Hoe verkrijg ik het sociaal tarief bij Luminus?

De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie. De overheid bezorgt aan je energieleverancier Luminus per kwartaal een overzicht van de personen die recht hebben op sociaal tarief. Dit betekent dat je zelf niets hoeft te doen.
Luminus past het tarief voor je aan en verstuurt een bevestiging dat we je registreren als een beschermde klant.

Indien de FOD het sociaal tarief niet automatisch aan jou toekent, krijg je van de bevoegde instantie een attest dat je naar Luminus opstuurt.
Enkel de attesten van deze instanties zijn geldig:

  • FOD Sociale Zekerheid
  • OCMW
  • Federale Pensioendienst
  • Kind en Gezin 
    • Vlaanderen: attest Opgroeien
    • Wallonië: attest AVIQ
    • Brussel: attest Iriscare
  • Agentschap Zorg & Gezondheid
    • Vlaanderen: Zorgbudget ouderen
  • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden
    • Brussel – attest Iriscare
    • Wallonië – attest Organisme Assurance Wallonie
    • Duitstalige Gemeenschap – attest Ostbelgien
Het type attest hangt af van je situatie (gepensioneerd, mindervalide...).
Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier.

Nuttige links:

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Contacteer ons

via ons contactformulier

Contacteer ons

Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.