Indien je een nieuwe rechthebbende bent, duurt het soms een tijdje vooraleer je van het sociaal tarief geniet.
Waarom?
Het feit dat je behoort tot een categorie van rechthebbenden, wordt niet onmiddellijk meegedeeld aan je energieleverancier Luminus.
De Federale overheid informeert Luminus om de drie maanden automatisch over de personen die recht hebben op het sociaal tarief.
De mogelijke startdata van het recht zijn dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober en de einddatum is steeds 31 december van het lopende jaar.
We corrigeren het tarief altijd met terugwerkende kracht.
Wil je meer weten? Neem een kijkje op de website van de Federale overheid.
Nuttige links:
Is dit het antwoord op uw vraag?
Verstuur je attest sociaal tarief via het contactformulier naar ons:
Wil je meer informatie over sociaal tarief?
Je hebt recht op het sociaal tarief wanneer je:
Wat moet ik doen om het sociaal tarief te krijgen?
De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie. De overheid bezorgt aan je energieleverancier Luminus per kwartaal een overzicht van de personen die recht hebben op sociaal tarief. Dit betekent dat je zelf niets hoeft te doen.
Luminus past het tarief voor je aan en verstuurt een bevestiging dat we je registreren als een beschermde klant.
Indien de FOD het sociaal tarief niet automatisch aan jou toekent, krijg je van de bevoegde instantie een attest dat je naar Luminus opstuurt.
Enkel de attesten van deze instanties zijn geldig:
Het type attest hangt af van je situatie (gepensioneerd, mindervalide...).
Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier.
Nuttige links:
Wat is het sociaal tarief?
Wie kan in een huishouden rechthebbende zijn?
Wat zijn de voordelen?
Het sociaal tarief is een voordelig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is in heel België hetzelfde, ongeacht de energieleverancier of netbeheerder.
Huishoudens die recht hebben op het sociaal tarief betalen de volgende kosten voor hun elektriciteits- en/of aardgasmeter niet:
Nuttige links:
Wij helpen graag.
Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.
Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.