De energieprijzen zijn de afgelopen maanden erg sterk gestegen. Om de impact hiervan te verzachten, heeft de overheid een aantal steunmaatregelen uitgewerkt. Deze zullen automatisch verrekend worden op je energiefactuur. Wat de maatregelen concreet inhouden, lees je hier.

Welke nettarieven bestaan er voor prosumenten in Vlaanderen?

Er bestaan 3 nettariefformules voor eigenaars van zonnepanelen in Vlaanderen: 

1. Het prosumententarief: 

Je betaalt een forfaitaire bijdrage op basis van het geïnstalleerd vermogen (kW) van je installatie. 

  • Dit is voor klanten met een klassieke meter (terugdraaiende teller).
  • Het bedrag verschilt per distributienetbeheerder en is sinds 2015 van toepassing in Vlaanderen.
  • Klanten met sociaal tarief betalen geen prosumententarief.

2. Het nettarief werkelijke afname: 
 
Sinds 1 januari 2021 is er een nieuw nettarief op basis van werkelijke afname van kracht. Je betaalt energiekost, netkosten en taksen voor het volledige verbruik dat je werkelijk afneemt van het net. Je krijgt een vergoeding voor de elektriciteit die je injecteert op het net. Het prosumententarief moet je in dit systeem niet meer betalen. 
  • Dit is voor prosumenten met een bidirectionele digitale meter. Een bidirectionele digitale meter is een meter die apart het verbruik en apart de opbrengst van de zonnepanelen registreert.  
  • Met dit nieuwe nettarief werkelijk afname krijg je een vergoeding voor elke kWh die je op het net injecteert. 
  • De energieregulatoren willen zoveel mogelijk zelfconsumptie stimuleren.
Het nettarief werkelijke afname staat los van een eventuele tegemoetkoming die je krijgt voor je groenestroomcertificaten. 

Meer informatie vind je op de website van Fluvius.

 

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.