Nouveaux raccordements électriques Luminus

Nieuwe aansluitingen

Ga je verhuizen of (ver)bouwen? Vraag je nieuwe energie-aansluiting aan!
Bel 078 210 210

Een nieuwe aansluiting aanvragen

Je kan al in enkele stappen een nieuwe aansluiting aanvragen bij Luminus

  1. Vraag een nieuwe aansluiting aan bij je netbeheerder. Hij zal je, nadat je betaald hebt, een unieke, 18-cijferige EAN-code (European Article Numbering) toesturen. Deze code stemt overeen met je leveringspunt voor energie. Gebruik deze code voor al je communicatie met je energieleverancier en netbeheerder.

  2. Sluit je aan bij Luminus. Bereken zelf makkelijk online je ideale tarief of bel naar het nummer 078 150 210. Onze klantendienst zal een leveringscontract opstellen en daarna je netbeheerder op de hoogte brengen. Houd in beide gevallen je EAN-nummer bij de hand. 

    Ook als je een meter wil laten heropenen, is het belangrijk dat je eerst een energieleveringscontract afsluit.

  3. Wanneer je energieleveringscontract is afgesloten, kan je een afspraak maken met je netbeheerder die je meter zal komen aansluiten.

  4. Rond de start van je energielevering (30 dagen na het afsluiten van je contract) ontvang je de bevestiging van je voorschot plan.

Opgelet! Je installatie moet gekeurd zijn wanneer de netbeheerder de aansluiting komt uitvoeren. Vraag je aansluitingen bovendien op tijd aan. Houd daarbij ook zeker rekening met de wettelijk vastgelegde termijnen:

  • Eenvoudige aansluiting: binnen de 15 werkdagen na betaling van de aansluitingsfactuur.
  • Meer ingewikkelde aansluitingen: binnen de 30 werkdagen na betaling van de aansluitingsfactuur.
  • Aansluiting met studie: binnen de 18 weken na betaling van de aansluitingsfactuur. 

Wil je meer info over nieuwe aansluitingen? 

Bel 078 210 210

Heb je een nieuwe aansluiting nodig omdat je gaat verhuizen?

Wij helpen je graag om je verhuizing in goede banen te leiden. Na het afsluiten van je contract krijg je een welkomspakket met alle nuttige informatie over je contract en onze diensten.

 

Wil je nu al meer info om je verhuis te regelen? 

Ontdek wat Luminus voor jou kan doen

Nog geen Luminus klant?

Om Je nieuwe aansluiting in orde te maken, moet je een energiecontract afsluiten bij Luminus. Dat kan heel gemakkelijk online of telefonisch!

Bereken je prijs online  Bel 078 15 02 10

soorten aansluitingen

De ene aansluiting is de andere niet

Ontdek de verschillende soorten aansluitingen voor uw elektriciteit en gas.
Meer info

Gerelateerde vragen

  • Ik heb een nieuwe aansluiting aangevraagd. Wanneer ontvang ik mijn eerste factuur?

    Na het activeren van uw meter informeert uw netbeheerder Luminus. Vanaf dan mag u uw eerste voorschotfacturen verwachten.

    Voordat uw energielevering start, ontvangt u van ons een brief met gedetailleerde informatie over uw voorschotten.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden zelf ingeven in My Luminus?

    Als u al Luminus klant bent, dan kan u uw meterstanden zelf ingeven via uw online klantenzone, of via de My Luminus-app op uw tablet of smartphone.

    Meld u aan met uw e-mailadres en wachtwoord. Ga naar 'meterstanden' ('meters' in de app), kies de aansluiting waarvoor u een meterstand wil ingeven, en geef de datum en meterstand in.

    Opgelet! Het kan zijn dat u uw meterstanden niet (meer) kan aanpassen. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld:
     

    • U bent van tarief veranderd, maar er zijn geen of verkeerde contractdata teruggevonden.
    • Er is een einddatum bekend voor uw contract, omdat u bijvoorbeeld van leverancier verandert of gaat verhuizen.
    • Een foutieve meterconfiguratie.
    Kan u uw meterstanden omwille van deze of andere redenen niet meer ingeven? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Wanneer een tijdelijke aansluiting aanvragen?

    In de volgende situaties is het aangeraden om een tijdelijke aansluiting te laten plaatsen:
     

    • Bij de bouw van een appartement: aangezien elke wooneenheid achteraf een afzonderlijke definitieve aansluiting krijgt.
    • Bij verbouwingen waar tijdelijk een hoger vermogen nodig is: als uw bestaande aansluiting dit vermogen niet kan leveren, biedt een tijdelijke aansluiting soelaas.
    • Voor evenementen

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe kan ik klant worden bij Luminus?

    U kan op eender welk moment gratis van energieleverancier veranderen en klant worden bij Luminus. U hoeft geen schadevergoeding te betalen voor contractbreuk, zelfs niet als u uw contract vóór de einddatum stopzet.

    Let wel: deze leveranciersverandering zonder schadevergoeding geldt enkel voor particuliere en professionele gebruikers die jaarlijks maximaal 50.000 kWh aan elektriciteit en/of maximaal 100.000 kWh aan gas verbruiken.

    Wil u overschakelen op energie van Luminus?

    Kies het tarief van Luminus dat het beste bij u past en teken in. Wij ondernemen dan de nodige stappen om uw huidige leverancier op de hoogte te brengen.

    Voor vragen over uw wissel van gas- en/of elektriciteitsleverancier kan u steeds terecht op het nummer 078 055 010. Of stel uw vraag via ons contactformulier.

    Staat u op het punt te verhuizen?

    Luminus zet uw contract gratis over op uw nieuwe adres. Op onze website vindt u alle info over uw verhuis.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe een tijdelijke aansluiting regelen?

    Volg dit stappenplan om een tijdelijke aansluiting aan te vragen:
     

    1. Uw netbeheerder verwerkt uw aanvraag.
    2. U ontvangt een bevestiging van inschrijving met de EAN-code van uw werfaansluiting. EAN staat voor European Article Numbering. Deze code is een unieke combinatie van achttien cijfers die overeenstemt met uw leveringspunt voor elektriciteit en de basis vormt voor de communicatie met uw netbeheerder en energieleverancier.
    3. Neem, met uw EAN-code in de hand, contact op met Luminus en sluit een contract af. Dit kan telefonisch of per mail 
    4. Is het contract afgesloten? Dan brengt Luminus uw netbeheerder hiervan op de hoogte.
    5. Laat uw werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.
    6. Spreek met de netbeheerder een datum af waarop de werfaansluiting kan worden uitgevoerd.
    7. Tijdens de aansluiting plaatst de distributienetbeheerder een teller in de werfkast.
    8. U ontvangt een factuur van de distributienetbeheerder met de aansluitingskosten.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
Download onze app op