Ik ben een nieuwe klant en heb een hoge afrekening ontvangen! Waarom?

U bent net voor de winter klant geworden en hebt net na de winter uw jaarafrekening ontvangen?
In dit geval is uw afrekening gebaseerd op een korte facturatieperiode (minder dan 12 maanden) waarvoor u weinig voorschotten hebt betaald terwijl uw verbruik hoog was. 
Deze factuur omvat namelijk hoofdzakelijk de wintermaanden, wanneer het verbruik hoger ligt.
Deze afrekening is misschien hoog, maar volgend jaar zal de situatie anders zijn. Uw afrekening omvat dan de 12 voorschotten berekend op basis van uw werkelijke verbruik over het hele jaar.

Invloed van de seizoenen
Uw voorschot is een vast bedrag dat u heel het jaar door betaalt. Uw verbruik daarentegen verschilt per seizoen. In de winter verbruikt u meer gas, zonder plots meer te betalen. In de zomer daarentegen, verbruikt u minder, waardoor het verschil over een jaar tijd gecompenseerd wordt.


image.png

Ideaal voorschot
Het ideale voorschot houdt rekening met uw jaarverbruik verdeeld over 12 maanden.
Aarzel niet om bij een verandering in uw verbruiksgewoonten (uitbreiding aantal gezinsleden, zonnepanelen, nieuwe warmteketel enz.) dit bedrag te herzien en aan te passen. U kan dit gemakkelijk doen via onze persoonlijke klantenzone MyLuminus.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer vragen over Meterstanden & verbruik



Mijn klantenzone

Inloggen

Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.