Tot wanneer kan ik nog genieten van het voordeel van de terugdraaiende teller?

Tot wanneer kan ik nog genieten van het voordeel van de terugdraaiende teller?

Ik ben eigenaar van zonnepanelen met een klassieke (analoge) meter:

Je energiefactuur wordt momenteel berekend volgens het principe van de terugdraaiende teller, in combinatie met het prosumententarief. 

Vlaanderen:

  • Eigenaars van zonnepanelen die hun installatie in dienst hebben genomen voor eind 2020 kunnen de plaatsing van de digitale meter nog uitstellen tot 1/1/2025.
  • Zijn je zonnepanelen ouder dan 15 jaar of aangemeld na 1/1/2021? Dan is je netbeheerder wel verplicht om een digitale meter te installeren. 
  • Wil je liever niet wachten en zo snel mogelijk een digitale meter, bijvoorbeeld omdat je overdag veel verbruikt? Dan kan je er gratis een aanvragen bij Fluvius. 
  • Je hebt recht op een retroactieve investeringspremie van de Vlaamse Overheid als je zonnepanelen tussen 1/1/2014 en 31/12/2020 in dienst genomen werden. De premieaanvraag moet ingediend worden binnen 6 maanden na de plaatsing van je digitale meter en niet later dan 31/12/2025.

Wallonië:

  • Zijn je zonnepanelen geïnstalleerd voor 31/12/2023? Dan kan je nog genieten van het systeem van de terugdraaiende teller tot en met 31/12/2030.

 

Ik ben eigenaar van zonnepanelen met een digitale meter:

Vlaanderen:

  • In 2021 vernietigde het Grondwettelijk Hof het principe van de terugdraaiende teller voor eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter. Sinds de publicatie in het Belgisch Staatsblad op 1 maart 2021 wordt je energiefactuur berekend volgens je werkelijke verbruik en draait je digitale meter niet meer ‘virtueel’ terug.

Wallonië:

  • Wanneer je zonnepanelen in dienst zijn genomen na 1/1/2024, wordt er automatisch een digitale meter geïnstalleerd.

 

Wat betekent dit voor jou:

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Bij elke contractvernieuwing zet Luminus je lopende contract om naar het goedkoopste equivalent product. Om onze administratie op orde te hebben, vragen wij je om hiervoor je toestemming te geven. Doe je niets, wees dan gerust: je nieuw contract wordt automatisch geactiveerd en is altijd het goedkoopste equivalent product.

Heb je vragen over je contractvernieuwing of ben je niet akkoord met ons voorstel, dan kan je contact opnemen met onze klantendienst.

Meer info

Wat fijn dat je besloot toch bij Luminus te blijven! Afhankelijk van het moment waarop je dit besluit neemt, zijn er 2 mogelijkheden:

Het herroepingsrecht van je nieuwe contract is nog niet voorbij
Wettelijk gezien heb je als particulier recht op 2 weken bedenktijd vanaf je je contractbevestiging ontvangt. Breng je de andere energieleverancier binnen deze termijn op de hoogte van je beslissing, dan zijn zij verplicht het nieuwe contract te annuleren. Je blijft dan gewoon klant bij ons.

De herroepingstermijn van je nieuwe contract is voorbij
Is de herroepingstermijn verstreken, maar is je contract nog niet actief? Dan bestaat de kans dat de andere energieleverancier alsnog akkoord gaat om je contract te annuleren. Zij zijn hier echter niet wettelijk toe verplicht.

Is het niet meer mogelijk om je nieuwe contract te annuleren, dan word je gemakkelijk terug klant bij Luminus door in te tekenen via de website . Let op! Je kan enkel een nieuw contract bij ons tekenen als je contract bij je andere energieleverancier al gestart is. Bekijk je liever samen met een medewerker welke tarieven voor jou het interessantst zijn? Contacteer hiervoor onze klantendienst op het nummer 078 150 210. 

Meer info
Bekijk meer vragen

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 210

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen de werkdag.

Vul het contactformulier in