A. Gaf je jouw meterstanden minder dan 6 weken door aan Luminus?
- We vragen je om nog even geduld te hebben. Na opname van je meterstanden door de netbeheerder duurt het ongeveer 6 weken voordat je je afrekening ontvangt.
- De netbeheerder controleert en valideert je verbruiksgegevens en bezorgt deze nadien aan Luminus. Ook wij controleren of alle gegevens juist zijn en maken de afrekening voor je op.
Opmerking: heb je het tarief Basic Flex?
-
- In dat geval kan Luminus je afrekening pas opmaken bij het begin van de volgende maand.
- Voor variabele tarieven hebben we immers de indexen van de maand nadien nodig om je afrekening correct op te maken.
Opmerking: heb je net zonnepanelen laten plaatsen en loopt de aanmelding bij je netbeheerder vertraging op?
Maak je geen zorgen. Wij activeren je injectietarief zodra we officiële goedkeuring van de netbeheerder ontvangen.
- Het kan gebeuren dat een dossier vertraging oploopt bij de netbeheerder. Van zodra we op de hoogte worden gebracht van een vertraging stellen we het verzenden van de jaarrekening uit. Zo voorkomen we dat je een jaarafrekening krijgt zonder injectievergoeding, die dan later gecorrigeerd moet worden.
- Eens de netbeheerder je aanmelding heeft goedgekeurd, brengen wij alles in orde. Je injectietarief wordt geactiveerd na de AREI-keuring (of na plaatsing van de digitale meter als dit na de keuring is gebeurd).
B. Gaf je je meterstanden meer dan 6 weken geleden door aan Luminus?
Controleer eerst of je EAN-code van je elektriciteits-of aardgasmeter in de lijst zit van geblokkeerde punten bij de netbeheerder:
Na deze controle heb je 2 opties:
1. Vind je je EAN-code(s) terug in deze lijst?
- Dan vragen we je om nog even geduld te hebben tot de netbeheerder je data kan vrijgeven en doorsturen naar Luminus. Heel concreet betekent dit dat je netbeheerder je meterstand correct ontvangt, maar niet kan doorsturen naar Luminus.
- Door de overschakeling naar een nieuw dataplatform binnen de energiemarkt kwamen in uitzonderlijke gevallen klantgegevens vast te zitten bij de netbeheerder. Daardoor kunnen we geen afrekening opmaken. We begrijpen dat dit zeer vervelend is. Alle spelers op de energiemarkt verhogen hun inspanningen om naar een normale situatie terug te keren.
2. Vind je je EAN-code(s) niet terug in deze lijst?
- Contacteer ons. Dan is er een andere oorzaak waarom we geen afrekening kunnen opmaken.
- We bekijken samen met jou wat de reden kan zijn van deze laattijdige ontvangst van je factuur.
Lees ook: