Welke nettarieven bestaan er voor prosumenten in Wallonië?

Vanaf 1 oktober 2020 betalen klanten met zonnepanelen in Wallonië een netvergoeding. Je maakt automatisch de overstap naar het nieuwe nettarief vanaf de eerste meteropname na 1 oktober in 2020.

Er zijn 2 opties:

1. Het prosumententarief:

Je betaalt een forfaitaire bijdrage voor distributie- en transportkosten op basis van het geïnstalleerd vermogen (kW) van je installatie.

  • Dit is voor klanten met een terugdraaiende teller.
  • Klanten met sociaal tarief betalen geen prosumententarief.

2. Het nettarief bruto afname: 

Je betaalt een bijdrage voor de distributie- en transportkosten op basis van het volledige verbruik dat je afneemt van het net. Voor de bijdragen van de energiekost, de heffingen en de toeslagen, wordt in mindering gebracht wat je op het net zet.
  • Dit is voor klanten met een klassieke bidirectionele meter en klanten met een digitale bidirectionele meter.
Het nieuwe nettarief op basis van een bruto afname is altijd gelijk aan of goedkoper dan het prosumententarief door een plafonnering van de prijs van het nieuwe nettarief tot maximaal de prijs van het prosumententarief.

Nieuw: De Waalse regering keurde een decreet goed om het prosumententarief voor 100% te compenseren tussen 2020 en 2021, en daarna voor 54,27% in 2022 en 2023.

Meer informatie kan je vinden op de website van de CWAPE.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 20 uur
Zaterdag: 09 uur tot 13 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 20u00. Zat.: 9u00 - 13u00

Vul het contactformulier in en de Luminus klantendienst neemt contact met je op.

Ga naar formulier