Mijn factuur & Mijn betalingen

Mijn factuur & Mijn betalingen

Voorschotten en afrekening

Als je woning tijdelijk leegstaat of je voert kleine renovatiewerken uit, kan je tijdelijk het leegstandstarief aanvragen bij je energieleverancier Luminus.
Dit is een minimaal voorschotbedrag per product (elektriciteit/gas) van
  • ofwel € 10 maandelijks.
  • ofwel € 20 voor tweemaandelijkse facturatie.
  • ofwel € 30 voor driemaandelijkse voorschotfacturen.
Hoe vraag ik het leegstandstarief aan?
  • Wijzig het bedrag zelf naar leegstand via je online klantenzone My Luminus
  • Ga naar 'Voorschotten' en kies 'Leegstandstarief aanvragen' (dit staat onder 'Instellingen voor je voorschotfactuur').
  • Pas het leegstandstarief toe tot aan je eerstvolgende afrekening.

Tip: Is er geen leegstand meer? Geef dan zelf je meterstanden in op My Luminus bij 'Verbruik' en pas je voorschotbedrag terug aan naar een realistisch bedrag. Zo voorkom je onaangename verrassingen op je volgende afrekening. Bij twijfel contacteer je Luminus voor een persoonlijke berekening.

Lees ook: Leegstandstarief stopzetten
Meer info

Dit kan de volgende oorzaken hebben:
  • Je meter werd gecorrigeerd.
  • Het was een strengere winter.
  • Je hebt niet langer recht op sociaal tarief.
  • Het aantal bewoners in je huis veranderde in de loop van het jaar.
  • Een stijging in belastingen, netbeheerderskosten of transportkosten.
  • Je hebt een nieuwe, grote verbruiker in huis gehaald, zoals een droogkast, jacuzzi, elektrische verwarming, airconditioning,…
  • Je echte verbruik ligt hoger dan de inschatting die vorig jaar gemaakt werd. Dit kan gebeuren wanneer je meterstanden geschat zijn.
  • Je verbruikspieken per maand zijn hoog en hiervoor betaal je het capaciteitstarief. De VREG voerde op 1 januari 2023 deze nieuwe berekening door voor klanten met een digitale elektriciteitsmeter. Dit betekent dat je betaalt volgens je gebruik van het elektriciteitsnet op basis van je verbruikspieken.  Lees hier meer:
Het advies van Luminus:
Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.

Meer info

Bij de berekening van je nieuwe voorschotten houden we rekening
met alle gegevens die we al bezitten over de toekomst. Bijvoorbeeld :
  • Vorig jaar heb je weinig verbruikt omdat het een zachte winter was en daarom krijg je geld terug. Voor de berekening van het komende verbruiksjaar gaan we steeds uit van een normale winter. We zetten het voorschot dus terug een beetje hoger omdat we verwachten dat je meer zal verbruiken dan afgelopen jaar.
  • De prijzen op de groothandelsmarkt zijn erg gestegen.
  • Deze jaarafrekening dekt geen volledig verbruiksjaar. Voor de berekening van je nieuwe voorschot gaan we altijd uit van een volledig verbruiksjaar.
  • Vorig jaar had je een ander tarief. We passen steeds, op het einde van het verbruiksjaar, je voorschot aan op basis van de door ons laatst gekende situatie (bv. je verbruik, toekomstige taksen,...).
Als je ervoor wilt zorgen dat een wijziging doorheen het jaar toch meegenomen wordt in je voorschot, raden we je aan om je meterstanden regelmatig in te geven in je persoonlijke My Luminus klantenzone of download onze app op  je smartphone.

Meer info

Bij een variabel tarief, berekenen we je ideale voorschot op basis van een deze factoren:
  • Je verwachte verbruik
  • Het aantal voorschotfacturen tot je volgende afrekening
  • Je tariefplan.
  • Verwachte prijswijzigingen.
Het aantal voorschotten tot je volgende afrekening en de verwachte prijzen veranderen maandelijks. Dit is de reden waarom je maandelijks een ander ideaal voorschotbedrag ziet in My Luminus.
 
Meer info

Als bij het opmaken van je afrekening er een saldo in je voordeel is, gebruiken wij dit saldo om je vervallen en onbetaalde facturen te vereffenen. Wij betalen je dus het verschil terug.

Als het saldo in je voordeel niet voldoende is om het totale onbetaalde bedrag te vergoeden, dan vragen wij je om het verschuldigde bedrag nog bij te betalen.

Je vindt een overzicht van de afgehouden of nog openstaande bedragen op de afrekening.

Meer info

Samenstelling & info over mijn factuur

De toeslag voor beschermde klanten is een federale bijdrage die bestemd is voor het financieren van het sociaal tarief voor beschermde klanten. 

 
Meer info

Iedereen die een aansluiting heeft op het net, betaalt een vaste bijdrage voor het Vlaamse Energiefonds. Luminus stort deze bijdrage door aan dit fonds.

Waarvoor dient deze bijdrage?

Via dit energiefonds worden ondersteund:
 

  • Groene stroom (door het wegwerken van de overschotten aan groenestroom- en WKK-certificaten),
  • Groene warmte,
  • Het beleid inzake rationeel energiegebruik,
  • De werkingskosten van de energieregulator VREG.


Hoeveel betaal ik als bijdrage?
 

  • De heffing is een vaste bijdrage die verschilt naargelang het net waarop je aangesloten bent.
  • Je betaalt geen bijdrage
    • op de aansluiting waar je gedomicilieerd bent;
    • als je sociaal tarief hebt.
  • Voor tweede verblijven (geen domicilie) is de bijdrage voor 2025 vastgelegd op 9,88 euro/maand
  • De bedragen worden elk jaar geïndexeerd.

 

 
Huishoudelijk tarief : van wie krijgt Luminus de gegevens ?

Luminus krijgt de gegevens over domicilie (wettelijke verblijfplaats) van je netwerkbeheerder Fluvius.  
Indien je vaststelt dat de Bijdrage Energiefonds op je afrekening niet correct is, vraag bij je gemeente een attest van woonst en bezorg ons dit via het contactformulier. Na akkoord van Fluvius passen wij je afrekening aan.



Waar vind ik meer informatie?

Meer gedetailleerde informatie vind je op de website: https://www.vlaanderen.be/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/energieheffingen



Meer info

Tot en met 2021 betaalde elke klant een federale bijdrage voor de financiering van een aantal openbaredienstverplichtigen, zoals het sociaal tarief, de financiering van de federale energieregulator CREG (Commissie voor de Regulering van elektriciteit en gas). De bijdrage werd berekend op basis van de hoeveelheid elektriciteit en gas die je verbruikt.

De CREG berekende jaarlijks de eenheidstoeslagen van de verschillende onderdelen van de federale bijdrage voor elektriciteit en gas.
Vanaf 2022 wordt de federale bijdrage afgeschaft en opgenomen in een bijzondere accijns. Het doel is om de factuur te vereenvoudigen en om de 5 bestaande federale heffingen te schrappen en om te zetten naar één bijzondere accijns.

Voor meer informatie over de federale bijdrage en speciale accijns is te vinden op de website van de Creg.

 
Meer info

Ja, standaard factureert Luminus alle energieproducten (elektriciteit en aardgas) op eenzelfde adres samen. Je krijgt één voorschotfactuur voor alle energieproducten, steevast op eenzelfde moment. Ook ontvang je slechts één afrekening voor al je energieproducten, voor zover wij de meterstanden gelijktijdig ontvangen.

Contacteer onze klantendienst om je facturatie te wijzigen.
Meer info

(Terug)betalingen & betwistingen

We storten het te veel betaalde bedrag terug binnen 15 dagen na de betaaldatum.
Als je een onbetaalde factuur hebt bij Luminus, gebruiken we dit bedrag om je factuur te vereffenen.
Meer info

Je kan zelf je betwisting online doorgeven via je My Luminus-account.
Let op: Je kan je betwisting niet verwerken in de app. Dit kan enkel via je My Luminus op de website. 


Houd eerst de volgende gegevens bij de hand:
  • Je meternummer
  • De meterstand (Als je de meterstand niet hebt van de vermelde dag op de afrekening, noteer dan de meterstand van vandaag.)
Geef je online betwisting als volgt door:
  • Log in op My Luminus en ga naar 'Facturen'.
  • Klik op 'Ik wil een meterstand betwisten'.
  • Selecteer het correcte leveringsadres.
  • Kies de afrekening die je betwist. Kies 'Ik weet het niet / de afrekening staat niet in de lijst' als je het niet zeker weet of als de afrekening er niet staat.
  • Duid aan of het over een verhuis gaat.
  • Indien ja, voeg je het overnamedocument toe.
  • Selecteer het correcte leveringsadres en kies welk product je betwist: elektriciteit en/of gas. 
  • Pas indien nodig de datum aan via de kalender.
    • Bij een verhuis geldt de overnamedatum (zie het overnamedocument).
    • Anders geldt de meteropnamedatum (zie de datum van de foto).
  • Vul de nieuwe meterstand(en) in.
  • Indien het niet gaat om een verhuis, voeg de foto van de meterstand(en) toe. 
  • Klik op 'Verzenden'.
  • Je krijgt daarna een bevestiging van ontvangst van je betwisting.

    Wil je je betwisting liever niet online doorgeven? Contacteer onze klantendienst telefonisch. 

    Let op: Je kan je betwisting niet verwerken in de app. Dit kan enkel via je My Luminus op de website. 
    Meer info

    Verzendmethode van mijn factuur

    Betaalmogelijkheden

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 210

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen de werkdag.

    Vul het contactformulier in