Hulp en ondersteuning
Luminus - Hoe omgaan met stijgende energieprijzen? Bij Luminus zijn jouw zorgen ook onze zorgen.

Verlagen. Aanpassen. Spreiden.

3 initiatieven die je helpen om de impact van de stijgende prijzen te verzachten.

Bij Luminus zijn jouw zorgen ook onze zorgen

Je maakt je ongetwijfeld zorgen over de stijgende energieprijzen. Bij Luminus zijn jouw zorgen ook onze zorgen.
Ontdek daarom onze 3 initiatieven die je kunnen helpen om de impact te verzachten. Zo maak je het verschil voor je budget.

Ook geven we tekst en uitleg bij de steunmaatregelen van de overheid.

 

Verlagen van je energieverbruik dankzij 5 concrete tips - Luminus.

Verlagen
van je energieverbruik

Dankzij dit handig overzicht met concrete én haalbare tips kan je tot honderden euro’s besparen. Zonder aan comfort in te boeten.

Je verlaagt je energieverbruik en, mooi meegenomen, je beperkt je CO2-uitstoot.

Ontdek deze besparingstips​
Aanpassen van je voorschotbedrag om onaangename verrassingen te vermijden - Luminus.

Aanpassen
van je voorschotbedrag om onaangename verrassingen te vermijden

In je klantenzone My Luminus kan je eenvoudig zelf je voorschotbedrag aanpassen. Bekijk hier waarom een goed ingeschat voorschot - zélfs met een vast tarief - zo belangrijk is.

Tip: geef regelmatig je meterstanden in om je jaarafrekening nog nauwkeuriger te kunnen simuleren.

Pas je voorschotbedrag aan
Spreiden van de betalingen van je energiefactuur - Luminus.

Spreiden
van de betalingen van je energiefactuur

Is je jaarlijkse energiefactuur hoger dan verwacht? We bieden je de mogelijkheid om je betalingen te spreiden, en dat zonder extra kosten.

Verzacht zo de impact van de stijgende energieprijzen.

Vraag hier een gespreide betaling aan

Veelgestelde vragen en antwoorden

 

Over je tarief en contract

  • Heb ik een vast of een variabel contract bij Luminus?

    Type tarief
    Je vindt je tarief terug op je factuur en in My Luminus klant zone.
    Je vindt het ook terug in de Bijzondere Voorwaarden:

    • Heb je een vast tarief? Dit zal expliciet vermeld staan onder de rubriek ‘Uw voordelen’ 
    • Heb je een variabel tarief? Je vindt de tariefformule terug onder de rubriek ‘Informatie over uw tarief’ 


    Duurtijd
    Je energiecontract kan een duurtijd hebben van ‘bepaalde duur’ of ‘onbepaalde duur’. Deze informatie vind je ook in de Bijzondere Voorwaarden.

    • Bepaalde duur: de vaste prijs (als het gaat om een vast tarief) of de formule voor de prijsindexering (als het gaat om een variabel tarief) is tijdens de hele contractduur van toepassing.  
    • Onbepaalde duur:  de vaste prijs (als het gaat om een vast tarief) of de formule voor de prijsindexering (als het gaat om een variabel tarief) is voor onbepaalde tijd van toepassing en kan gewijzigd worden mits inachtneming van een opzegtermijn. 


    Weet jij hoe de twee verschillende types energietarieven (vast en variabel) in elkaar zitten? En wat voor jou de beste oplossing is? Ontdek de voordelen van een vast en variabel contract in deze video.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Kies ik best een vast of een variabel tarief als ik een nieuw contract afsluit?

    Als je vandaag intekent op een vast tarief, blijf je dit prijsniveau voor een langere tijd behouden.
    Indien je onmiddellijk wil genieten van prijsdalingen, adviseren we je een variabel tarief.
    Bekijk ons aanbod en bereken hier je prijs.

    Weet jij hoe de twee verschillende types energietarieven (vast en variabel) in elkaar zitten? En wat voor jou de beste oplossing is? Ontdek de voordelen van een vast en variabel contract in deze video.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is een vast energiecontract?

    Kies je voor een vast tarief, dan betaal je voor de looptijd van je energiecontract dezelfde prijs, los van de schommelingen van de markt. Als je dus op een gunstig moment intekent, wanneer de marktprijzen laag staan, geniet je gedurende de looptijd van je contract van die voordelige prijs. Maar dan moet je natuurlijk wel bij dezelfde leverancier blijven. 
     
    De energieprijzen voor onze vaste tarieven wijzigen maandelijks, maar blijft hetzelfde binnen de looptijd van je contract vanaf het moment dat je intekent. Tekende je bijvoorbeeld in de maand oktober van 2021 een vast contract voor 2 jaar, dan blijft de energieprijs in jouw contract voor 2 jaar de energieprijs van de maand oktober 2021.

    Bekijk onze tarieven in het hoofdmenu bij: Elektriciteit en Gas.


    Weet jij hoe de twee verschillende types energietarieven (vast en variabel) in elkaar zitten? En wat voor jou de beste oplossing is? Ontdek de voordelen van een vast en variabel contract in deze video.


    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is een variabel energiecontract?

    Kies je voor een variabel tarief, dan wordt de prijs die jij voor je energie berekend volgens de actuele marktprijzen. Je kiest dus voor een tariefformule en niet voor een vaste prijs. Het grote voordeel hier is dat wanneer de energieprijzen sterk dalen, je hiervan onmiddellijk meegeniet. Je maandelijkse voorschotten veranderen niet, maar de schommelingen worden op je jaarfactuur verrekend.

    De tarieven voor de distributie en transport en de belastingen blijven meestal een lange tijd hetzelfde. Je zal vooral de energieprijs zelf zien veranderen.

    De gas- en elektriciteitsprijzen evolueren namelijk constant. Wie kiest voor een variabel energiecontract, volgt die evolutie, en kan bij een prijsdaling op de groothandelsmarkten profiteren van die prijsdaling. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook: vindt er een onverwachte prijsstijging plaats, dan ben je ook meer kwijt aan gas en stroom.

    Verschillende indexatieparameters beïnvloeden en bepalen de prijs van je energie. Hier kan je terugvinden welke indexatieparameter dit exact is voor jouw product en hoe deze bepaald wordt.

    Weet jij hoe de twee verschillende types energietarieven (vast en variabel) in elkaar zitten? En wat voor jou de beste oplossing is? Ontdek de voordelen van een vast en variabel contract in deze video. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • De energieprijzen zijn gestegen. Wat doe ik als ik een vast contract heb bij Luminus?

    Sloot je jouw contract af vóór de prijsstijgingen af?
    Dan blijf je best op je huidig tarief. De CREG, de federale regulator voor energie in België, raadt dan ook aan om je contract te behouden, om de eenvoudige reden dat de prijzen vandaag hoger liggen.  

    Loopt je contract weldra af?
    Dan ga je helaas wel enige prijsstijging voelen. Net als de CREG adviseren we je in dit geval om je energiecontract pas aan te passen wanneer de prijzen terug dalen. 

    Lees ook:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb een variabel tarief bij Luminus . Waarom is mijn prijs verschillend van die waarop ik intekende?

    Kies je voor een variabel tarief bij Luminus, dan verandert de energieprijs per kwartaal. Je kiest dus voor een tariefformule en niet voor een vaste prijs. Daarom is het mogelijk dat de eenheidsprijs op je afrekening verschilt van de energieprijs op je prijslijst.

    Verschillende indexatieparameters beïnvloeden en bepalen de prijs van je energie. Hier kan je terugvinden welke indexatieparameter dit exact is voor jouw product en hoe deze bepaald wordt. 

    Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.





    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Over je voorschotbedrag en jaarafrekening

  • Waarom moet ik mijn voorschot verhogen als ik een vast contract heb?

    Met een vast tarief ben je zeker van een vaste prijs gedurende de contractperiode van je tarief.
    Op het moment dat je contract afloopt (na 1 of 2 jaar – afhankelijk van welk tarief je hebt), wordt je contract hernieuwd en wordt je prijs aangepast aan de prijzen die op dat moment gelden.



    Indien je contract recent werd vernieuwd, dan gebeurde dit aan hogere (vaste) prijzen dan ervoor. Dit is het gevolg van de algemene prijsstijgingen op de energiemarkten. Je voorschot werd echter nog niet aan aangepast op het moment van de contracthernieuwing.  

    Normaal gezien stellen we je pas een nieuw voorschotbedrag voor bij de jaarafrekening. Die krijg je pas in de komende maanden, na je jaarlijkse meteropname. Maar om onaangename verrassingen te vermijden op je jaarafrekening, raden we je aan om je voorschotbedrag nu toch al aan te passen. Wat je nu gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. 

    Je kan je voorschot zelf nakijken en aanpassen in My Luminus, onze online klantenzone.  
    Tip: Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan moet je dit apart aanpassen in My Luminus. 

    Nog geen toegang tot My Luminus?  Een account aanmaken kan snel via deze link.
    Hou zeker je EAN- nummer bij hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik mijn voorschot bij Luminus aanpassen aan de schommelende energieprijzen?

    Door de schommeling van de energieprijzen is de kans groot dat jouw voorschotbedrag momenteel te laag is. Om onaangename verrassingen te vermijden op je jaarafrekening, raden we je aan om je voorschotbedrag nu aan te passen. Wat je nu al gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. 


     

    • Je kan je voorschotbedrag nakijken en zelf aanpassen in My Luminus, onze online klantenzone.  
    • Hier leggen we stap voor stap uit hoe je dit precies doet. 
    • Tip: Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan pas je dit apart aan in My Luminus. 
    • Opgelet! Je kan zelf je voorschot slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool in My Luminus aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.
    • Nog geen toegang tot My Luminus?  Een account aanmaken kan snel via deze link. Hou zeker je EAN- nummer bij hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen. 
    • Nog vragen over je voorschotaanpassing? Via ons webformulier helpen we je graag verder.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom is mijn voorschotbedrag verhoogd terwijl ik een vast contract heb?

    Wanneer je een vast contract hebt is het toch mogelijk dat je voorschotbedrag verhoogd wordt. Dit is eigen aan de energiemarkt en gebeurt omdat de datum van je contract niet noodzakelijk overeenkomt met de datum van je jaarlijkse meteropname, afrekening of voorschotaanpassing.

    Stel dat je een vast contract afsloot in december 2020 voor prijs X gedurende een jaar. Je netbeheerder nam de meterstanden op in de maand april 2021.
    In april 2021 wordt je dus gefactureerd aan prijs X voor de periode december 2020 tot april 2021. In april 2021 wordt na je jaarlijkse afrekening ook een nieuw voorschotbedrag bepaald.

    Wanneer in december 2021 het jaar om is, sluit je een nieuw vast contract af. Dit keer aan prijs Y, waarbij prijs Y hoger is dan X, want de groothandelsprijzen zijn gestegen. Het voorschotbedrag wordt op dat moment niet aangepast. Dat gebeurt, zoals gezegd, bij de jaarlijkse afrekening.

    In april 2022 gebeurt de jaarlijkse meteropname. Tussen de maanden december 2021 en april 2022 bouwde je een achterstand op in voorschotbedrag.
    Je vaste prijs is gestegen in december, maar je voorschot werd niet aangepast (tenzij je het zelf deed via My Luminus). Je voorschotbedrag is dus te laag. In het kader van de stijgende energieprijzen adviseert Luminus je regelmatig om je voorschot aan te passen.
    Luminus maakt de jaarfactuur op voor de maanden april - november 2021 aan prijs X en voor december 2021 - april 2022 aan prijs Y.
    Na deze afrekening past Luminus je voorschotbedrag aan.

    Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.



    Lees ook:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen