De steunmaatregelen in het kader van de gestegen energieprijzen, zoals de federale verwarmingspremie, worden automatisch verrekend met je facturen.
Je hoeft ons hiervoor niet extra te contacteren. Meer informatie over de maatregelen vind je hier.
Hulp en ondersteuning
Luminus - Hoe omgaan met stijgende energieprijzen? Bij Luminus zijn jouw zorgen ook onze zorgen.

Verlagen. Aanpassen. Spreiden.

3 initiatieven die je helpen om de impact van de stijgende prijzen te verzachten.

Bij Luminus zijn jouw zorgen ook onze zorgen

Verlagen. Aanpassen. Spreiden.

Je maakt je ongetwijfeld zorgen over de stijgende energieprijzen. Bij Luminus zijn jouw zorgen ook onze zorgen.
Ontdek daarom onze 3 initiatieven die je kunnen helpen om de impact te verzachten. Zo maak je het verschil voor je budget.

Ook geven we tekst en uitleg bij de steunmaatregelen van de overheid.

 

Verlagen van je energieverbruik dankzij 5 concrete tips - Luminus.

Verlagen
van je energieverbruik dankzij 5 concrete tips

Hiermee kan je tot € 300 besparen zonder dat je echt aan comfort moet inboeten. Daarnaast is het ook goed voor het klimaat. De berekening is gebaseerd op de energieprijzen van het afgelopen najaar. Aangezien de marktprijzen voor energie verder stijgen, lopen ook de besparingen verder op.

Ontdek deze besparingstips​
Aanpassen van je voorschotbedrag om onaangename verrassingen te vermijden - Luminus.

Aanpassen
van je voorschotbedrag om onaangename verrassingen te vermijden

In je persoonlijke klantenzone My Luminus kan je eenvoudig zelf je voorschotbedrag aanpassen. Tip: Geef regelmatig je meterstanden in om je jaarafrekening nog nauwkeuriger te kunnen simuleren.

Pas je voorschotbedrag aan
Spreiden van de betalingen van je energiefactuur - Luminus.

Spreiden
van de betalingen van je energiefactuur

Is je jaarlijkse energiefactuur hoger dan verwacht? We bieden je de mogelijkheid om je betalingen te spreiden, en dat zonder extra kosten. Verzacht zo de impact van de stijgende energieprijzen.

Vraag hier een gespreide betaling aan

Veelgestelde vragen en antwoorden over de recente prijsstijgingen van energie en de gevolgen voor jouw tarief

 

Over de steunmaatregelen van de regering

  • Welke maatregelen stelt de overheid voor naar aanleiding van de hoge energieprijzen?

    De overheid trekt ongeveer 3 miljard euro uit om gezinnen tegemoet te komen aan de hoge energieprijzen. 

    Het energieakkoord is drieledig: 

    1. Een tijdelijke verlaging van 21% naar 6% op de BTW van energie:
      • Voor elektriciteit van 1 maart 2022 tot en met 30 september 2022.
      • Voor gas van 1 april tot en met 30 april tot en met 30 september 2022.
    2. Een verwarmingspremie van € 100 voor alle gezinnen, ongeacht het type verwarming (ook voor wie bijvoorbeeld op stookolie verwarmt).
    3. Het uitgebreide sociaal tarief wordt verlengd tot eind september 2022.

    Volg de updates van deze maatregelen en vind een antwoord op de meest gestelde vragen op deze webpagina: https://www.luminus.be/nl/prive/steunmaatregelen/
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik ben een residentiële klant. Geldt de btw-verlaging op mijn volledige energiefactuur?

    Ja. De btw-verlaging is zowel voor elektriciteit als voor gas. Voor elektriciteit vanaf 1 maart 2022 tot en met 31 december 2022. Voor gas van 1 april 2022 tot en met 31 december 2022. Het tijdelijk verlaagde btw-tarief van 6% geldt voor alle componenten met betrekking tot je elektriciteit en gas: de energiekost, maar ook de nettarieven, taksen, toeslagen en heffingen.

                       

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik ben een residentiële klant. Wat is de impact van de btw-verlaging op mijn energiefactuur?

    De overheid maakte een inschatting en berekende dat de tijdelijke btw-verlaging op elektriciteit en gas een besparing van gemiddeld 200 euro kan opleveren.
    Het uiteindelijke bedrag hangt grotendeels af van je verbruik en kan dus variëren.    

    De btw-verlaging wordt als volgt toegepast:

    • voor elektriciteit: vanaf 1 maart 2022.  maar Ze is dus zichtbaar op je voorschotfacturen vanaf april.
    • Voor gas: vanaf 1 april 2022. Die verlaging is zichtbaar op je voorschotfactuur vanaf mei.
    Opmerking: De verschillen in btw dat je voor maart en april nog tegoed hebt, verrekenen we via je eerstvolgende jaarafrekening.

    Hoe wordt de btw-verlaging toegepast?

    Een fictief voorbeeld:

    Maart
    Je voorschotfactuur op elektriciteit bedraagt €121 (incl. 21% btw).
    Voor gas bedraagt dit €121 (incl. 21% btw).

    April
    Je voorschot op elektriciteit bedraagt €106 (incl. 6% btw).
    Voor gas bedraagt dit €121 (incl. 21% btw). 

    Mei 
    Je voorschot op elektriciteit bedraagt €106 (incl. 6% btw).
    Voor gas bedraagt dit €106 (incl. 6% btw) 


    Wil je meer weten over de btw-verlaging en de andere steunmaatregelen van de overheid (federale verwarmingspremie 100€, verlenging sociaal tarief)? Neem dan een kijkje op deze pagina.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat moet ik doen om van de btw-verlaging te kunnen genieten?

    Luminus doet al het nodige. Je hoeft zelf niets te doen. 
    Residentiële klanten:
    Vanaf maart zie je de 6% voor elektriciteit op de jaarafrekening en voor gas vanaf april 2022. Op de voorschotten zie je de verlaging voor elektriciteit vanaf april en voor gas vanaf mei 2022. 
    Professionele klanten:
    Vanaf augustus zie je de 6% voor gas. Op de voorschotten zie je de verlaging vanaf september 2022. 

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik van de verwarmingspremie genieten?

    We verrekenen de verwarmingspremie van €100 voor je. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. We verrekenen de eenmalige premie automatisch met je voorschotten, afrekening of eventueel openstaande bedragen. Dit doen we vanaf 18 april tot en met 31 juli 2022.

    Ben je niet zeker of de verwarmingspremie bij jou al toegepast werd dan kan je dit nakijken in je online klantenzone My Luminus . Onder 'Facturen' vind je het document 'verwarmingspremie' en kan je ook zien met welke factuur de premie werd verrekend.

    Werd de premie bij jou op 1 augustus 2022 nog niet verrekend, bekijk dan hier wat je moet doen.

    Ben je huurder van een woning die 'inclusief huurlasten' wordt verhuurd? Of beschik je niet over een elektriciteitsmeter?
    Bekijk hier de voorwaarden van de overheid voor het verkrijgen van de verwarmingspremie.

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe wordt de verwarmingspremie van €100 toegepast?

    Elke huishoudelijke klant met een elektriciteitsaansluiting ontvangt een verwarmingspremie ter waarde van €100 (per domicilieadres). Hiervoor hoef je zelf niets te doen : we verrekenen deze eenmalige premie automatisch met je voorschotten, jaar-of slotafrekening of met eventueel vervallen openstaande bedragen. De verrekening gebeurt tussen 18 april en 31 juli 2022. 

    Ben je niet zeker of de verwarmingspremie bij jou al toegepast werd dan kan je dit nakijken in je online klantenzone My Luminus. Onder 'Facturen' vind je het document 'verwarmingspremie' en kan je ook zien met welke factuur de premie werd verrekend.

    Werd de premie bij jou op 1 augustus 2022 nog niet verrekend, bekijk dan hier wat je moet doen.

    • Ben je een budgetmeterklant? Dan wordt je premie verrekend met je jaarlijkse afrekening.
    • Heb je een afbetalingsplan? Dan verrekent Luminus de premie van €100 met de laatste schijf of schijven van je afbetalingsplan. Je afbetalingsplan stopt dan ook vroeger.
    • Ben je huurder van een woning die 'inclusief huurlasten' wordt verhuurd? Of beschik je niet over een elektriciteitsmeter? In dit geval is het de eigenaar van de meter die de premie ontvangt.(Bekijk hier de voorwaarden van de overheid voor het verkrijgen van de verwarmingspremie.)
    Opmerking: deze verwarmingspremie is vrij van btw. Er wordt wel btw aangerekend op de volledige factuur, voor aftrek van de verwarmingspremie. 

    Deze premie is niet van toepassing op: 
    • Tweede verblijfplaatsen 
    • Een oud adres na verhuis, waarvan de levering op het oude adres nog niet is overgenomen
    Waar vind je informatie over deze premie terug?
    • In de online klantenzone My Luminus onder 'Facturen' vind je het document 'Verwarmingspremie' terug.
    • Je leest er alle praktische info over de uitkering van de verwarmingspremie.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wanneer start mijn sociaal tarief?

    Indien je een nieuwe rechthebbende bent, duurt het soms een tijdje vooraleer je van het sociaal tarief geniet.
    Let op: dit geldt ook voor de personen met een verhoogde tegemoetkoming die tijdelijk recht hebben op sociaal tarief in de periode van 1 februari 2021 tot en met 31 december 2022.

    Waarom? Het feit dat je behoort tot een categorie van rechthebbenden, wordt niet onmiddellijk meegedeeld aan je energieleverancier. De Federale overheid informeert je energieleverancier om de drie maanden automatisch over de personen die recht hebben op het sociaal tarief.

    De mogelijke startdata van het recht zijn dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober en de einddatum is steeds 31 december van het lopende jaar.

    Wil je meer weten? Neem een kijkje op de website van de Federale overheid.

    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Over je tarief en contract

  • Heb ik een vast of een variabel contract?

    Onze variabele tarieven zijn: Actief+, Basic, ComfyFlex, Ecoflex, Essential, Optimal en Eco+. 
    Onze vaste tarieven zijn: #BeGreen Fix, Comfy, Comfy+, Comfy Shine, ComfyPlugin, Click, (Smart) Ecofix en Optifix.

    Tariefnaam
    Je vindt je tarief terug op je factuur.
    Je vindt het ook terug in de Bijzondere Voorwaarden:

    • Heb je een vast tarief? Dit zal expliciet vermeld staan onder de rubriek ‘Uw voordelen’ 
    • Heb je een variabel tarief? Je vindt de tariefformule terug onder de rubriek ‘Informatie over uw tarief’ 


    Duurtijd
    Je energiecontract kan een duurtijd hebben van ‘bepaalde duur’ of ‘onbepaalde duur’. Deze informatie vind je ook in de Bijzondere Voorwaarden.

    • Bepaalde duur:  de vaste prijs (als het gaat om een vast tarief) of de formule voor de prijsindexering (als het gaat om een variabel tarief) is tijdens de hele contractduur van toepassing.  
    • Onbepaalde duur:  de vaste prijs (als het gaat om een vast tarief) of de formule voor de prijsindexering (als het gaat om een variabel tarief) is voor onbepaalde tijd van toepassing en kan gewijzigd worden mits inachtneming van een opzegtermijn. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Kies ik best een vast of een variabel tarief als ik een nieuw contract afsluit?

    Als je vandaag intekent op een vast tarief, blijf je dit hogere prijsniveau voor een langere tijd behouden.
    indien je onmiddellijk wil genieten van prijsdalingen, adviseren we je een variabel tarief.
    Bekijk ons aanbod en bereken hier je prijs.  

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is een vast energiecontract?

    Kies je voor een vast tarief, dan betaal je voor de looptijd van je energiecontract dezelfde prijs, los van de schommelingen van de markt. Als je dus op een gunstig moment intekent, wanneer de marktprijzen laag staan, geniet je gedurende de looptijd van je contract van die voordelige prijs. Maar dan moet je natuurlijk wel bij dezelfde leverancier blijven. 
     
    De energieprijzen voor onze vaste tarieven wijzigen maandelijks, maar blijft hetzelfde binnen de looptijd van je contract vanaf het moment dat je intekent. Tekende je bijvoorbeeld in de maand oktober van 2021 een vast contract voor 2 jaar, dan blijft de energieprijs in jouw contract voor 2 jaar de energieprijs van de maand oktober 2021.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is een variabel energiecontract?

    Kies je voor een variabel tarief, dan wordt de prijs die jij voor je energie betaalt elk kwartaal berekend volgens de actuele marktprijzen. Je kiest dus voor een tariefformule en niet voor een vaste prijs. Het grote voordeel hier is dat wanneer de energieprijzen sterk dalen, je hiervan onmiddellijk meegeniet. Je maandelijkse voorschotten veranderen niet, maar de schommelingen worden op je jaarfactuur verrekend.

    De tarieven voor de distributie en transport en de belastingen blijven meestal een lange tijd hetzelfde. Je zal vooral de energieprijs zelf zien veranderen.

    De gas- en elektriciteitsprijzen evolueren namelijk constant. Wie kiest voor een variabel energiecontract, volgt die evolutie, en kan bij een prijsdaling op de groothandelsmarkten profiteren van die prijsdaling. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook: vindt er een onverwachte prijsstijging plaats, dan ben je ook meer kwijt aan gas en stroom.

    Luminus werkt voor haar variabele energiecontracten met kwartaalprijzen voor hun energie. Elk kwartaal wordt de energieprijs dus aangepast aan de marktprijzen. Voor je afrekening gebruiken we een gemiddelde van de kwartaalprijzen die voor jouw tariefformule van toepassing waren tijdens de afrekeningsperiode.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • De energieprijzen zijn gestegen. Wat doe ik als ik een vast contract heb?

    Sloot je jouw contract af vóór de prijsstijgingen af?
    Dan blijf je best op je huidig tarief. De CREG, de federale regulator voor energie in België, raadt dan ook aan om je contract te behouden, om de eenvoudige reden dat de prijzen vandaag hoger liggen.  

    Loopt je contract weldra af?
    Dan ga je helaas wel enige prijsstijging voelen. Net als de CREG adviseren we je in dit geval om je energiecontract pas aan te passen wanneer de prijzen terug dalen. 

    Nuttige link:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • De energieprijzen zijn gestegen. Wat doe ik als ik een variabel contract heb?

    Indien je op dit moment een variabel tarief hebt, blijf je dit best aanhouden. De prijzen staan nu hoog, maar zodra die weer dalen, profiteer je hiervan.  

    Zolang de prijzen hoog staan is het nog belangrijker om regelmatig je verbruik in te geven in My Luminus. Op basis van je verbruik krijg je een inschatting van je afrekening. Als je tijdig je voorschot aanpast, vermijd je verrassingen op je jaarafrekening.

    Nuttige link:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb een variabel tarief - waarom is mijn prijs verschillend van die waarop ik intekende?

    Kies je voor een variabel tarief, dan verandert de energieprijs per kwartaal. Je kiest dus voor een tariefformule en niet voor een vaste prijs. Daarom is het mogelijk dat de eenheidsprijs op je afrekening verschilt van de energieprijs op je prijslijst.

    Lees ook:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Over je voorschotbedrag en jaarafrekening

  • Hoe kan ik mijn energiefactuur verlagen? 

    We raden aan om zo snel mogelijk je voorschot na te kijken via My Luminus en het indien nodig te verhogen. Zo vermijd je een hoge afrekening. Wat je nu gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. Als bij je jaarafrekening blijkt dat het totale bedrag aan voorschotten toch iets te hoog was, dan betalen we je dat verschil uiteraard terug. 

    Tip: Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan moet je dit apart aanpassen in My Luminus. 

    Nog geen toegang tot My Luminus? Een account aanmaken kan snel via deze link. Hou zeker je EAN-nummer bij de hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom moet ik mijn voorschot verhogen als ik een vast contract heb?

    Met een vast tarief ben je zeker van een vaste prijs gedurende de contractperiode van je tarief.
    Op het moment dat je contract afloopt (na 1 of 2 jaar – afhankelijk van welk tarief je hebt), wordt je contract hernieuwd en wordt je prijs aangepast aan de prijzen die op dat moment gelden.

    Indien je contract recent werd vernieuwd, dan gebeurde dit aan hogere (vaste) prijzen dan ervoor. Dit is het gevolg van de algemene prijsstijgingen op de energiemarkten. Je voorschot werd echter nog niet aan aangepast op het moment van de contracthernieuwing.  


    Normaal gezien stellen we je pas een nieuw voorschotbedrag voor bij de jaarafrekening. Die krijg je pas in de komende maanden, na je jaarlijkse meteropname. Maar om onaangename verrassingen te vermijden op je jaarafrekening, raden we je aan om je voorschotbedrag nu toch al aan te passen. Wat je nu gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. 


    Je kan je voorschot zelf nakijken en aanpassen in My Luminus, onze online klantenzone.  
    Tip: Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan moet je dit apart aanpassen in My Luminus. 


    Nog geen toegang tot My Luminus?  Een account aanmaken kan snel via deze link.
    Hou zeker je EAN- nummer bij hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik mijn voorschot aanpassen aan de stijgende energieprijzen?

    Door de stijging van de energieprijzen is de kans groot dat jouw voorschotbedrag momenteel te laag is. Om onaangename verrassingen te vermijden op je jaarafrekening, raden we je aan om je voorschotbedrag nu aan te passen. Wat je nu al gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. 

    Pas zelf je voorschotbedrag aan via My Luminus

    • Je kan je voorschotbedrag nakijken en zelf aanpassen in My Luminus, onze online klantenzone.  
    • Hier leggen we stap voor stap uit hoe je dit precies doet. 
    • Tip: Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan pas je dit apart aan in My Luminus 
    • Nog geen toegang tot My Luminus?  Een account aanmaken kan snel via deze link. Hou zeker je EAN- nummer bij hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen. 


    Hoe omgaan met stijgende energieprijzen?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom is mijn voorschotbedrag verhoogd terwijl ik een vast contract heb?

    Wanneer je een vast contract hebt is het toch mogelijk dat je voorschotbedrag verhoogd wordt. Dit is eigen aan de energiemarkt en gebeurt omdat de datum van je contract niet noodzakelijk overeenkomt met de datum van je jaarlijkse meteropname, afrekening of voorschotaanpassing.

    Stel dat je een vast contract afsloot in december 2020 voor prijs X gedurende een jaar. Je netbeheerder nam de meterstanden op in de maand april 2021.
    In april 2021 wordt je dus gefactureerd aan prijs X voor de periode december 2020 tot april 2021. In april 2021 wordt na je jaarlijkse afrekening ook een nieuw voorschotbedrag bepaald.

    Wanneer in december 2021 het jaar om is, sluit je een nieuw vast contract af. Dit keer aan prijs Y, waarbij prijs Y hoger is dan X, want de groothandelsprijzen zijn gestegen. Het voorschotbedrag wordt op dat moment niet aangepast. Dat gebeurt, zoals gezegd, bij de jaarlijkse afrekening.

    In april 2022 gebeurt de jaarlijkse meteropname. Tussen de maanden december 2021 en april 2022 bouwde je een achterstand op in voorschotbedrag.
    Je vaste prijs is gestegen in december, maar je voorschot werd niet aangepast (tenzij je het zelf deed via My Luminus). Je voorschotbedrag is dus te laag. In het kader van de stijgende energieprijzen adviseert Luminus je regelmatig om je voorschot aan te passen.
    Luminus maakt de jaarfactuur op voor de maanden april - november 2021 aan prijs X en voor december 2021 - april 2022 aan prijs Y.
    Na deze afrekening past Luminus je voorschotbedrag aan.

    Lees ook:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Over de stijgende marktprijzen

  • Waarom stijgen de energieprijzen zo snel?

    De economie komt na de coronacrisis weer langzaam op gang. Er is daardoor een grote vraag naar energie, maar het aanbod kan momenteel moeilijk volgen. Het gevolg: de prijzen stijgen snel, tot het niveau van voor 2020.  Ook de gasvoorraden in Europa staan onder druk en dit zorgt voor minder aanbod. Daarnaast is er een sterke stijging van de CO2-uitstootrechten.   

    Door de stijging van de gasprijs wordt ook elektriciteit duurder. De gascentrales die elektriciteit produceren, moeten hun brandstof immers duurder aankopen.  
    De stijgende energieprijzen zijn een algemene trend en zijn voelbaar voor álle energieleveranciers. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen