Welke nettarieven bestaan er voor prosumenten in Wallonië?

De meeste prosumenten in Wallonië genieten van de terugdraaiende teller. Vanaf 1 januari 2024 vallen alle klanten met zonnepanelen, die na deze datum gekeurd worden, onder het systeem “nettarief werkelijke afname” 

Er zijn 2 opties:

1. Je zonnepanelen zijn in gebruik genomen voor 31/12/2023 (datum keuring)

Je geniet van de compensatie tot 31/12/2030, ongeacht je type meter.

Daarnaast betaal je het prosumententarief: 

 

  • Met een elektromechanische meter

Hierop is het capaciteitstarief van toepassing. Dit tarief wordt berekend op basis van je regio en het netto vermogen van je installatie. Het is dus vast.

 

  • Met een communicerende meter

Hierop is het proportionele tarief van toepassing op basis van de bruto afnames. Zodra je meer dan een derde van je energieproductie zelf verbruikt, daalt het prosumertarief dat je betaalt. Met een communicerende meter betaal je automatisch het meest voordelige tarief.

Voor de bijdragen aan de energiekosten, heffingen en toeslagen wordt wat je op het net invoert in mindering gebracht.

Let op: als je beschikt over een sociaal tarief, betaal je geen prosumententarief.

 

2. Uw installatie is in gebruik sinds 01/01/2024

  • Je hebt geen recht meer op de compensatie.
  • Je betaalt de energiekosten, netwerkkosten en belastingen voor het totale verbruik dat je daadwerkelijk van het net afneemt.
  • Je ontvangt een vergoeding voor de elektriciteit die je op het net injecteert.
  • In dit systeem hoef je niet langer het prosumertarief te betalen.

Dit tarief is van toepassing voor prosumenten met een communicerende meter. Een communicerende meter is een meter die het verbruik en de productie van zonne-energie afzonderlijk registreert.

  • Met dit injectietarief kan je een vergoeding krijgen voor elke kWh die je op het net injecteert (= het werkelijke afnametarief van het net).
  • Energie-regelgevers willen autoconsumptie zo veel mogelijk stimuleren.


Meer informatie kan je vinden op de website van de CWAPE.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.