Hulp en ondersteuning
Construction et rénovation aide démarche

Verbouwing en nieuwbouw

Een bouw- of renovatieproject voor uw kantoor? Energiemeters openen of installeren op uw nieuwe werkplaats? Luminus staat u bij.

Contacteer ons online  Bel 078 180 183

Ik renoveer of bouw en wil een nieuwe aansluiting: wat nu?

Voor het openen of installeren van een energiemeter begeleidt Luminus u in 3 stappen.

Tips: neem op tijd contact op met uw netwerkbeheerder zodat uw project geen vertraging oploopt! 

Stap 1
Contacteer uw netbeheerder

  • U bepaalt samen met uw netbeheerder het type aansluiting en meter dat uw nodig heeft (bv. werf, tijdelijk of definitief)
  • Uw netbeheerder bezorgt u vervolgens de EAN-codes voor uw gas- en/of elektriciteitsmeters. Die heeft u nodig om uw energiecontract af te sluiten
Stap 2
Sluit uw energiecontract af

Contacteer ons om een energiecontract af te sluiten voor uw nieuwe aansluitingen:

  • Bezorg ons de EAN-codes van uw meters.
  • Daarna bevestigen wij de afsluiting van uw nieuwe contract per mail of met de post.
Stap 3
Opening van uw meters

Maak een afspraak met uw netbeheerder om uw meters te openen.

  • Zodra dit gebeurd is, begint Luminus u onmiddellijk energie te leveren.
  • Binnen 15 dagen na de opening van uw meter(s) ontvangt u de eerste Luminusfactuur.

Andere diensten die u kunnen helpen bij uw renovatie of nieuwbouw

Luminus Ketel

Een nieuwe ketel: een lichtere energierekening

Dankzij de installatie van een nieuwe verwarmingsketel bespaart u tot wel 35% op het energieverbruik van uw zaak.

  • Bespaar 35% op uw gasfactuur
  • Fiscaal aftrekbaar
  • Hoog rendement én ecologisch
Ketel Garantie

Ketel Garantie: uw boiler binnen de 24u hersteld

Met Ketel Garantie van Luminus hoeft u zich geen zorgen meer te maken.

  • Binnen de 24 uur herstelling bij defecte verwarmingsinstallatie.
  • 2 herstellingen per jaar, telkens met een tussenkomst tot max. € 500.

Gerelateerde vragen

  • Ik heb een nieuwe aansluiting aangevraagd. Wanneer ontvang ik mijn eerste factuur?

    Na het activeren van uw meter informeert uw netbeheerder Luminus. Vanaf dan mag u uw eerste voorschotfacturen verwachten.

    Voordat uw energielevering start, ontvangt u van ons een brief met gedetailleerde informatie over uw voorschotten.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden zelf ingeven in My Luminus?

    Als u al Luminus klant bent, dan kan u uw meterstanden zelf ingeven via uw online klantenzone, of via de My Luminus-app op uw tablet of smartphone.

    Meld u aan met uw e-mailadres en wachtwoord. Ga naar 'meterstanden' ('meters' in de app), kies de aansluiting waarvoor u een meterstand wil ingeven, en geef de datum en meterstand in.

    Opgelet! Het kan zijn dat u uw meterstanden niet (meer) kan aanpassen. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld:
     

    • U bent van tarief veranderd, maar er zijn geen of verkeerde contractdata teruggevonden.
    • Er is een einddatum bekend voor uw contract, omdat u bijvoorbeeld van leverancier verandert of gaat verhuizen.
    • Een foutieve meterconfiguratie.
    Kan u uw meterstanden omwille van deze of andere redenen niet meer ingeven? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Wanneer een tijdelijke aansluiting aanvragen?

    In de volgende situaties is het aangeraden om een tijdelijke aansluiting te laten plaatsen:
     

    • Bij de bouw van een appartement: aangezien elke wooneenheid achteraf een afzonderlijke definitieve aansluiting krijgt.
    • Bij verbouwingen waar tijdelijk een hoger vermogen nodig is: als uw bestaande aansluiting dit vermogen niet kan leveren, biedt een tijdelijke aansluiting soelaas.
    • Voor evenementen

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe kan ik klant worden bij Luminus?

    Je kan op eender welk moment gratis van energieleverancier veranderen en klant worden bij Luminus. Je hoeft geen schadevergoeding te betalen voor contractbreuk, zelfs niet als je je contract vóór de einddatum stopzet.

    Let op: deze leveranciersverandering zonder schadevergoeding geldt enkel voor particuliere en professionele gebruikers die jaarlijks maximaal 50.000 kWh aan elektriciteit en/of maximaal 100.000 kWh aan gasverbruiken.

    Wil je overschakelen op energie van Luminus?

    Kies het tarief van Luminus dat het beste bij jou past en teken in. Wij ondernemen dan de nodige stappen om je huidige leverancier op de hoogte te brengen.

    Voor vragen over je wissel van gas- en/of elektriciteitsleverancier kan je steeds terecht op het nummer 078 055 010. Of stel je vraag via ons contactformulier.

    Sta je op het punt te verhuizen?

    Luminus zet je contract gratis over op je nieuwe adres. Op onze website vind je alle info over je verhuis.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen
  • Hoe een tijdelijke aansluiting regelen?

    Volg dit stappenplan om een tijdelijke aansluiting aan te vragen:
     

    1. Je netbeheerder verwerkt je aanvraag.
    2. Je ontvangt een bevestiging van inschrijving met de EAN-code van je werfaansluiting. EAN staat voor European Article Numbering. Deze code is een unieke combinatie van 18 cijfers die overeenstemt met jouw leveringspunt voor elektriciteit en de basis vormt voor de communicatie met je netbeheerder en energieleverancier.
    3. Neem, met je EAN-code in de hand, contact op met Luminus en sluit een contract af. Dit kan telefonisch of per mail 
    4. Is het contract afgesloten? Dan brengt Luminus je netbeheerder hiervan op de hoogte.
    5. Laat je werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.
    6. Spreek met de netbeheerder een datum af waarop de werfaansluiting kan worden uitgevoerd.
    7. Tijdens de aansluiting plaatst de distributienetbeheerder een teller in de werfkast.
    8. Je ontvangt een factuur van de distributienetbeheerder met de aansluitingskosten.

    Was dit antwoord duidelijk? Ja - Neen

Meer tips

Download onze app op