Nouveau raccordement électrique ou gaz

Nieuwe aansluitingen

Ga je je zaak verhuizen of (ver)bouwen? Vraag je nieuwe energie-aansluiting aan!
Bel 078 210 210

Een nieuwe aansluiting aanvragen

Je kan al in enkele stappen een nieuwe aansluiting aanvragen bij Luminus

  1. Vraag een nieuwe aansluiting aan bij je netbeheerder. Hij zal je, nadat je betaald hebt, een unieke, 18-cijferige EAN-code (European Article Numbering) toesturen. Deze code stemt overeen met je leveringspunt voor energie. Gebruik deze code voor al je communicatie met je energieleverancier en netbeheerder.

  2. Sluit je onderneming aan bij Luminus. Bereken zelf makkelijk online je ideale tarief of bel naar het nummer 078 155 587. Onze klantendienst zal een leveringscontract opstellen en daarna je netbeheerder op de hoogte brengen. Houd in beide gevallen je EAN-nummer bij de hand. 

    Ook als je een meter wil laten heropenen, is het belangrijk dat je eerst een energieleveringscontract afsluit.

  3. Wanneer je energieleveringscontract is afgesloten, kan je een afspraak maken met je netbeheerder die je meter zal komen aansluiten.

  4. Rond de start van je energielevering (30 dagen na het afsluiten van je contract) ontvang je de bevestiging van je voorschot plan.

Opgelet! Je installatie moet gekeurd zijn wanneer de netbeheerder de aansluiting komt uitvoeren. Vraag je aansluitingen bovendien op tijd aan. Houd daarbij ook zeker rekening met de wettelijk vastgelegde termijnen:

  • Eenvoudige aansluiting: binnen de 15 werkdagen na betaling van de aansluitingsfactuur.
  • Meer ingewikkelde aansluitingen: binnen de 30 werkdagen na betaling van de aansluitingsfactuur.
  • Aansluiting met studie: binnen de 18 weken na betaling van de aansluitingsfactuur. 

Wil je meer info over nieuwe aansluitingen? 

Bel 078 210 210

Heb je een nieuwe aansluiting nodig omdat je zaak gaat verhuizen?

Wij helpen je graag om je verhuizing in goede banen te leiden. Na het afsluiten van je contract krijg je een welkomspakket met alle nuttige informatie over je contract en onze diensten.

 

Wil je nu al meer info om je verhuis te regelen? 

Ontdek wat Luminus voor jou kan doen

Nog geen professionele Luminus klant?

Om uw nieuwe aansluiting in orde te maken, moet u een energiecontract afsluiten bij Luminus. Dat kan heel gemakkelijk online of telefonisch!
Bereken uw prijs online Bel ons op 078 15 02 10
soorten aansluitingen

De ene aansluiting is de andere niet

Ontdek de verschillende soorten aansluitingen voor uw elektriciteit en gas.
Meer info

Gerelateerde vragen

  • Ik heb een nieuwe aansluiting aangevraagd. Wanneer ontvang ik mijn eerste factuur?

    Je krijgt de eerste voorschotfacturen van ons van zodra je netbeheerder ons bevestigde dat je meter geactiveerd werd. Dit kan enkele dagen duren.
    Voordat de energielevering start, krijg je van ons een brief met gedetailleerde informatie over je voorschotfacturen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja - Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden ingeven in My Luminus?

    1. Meld je aan met je e-mailadres en wachtwoord.

    2. Ga naar 'Verbruik en meterstanden' ('Meters' in de app).

    3. Kies de aansluiting waarvoor je een meterstand wil ingeven.

    4. Klik op: 'Voeg een meterstand toe'.

    5. Geef de datum en meterstand in.


    Opmerking!  Het is mogelijk dat je je meterstanden niet (meer) kan aanpassen. Redenen hiervoor kunnen zijn:

    • Je bent van tarief veranderd, maar er zijn geen of verkeerde contractdata teruggevonden.

    • Er is een einddatum bekend voor je contract, omdat je bijvoorbeeld van leverancier verandert of gaat verhuizen.

    • Je meterconfiguratie is niet compatibel ((meter met 4 registres, smart meter).

    Kan je je meterstanden omwille van deze of andere redenen niet meer ingeven? Neem dan contact op met onze klantendienst.

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja - Neen
  • Hoe kan ik klant worden bij Luminus?

    Klant worden bij Luminus kan in enkele clicks. 

    1. Bekijk ons aanbod in tarieven, producten en diensten op de website.

    2. Kies het tarief dat je wenst en teken in.

    Zo eenvoudig is het om klant te worden bij Luminus!

    Voor vragen over je wijziging van gas- en/of elektriciteitsleverancier kan je ons telefonisch contacteren of via ons contactformulier.

    Sta je op het punt te verhuizen?
    Luminus zet je contract gratis over op je nieuwe adres. Op onze website vind je alle info over je verhuis.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja - Neen
  • Waarom en hoe vraag ik een tijdelijke aansluiting of werfaansluting aan?

    We raden je aan om in de volgende situaties een tijdelijke aansluiting of werfaansluiting aan te vragen:

    • Bij de bouw van een appartement: elke wooneenheid  krijgt later een afzonderlijke definitieve aansluiting.

    • Bij verbouwingen waar tijdelijk een hoger vermogen nodig is.

    • Bij evenementen.


    Hoe verloopt de procedure?

    Volg dit stappenplan om een tijdelijke aansluiting aan te vragen:

    1. Contacteer je netbeheerder om een tijdelijke aansluiting aan te vragen.
    • Je ontvangt een bevestiging van inschrijving met de EAN-code van je werfaansluiting (EAN staat voor 'European Article Numbering').
    • Deze EAN-code is een unieke combinatie van 18 cijfers die overeenstemt met je leveringspunt voor elektriciteit. Deze code heb je nodig voor alle communicaties met je netbeheerder en energieleverancier.
    1. Neem contact met ons op om een contract af te sluiten en houd je EAN-code bij de hand.
    • We informeren nadien je netbeheerder.
    1. Laat je werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.

    2. Spreek met de netbeheerder een datum af om je werfaansluiting aan te sluiten.

    • Tijdens de aansluiting plaatst de distributienetbeheerder een teller in de werfkast.
    • Je ontvangt een factuur van de distributienetbeheerder met de aansluitingskosten.


    Belangrijke opmerkingen

    Vraag de plaatsing van je werfaansluiting op voorhand aan bij je werfbeheerder.
    Je hebt daarvoor de volgende documenten nodig:
    •  Bouwvergunning met inplantingsplan: duid hierop aan waar de meters zullen staan.
    • Officieel document met het definitieve huis- en busnummer, ondertekend en afgestempeld door de gemeenteambtenaar.

    • Rioleringsplan van de woning.

    • Attest voor verlaagd btw-tarief in geval van renovatie.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja - Neen
Download onze app op