Ik was Vooraf-klant bij Essent. Wat gebeurt er met het voorschot dat ik reeds betaalde? Hoeveel bedraagt mijn nieuwe voorschot?

Ik was Vooraf-klant bij Essent. Wat gebeurt er met het voorschot dat ik reeds betaalde? Hoeveel bedraagt mijn nieuwe voorschot?

Als klant met het Essent-tarief “Vooraf” krijg je een slotafrekening van Essent toegestuurd. Als je op dat moment minder energie verbruikt hebt dan je vooraf betaalde, krijg je het verschil teruggestort. Heb je meer energie verbruikt dan je vooraf betaalde, dan betaal je het verschil aan Essent.  
  
Vanaf de overname van je contract betaal je driemaandelijkse voorschotten aan Luminus. Het eerste voorschot ontvang je 1 maand na je migratiedatum. Het bedrag wordt automatisch berekend op basis van het voorschot dat je op jaarbasis bij Essent betaalde. Je kan dit op elk moment aanpassen in je persoonlijke klantenzone My Luminus.

Lees ook: Ik had het tarief Vooraf bij Essent en ik heb mijn volledig jaar al betaald. Wat gebeurt er na mijn overstap naar Luminus?

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Bij Essent kreeg je een vergoeding van € 90, pro rata verrekend per dag dat je klant was bij Essent. Je behoudt deze vergoeding tot aan de start van de energielevering door Luminus. Vanaf dan krijg je een vergoeding gebaseerd op je werkelijke injectie en de energieprijs, die de markt volgt. Deze vergoeding is correcter en meestal voordeliger dan de forfaitaire vergoeding van Essent. Een gemiddeld gezin met een geïnjecteerd volume van 3000 kWh en een enkelvoudige meter krijgt van Luminus als vergoeding jaarlijks € 93,28. 
Meer info

Je blijft je facturen ontvangen op de manier waarop je dat gewoon bent bij Essent:  
  • op papier of via e-mail
  • met dezelfde frequentie
  • met hetzelfde voorschotbedrag
Je kan je voorschotbedrag ook altijd zelf aanpassen in je klantenzone My Luminus en kijken welk effect dit heeft op je jaarafrekening. 
Let op: het rekeningnummer voor de betaling van je facturen wijzigt. Gebruik vanaf 1 juni 2021 dit rekeningnummer: BE76 3350 5545 9895.

 
Betaalde je via domiciliëring bij Essent?

Je hoeft niets te doen. We voorzien een nieuw mandaat met hetzelfde rekeningnummer. Je krijgt mogelijk een melding van je bank over het nieuwe mandaat. Het kan zijn dat er dan tijdelijk twee mandaten tegelijkertijd actief zijn, maar je betaalt nooit dubbel.

Lees ook:
Meer info

Ja, tot de einddatum van je contract behoud je de CO2 compensatie.
Vervolgens wordt je contract omgezet en geniet je van de tarieven en voordelen van Luminus. Je gas zal niet meer worden gecompenseerd omdat Luminus een dergelijk type product niet aanbiedt.

 
Meer info

Na de overname naar Luminus bleef je Mijn Essent-omgeving tijdelijk toegankelijk.
Mijn Essent werd uitgeschakeld. Je kan je recente facturen steeds terugvinden op My Luminus.
Indien je je facturen over de Essent-verbruiksperiode wenst te raadplegen, kan je deze opvragen via alle kanalen van onze klantendiensten.
Meer info

Maak je geen zorgen. Essent stortte de waarborg door naar Luminus.
Meer info

Luminus heeft je Essent-contract integraal* overgenomen voor de volledige duur van dat contract. Je blijft dus tot aan de hernieuwing van het contract je Essent-prijs, promotie en voorschotbedrag behouden. Zelf hoef je niets te doen.

*Uitzondering: had je het Essent-tarief “Vooraf”? Dan behoudt je wel je tarief en contractduur, maar hoef je niet meer je voorschot voor een volledig jaar te betalen. In plaats daarvan betaal je een driemaandelijks voorschot.

Had je een variabel tarief bij Essent? Lees dan ook dit artikel.
Meer info

In je persoonlijke klantenzone My Luminus, onder 'Diensten'. (In de app vind je dit onder 'Contracten'.)

Zodra we je Essent-product hebben overgenomen, krijg je van ons een bevestiging.
Vanaf dan kan je gratis je persoonlijke account aanmaken op My Luminus. Je kan er je verbruik opvolgen, je facturen bekijken of je voorschotbedrag aanpassen.

Na je inschrijving op My Luminus ontvang je bovendien nog een korting* van 10 euro op je afrekening!

*Deze korting is niet van toepassing op sociaal tarief.
Meer info

Heb je bij Essent gekozen voor Tado of Flix? Geen probleem: je behoudt je gekozen tarief én je kan je slimme toestel gewoon blijven gebruiken. 
Meer info

De volgende stappen hangen van je persoonlijke situatie af:
Ben je van een andere leverancier naar Luminus overgestapt?
  • Dan hebben wij je vorige energieleverancier reeds op de hoogte gebracht.
  • Je ontvangt binnenkort een e-mail of brief met alle nuttige informatie over je contract en onze diensten.
  • Een week vóór jouw energielevering doen wij je een gedetailleerd voorstel voor een voorschot dat het best bij je aansluit.
  • Het kan zijn dat je nog een laatste factuur van je vorige leverancier ontvangt nadat je je al bij Luminus hebt aangesloten. Vergeet zeker niet om deze nog te betalen.

  • Open je een nieuwe meter?
  • Neem contact op met de distributienetbeheerder van je gemeente om je meter te laten openen of installeren.
  • Contacteer Luminus om een contract af te sluiten.
  • We geven je aanvraag door aan je netbeheerder. Enkele dagen later ontvang je een welkomstmail of -brief met alle nuttige informatie over je contract en de diensten van Luminus.
  • Contacteer opnieuw je distributienetbeheerder om een afspraak te maken.
  • Rond de start van je energielevering ontvang je een bevestiging van je voorschotplan.

  • Ga je verhuizen en word je tegelijkertijd klant bij Luminus?
  • Wij helpen je graag om je verhuizing in goede banen te leiden.
  • Heb je nog vragen over je verhuizing? Raadpleeg dan onze veelgestelde vragen bij Hulp & Contact - 'Verhuis, meters en netbeheerder', of bel 078 180 183.
  • Meer info

    We hebben je Essent-prijzen overgenomen. Wil je nagaan of een ander Luminus-tarief toch beter bij je past, dan kan dat zeker. Bereken je tarief makkelijk online.
    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 210

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen de werkdag.

    Vul het contactformulier in