Hulp en ondersteuning

Heb je een vraag

FAQ elektrisch rijden

Laadpas

Hoe kan ik een Luminus Powerpas aanvragen?

Registreer je op www.luminus.be/powerpas. Je laadpas wordt binnen de 2 werkdagen per post verstuurd naar het geregistreerde adres.

Ik ben mijn Luminus Powerpas kwijt. Hoe kan ik een nieuwe verkrijgen?

Log in op www.luminus.be/powerpas en doe een aanvraag via het enveloppe-icoontje in de rechterbovenhoek. Binnen de 2 werkdagen sturen we je een nieuwe laadpas per post.

Hoe betaal ik voor mijn laadtransacties?

Je ontvangt maandelijks een factuur met daarop een gedetailleerd overzicht van al je laadtransacties die maand. De betaling verloopt volledig automatisch via domiciliëring en zal 14 dagen na de factuurdatum worden uitgevoerd.

Ik kan met mijn Powerpas niet laden op een bepaalde laadpaal. Hoe komt dit?

Dit kan meerdere oorzaken hebben.

1. Als het laadpunt niet voor roaming is ingesteld, krijg je geen toegang zonder specifieke laadpas.
2. De provider van het laadpunt is niet aangesloten bij een van de interoperabilteitsplatformen.
3. De communicatie van het laadpunt is uitgevallen. De meeste laadpunten communiceren via SIM-kaart. Als het netwerk wegvalt kan je niet laden. De verantwoordelijkheid om de communicatie te herstellen ligt bij de provider van het laadpunt.
4. Het laadpunt is defect.
5. Als het probleem zich voordoet op een laadpaal waar je normaal gezien wel kan opladen, is je Powerpas mogelijk defect.
Log in op www.luminus.be/powerpas kan en vraag  via het enveloppe-icoontje in de rechterbovenhoek een nieuwe Powerpas aan. Binnen de 2 werkdagen sturen we je een nieuwe Powerpas op per post.

Waarom heb ik een abonnement nodig voor mijn laadpunt?

Met een abonnement kan je gebruik maken van het online platform van Luminus, waar u een overzicht krijgt van al uw laadsessies. Je krijgt vervolgens ook maandelijks automatisch een gedetailleerd overzicht van al uw laadsessies toegestuurd. Als er zich een probleem met je laadpunt stelt, identificeren we vanop afstand dat probleem en lossen het ook in 90% van de gevallen onmiddellijk op.

Kan ik met mijn Luminus Powerpas laden op niet-Luminus laadpalen?

Via meerdere interoperabiliteitsovereenkomsten heb je met de Luminus Powerpas toegang tot meer dan 100.000 laadpalen in heel Europa. Het de Luminuslaadpalen zijn aangesloten bij de volgende platformen:

  • eViolin
  • Hubject
  • Girève
  • e-Clearing

Hoeveel kost een laadsessie?

Dit is afhankelijk van paal tot paal. Iedere uitbater kan namelijk zelf de prijs op het laadpunt instellen. Dit tarief kan uit verschillende elementen bestaan: een startvergoeding, een volumetarief (per geladen kWh) en/of een tijdstarief (per minuut). Het tarief dat van toepassing is, staat in principe aangegeven op het laadpunt.


Laadoplossing voor thuis

Ik wil thuis een laadpaal installeren. Hoe vraag ik een offerte aan?

Neem contact met ons op. We bezorgen je zo snel mogelijk een offerte op maat.


Snelladers

Hoe gebruik ik de snellader?

1. Schakel je wagen uit.
2. Connecteer je wagen met de laadpaal.
3. Activeer de snellader door je Powerpas te scannen.
4. Hou je token minimaal 3 seconden voor het symbool.
5. Druk op de startknop.
6. Je wagen begint te laden.
7. Druk op de stopknop om het laden te beëindigen.
8. Breng de plug terug naar de laadpaal.

Vraag: Hoe kan ik gebruik maken van de snellader? 

Je kan op 4 verschillende manieren toegang krijgen tot de snellader:

1. Door een pre-paid kaart aan te schaffen in een Q8-shop of Decathlonwinkel (begin 2018).
2. Met een Luminus Powerpas (abonnementskaart).
3. Door de QR-code te scannen via de Last Mile Solutions-app en de betaling uit te voeren via PayPal.
4. Met een interoperabele laadpas van een andere provider.

Welke aansluiting kan ik gebruiken?

De Veefil-RT snellader voorziet drie verschillende stekkers:

1. CHAdeMO (DC)
2. Combined Charging Standard – CCS (DC)
3. 43 kW AC plug

Mijn stekker past niet?

Als je wagen niet beschikt over een contact dat de 3 bovenstaande stekkers toelaat kan je niet laden op deze snelladers.

De prijs komt niet overeen met wat er getoond wordt in de app?

De prijs van toepassing op al de snelladers van Luminus is € 0,30 per kWh en 0,20 € per minuut (inclusief btw). Ben je aangesloten bij een andere provider, dan kan deze een extra toeslag aanrekenen.

Is het veilig om mijn wagen te laden?

De Tritium Veefill fast charger is conform alle vereiste veiligheidsvoorschriften. Met een compatibele stekker is het 100% veilig om je wagen aan deze oplaadpunten op te laden.

Is het veilig om via de app te betalen?

De betaling via de app loopt via PayPal en is 100% beveiligd.

Waar kan ik meer snelladers vinden?

Bekijk hier onze interactieve kaart


Download onze app op