Prijzen en tarieven

Prijzen en tarieven

Onze tarieven

Je komt in aanmerking voor het niet-zakelijk btw-tarief als :
  • Je een ondernemingsnummer hebt.
  • Je een zakelijk energietarief hebt.
  • Het leverpunt een gemengd energieverbruik voor zakelijke en niet-zakelijke activiteiten heeft, waarvan minimum 50% niet-zakelijk is.
Lees ook deze nuttige informatie:
  • Btw-verlaging van 6% voor professionele klanten: wat is niet-zakelijk verbruik en wat wel ?
  • Wat houdt de btw-verlaging naar 6% voor professionele klanten in?
  • Btw-verlaging voor professionele klanten: hoe vraag ik de btw-verlaging naar 6% aan?
Meer info

Je vindt je prijs per kWh voor je klant op 3 plaatsen terug:

  • in je persoonlijke klantenzone My Luminus, onder « Contracten en Diensten». Je ziet je eenheidsprijs in het veld: 'Prijsinformatie' en je kan de pdf ook downloaden. 
  • op je afrekening: je prijs per kWh voor de gefactureerde verbruiksperiode.
  • in de bijzondere voorwaarden van je contract: je prijs per kWh (excl. promo).

De prijs per kWh hangt af van:

  • je tarief (te zien in My Luminus, onder ‘Contracten en Diensten’).
  • je metertype voor elektriciteit (er bestaat maar één metertype voor gas):
  • enkelvoudige meter: de prijs per kWh is dezelfde voor de hele dag.
  • tweevoudige meter: de prijs per kWh verschilt naargelang je verbruikt in de piek- of daluren (de prijs tijdens de daluren is lager dan tijdens de piekuren). Je netbeheerder bepaalt zelf wanneer de piek- en daluren van start gaan. Ze verschillen onderling en zijn ook afhankelijk van jouw woonplaats.
  • exclusief nachttarief: dit is een prijs per kWh aan een verlaagd tarief, gekoppeld aan een meter die alleen 's nachts werkt, meestal accumulatieverwarming.


Ben je nog geen klant of wens je van tarief te veranderen?
De prijzen per kWh die van toepassing zijn voor elk tarief per maand vind je hier.

Wil je weten wat de oude prijs van een bepaald tarief was?

Ga dan naar de website van Luminus onderaan de prijslijsten:

  •  "Bekijk hier ons archief met historische prijslijsten".
Meer info

Dynamisch tarief: van uurprijzen naar kwartierprijzen

Vanaf 1 oktober 2025 worden de marktprijzen (EPEX SPOT Day-Ahead) op de Europese elektriciteitsmarkt per kwartier vastgesteld en dagelijks gepubliceerd. De uurprijzen blijven bestaan als officiële marktprijzen en vormen een gemiddelde van de kwartierprijzen. Deze verandering is een Europese maatregel om de prijzen nauwkeuriger te maken en de energiemarkt efficiënter te laten werken.


Wat betekent dit voor jou als Luminus-klant?
Voor Luminus-klanten met een Dynamisch tarief verandert er voorlopig niets. Luminus blijft werken met de uurprijzen voor de berekening van je factuur en toont deze ook in alle publicaties, zoals de My Luminus-omgeving en de My Luminus-app.

Meer info

Binnen het nettarief werkelijke afname moet je betalen voor het gebruik van het net en de energie die je effectief afneemt. Maar met het juiste energiecontract word je vergoed voor de stroom die je opwekt maar niet meteen verbruikt. Je plaatst die stroom op het net, en ‘verkoopt’ die als het ware aan je energieleverancier.

In de praktijk kies je voor een contract met een vergoeding voor de geïnjecteerde energie. Je digitale meter registreert je afname en injectie van energie op het net. Je leverancier compenseert dit met een vergoeding. Zo haal je toch nog voordeel uit de opgewekte energie die je niet meteen verbruikt.  

Goed om te weten: alle Luminus tarieven beschikken vanaf 2021 over een injectietarief.
In de productfiches elektriciteit zie je welke injectievergoeding je krijgt voor je tarief. Dit vermelden we in de tabel 'Luminus energieprijzen' bij: 'Vergoeding geïnjecteerde energie (c€/kWh)'.

 

Meer info

Neen. Een injectiecontract kan je alleen afsluiten in combinatie met een afnamecontract. Ongeacht het type afnamecontract (vast of variabel) zijn de injectievergoedingen bij Luminus altijd variabel voor zonnepaneleneigenaars in Vlaanderen en Brussel met een digitale meter.
Meer info

Op Mijn Fluvius:
  • https://www.fluvius.be/nl/thema/meters-en-meterstanden/verbruik-opvolgen
Op je afrekening:
  • Als residentiële klant zal je je totale injectie zien op je afrekening samen met de vergoeding die je hiervoor ontvangt.
  • Bij professionele klanten worden de injectie en verbruiksvolumes op twee aparte facturen afgerekend. Je zal dan je injectievolume zien op de injectiefactuur.
Meer info

Vanaf 1 januari 2023 voert de Vlaamse Nutsregulator (voorheen de VREG) een capaciteitstarief in voor alle netgebruikers in Vlaanderen. 

Wat is het? 

Het capaciteitstarief is een nieuwe berekening voor je gebruik van het elektriciteitsnet. Voor klanten met een digitale meter wordt deze  bijdrage berekend volgens het gemiddelde van hun verbruikspieken. Het andere deel van de nettarieven wordt nog steeds berekend op basis van het verbruik.

Hoe komt Luminus aan verbruikspieken? 

De netbeheerder registreert de pieken en stuurt deze ook aan ons door. Zij kunnen je verbruikspieken enkel meten als je beschikt over een digitale elektriciteitsmeter. Beschik je hier niet over? Dan geldt er een vaste bijdrage. 

Hoe berekent de Vlaamse Nutsregulator mijn capaciteitstarief? 

De Vlaamse Nutsregulator kijkt elke maand naar je hoogste kwartierpiek in kilowatt (kW), geregistreerd door je digitale meter. Dit wordt je maandpiek genoemd en kun je zelf in je 'Mijn Fluvius’-account opvolgen. Elke maand wordt de gemiddelde maandpiek berekend: dat is het gemiddelde van je maandpieken van de voorafgaande 12 maanden. Als huishoudelijke verbruiker word je meestal jaarlijks afgerekend. Voor je jaarafrekening wordt er nog eens een gemiddelde genomen van alle gemiddelde maandpieken in je facturatieperiode en op basis daarvan wordt je effectieve nettarief bepaald.

Waar kan ik meer info vinden? 

Op de blog van Luminus vind je meer details over de nieuwe berekening van de distributienetkosten, inclusief een informatief filmpje van de Vlaamse Nutsregulator. En via deze webpagina van de Vlaamse Nutsregulator kom je meer te weten over nettarieven.

Meer info

Niet-zakelijk verbruik is verbruik voor niet-professionele doelen. In de praktijk komt dit neer op twee categorieën :

Wonen :
Een vereniging van mede-eigenaars waarbij de afname van gas en/of elektriciteit in hoofdzaak, dus voor meer dan de helft, bestemd is voor de woningen in het gebouw kunnen het verlaagd tarief aanvragen. Ook een huisvestingsmaatschappij die appartementen verhuurt kan dit.

Overheid :
Het verbruik van een overheidsinstantie voor de taken die hij als overheid verricht, is niet-zakelijk verbruik. Dit laatste moet strikt worden begrepen en daarom raden we je aan eerst aandachtig de FAQ verlaagde btw-tarief 6%  te raadplegen. Zo is het verbruik van cultuur- en sporthuizen, onderwijsinstellingen, woonzorgcentra en rusthuizen, gemeentelijke nutsbedrijven, en vele meer, gewoon zakelijk verbruik. 

Bekijk ook deze nuttige info:
  • Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om de btw-verlaging naar 6% aan te vragen?
  • Wat houdt de btw-verlaging naar 6% voor professionele klanten in?
  • Btw-verlaging voor professionele klanten: hoe vraag ik de btw-verlaging naar 6% aan?
Meer info

We zijn bereid om samen met jou te zoeken naar een oplossing. We kunnen je in bepaalde omstandigheden een uitstel van betaling toestaan of samen een afbetaalplan  opstellen. Is ook dit niet voldoende voor je? Dan zijn er een aantal stappen die je zelf kan ondernemen:

Verminder je verbruik
De goedkoopste energie is degene die je niet verbruikt. We stelden een pagina op met tips die je helpen je verbruik te verminderen.


Tussenkomst OCMW
Je kan beroep doen op het energiefonds. Het OCMW kan ook tussenkomen bij het uitvoeren van bepaalde energiebesparende maatregelen:
  • tussenkomen bij de aankoop van apparaten die minder verbruiken en efficiënter zijn (spaarlampen, apparaten van klasse A+...);
  • tussenkomen in de controle op, het onderhoud of het conform maken van energietoestellen (onderhoud van verwarmingsketels...);
  • tussenkomen in kleine of grote werken om het verbruik te verminderen (plaatsing van dubbele beglazing, isolatie van daken, ...). 
Ze bekijken dit dossier per dossier. 
Contacteer het OCMW in je omgeving voor meer details.

Sociaal tarief
Het sociaal tarief is een maatregel om personen of gezinnen die behoren tot bepaalde categorieën van rechthebbenden te helpen om hun elektriciteits- en/of gasrekening te betalen. Het sociaal tarief is een gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder.Het sociaal tarief wordt automatisch toegekend als je er recht op hebt. Twijfel je of je recht hebt? Neem een kijkje op de website van de Federale Overheid.

Uitstel betaling kapitaalaflossing
Je kan bij je bank een betaaluitstel vragen voor je kredietaflossingen van je woning. Als je aan de voorwaarden voldoet, krijg je een uitstel op de betaling van je kapitaalaflossingen van 12 maanden. Je interesten betaal je wel verder af.
 
Meer info

Ongeveer 2 jaar geleden besliste de Vlaamse Overheid dat wie tot en met 2020 zonnepanelen plaatste, nog 15 jaar recht had op het principe van de terugdraaiende teller – zelfs al had je een digitale meter.

 

Het voordeel van die regeling? Op momenten waarop je zonnepanelen meer energie produceerden dan je verbruikte, draaide je meter terug, waardoor je minder energiekosten betaalde. 

 

Verschillende partijen, waaronder de Vlaamse Energieregulator (VREG), vochten die beslissing aan om 3 redenen:

  • Het effect van de digitale meter zou volgens hen verdwijnen: eigenaars van zonnepanelen zouden niet inzetten op zelfconsumptie door momenten van productie en verbruik op elkaar af te stemmen. 
  • De regeling zou leiden tot discriminatie tussen eigenaars van zonnepanelen vóór 2021 en eigenaars vanaf 2021. 
  • Het is de exclusieve bevoegdheid van de VREG om de tarieven te bepalen. De regering heeft dus niet het recht om zulke beslissingen te nemen. 

Op 14 januari 2021 gaf het Grondwettelijk Hof de VREG dus gelijk. 


Meer informatie over het Arrest van het Grondwettelijk Hof vind je op de website van Fluvius en de VREG:

  • Fluvius: www.fluvius.be/digitaleprosument
  • VREG: www.vreg.be/nl/faq/zonnepanelen-en-de- energietransitie
Meer info

Sociaal tarief

Verstuur je attest sociaal tarief via het contactformulier naar ons:

  • Ga naar het tabblad Hulp en Contact in het menu bovenaan deze pagina.
  • Onderaan deze pagina vind je: Een bericht sturen
  • Kies in het contactformulier: Waarover neem je contact met ons op? Sociaal tarief
  • Kies de categorie: Kan je ons hierover wat meer vertellen? Aanvraag sociaal tarief
  • Onder Wil je bestanden toevoegen?: laad je attest op.
  • Klik op Verzenden.
Wil je meer weten over het sociaal tarief?
Selecteer in het contactformulier: Waarover neem je contact met ons op? Sociaal tarief
Kies de categorie: Info over het sociaal tarief

 

Meer info

Je hebt recht op het sociaal tarief wanneer je:

  • voldoet aan de criteria die de FOD Economie bepaalt.
  • een officieel attest van de betrokken instanties hebt:
    •  
    • FOD Sociale Zekerheid
    • OCMW
    • Federale Pensioendienst
    • Kind en Gezin
      • Vlaanderen: attest Opgroeien
      • Wallonië: attest AVIQ
      • Brussel: attest Iriscare
    • Agentschap Zorg & Gezondheid
      • Vlaanderen: Zorgbudget ouderen
    • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden
      • Brussel – attest Iriscare
      • Wallonië – attest Organisme Assurance Wallonie
      • Duitstalige Gemeenschap – attest Ostbelgien
  • huurder bent van een sociaal appartement waarvan de verwarming op gas afhangt van een collectieve installatie, in een gebouw dat verhuurd wordt door een sociale huisvestingsmaatschappij. Je kan dit aanvragen bij je sociale huisvestingsmaatschappij.

Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier. 

Wat moet ik doen om het sociaal tarief te krijgen?

  • Helemaal niets. De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie.
Meer info

Wanneer je een nieuwe rechthebbende bent, kan er wat tijd overgaan voordat je van het sociaal tarief kunt genieten. Waarom?
Je status als rechthebbende wordt niet meteen doorgegeven aan je energieleverancier.
Om de drie maanden bezorgt de federale overheid automatisch een lijst met rechthebbenden aan je energieleverancier.

De mogelijke startdata van het recht zijn dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. De einddatum is altijd 31 december van het lopende jaar. We passen het tarief altijd retroactief aan.

Wil je hier meer over weten? Raadpleeg dan de website van de Federale overheid.

 

Nuttige links:

  • Wie heeft recht op het sociaal tarief bij Luminus?
  • Wat is het sociaal tarief voor elektriciteit en/of gas?
  • Werkt het sociaal tarief met terugwerkende kracht?
Meer info

Wat is het sociaal tarief?

  • Het sociaal tarief is een maatregel om personen of huishoudens die tot bepaalde categorieën van rechthebbenden behoren, te helpen bij het betalen van hun elektriciteits- en/of aardgasfactuur.
  • Het sociaal tarief is een voordelig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is in heel België identiek, ongeacht de energieleverancier of netbeheerder.
  • Dit tarief wordt vier keer per jaar vastgesteld door de federale energieregulator, de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG).


Wie kan in een huishouden rechthebbende zijn? 

  • De klant zelf ( =contracthouder)
  • De echtgenoot , een kind , .... die officieel bij de contracthouder woont 


Wat zijn de voordelen? 

Het sociaal tarief is een voordelig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is in heel België hetzelfde, ongeacht de energieleverancier of netbeheerder.

Huishoudens die recht hebben op het sociaal tarief betalen de volgende kosten voor hun elektriciteits- en/of aardgasmeter niet:

  • de vaste vergoeding
  • de huur van de meter
  • de transport- en distributiekosten
  • het prosumententarief
  • het capaciteitstarief
  • de energiebijdrage
  • de bijdrage voor groene stroom
  • Wil je meer weten over het sociaal tarief? Raadpleeg dan de website van de Federale Overheid.

 

Nuttige links:

  • Wie heeft recht op het sociaal tarief bij Luminus? 
  • Wanneer start mijn sociaal tarief bij Luminus?

 

Meer info

Contacteer onze klantendienst. Onze adviseurs helpen je graag verder!
Lees ook: Hoe bezorg ik mijn attest voor sociaal tarief aan Luminus?
Meer info

Neem contact op met onze klantendienst. Onze adviseurs helpen je graag verder!
Meer info

  • Het sociaal tarief wordt toegekend op basis van een wettelijk attest. Dit attest is geldig voor je domicilieadres.
  • Kies daarom voor je verhuis naar je nieuwe adres tijdelijk een commercieel tarief.
  • Om de 3 maanden worden we automatisch geïnformeerd door de Federale Overheidsdiensten (FOD) over de rechthebbenden van het sociaal tarief.
  • Van zodra je in deze lijst staat met je nieuwe adres dan passen wij dit voor je aan. Uiteraard met terugwerkende kracht. Je verhuis is officieel wanneer de wijkagent is langsgekomen en je identiteitskaart is aangepast.

 

Meer info

Als u een geldig attest heeft voor een vorige periode, kunnen wij het sociaal tarief retroactief toepassen, tot maximaal twee jaar terug in de tijd.

Voor meer informatie : Klik om toegang te krijgen tot de pagina van de FOD Economie. 

 

Nuttige info:

 

  • Hoe bezorg ik mijn attest voor sociaal tarief aan Luminus?
  • Vanaf wanneer start mijn sociaal tarief bij Luminus?

 

Meer info

Het beheer van het systeem met prepaid-meters valt onder de verantwoordelijkheid van de netbeheerders. 

De prijs die je betaalt voor het opladen van een budgetmeter voor elektriciteit en aardgas is het gemiddelde van de prijzen van de commerciële energieleveranciers. Hierdoor is de energieprijs bij de netbeheerder aanzienlijk hoger dan het laagste tarief op de markt.

Het is wel mogelijk om in aanmerking te komen voor het sociaal tarief voor energie. Dit is een begrensd tarief voor elektriciteit en aardgas. 

De tarieven voor een budgetmeter voor elektriciteit en gas worden om de 6 maanden aangepast.
Meer info

  • Controleer of je voldoet aan de voorwaarden die zijn vastgesteld door de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie. Lees deze FAQ: Wie heeft recht op het sociaal tarief bij Luminus?
  • Voldoe je aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor het sociaal tarief? Stuur ons je attest voor het sociaal tarief via het contactformulier:
    Hoe bezorg ik mijn attest voor sociaal tarief aan Luminus?
     
  • Denk je dat je recht hebt op het sociaal tarief, maar heb je het gevraagde attest niet? Neem contact op met de FOD Economie.

 

 

Meer info

Bij elke contractvernieuwing zet Luminus je lopende contract om naar het goedkoopste equivalent product. Om onze administratie op orde te hebben, vragen wij je om hiervoor je toestemming te geven. Doe je niets, wees dan gerust: je nieuw contract wordt automatisch geactiveerd en is altijd het goedkoopste equivalent product.

Heb je vragen over je contractvernieuwing of ben je niet akkoord met ons voorstel, dan kan je contact opnemen met onze klantendienst.

Meer info

Wat fijn dat je besloot toch bij Luminus te blijven! Afhankelijk van het moment waarop je dit besluit neemt, zijn er 2 mogelijkheden:

Het herroepingsrecht van je nieuwe contract is nog niet voorbij
Wettelijk gezien heb je als particulier recht op 2 weken bedenktijd vanaf je je contractbevestiging ontvangt. Breng je de andere energieleverancier binnen deze termijn op de hoogte van je beslissing, dan zijn zij verplicht het nieuwe contract te annuleren. Je blijft dan gewoon klant bij ons.

De herroepingstermijn van je nieuwe contract is voorbij
Is de herroepingstermijn verstreken, maar is je contract nog niet actief? Dan bestaat de kans dat de andere energieleverancier alsnog akkoord gaat om je contract te annuleren. Zij zijn hier echter niet wettelijk toe verplicht.

Is het niet meer mogelijk om je nieuwe contract te annuleren, dan word je gemakkelijk terug klant bij Luminus door in te tekenen via de website . Let op! Je kan enkel een nieuw contract bij ons tekenen als je contract bij je andere energieleverancier al gestart is. Bekijk je liever samen met een medewerker welke tarieven voor jou het interessantst zijn? Contacteer hiervoor onze klantendienst op het nummer 078 150 210. 

Meer info

Neem gerust contact op

Wij helpen graag.

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 210

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

Vul het contactformulier in