De steunmaatregelen in het kader van de gestegen energieprijzen worden automatisch verrekend met je facturen.
Ook de federale verwarmingspremie van € 100. Je hoeft ons hiervoor niet extra te contacteren. Meer informatie over de maatregelen vind je hier.

Welk energiecontract kies ik het best als ik mijn woning ook gebruik voor professionele doeleinden?

Woon en werk je op hetzelfde adres en heb je geen aparte elektriciteits- en gasmeter voor je beroepsverbruik? Dan kies je zelf of je je energiefactuur privé betaalt of aan je onderneming factureert. Je keuze wordt beïnvloed door de toepassing van het voordeel alle aard (VAA).

Het is pas fiscaal voordelig om te factureren aan je vennootschap als de werkelijke kostprijs van je energie op jaarbasis hoger ligt dan de forfaitaire bedragen van het VAA dat je geniet.

Als de werkelijke jaarlijkse kostprijs lager is dan het VAA kan je kiezen om een deel van je privé-energiekosten door te rekenen aan je vennootschap via een onkostenvergoeding voor het gedeelte beroepsgebruik. In dat geval betaal je geen VAA.
Is je onderneming georganiseerd als eenmanszaak (en val je dus onder de personenbelasting) dan is er nooit een aanrekening van VAA.

Merk op dat naast de fiscale toepassing van VAA, je keuze voor een particulier of professioneel contract ook beïnvloed wordt door de geldende contractvoorwaarden.

Je kan alle informatie terugvinden in ons Lumiworld-artikel.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Een energietarief op uw maat

Ontdek het hier

Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.