Wat zijn de verschillende onderdelen van de nieuwe nettarieven in Vlaanderen?

  • Tarief databeheer: U betaalt een vast tarief per jaar voor het uitlezen en het verwerken van de meterstanden door de databeheerder Fluvius.
  • Capaciteitstarief: U betaalt uw gebruik van het net grotendeels met het capaciteitstarief. Met een digitale meter betaalt u een bedrag op basis van de gemiddelde maandpiek en met een klassieke meter een vast bedrag op jaarbasis. Meer informatie over het capaciteitstarief vindt u op de website van de VREG [www.nieuwenettarieven.be].
  • Afnametarief: Naast het capaciteitstarief betaalt u voor het gebruik van het net een afnametarief op basis van uw elektriciteitsverbruik, inclusief de kosten voor openbaredienstverplichtingen en een aantal toeslagen. 
  • Maximumtarief: Hebt u een digitale meter? Dan betaalt u normaalgezien nettarieven met het capaciteitstarief en het afnametarief. Zou u met het capaciteitstarief en afnametarief meer nettarieven betalen dan met het maximumtarief? Dan betaalt u het maximumtarief. Meer informatie over het maximumtarief vindt u op de website van de VREG [www.nieuwenettarieven.be]. 
  • Prosumententarief: Hebt u een klassieke meter en een productie-installatie (meestal zonnepanelen) met een omvormervermogen kleiner dan of gelijk aan 10 kW? Dan betaalt u het prosumententarief. Dat is een aanvullend tarief bovenop het capaciteitstarief en het afnametarief. Het is een vergoeding voor uw niet-gemeten afname van het elektriciteitsnet. 

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.