Ik heb een ingebrekestelling/laatste herinnering ontvangen en weiger de plaatsing van een budgetmeter in Wallonië als huishoudelijke klant. Wat doe ik?

Op 1 januari 2023 is er een nieuwe wet van kracht voor huishoudelijke klanten in Wallonië die in gebreke blijven met de betaling van hun elektriciteits-en gasfacturen.

Het Waals Parlement keurde een wet goed die klanten met een ingebrekestelling van niet-betaalde facturen de mogelijkheid geeft om de plaatsing van een budgetmeter door de netbeheerder te weigeren. Dit gebeurt meestal op verzoek van de energieleverancier, maar met deze nieuwe wet kan ook de vrederechter dit aanvragen.

Hoe kan je de plaatsing van een budgetmeter door de netbeheerder weigeren?

  • Door een nieuw formulier in te vullen dat werd opgesteld door de Waalse energieregulator (CWAPE). Dit document wordt mee verstuurd met de ingebrekestelling en de laatste herinnering. U kan het ook hier dowloaden Download hier het formulier .
  • Duid in dit formulier aan hoe je je schuld aan Luminus gaat terugbetalen. Je kan kiezen uit meerdere oplossingen.
  • Stuur je ingevulde formulier naar Luminus. Zo ga je ermee akkoord om zo snel mogelijk de nodige maatregelen te nemen.
  • Houd er rekening mee dat de eenvoudige terugzending van dit formulier de voorziene procedure in geval van niet-betaling niet opschort.
  • Als je een deel van de schuld betwist, kan je dat ook aan ons melden.

 

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.