Hulp en ondersteuning
Explication de ma facture Luminus

Mijn factuur uitgelegd

Vragen over uw factuur? Hier vindt u vast een antwoord!

Mijn factuur uitgelegd

U vindt uw facturen makkelijk terug via My Luminus

Wat willen de verschillende gegevens en grafieken op uw factuur zeggen? 

Bij Luminus willen we dat iedereen zijn factuur kan begrijpen. Daarom stelden we een voorbeeldfactuur op die alle componenten van uw factuur uitlegt.

Bekijk onze voorbeeldfactuur


Hoe kan ik mijn factuur ontvangen?

Digitale factuur via e-mail

Uw digitale facturen via e-mail ontvangen biedt veel voordelen:

  • U betaalt op de manier die voor jou het beste uitkomt: via overschrijving of via domiciliëring.
  • Alle facturen die u via e-mail ontvangt, worden nadien 3 jaar lang bewaard in uw digitale archief in My Luminus.
  • Eenmalige korting : met digitale facturen bespaart u papier en draagt u dus bij aan het behoud van het milieu. Daarom krijgt u een eenmalige korting van € 10* op uw volgende afrekening.

Ontvang uw digitale facturen via e-mail

Papieren factuur via de post

We sturen onze facturen standaard per post op. U hoeft hiervoor dus niets te doen. U kiest voor een maandelijkse, 2-maandelijkse of 3-maandelijkse frequentie.
Als u facturen liever digitaal ontvangt, kan u dat zelf aangeven in My Luminus.
Krijgt u uw energiefacturen momenteel digitaal, maar wil u ze opnieuw in de brievenbus ontvangen? Neem dan contact op met onze klantendienst.

* De korting is niet geldig in combinatie met Luminus Essential, Luminus Optifix, Luminus Basic, Luminus Greenfix en Luminus Click en niet verenigbaar met de korting voor de digitale factuur. Indien u elektriciteit en gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.

Hoe betaal ik mijn factuur?

Betalen per domiciliƫring is het gemakkelijkst maar er zijn ook andere mogelijkheden.
Meer info

Voorschotten en jaarafrekening

Uw ideale voorschot komt overeen met uw werkelijke energieverbruik. 

Toch kan het zijn dat het bedrag van uw jaarafrekening hoger ligt dan de reeds betaalde voorschotten.

Vaak gebeurt dit wanneer u een afrekening ontvangt voor een periode van minder dan 12 maanden waarin u enkel de wintermaanden hebt doorlopen. In de winter verbruikt u namelijk meer dan u betaalt. In de zomer, daarentegen, verbruikt u minder waardoor dat verschil gecompenseerd wordt.

verbruik per seizoen

Wist u trouwens dat het totaalbedrag op uw jaarafrekening maar voor zo'n 25% tot 30% naar Luminus gaat? De overige 70% bestaat uit distributie- en transportkosten, taksen en heffingen, en btw. Die kosten storten we integraal door naar de betrokken partijen. Ontdek waaruit uw factuur precies is samengesteld.

Verrassingen vermijden

Als uw wil voorkomen dat u bij de jaarafrekening plots nog veel moet betalen, kan u uw maandelijkse voorschotten eenvoudig aanpassen via de €-monitor in My Luminus.

Bovendien berekent Luminus uw ideale voorschotbedrag op basis van uw meterstanden. Zorg dus dat u deze op tijd doorgeeft in My Luminus. Doet u dat niet, dan zal het voorschotbedrag geschat worden op basis van uw verbruik in het verleden. Ook al strookt dat niet meer met uw huidige verbruik.

Pas uw voorschot aan Geef uw meterstanden door
Download onze app op