Hoe berekent Luminus mijn voorschot?

We berekenen je toekomstige voorschotten op basis van je werkelijke verbruik op de afrekening. Als we je werkelijke verbruik nog niet kennen, dan baseren we het voorschotbedrag op het bedrag dat je zelf doorgaf bij de afsluiting van je contract, een gemiddeld verbruik of een inschatting van je verbruik rekening houdend met je gezinssituatie.



Naast je verbruik houden we ook nog rekening met:

  • Het aantal voorschotfacturen (je kan kiezen voor maandelijkse, tweemaandelijkse of driemaandelijkse voorschotfacturen).
  • Je tariefplan.
  • Verwachte prijswijzigingen.
  • Seizoensinvloeden: In de winter verbruik je meer energie dan in de zomer.

De volgende kosten rekenen we aan in je voorschotbedrag:

  • Energiekosten (eurocent/kWh)
  • Geschatte transport- en distributiekosten
  • Taksen en toeslagen

Via My Luminus kan je op ieder moment je meterstanden doorgeven en je voorschotbedrag zelf aanpassen.
Opgelet! Je kan zelf je voorschot slechts tot 20% verlagen, of tot 200% verhogen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt).

Je kan onze klantendienst ook contacteren via onze hulp en ondersteuning pagina.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer vragen over Voorschotten en afrekening



Uw voorschot zelf aanpassen

in uw digitale klantenzone

Doe het hier

Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.