Zijn er kosten verbonden indien uw dossier aan de vrederechter wordt voorgelegd?

Zijn er kosten verbonden indien uw dossier aan de vrederechter wordt voorgelegd?

Ja, er zijn kosten verbonden aan deze procedure die door de rechtbank worden aangerekend.

Je kunt ze hier raadplegen: 
  Montant de la demandeMontant de baseMontant minimalMontant maximal< 250,01 EUR225,00 EUR112,50 EUR450,00 EUR< 750,01 EUR300,00 EUR187,50 EUR750,00 EUR< 2.500,01 EUR600,00 EUR300,00 EUR1.500,00 EUR< 5000,01 EUR975,00 EUR562,50 EUR2.250,00 EUR

 

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Kijk de betaalstatus van je facturen en eventuele kosten na via My Luminus. Voor elke factuur vermelden we het nog te betalen bedrag. 

Als je factuur 5 dagen na betaling nog altijd onbetaald is, of als het gaat om een dringende betaling, contacteer je ons op 078 150 210.

Meer info

De meeste terugbetalingen voor huishoudelijke klanten bij Luminus gebeuren binnen de 18 kalenderdagen na de verzending van de creditnota.
Contacteer onze klantendiensten indien je na 18 dagen geen terugbetaling hebt ontvangen. We kijken dan na wat de status is van je klantendossier.

Voor professionele klanten met een betaaltermijn van meer dan 18 dagen, is ook de termijn van terugbetaling langer.

Betaal je via domiciliëring?
Dan kennen we je bankrekeningnummer. De terugbetaling gebeurt automatisch. Je hoeft hiervoor niets te doen.

Betaal je niet via domiciliëring?
Bezorg ons dan je bankrekeningnummer via deze link in My Luminus.

Wil je je bankrekeningnummer voor terugbetaling wijzigen?
Je kan dit zelf doen via deze link in My Luminus.

Meer info

Neen, dit formulier is:
 
  • Informatief: je vindt er nuttige info m.b.t. instanties die je kunnen verder helpen als je moeilijkheden heeft met het betalen van je energiefactuur.
  • Als je expliciet akkoord gaat met de plaatsing van de budgetmeter, kan je ons best zo snel mogelijk contacteren.
Meer info

Ja, je kan uitstel van betaling op je energiefacturen van Luminus krijgen. Dit kan je zelf online regelen via de klantenzone My Luminus.
Let op: In de app is het niet mogelijk een betaaluitstel aan te vragen. Dit kan je enkel via My Luminus op de website.

  • Log in op My Luminus.
  • Ga naar 'Facturen'.
  • Ga naar 'Ik wil...' en klik op 'Uitstel van betaling vragen'.
  • Er zijn geen kosten aan verbonden.

    Meer info

    We storten het te veel betaalde bedrag terug binnen 15 dagen na de betaaldatum.
    Als je een onbetaalde factuur hebt bij Luminus, gebruiken we dit bedrag om je factuur te vereffenen.
    Meer info

    Op de injectievergoeding betaal je als huishoudelijke klant 0% BTW. Maar de BTW wordt berekend op het bedrag van het afgenomen verbruik en houdt geen rekening met de injectiecomponent. Op het totaalbedrag kan de BTW dan hoog lijken.
    Je vindt meer informatie op de website van de CREG.
    Meer info

    Helaas herkennen nog niet alle bank-apps de QR-code.

    • De code wordt niet gescand. Probeer het eens niet via de bank-app, maar scan de code
      • met een QR-Reader.
      • met een smartphone-camera.
    • Je ondervindt problemen met doorschakelen naar je bank-app (vooral het geval bij ING en BNP Paribas).
      • Na enkele pogingen lukt het wel.
      • Je kan ook betalen via Payconiq.
      • Het is mogelijk om je facturen te betalen in je Payconiq app.

    Je komt dan in een POM-bancontact-scherm terecht en kan op die manier veilig en eenvoudig betalen.

    Bekijk hier een video hoe je facturen veilig betaalt via POM.

    Meer info

    Helaas zien we dat onze klanten af en toe frauduleuze e-mails (phishing mails) ontvangen die van Luminus afkomstig lijken. Wij willen benadrukken dat deze valse e-mails niet worden verstuurd door of namens Luminus.

    Regelmatig zijn er frauduleuze e-mails in omgang rond voorschotfacturen. De linken in deze e-mail leiden naar een valse betaalpagina*

    Er zijn ook e-mails waarin men je vraagt je My Luminus-wachtwoord te veranderen. Luminus vraagt je nooit zelf om je wachtwoord aan te passen.

    Gelieve niet op deze e-mail(s) te reageren.

    *valse betaalpagina:
    De URL van de betaalpagina van onze partner begint steeds met 1 van volgende URL’s:

    • pay.pom.be
    • app.pom.be
    • confirm.pom.be

    Begint de URL in je adresbalk van je browser niet met 1 van deze URL’s? Dan heb je te maken met een valse betaalpagina.


    Twijfel je over een e-mail die je ontving van Luminus?
    • Reageer niet op de e-mail.
    • Controleer in je persoonlijke klantenzone My Luminus of er openstaande facturen of terugbetalingen zijn.
    • Neem contact op met onze klantendienst.
    • We werken soms samen met betrouwbare partners, waaronder Profacts, Powernaut en DataSynergy.

    Luminus vraagt de bankgegevens van klanten alleen op een veilige manier, zoals in de persoonlijke klantenzone My Luminus.

    Luminus vraagt je nooit zelf om je wachtwoord aan te passen.


    Hoe herken je deze frauduleuze e-mail?

    De frauduleuze e-mail verschilt op enkele punten met e-mails van Luminus:

  • Afzender - de afzender is geen vertrouwd Luminus adres:
  • Luminus:

        • info@service.luminus.be
        • no-reply@marketing.luminus.be
        • noreply@alchemer.com (enquête Smart App Elektrische voertuigen)
        • surveys@data-synergy.be (enquête Smart App Elektrische voertuigen)
        • david@surveys.datasynergy.be
        • e-mail extensie: @profacts.eu (enquête over Luminus)

     

     

    • Bedrag - het bedrag is geen gekend bedrag:
      • Luminus: een bedrag dat overeenkomt met het te betalen bedrag in je persoonlijke My Luminus klantenzone.
      • Frauduleuze mail: een bedrag dat met niets overeenkomt.
    •  

    • Raadpleeg hier uw factuur - Let op! Klik nooit door op een link maar zweef erover om deze zichtbaar te maken.
      • Luminus: link naar je Luminus factuur.
      • Frauduleuze mail: foute link achter deze tekst.
    • Meer info

      De weigering van plaatsing van een budgetmeter moet je ons onmiddellijk telefonisch doorgeven.

      In dit geval zal je dossier bij de vrederechter van je woonplaats worden voorgelegd die een beslissing zal nemen over de plaatsing van de budgetmeter en de openstaande schulden.
      Meer info

      Je kan zelf je betwisting online doorgeven via je My Luminus-account.
      Let op: Je kan je betwisting niet verwerken in de app. Dit kan enkel via je My Luminus op de website. 


      Houd eerst de volgende gegevens bij de hand:
      • Je meternummer
      • De meterstand (Als je de meterstand niet hebt van de vermelde dag op de afrekening, noteer dan de meterstand van vandaag.)
      Geef je online betwisting als volgt door:
    • Log in op My Luminus en ga naar 'Facturen'.
    • Klik op 'Ik wil een meterstand betwisten'.
    • Selecteer het correcte leveringsadres.
    • Kies de afrekening die je betwist. Kies 'Ik weet het niet / de afrekening staat niet in de lijst' als je het niet zeker weet of als de afrekening er niet staat.
    • Duid aan of het over een verhuis gaat.
    • Indien ja, voeg je het overnamedocument toe.
    • Selecteer het correcte leveringsadres en kies welk product je betwist: elektriciteit en/of gas. 
    • Pas indien nodig de datum aan via de kalender.
      • Bij een verhuis geldt de overnamedatum (zie het overnamedocument).
      • Anders geldt de meteropnamedatum (zie de datum van de foto).
    • Vul de nieuwe meterstand(en) in.
    • Indien het niet gaat om een verhuis, voeg de foto van de meterstand(en) toe. 
    • Klik op 'Verzenden'.
    • Je krijgt daarna een bevestiging van ontvangst van je betwisting.

      Wil je je betwisting liever niet online doorgeven? Contacteer onze klantendienst telefonisch. 

      Let op: Je kan je betwisting niet verwerken in de app. Dit kan enkel via je My Luminus op de website. 
      Meer info
      Bekijk meer vragen

      Neem gerust contact op

      Wij helpen graag.

      Bel
      Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

      Bel 078 150 210

      Chat
      Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

      De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

      Stuur een bericht
      Vul het formulier in.
      We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

      Vul het contactformulier in