De energieprijzen zijn de afgelopen maanden erg sterk gestegen. Om de impact hiervan te verzachten, heeft de overheid een aantal steunmaatregelen uitgewerkt. Deze zullen automatisch verrekend worden op je energiefactuur. Wat de maatregelen concreet inhouden, lees je hier.

Waarom liggen de injectietarieven lager dan de prijs die ik betaal voor mijn energie?

Energiekosten maken maar een klein deel uit van je totale energiefactuur, die voor 70% uit taksen en transportkosten bestaat. Op de stroom die jij terug op het net plaatst, zitten geen taksen en distributiekosten, waardoor het bedrag dat je hiervoor krijgt lager ligt. 

Daarnaast heeft dit ook te maken met het verschil tussen vraag en aanbod. Wanneer energieleveranciers energie aankopen om aan verbruikers door te verkopen, doen ze dit in lijn met de huidige energievraag:

  • Doordat zowel bedrijven als gezinnen energie verbruiken, is de vraag naar energie doorheen de dag relatief stabiel: professionelen verbruiken vooral binnen de kantooruren elektriciteit, particulieren vooral daarbuiten. ’s Nachts is de energievraag laag. Daardoor ligt de prijs van energie overdag hoger dan ’s nachts.
  • De overtollige energie uit je zonnepanelen injecteer je overdag, op momenten dat het aanbod groter is dan de vraag. 
  • Wanneer energieleveranciers overdag de overtollige energie van zonnepanelen opkopen, blijft de energievraag ongewijzigd terwijl het aanbod fel toeneemt. De zon schijnt immers niet alleen voor jou, maar voor iedereen. Dat zorgt er dus mede voor dat de waarde (en dus de prijs) van die geïnjecteerde energie lager is dan die van energie die je afneemt van het net.
Lees ook onze Lumiworld-blog over de injectievergoeding.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.