Indexatieparameters

Indexatieparameters

Voor energie met een variabel tarief bepaalt een formule de evolutie van de prijs. Download een overzicht van alle parameters voor de berekening, en op welke producten ze van toepassing zijn. Vandaag, maar ook doorheen de tijd.

Indexatieparameters

Ons engagement wat prijzen betreft

We volgen de indexatieparameters

Verschillende indexatieparameters beïnvloeden en bepalen de prijs van uw energie. Hier kunt u terugvinden welke indexatieparameters van toepassing zijn voor uw product. U kunt ook de evolutie van de indexwaarde door de tijd heen raadplegen.

Omvat het energietarief waarop u intekende een gratis kWh-promotie? 
Ontdek het overzicht dat gebruikt is voor de berekening van uw korting.

Download indexatieparameters

Wij ondertekenden het kmo-akkoord van de FOD Economie

Dit akkoord garandeert u betrouwbare informatie in de precontractuele fase van de levering van energie, eerlijke praktijken inzake marketing en verkoop op afstand en transparantie over prijzen, prijsvergelijkers en voorschotfacturen.

Lees hier het kmo-akkoord

Logo FOD Economie

Wij tekenden het charter van de CREG

Als gas- en elektriciteitsoperator in België heeft Luminus het 'Charter voor een goede informatieverschaffing bij de prijsvergelijking van elektriciteit en gas' ondertekend. Dit charter is in overleg met de sector ontwikkeld door de Commissie voor Regulering van de Elektriciteit en het Gas of CREG.

Meer over dit charter

Logo CREG

Veelgestelde vragen

Bij de berekening van je nieuwe voorschotten houden we rekening
met alle gegevens die we al bezitten over de toekomst. Bijvoorbeeld :
  • Vorig jaar heb je weinig verbruikt omdat het een zachte winter was en daarom krijg je geld terug. Voor de berekening van het komende verbruiksjaar gaan we steeds uit van een normale winter. We zetten het voorschot dus terug een beetje hoger omdat we verwachten dat je meer zal verbruiken dan afgelopen jaar.
  • De prijzen op de groothandelsmarkt zijn erg gestegen.
  • Deze jaarafrekening dekt geen volledig verbruiksjaar. Voor de berekening van je nieuwe voorschot gaan we altijd uit van een volledig verbruiksjaar.
  • Vorig jaar had je een ander tarief. We passen steeds, op het einde van het verbruiksjaar, je voorschot aan op basis van de door ons laatst gekende situatie (bv. je verbruik, toekomstige taksen,...).
Als je ervoor wilt zorgen dat een wijziging doorheen het jaar toch meegenomen wordt in je voorschot, raden we je aan om je meterstanden regelmatig in te geven in je persoonlijke My Luminus klantenzone of download onze app op  je smartphone.

Meer info

Als je pas klant bent geworden, ontvang je je eerste voorschotfactuur binnen de maand na de startdatum van je contract.


Een afrekening versturen we ongeveer 2 tot 4 weken na ontvangst van de meterstanden, die de netbeheerder ons jaarlijks bezorgt. 

Je vindt de maand van meteropname ook terug in je persoonlijke klantenzone My Luminus. In deze maand maken we ook je jaarafrekening op. 
 
Hoe vind je deze informatie terug? 

  • Meld je aan via My Luminus.
  • Klik op 'Voorschotten'.
  • Zie bij ‘Instellingen voor je voorschotfactuur’
  • Zie bij ‘maand van meteropname’
Meer info

Verzamel eerst de volgende belangrijke gegevens:
  • Je meterstanden.
  • Je meternummer of je EAN-code.
  • De datum waarop je verhuist.
  • De gegevens van de vorige bewoner in je nieuwe woning en/of de gegevens van de nieuwe bewoner in je oude woning.
Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis.

Dit kan je op verschillende manieren doen:

  • Geef je verhuis online door via dit formulier. Doorloop alle stappen. Van zodra je alle info in deze tool hebt ingegeven, kunnen wij aan de slag en verwerken we je verhuis. Tip: Je kan ook je overnameformulier toevoegen in deze tool.
  • Bel ons op het nummer: 078.180.183.

Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.

Verhuis je naar het Buitenland? Of heb je spijtig genoeg te maken met een sterfgeval of een scheiding? 

Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus: 

  • Meld je aan via My Luminus.
  • Klik op 'Contracten en diensten'. 
  • En kies voor ‘Een contract aanvragen, wijzigen, stopzetten of verhuizen’.
  • Wil je alle voorbereidende stappen voor je verhuis rustig nalezen?

    Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.

    Nuttige link:

    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Contacteer ons

    078 150 152

    Van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 18 uur.


    Stuur een bericht