De QR-code op mijn factuur werkt niet. Wat doe ik?

De QR-code op mijn factuur werkt niet. Wat doe ik?

Helaas herkennen nog niet alle bank-apps de QR-code.

  • De code wordt niet gescand. Probeer het eens niet via de bank-app, maar scan de code
    • met een QR-Reader.
    • met een smartphone-camera.
  • Je ondervindt problemen met doorschakelen naar je bank-app (vooral het geval bij ING en BNP Paribas).
    • Na enkele pogingen lukt het wel.
    • Je kan ook betalen via Payconiq.
    • Het is mogelijk om je facturen te betalen in je Payconiq app.

Je komt dan in een POM-bancontact-scherm terecht en kan op die manier veilig en eenvoudig betalen.

Bekijk hier een video hoe je facturen veilig betaalt via POM.

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Kijk de betaalstatus van je facturen na via My Luminus. Voor elke factuur vermelden we het nog te betalen bedrag. 

Als je factuur 5 dagen na betaling nog altijd onbetaald is, of als het gaat om een dringende betaling, contacteer je ons op 078 150 210.
Meer info

De korting of bespaarbonus geldt voor je gasaansluiting bij Luminus.
Heb je geen gasaansluiting of heb je deze niet bij Luminus, dan geldt de korting voor je elektriciteitsaansluiting.

Meer details over deze bespaarbonus vind je in je bevestigingse-mail nadat je je hebt ingeschreven.

De berekening van de besparing gebeurt door je verbruik te vergelijken tijdens 2 periodes:

  • enerzijds het verbruik dat vermeld wordt (in kWh) in je laatste jaarafrekening bij Luminus voor 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of voor 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024), welke het verbruik van ten minste 180 dagen dekt en
  • anderzijds het verbruik dat wordt opgenomen (in kWh) in je eerstvolgende jaarafrekening bij Luminus vanaf 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of vanaf 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024). De consumptieperiode moet dus lopen tot in april 2023 (Bespaarbonus 2023) of tot in maart 2024 (Bespaarbonus 2024), en minstens 180 dagen bedragen.

Beide verbruiken zullen omgezet worden op jaarbasis om ze correct te kunnen vergelijken. Dit gebeurt aan de hand van verbruiksprofielen die door de netbeheerders ontwikkeld werden. Deze methode is ook bekend als Real Load Profiles (RLP).  

Opgelet:

  • Voor de toekenning van de Bespaarbonus is het belangrijk dat je je werkelijke meterstanden doorgeeft aan de netbeheerder. Luminus kan geen korting toekennen op basis van geschatte meterstanden.
  • Heb je een digitale meter? Dan verloopt de meteropname automatisch vanop afstand.
  • Deze campagne is afgelopen. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Lees ook deze nuttige info:

Meer info

De meeste terugbetalingen voor huishoudelijke klanten bij Luminus gebeuren binnen de 18 kalenderdagen na de verzending van de creditnota.
Contacteer onze klantendiensten indien je na 18 dagen geen terugbetaling hebt ontvangen. We kijken dan na wat de status is van je klantendossier.

Voor professionele klanten met een betaaltermijn van meer dan 18 dagen, is ook de termijn van terugbetaling langer.

Betaal je via domiciliëring?
Dan kennen we je bankrekeningnummer. De terugbetaling gebeurt automatisch. Je hoeft hiervoor niets te doen.

Betaal je niet via domiciliëring?
Bezorg ons dan je bankrekeningnummer via deze link in My Luminus.

Wil je je bankrekeningnummer voor terugbetaling wijzigen?
Je kan dit zelf doen via deze link in My Luminus.

Meer info

Neen, dit formulier is:
 
  • Informatief: je vindt er nuttige info m.b.t. instanties die je kunnen verder helpen als je moeilijkheden heeft met het betalen van je energiefactuur.
  • Als je expliciet akkoord gaat met de plaatsing van de budgetmeter, kan je ons best zo snel mogelijk contacteren.
Meer info

Ja, je kan uitstel van betaling op je energiefacturen van Luminus krijgen. Dit kan je zelf online regelen via de klantenzone My Luminus.
Let op: In de app is het niet mogelijk een betaaluitstel aan te vragen. Dit kan je enkel via My Luminus op de website.

  • Log in op My Luminus.
  • Ga naar 'Facturen'.
  • Ga naar 'Ik wil...' en klik op 'Uitstel van betaling vragen'.
  • Er zijn geen kosten aan verbonden.

    Meer info

    We storten het te veel betaalde bedrag terug binnen 15 dagen na de betaaldatum.
    Als je een onbetaalde factuur hebt bij Luminus, gebruiken we dit bedrag om je factuur te vereffenen.
    Meer info

    Als je 10% of meer bespaarde op je verbruik, betaalt Luminus deze Bespaarbonus aan je uit op je eerstvolgende jaarafrekening:
    • vanaf 1 april 2023: Bespaarbonus 2023
    • of vanaf 1 maart 2024: Bespaarbonus 2024

    De berekening van de besparing gebeurt door je verbruik te vergelijken tijdens 2 periodes:
    • enerzijds het verbruik dat vermeld wordt (in kWh) in je laatste jaarafrekening bij Luminus voor 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of voor 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024), en die het verbruik van ten minste 180 dagen dekt en
    • anderzijds het verbruik dat wordt opgenomen (in kWh) in je eerstvolgende jaarafrekening bij Luminus vanaf 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of vanaf 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024). De consumptieperiode moet dus lopen tot in april 2023 (Bespaarbonus 2023) of tot in maart 2024 (Bespaarbonus 2024) en minstens 180 dagen bedragen.
    Beide verbruiken zullen omgezet worden op jaarbasis om ze correct te kunnen vergelijken. Dit gebeurt aan de hand van verbruiksprofielen die door de netbeheerders ontwikkeld werden. Deze methode is ook bekend als Real Load Profiles (RLP).  

    Opgelet:
    • Voor de toekenning van de Bespaarbonus is het belangrijk dat je je werkelijke meterstanden doorgeeft aan de netbeheerder. Luminus kan geen korting toekennen op basis van geschatte meterstanden.
    • Heb je een digitale meter? Dan verloopt de meteropname automatisch vanop afstand.
    • Deze campagne is afgelopen. Inschrijven is niet meer mogelijk.


    Lees ook deze nuttige info:
    Meer info

    Meer info

    Op de injectievergoeding betaal je als huishoudelijke klant 0% BTW. Maar de BTW wordt berekend op het bedrag van het afgenomen verbruik en houdt geen rekening met de injectiecomponent. Op het totaalbedrag kan de BTW dan hoog lijken.
    Je vindt meer informatie op de website van de CREG.
    Meer info

    Helaas zien we dat onze klanten af en toe frauduleuze e-mails (phishing mails) ontvangen die van Luminus afkomstig lijken. Wij willen benadrukken dat deze valse e-mails niet worden verstuurd door of namens Luminus.

    Regelmatig zijn er frauduleuze e-mails in omgang rond voorschotfacturen. De linken in deze e-mail leiden naar een valse betaalpagina*

    Er zijn ook e-mails waarin men je vraagt je My Luminus-wachtwoord te veranderen. Luminus vraagt je nooit zelf om je wachtwoord aan te passen.

    Gelieve niet op deze e-mail(s) te reageren.

    *valse betaalpagina:
    De URL van de betaalpagina van onze partner begint steeds met 1 van volgende URL’s:

    • pay.pom.be
    • app.pom.be
    • confirm.pom.be

    Begint de URL in je adresbalk van je browser niet met 1 van deze URL’s? Dan heb je te maken met een valse betaalpagina.


    Twijfel je over een e-mail die je ontving van Luminus?
    • Reageer niet op de e-mail.
    • Controleer in je persoonlijke klantenzone My Luminus of er openstaande facturen of terugbetalingen zijn.
    • Neem contact op met onze klantendienst.

    Luminus vraagt de bankgegevens van klanten alleen op een veilige manier, zoals in de persoonlijke klantenzone My Luminus.

    Luminus vraagt je nooit zelf om je wachtwoord aan te passen.


    Hoe herken je deze frauduleuze e-mail?

    De frauduleuze e-mail verschilt op enkele punten met e-mails van Luminus:

  • Afzender - de afzender is geen vertrouwd Luminus adres:
  • Luminus:

     

     

    • Bedrag - het bedrag is geen gekend bedrag:
      • Luminus: een bedrag dat overeenkomt met het te betalen bedrag in je persoonlijke My Luminus klantenzone.
      • Frauduleuze mail: een bedrag dat met niets overeenkomt.
    •  

    • Raadpleeg hier uw factuur - Let op! Klik nooit door op een link maar zweef erover om deze zichtbaar te maken.
      • Luminus: link naar je Luminus factuur.
      • Frauduleuze mail: foute link achter deze tekst.
    • Meer info
      Bekijk meer vragen

      Neem gerust contact op

      Bel
      Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

      Bel 078 150 210

      Chat
      Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

      De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

      Stuur een bericht
      Vul het formulier in.
      We antwoorden binnen de werkdag.

      Vul het contactformulier in