Hoe lees ik de meterstanden van een slimme of digitale meter

Luminus biedt verschillende diensten aan om je digitale meterdata gemakkelijk te kunnen opvolgen: 

  •  Woon je in Vlaanderen? Dan kan je je energieverbruik- en kosten met één dag vertraging eenvoudig en gratis opvolgen via de Digitale Meterstanden in My Luminus. Inschrijven kan rechtstreeks via je My Luminus app. 
  • Je kan je verbruik en injectie in realtime opvolgen en inzicht krijgen in je energievreters en -kosten met Luminus EnergyControl Monitor. Het werkt met een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt.

Energieverbruik via je netbeheerder opvolgen

  1. Lees onze FAQ: Hoe kan ik mijn meterstanden ingeven in My Luminus
  2. Of raadpleeg/download de handleiding van je netbeheerder om te weten hoe je de meterstanden van een slimme of digitale meter afleest. Je netbeheerder toont je wat er op de display staat van je digitale elektriciteits- of gasmeter en welke meterstanden je waar vindt.
  3. Als je een digitale meter hebt, kan je op de klantenzone van je netbeheerder elke dag een nieuwe update van je energieverbruik raadplegen (tot de dag voordien). In Vlaanderen is dit in; Mijn Fluvius.

Opgewekte energie van zonnepanelen opvolgen
Heb je zonnepanelen en wil je weten hoeveel energie je zonnepanelen opwekken?

  • Er zijn apps beschikbaar waarop je kan zien hoeveel energie je zonnepanelen opwekken.
  • Je kan je dagelijkse/maandelijkse/jaarlijkse injectie raadplegen als je een digitale meter hebt. In Vlaanderen is dit: In Mijn Fluvius.
  • Als je dan je injectie in mindering brengt van de opgewekte energie van je zonnepanelen, houd je je zelfverbruik over.

Een voorbeeld van een klant die in Vlaanderen woont:

  • Op 6 juni wekte je zonnepanelen 24 kWh op volgens de app gelinkt aan je zonnepanelen en omvormer.
  • Diezelfde dag zie je in Mijn Fluvius dat je 10 kWh injecteerde op het net.
  • Je neemt dan 24 kWh – 10 kWh en houdt 14 kWh zelfverbruik over voor die dag.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.