Veelgestelde vragen over EnergyControl Monitor en de Luminus Monitor app

Veelgestelde vragen over EnergyControl Monitor en de Luminus Monitor app

Vind je hieronder je antwoord niet? Aarzel niet ons te contacteren. Het Luminus-team beantwoordt je vragen met plezier via het online contactformulier.

Vrouw met groot krullenkapsel ligt in de zetel, kijkt op smartphone. Op de voorgrond 2 schermen van Energy Control Monitor.

Veelgestelde vragen

Nadat je je geregistreerd hebt voor Luminus EnergyControl Monitor, krijg je een welkomst e-mail met een praktische handleiding die je kan helpen bij de installatie en het eerste gebruik ervan.

De Monitor app kan je in de App Store of op Google Play downloaden.
 
Meer info

  • My Luminus app: Dit is je online klantenzone waar je in de eerste plaats je administratie kan regelen: je voorschot aanpassen, wisselen van tarief, je facturatie-adres aanpassen, je facturen bekijken, … Heb je een digitale meter en woon je in Vlaanderen? Dan kan je hier ook gratis gebruik maken van de Digitale Meterstanden dienst in My Luminus om meer inzicht te krijgen in je energieverbruik, dit met één dag vertraging.

 

  • Luminus Monitor app: Dit is de app gekoppeld aan de betalende dienst Luminus EnergyControl Monitor die je toelaat om realtime inzicht te krijgen in je energieverbruik via een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt (nl. een dongle)..
Meer info

De procedure voor het activeren van de P1-poort van je digitale meter verschilt afhankelijk van je netbeheerder: 

  • Je netbeheerder is Fluvius: Activeer de P1-poort van je digitale meter via je Mijn Fluvius-account door deze link te volgen: https://mijn.fluvius.be/poortbeheer. Voor meer uitleg verwijzen we je door naar deze video van Fluvius (enkel beschikbaar in het Nederlands).
  • Je netbeheerder is Sibelga: Je P1-poort van je digitale meter is standaard open. Je hoeft dus niets te doen. 
  • Je netbeheerder is Ores: Het openen van je P1-poort is gratis bij de installatie van je digitale meter. Als je je P1-poort achteraf wil openen, brengt Ores hier een extra vergoeding van €26 in rekening. Meer informatie vind je via de volgende link: https://www.ores.be/particuliers-et-professionnels/ports-clien.
  • Je netbeheerder is Resa: Het openen van je P1-poort is gratis bij de installatie van je digitale meter. Je kan je P1-poort later altijd activeren via uw MyRESA-account. Meer informatie vind je via de volgende link: https://www.resa.be/fr/ma-situation/mon-compteur/compteur-communicant/port-client/.


Ook goed om te weten:

  • Je kan rechtstreeks op je digitale elektriciteitsmeter zien of je P1-poort open staat:
    • Als je P1-poort succesvol geactiveerd is, verschijnt er namelijk een pijltje boven ‘GP’.
    • Als er geen pijltje boven ‘GP’ staat, wil dit zeggen dat je P1-poort nog gesloten is.
  • Als dit langer dan 72 uur duurt, neem je best contact op met je netbeheerder.
Meer info
Bekijk meer vragen

Contacteer ons

078 150 210

Van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 18 uur.


Stuur een bericht