Je vindt je prijs per kWh voor je klant op 3 plaatsen terug:
De prijs per kWh hangt af van:
Ben je nog geen klant of wens je van tarief te veranderen?
De prijzen per kWh die van toepassing zijn voor elk tarief per maand vind je hier.
Wil je weten wat de oude prijs van een bepaald tarief was?
Ga dan naar de website van Luminus onderaan de prijslijsten:
Dynamisch tarief: van uurprijzen naar kwartierprijzen
Vanaf 1 oktober 2025 worden de marktprijzen (EPEX SPOT Day-Ahead) op de Europese elektriciteitsmarkt per kwartier vastgesteld en dagelijks gepubliceerd. De uurprijzen blijven bestaan als officiële marktprijzen en vormen een gemiddelde van de kwartierprijzen. Deze verandering is een Europese maatregel om de prijzen nauwkeuriger te maken en de energiemarkt efficiënter te laten werken.
Wat betekent dit voor jou als Luminus-klant?
Voor Luminus-klanten met een Dynamisch tarief verandert er voorlopig niets. Luminus blijft werken met de uurprijzen voor de berekening van je factuur en toont deze ook in alle publicaties, zoals de My Luminus-omgeving en de My Luminus-app.
Binnen het nettarief werkelijke afname moet je betalen voor het gebruik van het net en de energie die je effectief afneemt. Maar met het juiste energiecontract word je vergoed voor de stroom die je opwekt maar niet meteen verbruikt. Je plaatst die stroom op het net, en ‘verkoopt’ die als het ware aan je energieleverancier.
In de praktijk kies je voor een contract met een vergoeding voor de geïnjecteerde energie. Je digitale meter registreert je afname en injectie van energie op het net. Je leverancier compenseert dit met een vergoeding. Zo haal je toch nog voordeel uit de opgewekte energie die je niet meteen verbruikt.
Goed om te weten: alle Luminus tarieven beschikken vanaf 2021 over een injectietarief.
In de productfiches elektriciteit zie je welke injectievergoeding je krijgt voor je tarief. Dit vermelden we in de tabel 'Luminus energieprijzen' bij: 'Vergoeding geïnjecteerde energie (c€/kWh)'.
Vanaf 1 januari 2023 voert de Vlaamse Nutsregulator (voorheen de VREG) een capaciteitstarief in voor alle netgebruikers in Vlaanderen.
Wat is het?
Het capaciteitstarief is een nieuwe berekening voor je gebruik van het elektriciteitsnet. Voor klanten met een digitale meter wordt deze bijdrage berekend volgens het gemiddelde van hun verbruikspieken. Het andere deel van de nettarieven wordt nog steeds berekend op basis van het verbruik.
Hoe komt Luminus aan verbruikspieken?
De netbeheerder registreert de pieken en stuurt deze ook aan ons door. Zij kunnen je verbruikspieken enkel meten als je beschikt over een digitale elektriciteitsmeter. Beschik je hier niet over? Dan geldt er een vaste bijdrage.
Hoe berekent de Vlaamse Nutsregulator mijn capaciteitstarief?
De Vlaamse Nutsregulator kijkt elke maand naar je hoogste kwartierpiek in kilowatt (kW), geregistreerd door je digitale meter. Dit wordt je maandpiek genoemd en kun je zelf in je 'Mijn Fluvius’-account opvolgen. Elke maand wordt de gemiddelde maandpiek berekend: dat is het gemiddelde van je maandpieken van de voorafgaande 12 maanden. Als huishoudelijke verbruiker word je meestal jaarlijks afgerekend. Voor je jaarafrekening wordt er nog eens een gemiddelde genomen van alle gemiddelde maandpieken in je facturatieperiode en op basis daarvan wordt je effectieve nettarief bepaald.
Waar kan ik meer info vinden?
Op de blog van Luminus vind je meer details over de nieuwe berekening van de distributienetkosten, inclusief een informatief filmpje van de Vlaamse Nutsregulator. En via deze webpagina van de Vlaamse Nutsregulator kom je meer te weten over nettarieven.
Ongeveer 2 jaar geleden besliste de Vlaamse Overheid dat wie tot en met 2020 zonnepanelen plaatste, nog 15 jaar recht had op het principe van de terugdraaiende teller – zelfs al had je een digitale meter.
Het voordeel van die regeling? Op momenten waarop je zonnepanelen meer energie produceerden dan je verbruikte, draaide je meter terug, waardoor je minder energiekosten betaalde.
Verschillende partijen, waaronder de Vlaamse Energieregulator (VREG), vochten die beslissing aan om 3 redenen:
Op 14 januari 2021 gaf het Grondwettelijk Hof de VREG dus gelijk.
Meer informatie over het Arrest van het Grondwettelijk Hof vind je op de website van Fluvius en de VREG:
Verstuur je attest sociaal tarief via het contactformulier naar ons:
Je hebt recht op het sociaal tarief wanneer je:
Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier.
Wat moet ik doen om het sociaal tarief te krijgen?
Wanneer je een nieuwe rechthebbende bent, kan er wat tijd overgaan voordat je van het sociaal tarief kunt genieten. Waarom?
Je status als rechthebbende wordt niet meteen doorgegeven aan je energieleverancier.
Om de drie maanden bezorgt de federale overheid automatisch een lijst met rechthebbenden aan je energieleverancier.
De mogelijke startdata van het recht zijn dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. De einddatum is altijd 31 december van het lopende jaar. We passen het tarief altijd retroactief aan.
Wil je hier meer over weten? Raadpleeg dan de website van de Federale overheid.
Nuttige links:
Wat is het sociaal tarief?
Wie kan in een huishouden rechthebbende zijn?
Wat zijn de voordelen?
Het sociaal tarief is een voordelig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is in heel België hetzelfde, ongeacht de energieleverancier of netbeheerder.
Huishoudens die recht hebben op het sociaal tarief betalen de volgende kosten voor hun elektriciteits- en/of aardgasmeter niet:
Nuttige links:
Als u een geldig attest heeft voor een vorige periode, kunnen wij het sociaal tarief retroactief toepassen, tot maximaal twee jaar terug in de tijd.
Voor meer informatie : Klik om toegang te krijgen tot de pagina van de FOD Economie.
Nuttige info:
Bij elke contractvernieuwing zet Luminus je lopende contract om naar het goedkoopste equivalent product. Om onze administratie op orde te hebben, vragen wij je om hiervoor je toestemming te geven. Doe je niets, wees dan gerust: je nieuw contract wordt automatisch geactiveerd en is altijd het goedkoopste equivalent product.
Heb je vragen over je contractvernieuwing of ben je niet akkoord met ons voorstel, dan kan je contact opnemen met onze klantendienst.
Wat fijn dat je besloot toch bij Luminus te blijven! Afhankelijk van het moment waarop je dit besluit neemt, zijn er 2 mogelijkheden:
Het herroepingsrecht van je nieuwe contract is nog niet voorbij
Wettelijk gezien heb je als particulier recht op 2 weken bedenktijd vanaf je je contractbevestiging ontvangt. Breng je de andere energieleverancier binnen deze termijn op de hoogte van je beslissing, dan zijn zij verplicht het nieuwe contract te annuleren. Je blijft dan gewoon klant bij ons.
De herroepingstermijn van je nieuwe contract is voorbij
Is de herroepingstermijn verstreken, maar is je contract nog niet actief? Dan bestaat de kans dat de andere energieleverancier alsnog akkoord gaat om je contract te annuleren. Zij zijn hier echter niet wettelijk toe verplicht.
Is het niet meer mogelijk om je nieuwe contract te annuleren, dan word je gemakkelijk terug klant bij Luminus door in te tekenen via de website . Let op! Je kan enkel een nieuw contract bij ons tekenen als je contract bij je andere energieleverancier al gestart is. Bekijk je liever samen met een medewerker welke tarieven voor jou het interessantst zijn? Contacteer hiervoor onze klantendienst op het nummer 078 150 210.
Wij helpen graag.
Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.
Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.