Sociaal tarief

Heb je recht op sociaal tarief?

Het sociaal tarief is een sterk verlaagd tarief voor elektriciteit, gas en warmte van het warmtenet. Het is bedoeld voor personen of gezinnen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen. Zo wordt je energie betaalbaarder.

Hand die knopje op de thermostaat in woonkamer drukt. Daaronder: lichtschakelaars
Meisje stopt een cent in het groene spaarvarken dat de mama vasthoudt.

De voordelen van sociaal tarief

Het sociaal tarief is het laagste van de markt en is bij elke energieleverancier hetzelfde. Het is de CREG, de federale Commissie voor de Regulering van Elektriciteit en Gas, die het sociaal tarief 4 keer per jaar berekent.

  • Laagste prijs van de markt voor je energie.
  • Vaste prijs per kWh waarin de meterhuur, distributie- en transportkosten inbegrepen zijn.
  • Je betaalt geen jaarlijkse vaste vergoeding aan je energieleverancier.

Wie heeft recht op het sociaal tarief?

We kennen het sociaal tarief toe aan elke klant die kan bewijzen dat hijzelf of iedere persoon die op hetzelfde adres woont, geniet van:

  • een leefloon, toegekend door het OCMW van je gemeente
  • het gewaarborgd inkomen voor bejaarden
  • een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden
  • een tegemoetkoming aan mensen met een blijvende arbeidsongeschiktheid van ten minste 65%
  • een tegemoetkoming toegekend door het OCMW in afwachting van het gewaarborgde inkomen voor bejaarden, een tegemoetkoming voor gehandicapten of een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden
  • een tegemoetkoming voor kinderen die getroffen zijn door een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens 66%
  • een inkomensvervangende tegemoetkoming aan gehandicapten
  • een integratietegemoetkoming aan gehandicapten behorende tot de categorie II, III, IV
  • een tegemoetkoming voor hulp aan derden
  • een financiële steun verstrekt door een OCMW aan een persoon die is ingeschreven in het vreemdelingenregister met een machtiging tot verblijf voor onbeperkte tijd en die omwille van zijn nationaliteit niet kan beschouwd worden als een gerechtigde op maatschappelijke integratie.

Hoe bekom je het sociaal tarief voor je energie?

In de meeste gevallen krijg je het sociaal tarief automatisch toegekend door de FOD Economie, als je er recht op hebt. Dan hoef je er verder niets voor te doen. Heb je er recht op en krijg je het nog niet? Volg dan deze 2 stappen:

Hier vraag je je attest aan

FOD Sociale Zekerheid

Kruidtuinlaan 50, 1000 Brussel, bus 150

Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn OCMW

Neem contact op met je plaatselijk OCMW.

Federale Pensioendienst - FPD

Zuidertoren, 1060 Brussel

Zonnepanelen op het dak van een huis, boompje links onder en wazige vlek rechts

Wanneer krijg je geen sociaal tarief?

In deze gevallen is het sociaal tarief niet van toepassing:

  • voor een tweede verblijfplaats
  • voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw
  • voor professionele klanten
  • voor occasionele klanten en tijdelijke aansluitingen.

Algemene voorwaarden en prijslijsten

We hebben alle belangrijke informatie en juridische documenten voor u verzameld. Sluit u een contract met ons af? Dan sturen we u de voorwaarden en prijzen van uw contract.

Algemene voorwaarden

Downloaden

Allgemeine Geschäftsbedingungen

Herunterladen

Veelgestelde vragen

Wanneer je een nieuwe rechthebbende bent, kan er wat tijd overgaan voordat je van het sociaal tarief kunt genieten. Waarom?
Je status als rechthebbende wordt niet meteen doorgegeven aan je energieleverancier.
Om de drie maanden bezorgt de federale overheid automatisch een lijst met rechthebbenden aan je energieleverancier.

De mogelijke startdata van het recht zijn dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. De einddatum is altijd 31 december van het lopende jaar. We passen het tarief altijd retroactief aan.

Wil je hier meer over weten? Raadpleeg dan de website van de Federale overheid.

 

Nuttige links:

  • Wie heeft recht op het sociaal tarief bij Luminus?
  • Wat is het sociaal tarief voor elektriciteit en/of gas?
  • Werkt het sociaal tarief met terugwerkende kracht?
Meer info

Als u een geldig attest heeft voor een vorige periode, kunnen wij het sociaal tarief retroactief toepassen, tot maximaal twee jaar terug in de tijd.

Voor meer informatie : Klik om toegang te krijgen tot de pagina van de FOD Economie. 

 

Nuttige info:

 

  • Hoe bezorg ik mijn attest voor sociaal tarief aan Luminus?
  • Vanaf wanneer start mijn sociaal tarief bij Luminus?

 

Meer info

  • Het sociaal tarief wordt toegekend op basis van een wettelijk attest. Dit attest is geldig voor je domicilieadres.
  • Kies daarom voor je verhuis naar je nieuwe adres tijdelijk een commercieel tarief.
  • Om de 3 maanden worden we automatisch geïnformeerd door de Federale Overheidsdiensten (FOD) over de rechthebbenden van het sociaal tarief.
  • Van zodra je in deze lijst staat met je nieuwe adres dan passen wij dit voor je aan. Uiteraard met terugwerkende kracht. Je verhuis is officieel wanneer de wijkagent is langsgekomen en je identiteitskaart is aangepast.

 

Meer info
Bekijk meer vragen

Contacteer ons

02 302 20 50

Van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 18 uur.


Stuur een bericht