Wat is de link tussen mijn profiel in de Luminus Monitor app en de energietips?

Wat is de link tussen mijn profiel in de Luminus Monitor app en de energietips?

Op basis van je profiel en analyse van gelijkaardige huishoudens tonen we je relevante energietips. Er is al een behoorlijke lijst van tips. Maandelijks tonen we je nieuwe tips.

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Het is mogelijk dat je je meterstanden niet (meer) kan toevoegen of aanpassen. Redenen hiervoor kunnen zijn:

  • Je hebt een piekmeter.
  • Je ontvangt maandelijkse afrekeningen.
  • Je hebt een digitale meter + exclusief nachtmeter.
  • Je meterconfiguratie is nog niet compatibel (meter met 2 maal 4 registers).
  • Je bent van tarief veranderd, maar er zijn geen of verkeerde contractdata teruggevonden.
  • Je contract heeft een einddatum, omdat je bijvoorbeeld van leverancier verandert of verhuist.
  • Je hebt een digitale meter waarvoor we maandelijks informatieve waarden ontvangen van je netbeheerder:

     

    • De netbeheerder stuurt ons al maandelijks je werkelijke meterstanden door als je een digitale meter hebt. 

    • Het is dus niet nodig om deze ook nog zelf in te geven.In dit geval krijg je online een melding dat het niet nodig is om extra meterstanden in te geven.

 

Als deze redenen niet van toepassing zijn op jouw situatie, neem dan contact op met onze klantendienst.

Nuttige link:

Meer info

Gebruikersnaam
Je gebruikersnaam voor My Luminus is het e-mailadres waarmee je je geregistreerd hebt.

Wachtwoord vergeten
Je kan zelf een nieuw wachtwoord aanvragen. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar My Luminus en klik op 'Wachtwoord vergeten?'.
  • Vul je e-mailadres in waarmee je bent geregistreerd en klik op 'Stuur me een reset-link'.
  • We sturen je onmiddellijk een e-mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen.
  • Maakte je een account aan via je Facebook- of Google-account?

    • Gebruik dan steeds dit account om je aan te melden. We kunnen deze paswoorden niet resetten.
    • Je kan je wel op elk moment opnieuw registreren met je e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord.

    Lees ook: Hoe registreer ik me op My Luminus?

    Meer info

    Dit kan meerdere oorzaken hebben:

    • De P1-poort van je digitale elektriciteitsmeter is gesloten. Raadpleeg de status van je P1-poort rechtstreeks op je digitale elektriciteitsmeter: Als je P1-poort geopend is, verschijnt er namelijk een pijltje boven ‘GP’. Als er geen pijltje boven ‘GP’ staat, wil dit zeggen dat je P1-poort nog gesloten is. Check hier hoe je je P1-poort activeert.
    • Je bluetooth staat niet aan.
    • Je WiFi staat niet aan.
    • Je WiFi-verbinding is niet sterk en/of stabiel genoeg in de omgeving van je digitale elektriciteitsmeter.
    • Je dongle zit niet goed in de P1-poort van je digitale elektriciteitsmeter.
    • Je geeft een verkeerd wifi-wachtwoord in.
    • De WiFi-instellingen van je router zijn aangepast.
    • Je hebt niet de laatste versie van de Luminus Monitor app op je tablet/smartphone. Voer in dit geval een update uit.

     
    Alles nagekeken? Volg onderstaande stappen afhankelijk van jouw situatie:

    Je dongle is nog nooit online geweest?
  • Open de Luminus Monitor app en log in.
  • Steek dan je dongle even opnieuw in je digitale elektriciteitsmeter.
  • Volg de instructies op de schermen in de app. Sta toe dat de Monitor app toegang heeft tot bluetooth en selecteer het juiste wifi netwerk. Geef vervolgens het wachtwoord voor de wifi in.
  • De verbinding wordt tot stand gebracht. Wacht tot het LED-lampje continu groen blijft branden: dan is je dongle terug online.
  • Indien het LED-lampje groen blijft knipperen, kon je verbinding niet tot stand worden gebracht en is je dongle nog steeds offline. We raden je aan om de installatie van de dongle te proberen vanop een andere smartphone/tablet. Eens de verbinding gelukt is, kan je terug op je eigen apparaat inloggen in de Monitor app en je verbruik opvolgen.
  • Je dongle is al eens online geweest?

  • Open de Luminus Monitor app en log in.
  • Steek je dongle even opnieuw in je digitale elektriciteitsmeter en wacht tot het LED-lampje continu groen blijft branden: dan is je dongle terug online.
  • Indien het LED-lampje groen blijft knipperen, dan betekent dit dat er geen verbinding met je router/internet is en deze opnieuw tot stand dient te worden gebracht.
  • Ga dan naar Meer > Verbindingen en kies voor ‘Wifi-instellingen wijzigen’ en volg de instructies om je dongle opnieuw online te brengen.
  • Voor meer uitleg kan je telkens op het (i) logootje klikken.
  • Dubbelcheck opnieuw de status van je dongle in de app via Meer > Verbindingen.
  • Meer info

    Je kan van je ene P1-poort ook 2 of 3 poorten maken met behulp van een actieve P1 splitter die je online kan verkrijgen.

    Opgelet: Een passieve P1 splitter zal niet werken aangezien deze onvoldoende vermogen heeft om de dongle samen te gebruiken met andere P1 apparaten.
     
    Meer info

    Het verbruik van je apparaten is een inschatting gebaseerd op de data van je digitale meter en de gegevens die je zelf in je profiel invult. Je energieverbruik wordt aan de hand van statistische datamodellen opgesplitst in categorieën. We tonen je grootste verbruikers bovenaan de lijst.

    Heb je een thuislader?
    Het kan tot enkele weken duren voordat deze herkend wordt en je deze terugvindt in het overzicht. De minimale capaciteit opdat je thuislader herkend wordt, bedraagt 1,5 kW.

    Heb je zonnepanelen?
    Dan houdt het overzicht ook rekening met je zelfconsumptie. Ook dit kan tot enkele weken duren.

    Heb je een thuisbatterij?
    Het opladen en ontladen van je batterij is onbekend en geeft daardoor een onderschatting van je totale verbruik. Je apparaten worden hierdoor niet altijd correct herkend.

    De Luminus Monitor app is een louter informatieve app die in het leven is geroepen om een beeld te vormen van je verbruik. De app wordt gevoed met informatieve gegevens die niet gebruikt worden om te factureren.
    Meer info

    Je hebt het recht om je van je aankoop te ontdoen, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief, en dit binnen een herroepingstermijn van 14 kalenderdagen vanaf je inschrijving voor de Luminus EnergyControl Monitor.

    Hoe?
    Om je herroepingsrecht uit te oefenen, stel je Luminus op de hoogte van deze beslissing door contact op te nemen via het Contactformulier. Vervolgens stuur je de dongle en het doosje waar deze in zat (inclusief de handleiding) terug naar Luminus (Luminus NV, Kempische Steenweg 299, 3500 Hasselt) samen met een ingevuld fysiek exemplaar van het herroepingsformulier dat je kan vinden in de Algemene Voorwaarden van Luminus.

    Opgelet: De directe kosten van het terugzenden van de dongle komen voor jouw rekening.

    Luminus betaalt je terug met hetzelfde betaalmiddel als hetgeen je gekozen hebt voor de domiciliering, tenzij je uitdrukkelijk anderszins hebt ingestemd. Deze terugbetaling zal enkel plaatsvinden indien we zowel de dongle als het doosje én de handleiding die in het doosje zit volledig intact ontvangen.

    Meer info

    Ja, je profiel en verbruiksgegevens worden bewaard, tenzij je je Luminus Monitor account stopzet (op eigen vraag, bij verhuis of als je van energieleverancier verandert).

    Meer info

    • My Luminus app: Dit is je online klantenzone waar je in de eerste plaats je administratie kan regelen: je voorschot aanpassen, wisselen van tarief, je facturatie-adres aanpassen, je facturen bekijken, … Heb je een digitale meter en woon je in Vlaanderen? Dan kan je hier ook gratis gebruik maken van de Digitale Meterstanden dienst in My Luminus om meer inzicht te krijgen in je energieverbruik, dit met één dag vertraging.

     

    • Luminus Monitor app: Dit is de app gekoppeld aan de betalende dienst Luminus EnergyControl Monitor die je toelaat om realtime inzicht te krijgen in je energieverbruik via een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt (nl. een dongle)..
    Meer info

    • Je kan je Luminus EnergyControl Monitor contract op elk ogenblik beëindigen door Luminus te contacteren via het Contactformulier met het verzoek je contract te beëindigen.
    • Let op: louter de app verwijderen van je mobiel apparaat betekent niet dat je je contract beëindigt. Je account blijft actief en betalend, en de data blijft beschikbaar, ook als je de app opnieuw installeert.
    • Indien je je contract stopzet, zal de maandelijkse vergoeding voor die maand nog aangerekend worden waarna de betaling voor de dienst wordt stopgezet. Indien de overeenkomst beëindigd wordt, wordt je corresponderende profiel in de app verwijderd en zijn je energiegegevens niet meer beschikbaar.
    Meer info

    Heb je zonnepanelen, dan kan je de energie die je opwekt, maar niet meteen verbruikt, terug op het net plaatsen. Dit noemen we energie 'injecteren'. Bij Luminus krijg je hiervoor een vergoeding, verrekend via je jaarafrekening. Daarom staat er hier een minteken voor het bedrag en zie je in de grafiek een staaf naar beneden.
     
    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 210

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen de werkdag.

    Vul het contactformulier in