Hulp en ondersteuning

Het voordeel van terugdraaiende teller valt weg. Wat verandert er voor mij?

Ik ben eigenaar van zonnepanelen met een digitale meter:

  • Zijn je zonnepanelen jonger dan 15 jaar? Dan kom je vanaf vandaag terecht in het nieuwe nettarief werkelijke afname. Je betaalt niet langer het prosumententarief (meestal tussen de € 200 en € 400), maar een netkost gebaseerd op je werkelijke afname.
  • De nieuwe tariefformule treedt in werking wanneer het arrest van het Grondwettelijk Hof gepubliceerd is in het Belgisch Staatsblad. De exacte datum is momenteel nog niet gekend, maar je hoeft geen extra factuur te vrezen. Er komt geen herziening met terugwerkende kracht.
  • Dit nieuwe systeem is bijzonder interessant wanneer je veel van je opgewekte elektriciteit onmiddellijk verbruikt. Lees onze tips rond hoe je je zelfverbruik verhoogt.
  • Door over te stappen naar een terugleveringscontract word je vergoed voor de overtollige elektriciteit die je terug op het net plaatst. Vanaf februari 2021 voorziet Luminus een terugleveringscontract in al haar energietarieven.
  • De Vlaamse Overheid voorziet een financiële compensatie die overeenkomt met een rendement van 5%. Dit zal geval per geval worden bekeken en wordt niet verrekend op je energiefactuur. Het bedrag zou vergelijkbaar zijn met het nieuwe subsidiesysteem dat vanaf 1 januari 2021 in werking trad.

Lees ook:

Klanten in Vlaanderen met een digitale meter die een dubbele netvergoeding aangerekend kregen (prosumententarief en netkosten op je afgenomen verbruik) kunnen een premie aanvragen bij Fluvius.
Zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/03/zonnepanelen-digitale-meter-en-dubbele-netkosten-betaald-premi/.
 

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer vragen over Onze tarieven



Contacteer onze Business Adviseurs
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 152 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.