Onze tarieven

Onze tarieven

Je vindt je prijs per kWh voor je klant op 3 plaatsen terug:

  • in je persoonlijke klantenzone My Luminus, onder « Contracten en Diensten». Je ziet je eenheidsprijs in het veld: 'Prijsinformatie' en je kan de pdf ook downloaden. 
  • op je afrekening: je prijs per kWh voor de gefactureerde verbruiksperiode.
  • in de bijzondere voorwaarden van je contract: je prijs per kWh (excl. promo).

De prijs per kWh hangt af van:

  • je tarief (te zien in My Luminus, onder ‘Contracten en Diensten’).
  • je metertype voor elektriciteit (er bestaat maar één metertype voor gas):
  • enkelvoudige meter: de prijs per kWh is dezelfde voor de hele dag.
  • tweevoudige meter: de prijs per kWh verschilt naargelang je verbruikt in de piek- of daluren (de prijs tijdens de daluren is lager dan tijdens de piekuren). Je netbeheerder bepaalt zelf wanneer de piek- en daluren van start gaan. Ze verschillen onderling en zijn ook afhankelijk van jouw woonplaats.
  • exclusief nachttarief: dit is een prijs per kWh aan een verlaagd tarief, gekoppeld aan een meter die alleen 's nachts werkt, meestal accumulatieverwarming.


Ben je nog geen klant of wens je van tarief te veranderen?
De prijzen per kWh die van toepassing zijn voor elk tarief per maand vind je hier.

Wil je weten wat de oude prijs van een bepaald tarief was?

Ga dan naar de website van Luminus onderaan de prijslijsten:

  •  "Bekijk hier ons archief met historische prijslijsten".
Meer info

Op Mijn Fluvius:
Op je afrekening:
  • Als residentiële klant zal je je totale injectie zien op je afrekening samen met de vergoeding die je hiervoor ontvangt.
  • Bij professionele klanten worden de injectie en verbruiksvolumes op twee aparte facturen afgerekend. Je zal dan je injectievolume zien op de injectiefactuur.
Meer info

We zijn bereid om samen met jou te zoeken naar een oplossing. We kunnen je in bepaalde omstandigheden een uitstel van betaling toestaan of samen een afbetaalplan  opstellen. Is ook dit niet voldoende voor je? Dan zijn er een aantal stappen die je zelf kan ondernemen:

Verminder je verbruik
De goedkoopste energie is degene die je niet verbruikt. We stelden een pagina op met tips die je helpen je verbruik te verminderen.


Tussenkomst OCMW
Je kan beroep doen op het energiefonds. Het OCMW kan ook tussenkomen bij het uitvoeren van bepaalde energiebesparende maatregelen:
  • tussenkomen bij de aankoop van apparaten die minder verbruiken en efficiënter zijn (spaarlampen, apparaten van klasse A+...);
  • tussenkomen in de controle op, het onderhoud of het conform maken van energietoestellen (onderhoud van verwarmingsketels...);
  • tussenkomen in kleine of grote werken om het verbruik te verminderen (plaatsing van dubbele beglazing, isolatie van daken, ...). 
Ze bekijken dit dossier per dossier. 
Contacteer het OCMW in je omgeving voor meer details.

Sociaal tarief
Het sociaal tarief is een maatregel om personen of gezinnen die behoren tot bepaalde categorieën van rechthebbenden te helpen om hun elektriciteits- en/of gasrekening te betalen. Het sociaal tarief is een gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder.Het sociaal tarief wordt automatisch toegekend als je er recht op hebt. Twijfel je of je recht hebt? Neem een kijkje op de website van de Federale Overheid.

Uitstel betaling kapitaalaflossing
Je kan bij je bank een betaaluitstel vragen voor je kredietaflossingen van je woning. Als je aan de voorwaarden voldoet, krijg je een uitstel op de betaling van je kapitaalaflossingen van 12 maanden. Je interesten betaal je wel verder af.
 
Meer info

Ongeveer 2 jaar geleden besliste de Vlaamse Overheid dat wie tot en met 2020 zonnepanelen plaatste, nog 15 jaar recht had op het principe van de terugdraaiende teller – zelfs al had je een digitale meter.

 

Het voordeel van die regeling? Op momenten waarop je zonnepanelen meer energie produceerden dan je verbruikte, draaide je meter terug, waardoor je minder energiekosten betaalde. 

 

Verschillende partijen, waaronder de Vlaamse Energieregulator (VREG), vochten die beslissing aan om 3 redenen:

  • Het effect van de digitale meter zou volgens hen verdwijnen: eigenaars van zonnepanelen zouden niet inzetten op zelfconsumptie door momenten van productie en verbruik op elkaar af te stemmen. 
  • De regeling zou leiden tot discriminatie tussen eigenaars van zonnepanelen vóór 2021 en eigenaars vanaf 2021. 
  • Het is de exclusieve bevoegdheid van de VREG om de tarieven te bepalen. De regering heeft dus niet het recht om zulke beslissingen te nemen. 

Op 14 januari 2021 gaf het Grondwettelijk Hof de VREG dus gelijk. 


Meer informatie over het Arrest van het Grondwettelijk Hof vind je op de website van Fluvius en de VREG:

Meer info

Vanaf 01/01/2021 moeten energieleveranciers hun klanten in Vlaanderen de mogelijkheid geven om een vergoeding te krijgen voor hun geïnjecteerde energie. Dit is ook een logische stap na de lancering van de digitale meters, het nieuwe nettarief voor prosumenten en het toekomstige capaciteitstarief.

Meer info over de vergoeding voor geïnjecteerde energie, het nieuwe nettarief voor prosumenten en het capaciteitstarief kan je vinden op de websitse van Fluvius en de VREG:
Meer info

Met een vast tarief ben je zeker van een vaste prijs gedurende de contractperiode van je tarief.
Op het moment dat je contract afloopt (na 1 of 2 jaar – afhankelijk van welk tarief je hebt), wordt je contract hernieuwd en wordt je prijs aangepast aan de prijzen die op dat moment gelden.



Wanneer je contract wordt vernieuwd, kan dit zijn tegen hogere of lagere (vaste) prijzen dan ervoor.  Dit is het gevolg van eventuele prijsschommelingen op de energiemarkten. Je voorschot werd echter nog niet aan aangepast op het moment van de contracthernieuwing.  

Normaal gezien stellen we je pas een nieuw voorschotbedrag voor bij de jaarafrekening. Die krijg je pas in de komende maanden, na je jaarlijkse meteropname. Maar om onaangename verrassingen te vermijden op je jaarafrekening (bij prijsstijgingen) raden we je aan om je voorschotbedrag nu toch al aan te passen. Wat je nu gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. 

Bij prijsdalingen, betaal je dan een te hoog maandelijks voorschot wat weer een nadeel kan zijn op de maandelijkse uitgaven.

Je kan je voorschot zelf nakijken en aanpassen in My Luminus, onze online klantenzone.  


Tips:

  • Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan moet je dit apart aanpassen in My Luminus. 
  • Nog geen toegang tot My Luminus?  Een account aanmaken kan snel via deze link.
  • Hou zeker je EAN- nummer bij hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen. 
Meer info

Als je contract binnenkort vernieuwd wordt en je van tarief wil veranderen, dan kan dat zonder problemen.
Je nieuwe tarief zal 21 dagen na intekening ingaan, terwijl je contracthernieuwing ook doorgaat.

Ligt je contractvernieuwing binnen de 21 dagen na intekenen op je nieuwe tarief? Dan leveren we je vanaf je vernieuwingsdatum tot 21 dagen na het intekenen op je nieuwe tarief nog energie aan de prijs die op de communicatie van de vernieuwing (van je oude tarief) vermeld staat.

Onze klantendienst geeft je graag meer uitleg.
Meer info

Je tarief volgt de marktprijzen, je voorschot is echter een vast bedrag. Door de enorme stijging van de marktprijzen, ligt je voorschot dus te laag. Om een zware afrekening te vermijden, pas je best je voorschot aan. 

Het is raadzaam om, bij een variabel tarief, regelmatig (bv elke 4 maanden) je voorschot te controleren. Dit kan eenvoudig via My Luminus.
Meer info

De energie die je opwekt maar niet meteen verbruikt, verkoop je door aan het elektriciteitsnet, tegen de op dat moment geldende tarieven. Wanneer je stroom nodig hebt, koop je die terug van het net. Die injectie- en verbruikstarieven zijn niet noodzakelijk hetzelfde. Dat komt omdat je waarschijnlijk stroom op het net injecteert wanneer de energievraag minder is en de prijzen dus lager. ’s Avonds en ’s winters is de energievraag hoger, en de prijzen mogelijk ook.

Bij Luminus ligt de geschatte vergoeding voor je overtollige stroom tussen 2 en 3,6 eurocent per kWh. Dit is een variabele eenheidsprijs die de marktprijzen volgt.
   
 
Meer info

Ik ben eigenaar van zonnepanelen met een klassieke (analoge) meter:

Je energiefactuur wordt momenteel berekend volgens het principe van de terugdraaiende teller, in combinatie met het prosumententarief. 

Vlaanderen:

  • Eigenaars van zonnepanelen die hun installatie in dienst hebben genomen voor eind 2020 kunnen de plaatsing van de digitale meter nog uitstellen tot 1/1/2025.
  • Zijn je zonnepanelen ouder dan 15 jaar of aangemeld na 1/1/2021? Dan is je netbeheerder wel verplicht om een digitale meter te installeren. 
  • Wil je liever niet wachten en zo snel mogelijk een digitale meter, bijvoorbeeld omdat je overdag veel verbruikt? Dan kan je er gratis een aanvragen bij Fluvius. 
  • Je hebt recht op een retroactieve investeringspremie van de Vlaamse Overheid als je zonnepanelen tussen 1/1/2014 en 31/12/2020 in dienst genomen werden. De premieaanvraag moet ingediend worden binnen 6 maanden na de plaatsing van je digitale meter en niet later dan 31/12/2025.

Wallonië:

  • Zijn je zonnepanelen geïnstalleerd voor 31/12/2023? Dan kan je nog genieten van het systeem van de terugdraaiende teller tot en met 31/12/2030.

 

Ik ben eigenaar van zonnepanelen met een digitale meter:

Vlaanderen:

  • In 2021 vernietigde het Grondwettelijk Hof het principe van de terugdraaiende teller voor eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter. Sinds de publicatie in het Belgisch Staatsblad op 1 maart 2021 wordt je energiefactuur berekend volgens je werkelijke verbruik en draait je digitale meter niet meer ‘virtueel’ terug.

Wallonië:

  • Wanneer je zonnepanelen in dienst zijn genomen na 1/1/2024, wordt er automatisch een digitale meter geïnstalleerd.

 

Wat betekent dit voor jou:

Meer info

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 152

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

Vul het contactformulier in