De energieprijzen zijn de afgelopen maanden erg sterk gestegen. Om de impact hiervan te verzachten, heeft de overheid een aantal steunmaatregelen uitgewerkt. Deze zullen automatisch verrekend worden op je energiefactuur. Wat de maatregelen concreet inhouden, lees je hier.

Wat betaal ik aan mijn energieleverancier, de netbeheerder en de overheid?

1. Je energieleverancier
  • De energiekost is wat je aan Luminus betaalt. Dit is de kost voor je energieverbruik die elke energieleverancier aanrekent. Het bedrag is afhankelijk van hoeveel energie je verbruikt en van de tariefformule die je kiest.
2. Je netbeheerder
  • Transportkosten: de kost voor het vervoer van elektriciteit via het hoogspanningsnet.
  • Distributiekosten: de kost voor het vervoer van elektriciteit/aardgas via het distributienet naar de uiteindelijke klant.
  • Meterhuur.
3. De overheid
Deze kost omvat de BTW en andere federale en regionale heffingen voor het financieren van:
  • De energiebijdrage
  • De bijzondere accijns
  • De bijdrage energiefonds

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.