Hulp en ondersteuning
Essent - Welkom bij Luminus!

Welkom bij Luminus!

Reken net als bij Essent voor je energie op precies dezelfde voordelige tarieven

Welkom bij Luminus! Je behoudt je tarief en voordelen

Essent heeft besloten geen energie meer te leveren in ons land en heeft Luminus gekozen om zijn klanten voortaan van energie te voorzien. Met Luminus heb je een betrouwbare energieleverancier en het goede nieuws: alles blijft voor jou hetzelfde. 

  • Je krijgt ononderbroken energie, zoals altijd.
  • Je energietarief blijft hetzelfde, dus net zo interessant als vandaag.
  • Je promo van Essent behoud je ook.
  • En aan de service mag je steeds hoge eisen stellen.

Heb je vragen? We bundelden de antwoorden:


Wie is Luminus?

 

Luminus in cijfers

  • Al meer dan 60 jaar actief
  • De tweede grootste producent en leverancier van energie in België.
  • 1.800.000 klanten
  • 5-sterren klantendienst
  • 2.000 medewerkers
  • Nummer 1 op het vlak van wind- en waterkrachtenergie met 259 windturbines (minstens 300 tegen 2023) en 7 waterkrachtcentrales.

Samenstelling van je energiefactuur.

Steeds meer duurzame energie

Luminus is de grootste producent van energie met wind en water op Belgische bodem. Met 259 windturbines hebben we het grootste windmolenpark in België. Daarnaast baten we 7 waterkrachtcentrales en 2 thermische centrales uit. Samen dragen we bij aan een beter milieu.

Veelgestelde vragen

 
  • Ik was klant bij Essent. Wat is er met mijn energiecontract gebeurd?

    Luminus heeft je Essent-contract integraal* overgenomen voor de volledige duur van dat contract. Je blijft dus tot aan de hernieuwing van het contract je Essent-prijs, promotie en voorschotbedrag behouden. Zelf hoef je niets te doen.

    *Uitzondering: had je het Essent-tarief “Vooraf”? Dan behoudt je wel je tarief en contractduur, maar hoef je niet meer je voorschot voor een volledig jaar te betalen. In plaats daarvan betaal je een driemaandelijks voorschot.

    Had je een variabel tarief bij Essent? Lees dan ook dit artikel.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Blijft mijn energielevering verzekerd?

    Ja, je valt op geen enkel moment zonder elektriciteit of gas.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Hoe gaat Luminus om met mijn privacy?

    Zodra je contract overgezet is, geldt de privacy policy van Luminus op al je gegevens. Dit beleid hanteert gelijkaardige principes en garandeert dezelfde rechten als de privacy policy van Essent.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Over tarieven en promoties

  • Ik was klant bij Essent. Waar kan ik mijn tarief van Luminus bekijken?

    In je persoonlijke klantenzone My Luminus, onder 'Diensten'. (In de app vind je dit onder 'Contracten'.)

    Zodra we je Essent-product hebben overgenomen, krijg je van ons een bevestiging.
    Vanaf dan kan je gratis je persoonlijke account aanmaken op My Luminus. Je kan er je verbruik opvolgen, je facturen bekijken of je voorschotbedrag aanpassen.

    Na je inschrijving op My Luminus ontvang je bovendien nog een korting* van 10 euro op je afrekening!

    *Deze korting is niet van toepassing op sociaal tarief.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Kan ik voor een ander Luminus-tarief kiezen dan het tarief dat ik toegewezen kreeg?

    We hebben je Essent-prijzen overgenomen. Wil je nagaan of een ander Luminus-tarief toch beter bij je past, dan kan dat zeker. Bereken je tarief makkelijk online.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Wat gebeurt er als mijn contract afloopt?

    Na de voorziene vervaldatum van je huidige Essent-contract, verlengen we automatisch je Luminus-contract. Ten laatste 2 maanden op voorhand ontvang je een communicatie met alle details over je nieuwe prijs en de voordelen van je tarief. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen.

    Leuke extra: heb je een Comfy-tarief en betaal je via domiciliëring, dan krijg je automatisch de Luminus-getrouwheidskorting: tot 10% op je elektriciteitsprijs.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Behoud ik mijn ‘altijd nachttarief’ dat ik bij Essent had?

    Als je intekende op een tarief met ‘altijd nachttarief’ bij Essent, blijf je die gunstige prijzen behouden tot de einddatum van je huidige Essent-contract.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Hebben jullie ook klantenvoordelen? Waar kan ik die vinden?

    Ik was klant bij Essent. Hebben jullie ook klantvoordelen? Waar kan ik die vinden? Als Luminus-klant geniet je van unieke kortingen, toffe promoties en tijdelijke aanbiedingen op je favoriete merken. En dat het hele jaar door!
    Shoppen is leuk, maar shoppen mét korting is veel leuker. Je ontdekt je Luminus Extras-klantvoordelen hier.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Moet ik mijn meterstanden aan Luminus doorgeven ?

    Het is niet nodig om je meterstanden door te geven aan Luminus.
    In het kader van de overname zal enkel Fluvius, de Vlaamse distributienetbeheerder, een meterkaartje naar de netgebruikers opsturen. Zo kunnen we de jaarafrekening correct opmaken. Er volgt echter geen afrekening na deze meteropname.
    Je cyclus van voorschotten, meteropnames en afrekeningen die je bij Essent had, blijft bij Luminus op hetzelfde ritme verder lopen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was ingeschreven op een ketelonderhoudscontract of een andere service bij Essent. Wat gaat hiermee gebeuren?

    Als gevolg van de overname beëindigt Essent eind augustus jouw contract voor ketelonderhoud.

    Maak je geen zorgen:

    • Staat er tussen nu en 31/08/2021 een onderhoud gepland? Dat gaat gewoon door!
    • Geplande afspraken na 31/08/2021 worden geannuleerd. In dat geval, en ook als je nog geen onderhoud gepland had, storten wij je alle opgespaarde voorschotten terug. In augustus krijg je van ons een creditnota.
    • Voor dringende interventies blijven we tot 31 augustus bereikbaar via 02 302 20 05.
    Je kan ook bij Luminus terecht voor ketelonderhoud. 
    Heb je een Luminus Comfy-tarief voor je gas? Binnen 6 maanden kan je bij Luminus intekenen op een contract voor ketelonderhoud. Je krijgt dan een uitnodiging via e-mail met een persoonlijke link om in te tekenen. Daarna krijg je elke 2 jaar ook automatisch een uitnodiging. Dankzij je Comfy gascontract betaal je slechts €69,95 (6% BTW) per onderhoud.

    Heb je een ander contract bij Luminus of ben je geen klant van Luminus voor je energie? Ook dan kan je genieten van ketelonderhoud. Lees meer over deze dienst of bel naar 0800 80 808. Je komt dan alles te weten over de onderhoudsdienst en kan meteen intekenen op een nieuw contract voor ketelonderhoud. Zo blijft jouw verwarmingsketel gegarandeerd in topconditie!

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent en ik had een variabel tarief. Hoe komt het dat mijn energieprijs niet dezelfde is als bij Essent?

    Als je bij Essent een variabel tarief had, zoals Essent Online of Essent Variabel, werd je energieprijs elk kwartaal herbekeken op basis van een formule die rekening houdt met de evolutie van de groothandelsmarkt. Dit geldt voor alle variabele tarieven, zowel bij Essent als bij Luminus.
    Je prijs per kWh energie verandert dus om de 3 maanden en is vandaag niet meer dezelfde als toen je klant werd bij Essent.

    Had je bij Essent een variabel tarief, dan heb je dat nu bij Luminus ook. Dit tarief is gebaseerd op een formule die je dezelfde prijsklasse garandeert.

    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Over voorschotten en facturen

  • Ik was klant bij Essent. Verandert er iets aan mijn voorschotfactuur?

    Je blijft je facturen ontvangen op de manier waarop je dat gewoon bent bij Essent:  

    • op papier of via e-mail
    • met dezelfde frequentie
    • met hetzelfde voorschotbedrag
    Je kan je voorschotbedrag ook altijd zelf aanpassen in je klantenzone My Luminus en kijken welk effect dit heeft op je jaarafrekening. 
    Let op: het rekeningnummer voor de betaling van je facturen wijzigt. Gebruik vanaf 1 juni 2021 dit rekeningnummer: BE76 3350 5545 9895.

     
    Betaalde je via domiciliëring bij Essent?

    Je hoeft niets te doen. We voorzien een nieuw mandaat met hetzelfde rekeningnummer. Je krijgt mogelijk een melding van je bank over het nieuwe mandaat. Het kan zijn dat er dan tijdelijk twee mandaten tegelijkertijd actief zijn, maar je betaalt nooit dubbel.

    Lees ook:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was Vooraf-klant bij Essent. Wat gebeurt er met het voorschot dat ik reeds betaalde? Hoeveel bedraagt mijn nieuwe voorschot?

    Als klant met het Essent-tarief “Vooraf” krijg je een slotafrekening van Essent toegestuurd. Als je op dat moment minder energie verbruikt hebt dan je vooraf betaalde, krijg je het verschil teruggestort. Heb je meer energie verbruikt dan je vooraf betaalde, dan betaal je het verschil aan Essent.  
      
    Vanaf de overname van je contract betaal je driemaandelijkse voorschotten aan Luminus. Het eerste voorschot ontvang je 1 maand na je migratiedatum. Het bedrag wordt automatisch berekend op basis van het voorschot dat je op jaarbasis bij Essent betaalde. Je kan dit op elk moment aanpassen in je persoonlijke klantenzone My Luminus.

    Lees ook: Ik had het tarief Vooraf bij Essent en ik heb mijn volledig jaar al betaald. Wat gebeurt er na mijn overstap naar Luminus?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Wat gebeurt er met mijn klantenzone op Mijn Essent?

    Na de overname naar Luminus bleef je Mijn Essent-omgeving tijdelijk toegankelijk.
    Mijn Essent werd uitgeschakeld. Je kan je recente facturen steeds terugvinden op My Luminus.
    Indien je je facturen over de Essent-verbruiksperiode wenst te raadplegen, kan je deze opvragen via alle kanalen van onze klantendiensten.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was een professionele klant bij Essent. Verandert er iets voor mijn boekhouding?

    Voeg Luminus toe aan uw boekhouding als nieuwe leverancier en/of breng uw boekhouder op de hoogte. Het BTW-nummer op uw energiefactuur wijzigt naar: BE 0471811661.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent en ik heb een betaling gedaan aan Essent, bedoeld voor Luminus. Wat doe ik?

    Wees gerust, wij zetten dit voor je recht. Het betaalde bedrag wordt terugbetaald aan Luminus.

    Heb je nog onbetaalde rekeningen bij Essent?
    Dan zal Essent je betaling gebruiken om deze te vereffenen. Het resterende saldo wordt dan aan ons doorgegeven.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent en ontving een eerste afrekening van Luminus. Wat betekent dat voor me?

    Na de overname van je Essent-energiecontract door Luminus en de meteropname door je netbeheerder, ontvang je de eerste afrekening bij Luminus. 
    Je cyclus van voorschotfacturen, meteropnames en jaarafrekeningen loopt gewoon door, op hetzelfde ritme en via hetzelfde kanaal, e-mail of post.

    Je eerste jaarafrekening van Luminus is een gecombineerde afrekening met een periode bij Essent en een periode bij Luminus. Je tarief bleef het hele jaar ongewijzigd.

    1. De Luminus-factuur bevat je verbruik bij Luminus én bij Essent. Alle voorschotfacturen zijn in mindering gebracht.

    • We houden rekening met je prijs en promo’s die je bij Essent had en die Luminus overgenomen heeft.
    • Deze factuur betaal je voor de vervaldatum aan het rekeningnummer van Luminus, dat erop vermeld staat.
    • Je betaalt alleen het eindtotaal zoals aangegeven op pagina 1, via je gekende betaalmethode (bankoverschrijving of domiciliëring).
      • Had je een domiciliëring bij Essent, dan gebeurt de betaling ook automatisch bij Luminus.
      • Betaalde je via overschrijving, dan zie je op pagina 1 alle details en het gecombineerde bedrag van Essent en Luminus.
    • Luminus nam je bankrekeningnummer over zoals dat gekend was bij Essent, zowel voor een te betalen bedrag als voor een tegoed.
     
    2. Je ontvangt eenmalig in bijlage en enkel ter informatie de slotafrekening van je Essent-contract.
    • Deze Essent-factuur hoef je niet te betalen.
    • Voor zelfstandigen of KMO’s is deze wel belangrijk voor de boekhouding.

    Wat gebeurt er na deze afrekening?
    Na deze jaarafrekening herberekenen we je voorschotbedrag aan de hand van je werkelijke verbruik en evoluties in de marktprijzen. We raden je aan om ook zelf minstens 2 keer per jaar je meterstanden in te geven via je persoonlijke klantenzone My Luminus. Zo heb je altijd je ideale voorschotbedrag en vermijd je onaangename verrassigen op je volgende jaarafrekening.

    Een overzicht van je facturen en betalingen kan je ook altijd raadplegen via My Luminus.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Voor eigenaars van zonnepanelen

  • Ik was klant bij Essent en heb zonnepanelen met een analoge meter. Waarom geef ik mijn meterstanden door en wat betekent dit voor me?

    Wat gebeurt er bij de extra meteropname naar aanleiding van de overname?
    Er is geen financiële impact voor jou door deze extra meteropname. Ze dient enkel om de overgang tussen Essent en Luminus ook voor de netbeheerder administratief correct te doen verlopen.
    De netbeheerder voert zo’n meteropname automatisch uit bij elke verandering van energieleverancier. Dat is ook zo in het geval van een overname. Naar aanleiding van de overname volgt er echter geen tussentijdse afrekening of factuur. Daar hebben Essent en Luminus voor gezorgd.

    Wat gebeurt er bij de jaarlijkse meteropname?
    Je cyclus van voorschotten, meteropnames en afrekeningen die je bij Essent had, blijft bij Luminus op hetzelfde ritme verder lopen. Bij die eerste jaarafrekening van Luminus verrekenen we een slotafrekening van Essent. Maar voor die slotafrekening nemen we voor zonnepaneleneigenaars dezelfde meterstand voor het begin van de Essent-periode als voor de einde (nulverbruik). Zo omvat je jaarafrekening dus opnieuw een heel jaar en verlies je geen compensatie van je terugdraaiende teller.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Behoud ik mijn vergoeding voor de injectie van overtollige zonne-energie?

    Bij Essent kreeg je een vergoeding van € 90, pro rata verrekend per dag dat je klant was bij Essent. Je behoudt deze vergoeding tot aan de start van de energielevering door Luminus. Vanaf dan krijg je een vergoeding gebaseerd op je werkelijke injectie en de energieprijs, die de markt volgt. Deze vergoeding is correcter en meestal voordeliger dan de forfaitaire vergoeding van Essent. Een gemiddeld gezin met een geïnjecteerd volume van 3000 kWh en een enkelvoudige meter krijgt van Luminus als vergoeding jaarlijks € 93,28. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Wil je meer weten over de voordelen voor jou als klant van Luminus?

Bijvoorbeeld over kortingen, voordelige formules, de 24/7 bereikbaarheid, het EXTRAS-getrouwheidsprogramma en uitgebreide diensten voor je ketel, elektrische wagen, slimme thermostaat, …?

Hier vind je het overzicht