We krijgen momenteel zeer veel oproepen met vragen over de stijging van de prijzen voor gas en elektriciteit. Het antwoord op de meest voorkomende vragen vind je hier. Wist je dat je via My Luminus ook makkelijk zelf je voorschotbedrag kan nakijken en aanpassen?
Hulp en ondersteuning
Stijgende energieprijzen: wat zijn de gevolgen voor jou? Hieronder vind je de antwoorden.

Stijgende energieprijzen

Wat zijn de gevolgen voor jou? Hieronder vind je de antwoorden.

De energieprijzen zijn sterk gestegen

De energieprijzen voor gas en elektriciteit zijn de afgelopen maanden erg sterk gestegen. Dit komt onder andere door de hogere energieprijzen op de groothandelsmarkten en de stijging van de CO2-heffingen. 

De energieprijzen stijgen overal en bij alle leveranciers. We kunnen er zelf niets aan doen, maar we willen je wel graag helder informeren zodat je weet wat je kunt doen om de gevolgen te verzachten. Hier vind je het antwoord op de belangrijkste vragen.

Heb je vragen over de recente prijsstijgingen van energie en de gevolgen voor jouw tarief? Hieronder vind je de antwoorden.

  • Hoe weet ik of ik een vast of variabel tarief heb?

    Je vindt je tarief in My Luminus bij 'Contracten en diensten' of op je factuur. 


    Voor residentiële klanten:  
    Onze variabele tarieven zijn: Actief+, Basic, Comfy Flex, Ecoflex, Essential, Optimal en Eco+. 
    Onze vaste tarieven zijn: #BeGreen Fix, Comfy, Comfy+, Comfy Shine, Click, GreenFix, (Smart) Ecofix en Optifix.


    Voor zelfstandigen:  
    Onze variabele tarieven zijn: Basic Pro, Benefit Pro, Comfy Flex Pro, Ecoflex Pro, Partner Pro , Actief+ Pro,  GreenWin Pro.

    Onze vaste tarieven zijn: #BeGreen Fix, Comfy, Comfy+, Comfy Shine, Comfy Plugin, Click, Fix, EcoFix, Smart Ecofix, GreenFix en Optifix.


    Voor KMO’s: 
    Onze variabele tarieven zijn: Budget Flex, Freedom, Optimum Expert.
    Onze vaste tarieven zijn: Budget Fix, #BeGreen.bizz, SmartBeGreen.bizz, Business Smart, Business Smart Green.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb momenteel een vast tarief – wat moet ik doen?

    Sloot je jouw contract af vóór de prijsstijgingen (tweede kwartaal 2021) af?
    Dan blijf je best op je huidig tarief en voel je de prijsstijgingen niet. De CREG, de federale regulator voor energie in België, raadt dan ook aan om je contract te behouden, om de eenvoudige reden dat de prijzen vandaag hoger liggen.  

    Loopt je contract weldra af?
    Dan ga je helaas wel enige prijsstijging voelen. Net als de CREG adviseren we je in dit geval om je energiecontract pas aan te passen wanneer de prijzen terug dalen. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik een hoge afrekening vermijden? 

    We raden aan om zo snel mogelijk je voorschot na te kijken via My Luminus en het indien nodig te verhogen. Wat je nu gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. Als bij je jaarafrekening blijkt dat het totale bedrag aan voorschotten toch iets te hoog was, dan betalen we je dat verschil uiteraard terug. 

    Tip: Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan moet je dit apart aanpassen in My Luminus. 

    Nog geen toegang tot My Luminus?  Een account aanmaken kan snel via deze link. Hou zeker je EAN- nummer bij hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen.  

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb momenteel een variabel tarief – wat moet ik doen?

    Indien je op dit moment een variabel tarief hebt, blijf je dit best aanhouden. De prijzen staan nu hoog, maar zodra die weer dalen, profiteer je hiervan.  

    Zolang de prijzen hoog staan is het nog belangrijker om regelmatig je verbruik in te geven in My Luminus. Op basis van je verbruik krijg je inschatting van je afrekening. Als je tijdig je voorschot aanpast, vermijd je verrassingen op je jaarafrekening. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb een vast tarief en begrijp niet waarom ik mijn voorschot moet verhogen.

    Indien je contract zeer recent werd vernieuwd, dan gebeurde dit aan hogere (vaste) prijzen dan ervoor. Dit is het gevolg van de algemene prijsstijgingen op de energiemarkten. Je voorschot werd echter nog niet aan aangepast op het moment van de contracthernieuwing.  

    Normaal gezien stellen we je pas een nieuw voorschotbedrag voor bij de jaarafrekening. Die krijg je pas in de komende maanden, na je jaarlijkse meteropname. Maar om onaangename verrassingen te vermijden op je jaarafrekening, raden we je aan om je voorschotbedrag nu toch al aan te passen. Wat je nu gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. 

    Je kan je voorschot nakijken en aanpassen in My Luminus, onze online klantenzone.  
    Tip: Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan moet je dit apart aanpassen in My Luminus. 

    Nog geen toegang tot My Luminus?  Een account aanmaken kan snel via deze link.
    Hou zeker je EAN- nummer bij hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik wil graag een contract afsluiten. Welk tarief kies ik het best?

    Als je vandaag intekent op een vast tarief, blijf je dit hogere prijsniveau voor een langere tijd behouden. We adviseren daarom een variabel tarief, waarbij je wel je voordeel doet als de markten gaan dalen. Bekijk ons aanbod en bereken hier je prijs.  

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom stijgen de energieprijzen zo snel?

    De economie komt na de coronacrisis weer langzaam op gang. Er is daardoor een grote vraag naar energie, maar het aanbod kan momenteel moeilijk volgen. Het gevolg: de prijzen stijgen snel, tot het niveau van voor 2020.  Ook de gasvoorraden in Europa staan onder druk en dit zorgt voor minder aanbod. Daarnaast is er een sterke stijging van de CO2-uitstootrechten.   

    Door de stijging van de gasprijs wordt ook elektriciteit duurder. De gascentrales die elektriciteit produceren, moeten hun brandstof immers duurder aankopen.  
    De stijgende energieprijzen zijn een algemene trend en zijn voelbaar voor álle energieleveranciers. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik vernam via de media dat ik mijn voorschot moet aanpassen, maar hoe doe ik dit?

    Door de stijging van de energieprijzen is de kans groot dat jouw voorschotbedrag momenteel te laag is. Om onaangename verrassingen te vermijden op je jaarafrekening, raden we je aan om je voorschotbedrag nu aan te passen. Wat je nu al gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. 

    Je kan je voorschot nakijken en aanpassen in My Luminus, onze online klantenzone.  
    Hier leggen we stap voor stap uit hoe je dit precies doet. 

    Tip: Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan moet je dit apart aanpassen in My Luminus 

    Nog geen toegang tot My Luminus?  Een account aanmaken kan snel via deze link. Hou zeker je EAN- nummer bij hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen