te berekenen.
Meer info

Niet-zakelijk verbruik is verbruik voor niet-professionele doelen. In de praktijk komt dit neer op twee categorieën :

Wonen :
Een vereniging van mede-eigenaars waarbij de afname van gas en/of elektriciteit in hoofdzaak, dus voor meer dan de helft, bestemd is voor de woningen in het gebouw kunnen het verlaagd tarief aanvragen. Ook een huisvestingsmaatschappij die appartementen verhuurt kan dit.

Overheid :
Het verbruik van een overheidsinstantie voor de taken die hij als overheid verricht, is niet-zakelijk verbruik. Dit laatste moet strikt worden begrepen en daarom raden we je aan eerst aandachtig de FAQ verlaagde btw-tarief 6%  te raadplegen. Zo is het verbruik van cultuur- en sporthuizen, onderwijsinstellingen, woonzorgcentra en rusthuizen, gemeentelijke nutsbedrijven, en vele meer, gewoon zakelijk verbruik. 

Bekijk ook deze nuttige info:
Meer info

We zijn bereid om samen met jou te zoeken naar een oplossing. We kunnen je in bepaalde omstandigheden een uitstel van betaling toestaan of samen een afbetaalplan  opstellen. Is ook dit niet voldoende voor je? Dan zijn er een aantal stappen die je zelf kan ondernemen:

Verminder je verbruik
De goedkoopste energie is degene die je niet verbruikt. We stelden een pagina op met tips die je helpen je verbruik te verminderen.


Tussenkomst OCMW
Je kan beroep doen op het energiefonds. Het OCMW kan ook tussenkomen bij het uitvoeren van bepaalde energiebesparende maatregelen:
  • tussenkomen bij de aankoop van apparaten die minder verbruiken en efficiënter zijn (spaarlampen, apparaten van klasse A+...);
  • tussenkomen in de controle op, het onderhoud of het conform maken van energietoestellen (onderhoud van verwarmingsketels...);
  • tussenkomen in kleine of grote werken om het verbruik te verminderen (plaatsing van dubbele beglazing, isolatie van daken, ...). 
Ze bekijken dit dossier per dossier. 
Contacteer het OCMW in je omgeving voor meer details.

Sociaal tarief
Het sociaal tarief is een maatregel om personen of gezinnen die behoren tot bepaalde categorieën van rechthebbenden te helpen om hun elektriciteits- en/of gasrekening te betalen. Het sociaal tarief is een gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder.Het sociaal tarief wordt automatisch toegekend als je er recht op hebt. Twijfel je of je recht hebt? Neem een kijkje op de website van de Federale Overheid.

Uitstel betaling kapitaalaflossing
Je kan bij je bank een betaaluitstel vragen voor je kredietaflossingen van je woning. Als je aan de voorwaarden voldoet, krijg je een uitstel op de betaling van je kapitaalaflossingen van 12 maanden. Je interesten betaal je wel verder af.
 
Meer info

Ongeveer 2 jaar geleden besliste de Vlaamse Overheid dat wie tot en met 2020 zonnepanelen plaatste, nog 15 jaar recht had op het principe van de terugdraaiende teller – zelfs al had je een digitale meter.

 

Het voordeel van die regeling? Op momenten waarop je zonnepanelen meer energie produceerden dan je verbruikte, draaide je meter terug, waardoor je minder energiekosten betaalde. 

 

Verschillende partijen, waaronder de Vlaamse Energieregulator (VREG), vochten die beslissing aan om 3 redenen:

  • Het effect van de digitale meter zou volgens hen verdwijnen: eigenaars van zonnepanelen zouden niet inzetten op zelfconsumptie door momenten van productie en verbruik op elkaar af te stemmen. 
  • De regeling zou leiden tot discriminatie tussen eigenaars van zonnepanelen vóór 2021 en eigenaars vanaf 2021. 
  • Het is de exclusieve bevoegdheid van de VREG om de tarieven te bepalen. De regering heeft dus niet het recht om zulke beslissingen te nemen. 

Op 14 januari 2021 gaf het Grondwettelijk Hof de VREG dus gelijk. 


Meer informatie over het Arrest van het Grondwettelijk Hof vind je op de website van Fluvius en de VREG:

Meer info

Op onze website vind je het volledige aanbod van onze tarieven en diensten: Geef je verbruik in en ontdek welk tarief bij je past:
Meer info

Sociaal tarief

Verstuur je attest sociaal tarief via het contactformulier naar ons:
  • Ga naar 'Hulp en Contact' bovenaan in het menu van deze website.
  • Onderaan op deze pagina staat: Mail ons.
  • Klik op: Ga naar formulier.
  • Kies in het contactformulier: Ik heb een vraag over tarieven (commerciaal, sociaal tarief)
  • Kies een categorie: Aanvraag van een sociaal tarief.
  • Ga naar Bijlage(n): laad je attest op.
  • Klik op 'Verzenden'.
  •  
    Wil je meer informatie over sociaal tarief?
  • Selecteer in het contactformulier: Ik heb een vraag over tarieven (commerciaal, sociaal tarief)
  • Kies de categorie: Info over sociaal tarief
  • Meer info

    Je hebt recht op het sociaal tarief wanneer je:

    • voldoet aan de criteria die de FOD Economie bepaalt.
    • een officieel attest van de betrokken instanties hebt:
      •  
      • FOD Sociale Zekerheid
      • OCMW
      • Federale Pensioendienst
      • Kind en Gezin
        • Vlaanderen: attest Opgroeien
        • Wallonië: attest AVIQ
        • Brussel: attest Iriscare
      • Agentschap Zorg & Gezondheid
        • Vlaanderen: Zorgbudget ouderen
      • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden
        • Brussel – attest Iriscare
        • Wallonië – attest Organisme Assurance Wallonie
        • Duitstalige Gemeenschap – attest Ostbelgien
    • huurder bent van een sociaal appartement waarvan de verwarming op gas afhangt van een collectieve installatie, in een gebouw dat verhuurd wordt door een sociale huisvestingsmaatschappij. Je kan dit aanvragen bij je sociale huisvestingsmaatschappij.


    Wat moet ik doen om het sociaal tarief te krijgen?

    Meer info

    Indien je een nieuwe rechthebbende bent, duurt het soms een tijdje vooraleer je van het sociaal tarief geniet.
    Waarom?
    Het feit dat je behoort tot een categorie van rechthebbenden, wordt niet onmiddellijk meegedeeld aan je energieleverancier Luminus.
    De Federale overheid informeert Luminus om de drie maanden automatisch over de personen die recht hebben op het sociaal tarief.

    De mogelijke startdata van het recht zijn dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober en de einddatum is steeds 31 december van het lopende jaar. 
    We corrigeren het tarief altijd met terugwerkende kracht.
     

    Wil je meer weten? Neem een kijkje op de website van de Federale overheid.

    Nuttige links:

    Meer info

    De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie. De overheid bezorgt aan je energieleverancier Luminus per kwartaal een overzicht van de personen die recht hebben op sociaal tarief. Dit betekent dat je zelf niets hoeft te doen.
    Luminus past het tarief voor je aan en verstuurt een bevestiging dat we je registreren als een beschermde klant.

    Indien de FOD het sociaal tarief niet automatisch aan jou toekent, krijg je van de bevoegde instantie een attest dat je naar Luminus opstuurt.
    Enkel de attesten van deze instanties zijn geldig:

    • FOD Sociale Zekerheid
    • OCMW
    • Federale Pensioendienst
    • Kind en Gezin 
      • Vlaanderen: attest Opgroeien
      • Wallonië: attest AVIQ
      • Brussel: attest Iriscare
    • Agentschap Zorg & Gezondheid
      • Vlaanderen: Zorgbudget ouderen
    • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden
      • Brussel – attest Iriscare
      • Wallonië – attest Organisme Assurance Wallonie
      • Duitstalige Gemeenschap – attest Ostbelgien

    Het type attest hangt af van je situatie (gepensioneerd, mindervalide...).
    Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier.

    Nuttige links:

    Meer info

    Het sociaal tarief is een maatregel om personen of gezinnen die behoren tot bepaalde categorieën van rechthebbenden te helpen om hun elektriciteits- en/of gasrekening te betalen.

    Het sociaal tarief is een gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder.

    Dit tarief wordt vier keer per jaar berekend door de federale regulator voor energie, de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG).

    De gezinnen die recht hebben op het sociaal tarief betalen de volgende bijdragen niet voor hun elektriciteits- en/of aardgasmeter:

    • de meterhuur
    • de distributie- en transportkosten
    • de vaste vergoeding
    • het prosumententarief
    • de bijdrage op de energie
    • de bijdrage groene stroom

    Wil je meer weten over sociaal tarief? Neem een kijkje op de website van de Federale Overheid.

    Meer info

    Contacteer onze klantendienst. Onze adviseurs helpen je graag verder!
    Lees ook: Hoe bezorg ik mijn attest voor sociaal tarief aan Luminus?
    Meer info

    De Federale Overheid (FOD) Economie bepaalt wie voldoet aan de criteria om recht te hebben op het sociaal tarief.
    Heb je geen recht meer op sociaal tarief, dan informeert de FOD Economie Luminus hiervan als energieleverancier. We passen je tarief 1 x per jaar aan naar een Luminus-tarief, met terugwerkende kracht naar 1 januari. Je hoeft hiervoor zelf niets meer te doen, wij zorgen voor alles.
    Wens je een onmiddellijke stopzetting van het sociaal tarief, contacteer ons via chat of telefonisch.

    In geval van een overlijden 
    Als de stopzetting van het sociaal tarief gelinkt is aan een overlijden, kan je best onze klantendienst telefonisch  contacteren.
    Dan kunnen we je begeleiden in alle noodzakelijke acties (naamswijziging, afsluiten van het contract of de meter, ...).

    Nuttige link:
    Meer info

    Neem contact op met onze klantendienst. Onze adviseurs helpen je graag verder!
    Meer info

    • Het sociaal tarief wordt toegekend op basis van een wettelijk attest. Dit attest is geldig voor je domicilieadres.
    • Kies daarom voor je verhuis naar je nieuwe adres tijdelijk een commercieel tarief.
    • Om de 3 maanden worden we automatisch geïnformeerd door de Federale Overheidsdiensten (FOD) over de rechthebbenden van het sociaal tarief.
    • Van zodra je in deze lijst staat met je nieuwe adres dan passen wij dit voor je aan. Uiteraard met terugwerkende kracht. Je verhuis is officieel wanneer de wijkagent is langsgekomen en je identiteitskaart is aangepast.
    Een versnelde verwerking?
    • Bezorg ons zelf een combinatie van het attest (met oud adres) en een attest van woonst (incl. historiek).
    • Je kan ons deze documenten bezorgen via het contactformulier.
    Meer info

    Als je in het bezit bent van een geldig attest, kunnen wij het sociaal tarief nog toepassen met terugwerkende kracht tot twee jaar in het verleden.

    Let op: Ook de personen met een tijdelijk recht op sociaal tarief met een verhoogde tegemoetkoming (= vergoeding van medische kosten), zien dat voordeel ten vroegste in de maand mei op hun energiefactuur.
    Het sociaal tarief wordt dan met terugwerkende kracht toegepast vanaf 1 februari 2021.

    Wil je meer weten over deze regelgeving? Neem een kijkje op de pagina van de FOD Economie. 
    Meer info

    Bij elke contractvernieuwing zet Luminus je lopende contract om naar het goedkoopste equivalent product. Om onze administratie op orde te hebben, vragen wij je om hiervoor je toestemming te geven. Doe je niets, wees dan gerust: je nieuw contract wordt automatisch geactiveerd en is altijd het goedkoopste equivalent product.

    Heb je vragen over je contractvernieuwing of ben je niet akkoord met ons voorstel, dan kan je contact opnemen met onze klantendienst.

    Meer info

    Wat fijn dat je besloot toch bij Luminus te blijven! Afhankelijk van het moment waarop je dit besluit neemt, zijn er 2 mogelijkheden:

    Het herroepingsrecht van je nieuwe contract is nog niet voorbij
    Wettelijk gezien heb je als particulier recht op 2 weken bedenktijd vanaf je je contractbevestiging ontvangt. Breng je de andere energieleverancier binnen deze termijn op de hoogte van je beslissing, dan zijn zij verplicht het nieuwe contract te annuleren. Je blijft dan gewoon klant bij ons.

    De herroepingstermijn van je nieuwe contract is voorbij
    Is de herroepingstermijn verstreken, maar is je contract nog niet actief? Dan bestaat de kans dat de andere energieleverancier alsnog akkoord gaat om je contract te annuleren. Zij zijn hier echter niet wettelijk toe verplicht.

    Is het niet meer mogelijk om je nieuwe contract te annuleren, dan word je gemakkelijk terug klant bij Luminus door in te tekenen via de website . Let op! Je kan enkel een nieuw contract bij ons tekenen als je contract bij je andere energieleverancier al gestart is. Bekijk je liever samen met een medewerker welke tarieven voor jou het interessantst zijn? Contacteer hiervoor onze klantendienst op het nummer 078 150 210. 

    Meer info

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 152

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

    Vul het contactformulier in