Verhuis, meters en netbeheerder

Verhuis, meters en netbeheerder

Mijn netbeheerder

Er bestaan 2 nettariefformules voor eigenaars van zonnepanelen in Vlaanderen: 

1. Het prosumententarief: 

Je betaalt een forfaitaire bijdrage op basis van het geïnstalleerd vermogen (kW) van je installatie. 
  • Dit is voor klanten met een klassieke meter (terugdraaiende teller).
  • Het bedrag verschilt per distributienetbeheerder en is sinds 2015 van toepassing in Vlaanderen.
  • Klanten met sociaal tarief betalen geen prosumententarief.

2. Injectietarief of nettarief werkelijke afname
 
Sinds 1 januari 2021 is er een nieuw nettarief op basis van werkelijke afname van kracht. Je betaalt energiekost, netkosten en taksen voor het volledige verbruik dat je werkelijk afneemt van het net. Je krijgt een vergoeding voor de elektriciteit die je injecteert op het net. Het prosumententarief moet je in dit systeem niet meer betalen. 
  • Dit is voor prosumenten met een bidirectionele digitale meter. Een bidirectionele digitale meter is een meter die apart het verbruik en apart de opbrengst van de zonnepanelen registreert.
  • Met het injectietarief krijg je een vergoeding voor elke kWh die je op het net injecteert. 
  • De energieregulatoren willen zoveel mogelijk zelfconsumptie stimuleren.
Het injectietarief staat los van een eventuele tegemoetkoming die je krijgt voor je groenestroomcertificaten. 

Meer informatie vind je op de website van Fluvius.

 
Meer info

Een prosument is een verbruiker die zelf energie produceert. Bijvoorbeeld via zonnepanelen, wind- of waterkrachtinstallaties of warmtekrachtkoppeling.

Welke nettarieven er bestaan voor prosumenten met een omvormervermogen van maximum 10 kVA, lees je hier:

Meer info

De meeste prosumenten in Wallonië genieten van de terugdraaiende teller. Sinds 1 januari 2024 vallen alle klanten met zonnepanelen, die na deze datum gekeurd worden, onder het systeem “nettarief werkelijke afname” 

Er zijn 2 opties:

1. Je zonnepanelen zijn in gebruik genomen voor 31/12/2023 (datum keuring)

Je geniet van de compensatie tot 31/12/2030, ongeacht je type meter.

Daarnaast betaal je het prosumententarief: 

 

  • Met een elektromechanische meter

Hierop is het capaciteitstarief van toepassing. Dit tarief wordt berekend op basis van je regio en het netto vermogen van je installatie. Het is dus vast.

 

  • Met een digitale meter

Hierop is het proportionele tarief van toepassing op basis van de bruto afnames. Zodra je meer dan een derde van je energieproductie zelf verbruikt, daalt het prosumertarief dat je betaalt. Met een digitale meter betaal je automatisch het meest voordelige tarief.

Voor de bijdragen aan de energiekosten, heffingen en toeslagen wordt wat je op het net invoert in mindering gebracht.

Let op: als je beschikt over een sociaal tarief, betaal je geen prosumententarief.

 

2. Je installatie is in gebruik sinds 01/01/2024

  • Je hebt geen recht meer op de compensatie.
  • Je betaalt de energiekosten, netwerkkosten en belastingen voor het totale verbruik dat je daadwerkelijk van het net afneemt.
  • Je ontvangt een vergoeding voor de elektriciteit die je op het net injecteert.
  • In dit systeem hoef je niet langer het prosumertarief te betalen.

Dit tarief is van toepassing voor prosumenten met een digitale meter. Een digitale meter is een meter die het verbruik en de productie van zonne-energie afzonderlijk registreert.

  • Met dit injectietarief kan je een vergoeding krijgen voor elke kWh die je op het net injecteert (= het werkelijke afnametarief van het net).
  • Om het meeste uit je zonnepanelen te halen, raden we aan om je zelf-consumptie te optimaliseren door zoveel als mogelijk te verbruiken op de momenten waarop de zon schijnt.


Meer informatie kan je vinden op de website van de CWAPE.

Meer info

Gaf je jouw meterstanden minder dan 6 weken door aan Luminus?

  • We vragen je om nog even geduld te hebben. Na opname van je meterstanden door de netbeheerder duurt het ongeveer 6 weken voordat je je afrekening ontvangt.
  • De netbeheerder controleert en valideert je verbruiksgegevens en bezorgt deze nadien aan Luminus. Ook wij controleren of alle gegevens juist zijn en maken de afrekening voor je op.

 Opmerking: heb je het tarief Basic Flex?

  • In dat geval kan Luminus je afrekening pas opmaken bij het begin van de volgende maand. 
  • Voor variabele tarieven hebben we immers de indexen van de maand nadien nodig om je afrekening correct op te maken.

 

Gaf je je meterstanden meer dan 6 weken geleden door aan Luminus?

Controleer eerst of je EAN-code van je elektriciteits-of aardgasmeter in de lijst zit van geblokkeerde punten bij de netbeheerder:

Door de overschakeling naar een nieuw dataplatform binnen de energiemarkt kwamen in uitzonderlijke gevallen klantgegevens vast te zitten bij de netbeheerder. Daardoor kan Luminus geen afrekening opmaken.

 

Na deze controle heb je 2 opties: 

1. Vind je je EAN-code(s) terug in deze lijst? 

  • Dan vragen we je om nog even geduld te hebben tot de netbeheerder je data kan vrijgeven en doorsturen naar Luminus. Heel concreet betekent dit dat je netbeheerder je meterstand correct ontvangt, maar niet kan doorsturen naar Luminus.
  • Daardoor kunnen we geen afrekening opmaken. We begrijpen dat dit zeer vervelend is. Alle spelers op de energiemarkt verhogen hun inspanningen om tegen oktober 2024 tot een normale situatie terug te keren.

2. Vind je je EAN-code(s) niet terug in deze lijst?

  • Contacteer ons. Dan is er een andere oorzaak waarom we geen afrekening kunnen opmaken.
  • We bekijken samen met jou wat de reden kan zijn van deze laattijdige ontvangst van je factuur.

Lees ook:

Meer info

Sinds 1 november 2021 is er een nieuw nettarief op basis van injectietarief of werkelijke afname van kracht in Brussel. Je betaalt energiekost, netkosten en taksen voor het volledige verbruik dat je werkelijk afneemt van het net. Je krijgt een vergoeding voor de elektriciteit die je injecteert op het net. Het prosumententarief moet je in dit systeem niet meer betalen. 
  • Dit is voor prosumenten met een bidirectionele digitale meter. Een bidirectionele digitale meter is een meter die apart het verbruik en apart de opbrengst van de zonnepanelen registreert.  
  • Met dit nieuwe nettarief werkelijk afname krijg je een vergoeding voor elke kWh die je op het net injecteert. 
  • De energieregulatoren willen zoveel mogelijk zelfconsumptie stimuleren.
Het injectietarief staat los van een eventuele tegemoetkoming die je krijgt voor je groenestroomcertificaten. 

Lees ook:
Meer info

Is er een stroompanne in jouw omgeving? Contacteer dan je netbeheerder.
Meer info

  • Wie je netbeheerder is, hangt af van de regio waar je woont. Via de link hieronder vind je gemakkelijk je netbeheerder terug door je postcode in de groene bol rechts op het scherm in te geven:  Vind mijn netbeheerder.

 

Meer info

Meters openen & afsluiten

In tegenstelling tot de klassieke meter, draait een slimme meter niet terug. Hij meet zowel de energie die je verbruikt (consumptie) als de energie die je op het net injecteert (productie).

Op je afrekening zie je deze twee waarden apart staan, zodat je duidelijk kunt zien hoeveel energie je hebt verbruikt en hoeveel je hebt geïnjecteerd. Je krijgt dus een afrekening voor het verschil van deze twee waarden.

Meer info

We raden je aan om in de volgende situaties een tijdelijke aansluiting of werfaansluiting aan te vragen:
 

  • Bij de bouw van een appartement: elke wooneenheid  krijgt later een afzonderlijke definitieve aansluiting.
  • Bij verbouwingen waar tijdelijk een hoger vermogen nodig is.
  • Bij evenementen.


Hoe verloopt de procedure?

Volg dit stappenplan om een tijdelijke aansluiting aan te vragen:

  • Contacteer je netbeheerder om een tijdelijke aansluiting aan te vragen.
    • Je ontvangt een bevestiging van inschrijving met de EAN-code van je werfaansluiting (EAN staat voor 'European Article Numbering').
    • Deze EAN-code is een unieke combinatie van 18 cijfers die overeenstemt met je leveringspunt voor elektriciteit en/of gas. Deze code heb je nodig voor alle communicaties met je netbeheerder en energieleverancier.
  • Neem contact met ons op om een contract af te sluiten en houd je EAN-code bij de hand. We informeren nadien je netbeheerder.
  • Laat je werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.
  • Spreek met de netbeheerder een datum af om je werfaansluiting aan te sluiten.
    • Tijdens de aansluiting plaatst de distributienetbeheerder een teller in de werfkast.
    • Je ontvangt een factuur van de distributienetbeheerder met de aansluitingskosten.


    Belangrijke opmerkingen

    Vraag de plaatsing van je werfaansluiting op voorhand aan bij je werfbeheerder.
    Je hebt daarvoor de volgende documenten nodig:

    •  Bouwvergunning met inplantingsplan: duid hierop aan waar de meters zullen staan.
    • Officieel document met het definitieve huis- en busnummer, ondertekend en afgestempeld door de gemeenteambtenaar.
    • Rioleringsplan van de woning.
    • Attest voor verlaagd btw-tarief in geval van renovatie.
    Meer info

    De intercommunales komen een digitale meter plaatsen in geval van :

    • Vervanging van de analoge budgetmeter
    • Nieuwe aansluitingen
    • Moderniseringswerkzaamheden
    • Zonnepanelen
    • Installatie van eigen laadpunt voor elektrische wagen
    • Energiedelen
    • Op eigen initiatief van de klant
    Vlaanderen

    De uitrol is actief bezig.  Eind april 2025 heeft 69% van de Fluvius-klanten een digitale meter.

    Het doel om tegen 2024 80% te bereiken werd niet gehaald. De doelstelling is om in 2029 een uitrol van 100% te hebben.

    Fluvius plaatst automatisch al een digitale meter in deze gevallen: 

    • bij klanten die (ver)bouwen en nieuwe meters aanvragen
    • bij klanten die zonnepanelen plaatsen vanaf 2021
    • bij klanten die hun bestaande PV-installatie uitbreiden of een bijkomende installatie plaatsen op dezelfde aansluiting. En dit wanneer de uitbreiding werd gekeurd na 1 oktober 2021
    • bij klanten die nog een klassieke budgetmeter hebben (update eind oktober 2024: 100% van alle budgetmeters zijn digitaal).
    • wanneer er technisch geen andere oplossing is, bijvoorbeeld. In geval van werken in de straat, als de meter defect is, enzovoort. 

    Je kan op de website van Fluvius je EAN ingeven om te zien wanneer je ingepland staat: https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/wanneer-krijg-ik-een-digitale-meter/planningschecker 
     

    Wallonië 

    Sinds 1 januari 2023 vindt de installatie van een slimme elektriciteitsmeter systematisch plaats in de volgende gevallen:

    • bij klanten die als wanbetaler zijn aangemeld (ter vervanging van budgetmeters)
    • bij het vervangen van de meter
    • bij nieuwbouwprojecten
    • op verzoek van klanten.

    Uiterlijk op 31 december 2029 moet de netbeheerder 80% van de slimme elektriciteitsmeters hebben geïnstalleerd.
    Wil je niet wachten dan kan je een verzoek indienen voor de installatie. In dat geval is de installatie betalend.

    Brussel 

    Voor bepaalde type klanten in Brussel wordt de slimme meter systematisch en gratis vervangen:

    • nieuwe prosumers in een bestaand gebouw die hun eigen elektriciteit opwekken (zonnepanelen)
    • voor eigenaars van elektrische voertuigen die een eigen laadpunt voorzien 
    • bij klanten die aan energiedelen doen
    • in het kader van de door Sibelga geplande moderniseringswerkzaamheden

    Bij nieuwe elektrische aansluitingen (nieuwe gebouwen) of het plaatsen van een extra meter is de plaatsing van de slimme meter betalend.

    Meer info

    Contacteer onze klantendienst. Onze medewerkers kijken na of we een afsluitbericht van de netbeheerder ontvingen voor je elektriciteits-en/of gasmeter. Indien nodig blokkeren we tijdelijk je facturen totdat we een slotafrekening kunnen opmaken.

    Kreeg je van de netbeheerder een werkbon van uitdienststelling? Bezorg ons dit document via chat. Wij bezorgen je werkbon aan je netbeheerder en hopen om zo snel mogelijk een melding van uitdienststelling te ontvangen.

    Is de uitdienststelling minder dan 4 weken geleden? Dan adviseren we je om nog even geduld te hebben. De netbeheerder verwerkt je uitdienststelling.

     
    Meer info

    Om het energieverbruik op de naam van een nieuwe huurder te zetten, volstaat het om dit (ideaal gezien 1 maand voordien) aan ons te melden via telefoon of via onze verhuispagina.

    Er zijn 2 mogelijkheden:

    A. Het energiecontract staat nu op jouw naam.
    Neem de meterstanden op samen met je nieuwe huurder op het moment van de overhandiging van de sleutels. Deze meterstand is de basis van het contract dat je afsluit maar ook het vertrekpunt voor de facturatie van de nieuwe bewoner.

    We raden je aan om het overnamedocument samen in te vullen en allebei te ondertekenen. Om toekomstige geschillen over meterstanden te voorkomen, bewaar je best zorgvuldig de kopie van je overnamedocument.



    B. Het energiecontract staat op naam van de vertrekkende bewoner.

    De 2 huurders noteren samen de meterstanden tijdens de overhandiging van de sleutels. Ze doen ook het nodige bij hun energieleverancier.
    Bij Luminus kan je alles online regelen via het verhuisformulier of je kan ons ook bellen.

    Zorg dat je de volgende informatie bij de hand hebt:
    • je meterstanden
    • je meternummer of je EAN-code
    • de datum waarop je verhuist
    • de gegevens van de nieuwe bewoner en de gegevens van de oude bewoner
       
    Meer info

    Om je meter te laten (her)openen:
  • Sluit je eerst een energieleveringscontract af. Dit kan je door online je prijs te berekenen of door contact op te nemen met onze klantendienst. Hou zeker je EAN-nummer bij de hand.
  • Maak een afspraak met je netbeheerder. Hij komt je meter openen.

  •  
    Meer info

    Ik verhuis

    Verzamel eerst de volgende belangrijke gegevens:
    • Je meterstanden.
    • Je meternummer of je EAN-code.
    • De datum waarop je verhuist.
    • De gegevens van de vorige bewoner in je nieuwe woning en/of de gegevens van de nieuwe bewoner in je oude woning.
    Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis.

    Dit kan je op verschillende manieren doen:

    • Geef je verhuis online door via dit formulier. Doorloop alle stappen. Van zodra je alle info in deze tool hebt ingegeven, kunnen wij aan de slag en verwerken we je verhuis. Tip: Je kan ook je overnameformulier toevoegen in deze tool.
    • Bel ons op het nummer: 078.180.183.

    Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
    Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.

    Verhuis je naar het Buitenland? Of heb je spijtig genoeg te maken met een sterfgeval of een scheiding? 

    Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus: 

  • Meld je aan via My Luminus.
  • Klik op 'Contracten en diensten'. 
  • En kies voor ‘Een contract aanvragen, wijzigen, stopzetten of verhuizen’.
  • Wil je alle voorbereidende stappen voor je verhuis rustig nalezen?

    Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.

    Nuttige link:

    Meer info

    Als de verhuisdatum of de meterstanden die door de andere partij werden doorgegeven niet correct zijn, kunnen we een correctie aanvragen bij je netbeheerder.

    Kijk eerst de gegevens na die op het overnameformulier staan en die je ontving tijdens de bevestiging van je verhuis.
    Ontving je nog geen bevestigingspakket of heb je nog geen meterstanden genoteerd?
    Vul dan het overnameformulier in, onderteken het samen met de andere partij en geef dit zo snel mogelijk aan ons door via het verhuisformulier.

    Komen de meterstanden op het bevestigingspakket niet overeen met wat gefactureerd werd?
    Contacteer ons telefonisch of via chat en voeg het overnamedocument toe.
    Meer info

    Luminus komt niet ter plaatse als je verhuist. Het is de netbeheerder die ter plaatse komt als je je meters wil laten openen of afsluiten.
    Meer info

    We raden je aan om ons 1 maand voor je verhuis te informeren, telefonisch of via onze website. Zo kunnen we je helpen om de nodige stappen te ondernemen en je werk te vergemakkelijken.

    Ben je reeds verhuisd?
    Maak je geen zorgen. Contacteer binnen de 30 kalenderdagen na de sleuteloverdracht. Dan zetten we je contracten over naar je nieuwe adres.

    Lees ook: Ik verhuis, wat moet ik doen?
     

    Meer info

    Dat kan. We raden je zelfs aan je voorschotten op gas en elektriciteit even te herbekijken als je verhuist.
    Een andere woonst betekent immers vaak een ander energieverbruik.

    Een ander voorschot kan op 2 manieren:
     

    • Als je nog niet zeker bent van het bedrag, kunnen wij een gepast voorschot berekenen op basis van de verbruikshistoriek van je nieuwe woonst volgens de netbeheerder.
    • Je kan zelf het nieuwe voorschotbedrag dat je wenst doorgeven wanneer je ons informeert over je verhuis.

    Controleer regelmatig of je voorschotbedrag nog altijd in verhouding staat met je werkelijke verbruik via My Luminus op de website of via de app. Op die manier voorkom je onaangename verrassingen op je jaarafrekening.

    Meer info

    Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis, via telefoon of online: Wij zetten al je diensten van Luminus (Electro Repair & Replace, Ketel Onderhoud, Woning Pechverhelping...) automatisch over naar je nieuwe adres.
    Meer info

    Voorschotfactuur vorige leverancier

    Controleer eerst de verbruiksperiode die je ziet staan op deze factuur.
    Als je geen klant meer was bij je vorige leverancier in deze periode, raden we je aan om hen te contacteren en de voorschotfactuur te laten crediteren.
    Als je wel nog klant was, gaan we ervan uit dat de factuur correct is.
    Meer info

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 152

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

    Vul het contactformulier in