De energieprijzen zijn de afgelopen maanden erg sterk gestegen. Om de impact hiervan te verzachten, heeft de overheid een aantal steunmaatregelen uitgewerkt. Deze zullen automatisch verrekend worden op je energiefactuur. Wat de maatregelen concreet inhouden, lees je hier.

Waarom zijn de injectievergoedingen bij elke leverancier verschillend?

De injectievergoedingen van Luminus zijn variabel en volgen de marktevoluties.

De berekening van injectievergoedingen is behoorlijk complex. Om een prijsvergelijking mogelijk te maken, vullen we steeds de laatst gekende indexwaarde in onze prijsformules in.

  • Die indexwaarde is het gemiddelde van alle prijsnoteringen over een vastgelegde periode, zoals de afgelopen maand of het afgelopen kwartaal.
  • Op het moment dat de marktprijzen stijgen, is de indexwaarde (gebaseerd op het verleden) dus lager dan de huidige marktwaardes.
  • Toch zijn die variabele injectietarieven voordelig om onmiddellijk te kunnen genieten van verdere marktstijgingen, en dat kan niet met de vaste vergoedingen van andere leveranciers.
Andere leveranciers, met hogere injectievergoedingen, kunnen deze enkel aanbieden omdat ze werken met aandeelverkopen en coöperaties. Aan die contracten zijn extra kosten verbonden die niet worden opgenomen in de ranking van injectievergoedingen.

Andere hoog gerankte injectievergoedingen zijn vaak gekoppeld aan duurdere energiecontracten. Als je kiest voor een nieuw energiecontract met injectievergoeding, check dan altijd goed het verschil in ranking tussen injectie- en afnamevergoeding binnen een specifiek contract. 

Bij Luminus zit je injectievergoeding automatisch inbegrepen in je energiecontract. Zónder extra kosten

In de productfiches elektriciteit zie je welke injectievergoeding je krijgt voor je tarief. Dit vermelden we in de tabel 'Luminus energieprijzen' bij: 'Vergoeding geïnjecteerde energie (c€/kWh)'.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer vragen over Onze tarieven



Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.